دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

[h=4]با وجود شتاب علم در دنیای امروزی، آيا می توانیم از "حجامت" به عنوان یك روش درمانی استفاده كنیم؟

هر روش درمانی كه سابقه ی بیشتری داشته باشد، از نظر علمی معتبرتر به حساب می آید، زیرا تجربیات درمانی مثبت یا منفی به معنای حیات انسان ها یا اتلاف جان انسان هاست. وقتی گفته می شود یك روش درمانی هزار ساله یا هفت هزار ساله، یعنی میلیاردها انسان در طول سال های متمادی، این روش درمانی را تجربه كرده اند و از آن بهره گرفته اند، بنابراین ما حق نداریم تجربیاتی را كه به قیمت جان انسان ها تمام شده است، به راحتی زیر پا یا كنار بگذاریم. این كه برخی می گویند روش درمانی قدیمی به جرم قدیمی بودن منسوخ است، از نظر علمی استدلال غیرعقلایی و غیرعلمی است، زیرا اگر بخواهیم هر روشی را جایگزین كنیم، باید دوباره جان انسان ها را ملاك تجربه قرار دهیم تا بعد از سال ها بفهمیم این روش درمانی مفید هست یا خیر؟

در بین روش های طب سنتی، چه روشی می تواند برای درمان همواره مورد استفاده قرار گیرد؟

در بین مجموعه ی روش های طبی كه شامل استفاده از گیاهان دارویی، داروهای معدنی و حیوانی و رفتارهای درمانی است، تنها رفتار استراتژیك، فراگیر و عمیق مورد استفاده در تمامی طول عمر از طفولیت تا كهنسالی، "حجامت" است كه به منظور درمان یا پیشگیری انجام می شود.

انسان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می تواند با سالی حداقل یك یا دو مرتبه حجامت کردن، بسیار كمتر در معرض بیماری قرار گیرد و برای درمان به تناسب نوع بیماری، مزاج و طبع خود می تواند از یک نوع حجامت خاص به صورت حجامت گرم و خشك (بادكش) یا حجامت تر(خون گیری) استفاده کند.در مؤسسه ی تحقیقات حجامت ایران بیش از40 طرح برای حجامت گرم و خشك و حدود 70 طرح برای حجامت تر طراحی شده و هم اكنون توسط پزشكان اجرا می شود. بنابراین اولاً همه ی حجامت ها خون گیری نیست. ثانیاً میزان دفع خون نقش اساسی در درمان ندارد، به طوری كه حتی با گرفتن تنها 3 سی سی خون می توانیم به درمان برسیم و بالاترین حجم خون در حجامت 30 تا 50 سی سی است و جریان خون بعد از آن قطع می شود. پس نگرانی در مورد كاهش حجم خون بی مورد است. ضمن این كه درمان به وسیله ی حجامت برای بیماری های مختلف فرق دارد. مثلاً حجامت بیمار مبتلا به
سردرد میگرنی با بیمار دیابتی یا بیمار دارای دیسكوپاتی (بیماری های مربوط به دیسک) با بیمار سیاتالژی(مربوط به عصب سیاتیک) متفاوت است.

با اهدای خون، گردش خون بهتر انجام می شود و خون اهدا شده هم مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی كه خون حجامت دور ریخته می شود، آیا خون ورید(اهدا شده) با خون حجامت تفاوتی دارد؟

در طرحی پژوهشی كه در بیمارستان لقمان حكیم تهران انجام شد، فاكتورهای بیوشیمی موجود در خون وریدی(خون اهدا شده) را با خون حجامت، هم زمان مقایسه کردیم كه تفاوت های فاحشی مشاهده گردید. طوری كه فقط میزان
كلسترول خون حجامت، 5/2 برابر بیشتر از خون ورید بود، بنابراین برای كاهش میزان كلسترول خون، انجام حجامت بسیار مفید است. هم زمان سم موجود در خون حجامت را با سم خون وریدی مقایسه كردیم كه دریافتیم سم موجود در خون حجامت 23 برابر سم خون وریدی بود كه با توجه به فراوانی مسمومیت های غذایی، شیمیایی، آلرژیك و تنفسی كه بر اثر پراكندگی سرب و آلاینده های دیگر در محیط های صنعتی و عمومی و شهرهای بزرگ وجود دارد، حجامت برای مقابله با این تهدیدات جانی كافی است.

