دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

با تشکر از دوست خوبمون آقا حمید
اگه ادمین محترم اجازه میدن یه بخش تو تالار پزشکی داشته باشیم
جهت مشاوره و پرسش و پاسخ دوستان
اگه هم نیاز به پیشنهاد هست تو تالار پیشنهادات ....اقدام کنیم؟؟؟

 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

ترک پا در نتیجه تماس زیاد پوست کف پا با محیط ایجاد می شود و ناحیه کف پا بیشتر از سایر بخش ها در معرض آسیب است. پوست به ترتیب از بیرون به داخل، از سه لایه اپیدرم، درم و چربی زیر پوست تشکیل شده است که در بعضی از مناطق بدن، ضخامت این لایه ها متفاوت است.
در کف دست و پا، ضخامت لایه اپیدرم یا شاخی پوست زیاد است و بر عکس در نواحی از پوست مانند پلک، ضخامت این لایه بسیار کم است.
ترک پا در نتیجه تماس زیاد پوست کف پا با محیط ایجاد می شود و ناحیه کف پا بیشتر از سایر بخش ها در معرض آسیب است.

عوامل ایجاد ترک پا
این عارضه در فصول سرد سال که هوا خشک تر می شود به وجود می آید و یا تشدید می شود.

پوشیدن صندل و کفشهای تابستانی و هر عاملی که جریان خون را در پا کاهش دهد، موجب ترک خوردن کف پا میشود.

اضافه وزن نیز یکی دیگر از علل ترک پا می باشد. به دلیل وجود فشار زیاد بر بخش های خاص سطح کف پا در افرادی که از وزن بالایی برخوردار هستند، پوست آسیب دیده و واکنش به این فشار مداوم، ضخیم تر شدن پوست و به دنبال آن ترک کف پاست.
یائسگی از مهم ترین عوامل ایجاد ترک پا در زنان است که به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد میشود

در مناطقی که آب و هوای خشک دارند، به دلیل کمی رطوبت هوا و تابش نور خورشید و وزش باد، به تدریج آب میان بافتی پوست کاهش یافته و خشک میگردد.

افرادی که به دلیل شغل، سرگرمی و یا ورزش، زمانهای طولانیتری را در هوای آزاد میگذرانند، با ترک پا بیشتر مواجه میشوند.

در پی یک سری از بیماری های خاص پوستی نظیر: کراتودرمی کف دست و پا و بیماری پسوریازیس، احتمال ایجاد ترک پا بیشتر می شود.

عوارض ترک پا
حفظ بهداشت پاها بسیار مهم است و در صورت آلودگی و نفوذ میکروب در داخل ترک ها، پاشنه ها بسیار دردناک و عفونی می گردند.
عارضه ترک کف پا که در اثر خشکی پوست و اگزما بوجود میآید، شکافی در سطح پوست ایجاد می کند و با درد نیز همراه است.
گاهی به تنهایی ترک با قرمزی، پوسته و جوش همراه است که به آن اگزمای کف پا گفته میشود و در این موارد باید توسط پزشک متخصص درمان شود.
گاهی ترک پا به حدی ضخیم میشود که ایجاد مزاحمت میکند و عمیق و دردناک میشود، در این موارد خود بیمار قادر به درمان نیست و باید با یک متخصص پوست مشورت کند.
مهمترین بیماریهای پوستی، ضایعات قارچی پوست و بیماری پسوریازیس است که توسط پزشک متخصص پوست تشخیص داده شده و با درمان های دارویی بهبود می یابند.

پیشگیری از ترک پا
- برای جلوگیری از ترکخوردگی کف پا باید در پیاده رویهای طولانی، از کفشهای پشت و جلو بسته استفاده شود.
- زنان خانهدار میتوانند در طول روز با پوشیدن جوراب و دمپایی روفرشی، از اصطکاک کف پا با فرش و موکت و ایجاد ترک پا، پیشگیری کنند.
- استفاده از چکمه به منظور پیشگیری از ایجاد ترک پا به کشاورزان و باغبانها توصیه می شود.

