دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

[h=1]چه کنیم تا سرماخوردگی اعضای خانواده به ما سرایت نکند؟[/h]

گاهی اوقات سرماخوردگی باعث می شود که شما از کارهایتان عقب بمانید و یک یا دو روز نتوانید به مدرسه و یا محل کارتان بروید . اما وقتی یکی از کسانی که در خانه شما زندگی می کند دچار سرماخوردگی می شود جلوگیری از سرایت آن به سایر افراد خیلی مشکل است . جلوگیری از انتشار ویروس سرماخوردگی بهترین راه برای جلوگیری از سرما خوردگی است بنابراین از دستورالعمل زیر پیروی کنید تا ویروس سرماخوردگی در خانه شما پخش نشود و شما دچار سرماخوردگی نشوید.



مرتبا” دستهای خود را بشویید . از فردی که سرما خورده است نیز خواهش کنید که مرتب و زود به زود دستهایش را بشوید.

مطمئن شوید که دستهایتان را خوب شسته اید . شستشوی دستها هر بار باید حداقل ۲۰ ثانیه طول بکشد.
سطوحی که مرتبا” توسط افراد خانواده مورد استفاده قرار می گیرند و لمس می شوند را ضد عفونی کنید . سرویس بهداشتی ، میزها ، اپن آشپزخانه ، دستگیره درب ، اسباب بازیها و کنترل راه دور تلویزیون از جمله وسایلی هستند که مرتبا” مورد استفاده قرار می گیرند و لمس می شوند بنابراین برای تمیز کردن آنها و سایر چیزهای دیگری که در خانه شما زیاد مورد استفاده قرار می گیرند از اسپری ضد عفونی کننده و یا دستمال مرطوب استفاده کنید.
همه دستمال کاغذیهای استفاده شده را بلافاصله بعد از استفاده دور بیندازید و اجازه ندهید که این دستمالهای آلوده روی میز جمع شوند و در طول شب آنجا باقی بمانند.
یک رژیم غذایی سالم و مفید داشته باشید ، خوردن غذای سالم باعث می شود که سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود و بتواند با این ویروس مبارزه کند.
هر روز حداقل ۸ لیوان آب بخورید تا بدنتان دچار کم آبی نشود.
فعال باشید و هر روز ورزش کنید.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم


[h=1]جوش های سرسیاه را دستکاری نکنید[/h]
یک متخصص پوست به نوجوانان و جوانان توصیه کرد از دستکاری و فشار دادن جوش ها یا دانه های سرسفید یا سرسیاه روی پوست خودداری کنید.


دکتر نصرت پورسینا گفت: در سنین بلوغ در دخترها از ۱۰ ۱۲ سالگی و پسرها از ۱۴ ۱۵ سالگی به علت افزایش هورمون های آندروژن، پوست چرب شده و فعالیت غده سپاسه پوست افزایش می یابد و این افزایش خودش را به صورت افزایش دانه های ریزگرد با سرسیاه یا سفید نشان می دهد که از نظر طبی، «کومدون سر سیاه یا سرسفید» نامیده می شود.
وی ادامه داد: این کومدون ها، مرحله اول جوش های بلوغ (آکنه) هستند و در بسیاری از موارد در همین مرحله متوقف شده و یا گاهی پیشرفت کرده و به صورت دانه های چرکی یا حتی کیستی درمی آید که دانه ها بسیار بزرگ تر شده و حتی ممکن است به قطر یک سانتی متر برسد که به آن «آکنه ندولوسیستیک یا استیج چهار آکنه» می گویند.

دکتر پورسینا افزود: این استیج ها درمان خاصی دارد و در استیج اول که فقط دانه های زیر پوستی است می توان از طریق شستن با مواد مناسب و استفاده از کرم های کراتولولیدیک و کرم های لایه بردار ضعیف این کیست های زیرپوستی را درمان کرد.
وی تصریح کرد: اما زمانی که ضایعات چرکی یا کیستیک شد باید داروها را قوی تر انتخاب کرد و یا حتی آنتی بیوتیک های خوراکی نیز استفاده کرد.
این متخصص پوست اظهار کرد: از نظر درمانی در تمام مراحل، باید از دستکاری و فشار دادن دانه ها پرهیز کرد و با توجه به اینکه برخی از افراد، تمام دانه های سرسیاه یا سرسفید را با فشار باز می کنند و چون کلیه این مواد نمی تواند خارج شود، باعث بروز اسکار یا رد پا در محل جوش شده و یا حالت عفونی پیدا می کند که به جوانان توصیه می شود از هرگونه دستکاری بر روی جوشها خودداری کنند و تحت نظر پزشک متخصص پوست درمان را ادامه دهند.
وی ادامه داد: در درمان نباید عجله داشت چراکه این حالت بستگی به هورمون های آندروژن دارد و طول مدت آکنه حتی به ۱۰ سال نیز می رسد و حتی بعضی از خانمها در سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی هم قبل از شروع هر عادت ماهیانه ممکن است چند عدد از این جوشها را داشته باشند بنابراین نباید انتظار داشت جوشها دو یا سه ماهه بهبود یابند.
این متخصص پوست عنوان کرد: نکنه مهم این است که استفاده از کرم ها و کرم پودرهای چرب برای آکنه مناسب نیست و ممکن است «کرم آکنه» را ایجاد می کند بنابراین دختران و پسران جوان، هنگام استفاده از هرگونه کرم آرایشی یا ضدآفتاب حتما به عبارت OIL FREA یا فاقد چربی توجه نمایند.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از بعضی از ژل هایی که به مو زده می شود با کوچکترین تماس با پوست ممکن است ایجاد آکنه بکند چرا که منافذ پوست را مسدود می کند.
دکتر پورسینا یادآور شد: همچنین نباید از موادی که پوست را خشک می کند استفاده کرد چرا که هر پوستی به پاک کننده متناسب خودش نیاز دارد بنابراین توصیه می شود چنانچه دارویی را برای پوستتان استفاده می کنید آن را به دوستانتان تجویز نکنید.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