جالب است بدانید كه پیامبراكرم(ص)، حضرت علی(ع) و امام صادق(ع) این موضوع را متذكر شده اند كه "سم از هر كجا وارد بدن شود، از محل حجامت خارج می شود" یا "از موضع حجامت، چیزی جز سم دفع نمی شود"
[/h]

[h=3] تفاوت خون حجامت با خون اهدا شده
[/h]
 

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

سلاااااااااااااااااام داداش حمید گل...مطلبات خیلی باحالن الحق که دکی و پرستاری:1: ما به شما افتخار میکنیم...فقط سوالاتون سخته من بلد نیستم خو:1:
یه چیز دیگه اگه میشه فونتو بزرگتر کنین لطفا:1:
مرررررسی
بازم لینک بدین ما میخونیم:1:
 

ARKA

مدیر انجمن صندلی داغ
"بازنشسته"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

سلام..چه باحاله این تاپیکه..خیلی جالبه..خسته نباشید اقای سام:53:

استرس بالا رو چطور میشه کنترل کرد؟؟:53:
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

سلام الناز جان
ممنون از پیشنهادت و حتما انجام میدم .
اگه پیگیر موضوع خاصی هستی هم بگو پیگیر میشم
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

عرض سلام خدمت آرکا عزیز:53:

ممنونم از شما.

استرس سه شکل مختلف داره.1.استرس پیش از کار برنامه ریزی شده, مثل کنکور 2. استرس آنی و در موقعیت, مثل قرار گرفتن در خطر 3.بیماری اختلال عصبی

اگه مورد 1 مشکل شماس:خواب کافی,خودن مایعات شیرین , در موارد خاص قرص های کلرودیاز پوکساید , ایمی پرامین , ریتالین که این قرص ها باید 24 ساعت قبل کار

استرس زا مصرف نشود. و کار هایی که نیاز به هوشیاری کامل داره انجام نشود.


امیدوارم تونسته باشم کمک کنم
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

webda.behdasht.gov.ir_uploads_red.arrow_87633.GIF
تحريك عصبي و پيشگيري از حملات ميگرن


استفاده از محركهاي عصبي ميتواند يك گزينه درماني جديد براي افراد مبتلا به ميگرن باشد.



به گزارش وبدا، به نقل از نشريه پزشكي آكادمي نورولوژي آمريكا، گروهي از محققان با انجام آزمايشات خود روي 67 نفر كه به طور متوسط 4 حمله ميگرن را در هر ماه تجربه ميكردند دريافتند استفاده از محركهاي عصبي كه بر روي پيشاني قرار داده ميشود به مدت 20 دقيقه در روز باعث كاهش دفعات حمله ميگرن در افراد مبتلا ميشود.

براساس اين گزارش، محققان افراد مورد مطالعه را يك ماه تحت هيچ درماني قرار ندادند و سپس آنها را به مدت 20 دقيقه در روز در طول سه ماه تحت تحريكات الكتريكي عصب سوپرا اربيتال قرار دادند و سپس با مقايسه اين افراد با گروه شاهد كه تحت درمانهاي ديگري قرار گرفته بودند مشاهده كردند افرادي كه تحت اين تحريكات الكتريكي قرار گرفتند در ماه سوم نسبت به ماه اول كه هيچ درماني نداشتند روزهاي كمتري را به سردرد مبتلا شدند و تعداد روزهايي كه ميگرن به سراغ آنان ميآمد از 9/6 روز به 8/4 روز كاهش يافت.