درمان ترک پا
- چرب نگه داشتن پوست پا و استفاده از اسید سالیسیک، اوره، گلیسیرن، اوسرین و حتی وازلین در درمان ترک پا موثر است.
- یکی از روش های درمانی، گذاشتن پاها به مدت حداقل 30 دقیقه در آب گرم وسپس خشک کردن پاها می باشد.
لازم به ذکر است که حتما باید از جوراب برای محافظت پا تا بهبودی دائمی ترک پا استفاده نمود

- استفاده از ترکیبات کراتولیتیک و ترکیباتی که باعث ترمیم سریع پوست و زخم می شوند (تحت نظر پزشک) نیز از راه های درمان ترک است.
بعضاً دیده می شود که افراد از روش های غیرمتعارفی نظیر داغ کردن چربی و پر کردن ترک ها با چربی استفاده می کنند که جنبه علمی ندارد.
به طور کلی اگر فردی مراقبت های لازم را به درستی انجام دهد و درمان دارویی را به مدت یک یا دو ماه پیگیری کند، به طور حتم ترک ها بهبود می یابد.
البته توجه به پوست و مراقبت از آن در فصل سرما ضرورت بیشتری دارد.

درمان طبیعی
- اسانس و گل بابونه اصلی : 2 تا 4 گرم گل بابونه را بکوبید و در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و به محل ترک پا بمالید.
- شیره تازه گل همیشه بهار : 4 تا 6 گرم شیره تازه را با 600 گرم کره یا چربی دیگر مخلوط کرده و سپس به ترک پا مالیده شود.
- روغن بادام شیرین : به ترک پا مالیده شود.

 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

در صورت بروز تب , اسهال, تهوع,بدن درد,تعرق شدید حتما به پزشک مراجعه کنید و بدانید که بیش از نیمی از درمان استراحت و خوردن مایعات است و این علائم معمولا ویروسی است و بسیار خطرناک.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

سلام داداش
برای پوسته پوسته شدن لبها و نازک شدنشون که مرتب خونریزی می کنن چکاری میشه انجام داد؟
ممنون
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

با سلام
خشکی لب یه امر عادی شده که عامل اصلی اون موارد خارجیه مثل غبار هوا و دلیل شایع دیگر اون حساسیته که خود فرد کاملا از روی زمان و مدت خشکی میتونه بفهمه که من دوکار رو پیشنهاد میکنم ,پزشکی شیمی و طب گیاهی که در پزشکی میشه در حالت حساسیت از پماد بتامتازون و غیر حساسیت از پمادa+d استفاده کرد و طب گیاهی دو روش موز و عسل (موز و عسل رسیده و نرم را به اندازه میزان زخم با هم مخلوط و روی لب بزارید)و یانیمی از یک آواکادوی متوسط را رنده کنید و با چند قطره آب لیموی تازه مخلوط کنید. سپس این مخلوط را مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. بعد از طی این زمان ابتدا با آب سرد و سپس با آب ولرم پوست را بشویید.
همه راهها خوبه ولی راه گیاهی تاثیر درمانی هم داره ولی اکه خشکی لب زیاده حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.
بازم اگه کاری ازم برمیاد در خدمت هستم.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

عيد نوروز

عید نوروز چگونه شکل گرفت
img.tebyan.net_big_1383_12_662216658746420522173371121522361575426.jpg
انسان‏، از نخستین ادوار زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تكرار برخی از رویدادهای طبیعی، یعنی تكرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران كشاورزی ، یعنی نیاز به دانستن زمان كاشت و برداشت، فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه فصل ها، بی گمان در همه جوامع با گردش ماه كه تغییر آن آسانتر دیده می شد صورت گرفت. و بالاخره در نتیجه نارسایی ها و ناهماهنگی هایی كه تقویم قمری، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال در نزد ایرانیان از زمانی نسبتا كهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همان طور كه ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان ( یعنی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ عالم) روز هرمز از ماه فروردین بود، وقتی كه آفتاب در نصف النهار ، در نقطه اعتدال ربیعی ، و طالع سرطان بود.[FONT=georgia,times new roman,times,serif]
[/FONT]