چگونه با پیری پوست مبارزه کنیم؟

متخصصین پوست اظهار کردند: مراقبت های پوستی، رعایت بهداشت، استفاده از داروها و لوازم بهداشتی و آرایشی مناسب از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

مصرف روزانه مواد غذایی حاوی ویتامین c مانند مرکبات و استفاده از کرم ها و سرم های حاوی ویتامین c برای پوست مفید است.
به گفته پژوهشگران، کرم های حاوی ویتامین c از آسیب های ناشی از اشعه uv جلوگیری کرده و تولید کالوژن در پوست را افزایش می دهند. افزایش کالوژن نیز از چروک شدن پوست پیشگیری می کند.
همچنین متخصصین پوست امروزه استفاده از کرم های شب را توصیه نمی کنند و معتقدند که بهتر است پس از سن ۴۵ سالگی پوست در طول شب تنفس داشته باشد.
پژوهشگران توصیه می کنند اگر پوستی معمولی دارید از کرم های مخصوص پوست های خشک استفاده کنید. مصرف کرم های چرب در فصل سرما و برای افراد میان سال از خشکی پوست و چروک شدن آن جلوگیری می کند.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

کمبود ویتامینd از علل ریزش مو در زنان ایرانی

یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه کمبود ویتامین d از علل اصلی ریزش مو در زنان ایرانی است، گفت: جهت سنتز ویتامین d مورد نیاز بدن ضرورت دارد روزانه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قسمتهایی از پوست بدون پوشش در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار گیرد.



دکتر ریحانه مهرگان در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه کمبود ویتامین d از علل اصلی ریزش مو در زنان ایرانی است، گفت: با انجام آزمایش در بیمارانی که از ریزش مو شکایت داشتند به این نتیجه رسیدیم که کمبود ویتامین d پس از فقر آهن شایعترین علت ریزش مو در زنان ایرانی است.

وی در ادامه با بیان اینکه ریزش مو در زنان نسبتا شایع شده است، افزود: افزایش هورمونهای مردانه در زنان که به علت چاقی ناشی از زیادهروی در مصرف فست فودها در خانمها ایجاد می شود، از علل دیگر ریزش مو است که از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است. این متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه قسمت عمدهی ویتامین d مورد نیاز بدن از طریق تابش مستقیم نور آفتاب بر پوست بدن تامین میشود، یادآور شد: جهت سنتز ویتامین d مورد نیاز بدن ضرورت دارد روزانه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قسمتهایی از پوست بدون پوشش در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار گیرد.
دکتر مهرگان همچنین افزود: زنان به علت نوع پوشش و استفاده از کرم ضدآفتاب در صورت، از دریافت اشعهی uva که برای سنتز ویتامین d ضروری است محروم میشوند و این عامل موجب شیوع ریزش مو در خانمها شده، در حالی که اغلب درمانهای طبی از این نکته غافل بوده و با تجویز داروهای دیگر درصدد رفع ریزش مو هستند. وی گفت: دریافت ویتامین d از طریق منابع غذایی مانند لبنیات و تخم مرغ بسیار محدود است و این منابع کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می کنند.
دکتر مهرگان تصریح کرد: خانمهایی که دچار ریزش مو هستند باید با مراجعه به پزشک متخصص پوست و انجام آزمایشات لازم جهت بررسی علت ریزش، از پزشک معالج شان در بررسیهای پاراکلینیکی، اندازهگیری میزان ویتامین d خون را تقاضا کنند تا در صورت کمبود این ویتامین با تجویز پزشک از ویتامین d مکمل استفاده کنند.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

:53:دوستان عزیز من:53:


بیشترین عامل بروز تمام بیماریهای خطرناک و کشنده,چه خونی و چه داخلی مشکلات و اختلالهای عصبی است.