نتايج حاصل از اين مطالعه همچنين با بررسي تعداد كساني كه ميزان روزهاي حمله ميگرن در آنها 50 درصد يا بيشتر كاهش يافته بود مشاهده كردند از اين تعداد 38 درصد مربوط به كساني بودند كه تحت تحريكات عصبي قرار گرفته بودند و اين در حاليست كه تنها 12 درصد از گروه شاهد شامل كاهش روزهاي حملات ميگرن شده بودند.

به گفته محققان هيچ عوارض جانبي خاصي از اين تحريكات عصبي ديده نشد و اين نتايج بسيار حائز اهميت هستند چرا كه داروهايي كه اغلب براي درمان ميگرن مورد استفاده قرار ميگيرند داراي عوارض جانبي بسيار زيادي هستند كه اين عوارض جانبي حتي ميتواند باعث ترك دارو توسط مصرف كننده شود.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

webda.behdasht.gov.ir_uploads_red.arrow_87633.GIF
گلودرد همراه با تب خطرناک است

گلودردی كه همراه تب بوده و منشأ عفونی داشته باشد از نظر پزشكی حائز اهمیت است و باید برای درمان آن به پزشك مراجعه شود. علت اين نوع گلودردها ميتواند باكتری یا ویروس باشد یا علل دیگری داشته باشد.


به گزارش خبرنگار وب دا، دكتر مسعود مردانی متخصص بیماریهای عفونی با بیان این مطلب گفت: در بروز گلودرد بیماریهای ویروسی و باكتری معمولا شایعتر است. گلودرد در كودكان زير 5 سال، معمولا منشأ ویروسی دارد و نیازی به آنتیبیوتیك نيست و استفاده از ضدتب و ضد احتقان گلو كفایت میكند، اما توصیه میكنیم در گلودردهای چركی از مصرف خودسرانه دارو توسط پدر و مادرها خودداری شود، چرا كه با این عمل، مقاومت به بيماري در بدن ايجاد ميشود.

وی افزود: بعد از 5 تا 15 سالگی یكی از مهمترین علتهای گلودرد چركی استرپتوكك است كه به دنبال آن غشایی روی لوزهها را میپوشاند. این نوع گلودرد علاوه بر این كه ميتواند سینوزیت، مننژیت و سینهپهلو ایجاد كند، موجب رماتیسم قلبی و بیماریهای كلیوی نیز میشود. برای جلوگیری از عوارض چركی یا غیرچركی عفونتهای گلو توصیه میشود كه هنگام بروز تب همراه با گلودرد با دكتر مشورت شود.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تصریح کرد: اگر گلودرد باكتریایی باشد باید آنتیبیوتیك مصرف شود و مصرف دارو اجباری است و اگر دارو به طور كامل مصرف نشود، گلودرد باكتریایی دچار عوارض چركی و غیرچركی میشود.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم



در هنگام خونریزی شدید به مسدوم آب ندهید.



در هنگام گاز گرفتگی مسدوم را اول به بیرون از محل برده و در مسیر هوای آزاد بگذارید



بهترین راه مقابله با آسیب بالای سوختگی ریختن آب تمیز است



در خونریزیهای شدید که رگ بریده شده بهترین کار فشار مستقیم روی محل است

 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم



افسردگي چيست؟


افسردگي نشانههاي مختلفی دارد؛ مثل از دست دادن انرژي، از دست دادن علاقه به فعاليتها و زندگي، غمگيني، فقدان اشتها، كاهش يا افزايش وزن، اشكال در تمركز، خود ملامت گري، احساس نااميدي، شكايتهاي جسماني، دوريگزيني از ديگران، تحريكپذيري، مشكل در تصميم گيري، و افكار خودكشي. بسياري از افراد افسرده، احساس اضطراب نيز ميكنند. آنها غالباً نگران هستند؛ حالت تهوع، سرگيجه و گاهي گرگرفتگي، تاري ديد، تپش قلب و تعريق را تجربه میکنند.