 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

[h=1]کشف میکروبی که به اندازه طلا ارزش دارد[/h]جستجوگران طلا شاید یک روز به جای بیلچه و الک، از ظرف های کشت میکرب استفاده کنند. در مقاله ای که به تازگی در نیچر منتشر شده، ادعا شده که یک گونه خاص از باکتری، قطعه های کوچک طلا ایجاد می کند تا به رشد آن در محلول های سمی این فلز گرانبها کمک کند. فرانک ریت، میکروبیولوژیست دانشگاه آدلاید استرالیا که بر روی باکتری های پردازش کننده طلا تحقیق می کند، می گوید که روزی می توان از مولکولی که این باکتری استفاده می کند، برای گرداوری طلا از پسماند معادن استفاده کرد.
تقریبا ده سال پیش، ریت اولین شواهد قانع کننده را در مورد استفاده باکتری از ذرات طلا کشف کرد. در چندین سایت که هزاران کیلومتر از هم فاصله داشتند، او و گروهش یک باکتری به نام Cupriavidus mealliduran یافتند که در بیوفیلم هایی روی ذرات طلا زندگی می کردند. این باکتری طلای محلول را با گردآوری آن در نانو ذرات خنثی در داخل سلول خود، سم زدایی می کند؛ ریت و گروهش دهه گذشته را به بررسی چگونگی آن گذراندند، اما نتیجه نهایی خود را منتشر نکرده اند.
برخی از این بیوفیلم ها حاوی یک نوع دوم باکتری هم بودند: Delftia acidovaran. ناتان ماگاروی، زیست شیمی دان دانشگاه مک مستر همیلتون کانادا، به همراه گروهش این گونه را در حضور یک محلول طلا رشد دادند و دریافتند که کلنی های باکتری با هاله های تیره ای از نانوذرات طلا احاطه می شوند. پژوهشگران نتیجه گرفتند که اسیدوواران ها به جای این که مانند باکتری های نوع اول طلا را در داخل سلول جمع کنند به نحوی ذرات طلا را در خارج از دیواره سلول تولید می کردند.
ژن های طلایی
با استفاده از تحلیل های زیست شیمیایی و ژنتیک، پژوهشگران یک سری از ژن ها و یک متابولیت شیمیایی را کشف کردند که مسئول ته نشین شدن طلا بودند. باکتری هایی که به گونه ای مهندسی شده بودند که ژن ها را نداشته باشند دیگر هاله های تیره تشکیل ندادند، و رشد آنها در غیاب طلا متوقف شد. گروه همچنین یک ماده شیمیایی تولید شده توسط باکتری مهندسی ژنتیک نشده را جداسازی کردند که باعث می شد ذرات طلا در محلول ته نشین شوند. این ماده شیمیایی دلفتیباکتین نام گرفت.
پژوهشگران احتمال دادند که ژنهایی که شناسایی کرده اند در تولید دلفتیباکتین دخالت داشته باشند و آن را از سلول خارج کردند، اسیدواران ها، شاید با ته نشین کردن طلا در محلول، مانع از ورود آن به سلول خود می شوند. ولی ماگاروی می گوید که این احتمال وجود دارد که اسیدواران ها از شیوه های دیگری هم برای جدا سازی طلا از محلول استفاده کنند تا این طلا دیواره هایشان را تخریب نکند.
ریت می گوید که کار ماگاروی «کار ما را به خوبی تکمیل کرده است». ممکن است این دو باکتری در یک همزیستی زندگی کنند که در آن، دلفتیباکتین سطح طلای محلول را تا اندازه ای پایین می اورد که در آن هر دو گونه بتوانند زندگی کنند.
به گفته ریت، شاید یک تب طلا با استفاده ازمیکروب ها هم رخ دهد. دلفتیباکتین را می توان برای تولید کاتالیزورهای نانو ذرات طلا از خیلی از واکنش های شیمیایی به کار برد، یا برای ته نشین کردن طلای موجود در پساب های معادن از آن استفاده کرد. ریت می گوید: «ایده می تواند این باشد که یک باکتری یا متابولیت را به پساب اضافه کرده و آن را به مدت چند سال به حال خود رها کنیم، و بعد به دنبال قطعات بزرگ تر طلا بگردیم.»
ماگاروی این کاربردها را جدی تر گرفته است: او حقوق معنوی دلفتیباکتین را برای خود ثبت کرده است. ولی تاکید می کند که بیشتر به درک خصوصیات شیمیایی این متابولیت علاقه مند است: «آرزویم این است که روزی بتوانم بگویم که اینجا در کانادا، ما هر روز چندین کیلو طلا تولید می کنیم».
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

[h=1]چگونه دندانهایی براق و سفید داشته باشیم؟[/h]
لبخند شما هم باید مثل شخصیتتان زیبا باشد . :53::53:
گام اول:
هر روز دوبار با یک خمیردندان حاوی سفید کننده ، دندانهایتان را مسواک بزنید . قهوه ، چای و غذاهایی که در طول روز مصرف می کنید ، دندانهای شما را لکه دار و کثیف می کنند . این لکه ها و کثیفیها به مرور زمان دندانهای شما را زرد می کنند.

گام دوم :

در اینکار زیاده روی نکنید . اگر خمیردندانهای حاوی سفید کننده را بیش از حد مصرف کنید ، مینای دندانتان ضعیف می شود و پوشش سختش را از دست می دهد. که در این صورت دندان شما نسبتا” آسیب پذیر می شود به سرعت می شکند و یا ترک می خورد.

گام سوم:

شستشوی روزانه دهان با یک محلول سفید کننده نعنایی نیز مفید است و شدت لکه هایی که قبلا” ایجاد شده است را کاهش می دهد و آنها را کم رنگ تر می کند.

گام چهارم:

نوار های سفید کننده که در داروخانه ها موجود هستند اگر مطابق دستورالعمل موجود در بروشور آنها مصرف شوند ، می توانند به بهبود رنگ دندان شما کمک کنند.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

[h=1]دو شربت خانگی برای سرفه های خشک[/h]
اگر با سرد شدن هوا خیلی زود به سرفه افتاده اید و این سرفه ها اذیت تان می کند دو پیشنهاد ساده و طبیعی برایتان داریم. نیازی نیست خیلی زود خودتان را به آنتی بیوتیک، شربت و داروهای شیمیایی بسپارید. از همان شروع سرفه این دو داروی طبیعی را تهیه و سرفه ها را تسکین دهید.



▪ پیاز و عسل


پیاز و عسل برای درمان طبیعی سرفه بسیار موثرند. آماده کردن این دارو هم کار سختی نیست. البته توجه داشته باشید اگر سرفه هایتان زیاد بود و با روش های طبیعی بهبودی در آن حاصل نشد بدون درنگ به پزشک مراجعه کنید. پوست پیاز را بکنید و آن را ورقه ورقه کنید و داخل پیاله ای قرار دهید. سپس ۲ تا ۳ قاشق چای خوری عسل در آن بریزید و بگذارید حدود دو ساعت بماند. خواهید دید شربتی از همین پیاز و عسل به دست می آید که یک شربت طبیعی و درمان کننده سرفه است. تا زمانی که سرفه هایتان کاملاً رفع بشود این شربت را تهیه و چند بار در روز میل کنید. البته باز هم تاکید می کنیم اگر تب یا سرفه های شدیدی داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید. با این حال این شربت خانگی کمک زیادی به بهبودیتان خواهد کرد.
▪ شکلات سیاه