شدت افسردگي از نظر باليني از خفيف تا شديد تغيير ميكند. براي مثال، برخي افراد از تعداد اندكي نشانههاي گاه و بيگاه افسردگي شكايت دارند، درحاليكه افراد ديگر، كه از افسردگي شديد رنج ميبرند، ممكن است نشانههاي متعددی به صورت متناوب و طولاني مدت و كاملاً آزار دهنده داشته باشند. افسردگي باليني مشابه سوگ، پس از فقدان يك عزيز از دست رفته، جدايي يا طلاق نيست.
احساس غمگيني، تهي بودن، انرژي پايين و فقدان علاقه در طي سوگواري، طبيعي محسوب ميشوند؛ خشم و اضطراب نيز ممكن است در فرايند طبيعي سوگ ديده شود. افسردگي باليني با سوگواري طبيعي متفاوت است، به طوري كه ممكن است بدون وجود يك فقدان واضح نيز افسردگي باليني رخ دهد. به علاوه افسردگي ميتواند طولانيتر از سوگواري و همراه با احساس خود ملامتگري، نااميدي و يأس باشد.
بسيار غير معمول است كه فردي بگويد كه هيچگاه «افسرده» نبوده است. نوسانات خلقي طبيعي هستند و به ما كمك ميكنند متوجه شويم كه در زندگي ما چيزي فراموش شده است، تا شايد ما تغييري در وضع خودمان بدهيم؛ ولي افسردگي باليني بدتر از نوسانات سادهی خلقي است. از آنجا كه درجات متفاوتي از افسردگي وجود دارد، بيماران به شدت افسرده، درخواست چندين درمان را به طور تركيبي دارند.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

چه كسي افسرده ميشود؟
istockphoto_4117719_depressed.jpg




افسردگي چيزي نيست كه براي افراد «غير عادي» اتفاق بيافتد. بلکه همهجا و برای همه کس محتمل است. در كنار اضطراب (كه شايعتر از افسردگي است)، افسردگي سرماخوردگي مشكلات هيجاني ناميده ميشود. هرساله، تعداد زيادي از افراد از افسردگي اساسي رنج ميبرند. 25% زنان و 12% مردان، دورههايي از افسردگي اساسي را در طول زندگي خود تجربه ميكنند. احتمال بازگشت و عود يك دوره از بيماري، پس از دوره اول نيز بالاست. علت تفاوت شيوع افسردگي در دو جنس، بهطور كامل مشخص نيست. دلايل احتمالي ممكن است، اين باشد كه خانمها بيشتر تمايل به ابراز احساس غمگيني و خود ملامتگري دارند، در حالي كه آقايان ممكن است افسردگي خود را در پس مسايل ديگر نظير سوء مصرف الكل و دارو پنهان كنند. به علاوه، خانمها اغلب از سنين پايين ميآموزند كه وابسته و درمانده باشند. هم چنين خانمها پاداش و تقويت كمتري در مقايسه با آقايان دريافت ميكنند و پيشرفتهاي آنها چندان به چشم نمیآید.




علل افسردگي چيست؟


هيچ علت واضحي براي افسردگي وجود ندارد. ما افسردگي را «چند وجهي» در نظر ميگيريم، بهطوري كه عوامل متعددي ميتوانند باعث آن شوند. اين عوامل ميتوانند بيوشيميايي، بينفردي، رفتاري و شناختي باشند. افسردگي ميتواند در بعضي از افراد تحت تأثير يك دسته از اين عوامل ايجاد شود، ولي به طور معمولتر علت آن مجموعهاي از تمام اين عوامل ميباشد. عوامل بيوشيميايي، شامل استعداد ژنتيكي خانوادگي و وضعيت بيوشيميايي مغز شما در حال حاضر است. تعارضات و فقدانهايي در روابط بينفردي، ميتوانند عامل افسردگي باشند، همان گونه كه عوامل رفتاری نظير افزايش تنش و استرس و كاهش تجارب مثبت و لذت بخش نيز ميتوانند باعث بروز افسردگي شوند. عوامل شناختي مؤثر در افسردگي، روشهاي انحرافي و غير انطباقي تفكر است. در اينجا عوامل رفتاري و شناختي را با جزئيات نسبتاً بيشتري توضيح ميدهيم.
 
بالا