یک خبر خوشحال کننده و شاید هم کمی عجیب این است که مصرف کم شکلات سیاه تأثیر خوبی در درمان سرفه دارد. حتماً برای شما هم پیش آمده که سرماخوردگی تان درمان شده اما همچنان سرفه های کوتاه و خشک دست از سرتان بر نمی دارند. در این صورت می توانید از شکلات سیاه کمک بگیرید. شکلات یا بهتر است بگوییم کاکائو حاوی ترکیبات ضد سرفه است. باید بدانید این ترکیبات به میزان ۳۳ درصد موثرتر از شربت های تهیه شده از کدئین هستند. به عقیده محققان انگلیسی تئوبرومین موجود در کاکائو باعث توقف فعالیتِ عصبی می شود که مسئول سرفه است. برای استفاده از این خاصیت شکلات حتماً شکلات سیاه با درصد بالای کاکائو انتخاب کنید. چون حاوی تئوبرومین بیشتری است. در آخر بدانید که شکلات سیاه عوارض جانبی داروها و شربت های ضد سرفه را ندارد. یعنی مثلاً باعث خواب آلودگی شما نمی شود و از طرف دیگر همین که آدم دوا نمی خورد کلی خوش به حالش می شود.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

[h=1]آشنایی با اقدامات اولیه در شکستگی ها[/h]

اصولاً در فصل زمستان میزان سوانح و حوادث منجر به شکستگی و دررفتگی اندام ها از سایر فصول بیشتر است اما در اسفند ماه به دلیل رسم دیرینه خانه تکانی در بین ما ایرانیان این گونه حوادث بیشتر دیده می شود . به همین دلیل بر آن شدیم تا نکاتی چند در مورد تظاهرات بالینی در شکستگی ها را متذکر شویم .

تقریباً همیشه می توان حضور یک شکستگی را فقط با یک شرح حال خوب و یافته های بالینی مربوطه دریافت ، ولی رادیوگرافی بمنظور تعیین دقیق ماهیت شکستگی ضروری می باشد .

در وضعیتی که بیمار بعد از آسیب وارده قادر به ایستادن و راه رفتن نمی باشد و یا توانائی حرکت عضو آسیب دیده را ندارد ، همواره باید به یک شکستگی مشکوک شد . حضور فوری بدفرمی در استخوان یک عضو ، واضحاً مشخص کننده شکستگی می باشد تاریخچه ای از وجود یک کبودی ، یک یا چند روز پس از سانحه نیز می تواند شکستگی را مطرح کند . ولی در بسیاری از موارد ، تاریخچه شواهد مشخصی را برای افتراق بین یک شکستگی و یک کشیدگی ساده یا کوفتگی بدست نمی دهد .

اگر چه در اکثر شکستگی ها تاریخچه مشخص از یک آسیب وجود دارد ولی باید به خاطر داشت که در موارد شکستگی ناشی از خستگی و شکستگی مرضی ( پاتولوژیک ) ، ممکن است وقوع درد و عدم توانائی بطور خودبخودی و بدون هر گونه عامل آسیب زا ایجاد شود .

احتیاط : از آنجائیکه بعضی اوقات بیمار قادر به حرکت اندام آسیب دیده و دردناک خود می باشد ممکن است اشتباهاً پزشک تصور کند که شکستگی وجود ندارد . ولی باید توجه داشت که در موارد خاص علیرغم وجود شکستگی ، عملکرد معقول عضو حفظ می شود .

انواع خاصی از شکستگی که ممکن است بدین طریق از چشم مخفی بمانند شامل این موارد می باشد : شکستگی های ناشی از خستگی ، شکستگی های استخوانهای کوچک خصوصاً در مچ دست ، شکستگی های ترکه ای کوچک در کودکان

علائمی که شک به شکستگی را برمی انگیزاند شامل : بدفرمی قابل لمس یا مشاهده تورم موضعی ، کبودی قابل مشاهده ،حساسیت شدید موضعی بر روی استخوان ، اختلال شدید عملکرد.
 
بالا