خواهش میکنم مراقب خودتون باشید

:63:

 

*Helma*

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

سلام
یکی از اشناهای ما بچه ی 9ماهه داره
میگه ناف بچه قرمز شده و یه لکه سظحی رو لباسشه که شبیه خون هست
شما میدونین مشکلش چیه؟ میتونه به خاطر خزیدن رو زمین باشه؟
ممنون
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

سلام خدمت بشرای عزیز

خوب کردی این سوالو پرسیدی. اول اونو بگم درسته ناف بالاترین قدرت ترمیم در بدن رو داره مخصوصا نوزاد و حرف شما مبنی بر خزیدن بچه دلیل خوبیه ولی توجه داشته باشین که ناف یه قسمت بریده شده است و میتونه عفونت کرده باشه و یا باعث عفونت بشه و چون در قسمت میانی بدن قرار گرفته پیشنهاد میکنم حتما به پزشک برای چک کردن زحم و ترشحات آن مراجعه شود.

منکه نمیتونم مادر رو مجبور به مراجعه به پزشک کنم پس اگر خوشون تصمیم به درمان گرفتن با گاز استریل آغشته به بتادین شستشو بدن و کاملا مراقب خیس نشدن ناف باشن.

در ضمن میتونن از پانسمان آماده به نام سرجی فیکس استفاده کنن که دور کمر بچه قرار میگیره و نوزاد اذیت نمیشه.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

پیام های بهداشتی آسم



  • آسم شايعترين بيماري مزمن دوران كودكي است.
  • خطر بحران آلودگي هوا در كودكان و سالمندان بيشتر است.
  • اگر نگران بيماري آسم خود و فرزند دلبندتان هستيد، سيگار را براي هميشه خاموش كنيد.
  • يكي از علل مهم افزايش شيوع و شدت آسم و آلرژي درمان ديرهنگام و ناقص اين بيماري است.
  • شما ميتوانيد آسم خود را كنترل كنيد.
  • عوارض جانبي اسپريهاي استنشاقي در بيماري آسم بسيار كم ميباشد.
  • آسم نبايد باعث خجالت و يا محدوديت شود. بسياري ورزشكاران المپيك، رهبران مشهور دنيا و ساير مردم عالي زندگي موفقي با آسم داشتهاند.
  • تغذيه با شيرمادر مانع ابتلا به بسياري از موارد آسم و آلرژي ميشود
  • اصول درمان آسم و آلرژي عبارتند از: آموزش صحيح و مستمر بيمار و خانواده، پرهيز از مواد حساسيتزا و درمان مناسب و به موقع

 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

بیماری سل را بیشتر بشناسید


webda.behdasht.gov.ir_uploads_red.arrow_87633.GIF
پیام های بیماری سل

  • بيماري سل يك بيماري كاملا قابل درمان مي باشد.
  • انتقال بيماري سل از راه تنفسي مي باشد و مهمترين منبع عفونت، بيماري مبتلا به سل ريوي است كه سرفه ميكند و معمولا داراي آزمايش خلط مثبت است.
  • علايم بيماري سل ريوي عبارتند از: سرفه پايدار به مدت دو هفته يا بيشتر كه مي تواند با دفع خلط، عرق شبانه، كاهش وزن، تب خفيف ، بي اشتهايي، خستگي و ضعف عمومي همراه باشد.
  • درمان بيماري سل، شش ماه طول مي كشد و در صورت مصرف دقيق و منظم دارو، بهبودي كامل را در پي خواهد داشت.
  • در اكثر موارد سل، خطر انتقال بيماري به سايرين بعد از دو هفته ازشروع مصرف دارو از بين ميرود.
  • تكميل دوره درمان و بهبودي كامل بيمار، باعث حذف منبع عفونت سل از جامعه خواهد شد و مهمترين اقدام در جهت پيشگيري از گسترش بيماري به شمار مي رود.
  • خدمات تشخيصي و درمان بيماري سل در مراكز بهداشتي درماني كشور كاملا رايگان مي باشد.
  • خطرات مصرف نامنظم و ناكامل داروهاي ضد سل عبارتند از: بازگشت مجدد بيماري بعد از يك دوره بهبود نسبي، عدم بهبود بيماري، مقاوم شدن ميكروب سل نسبت به داروهاي موجود، تداوم انتقال بيماري به ديگران، پيشرفت بيماري و حتي مرگ
  • بيماران مبتلا به بيماري قند، مصرف كنندگان داروهاي كورتوني و يا داروهاي ضد سرطان، مبتلايان به سوءتغذيه، نارسايي مزمن كليه يا عفونت اچ آي وي، در معرض خطر بيشتر براي ابتلا به اين بيماري قرار دارند.
  • هر فرد مبتلا به سل ريوي در صورت عدم درمان مي تواند سالانه 10-15 نفر را به ميكروب اين بيماري آلوده كند.

چگونه میتوان از ابتلا به سل پیشگیری کرد؟
تشخیص به موقع و درمان کامل بیماران (که موثرترین روش پیشگیری از ابتلای اطرافیان به سل محسوب می شود)
بررسی افراد خانواده و کسانی که با بیمار تماس نزدیک داشته اند (به ویژه کودکان زیر 6 سال) از نظر ابتلا به سل
تزریق واکسن ب ث ژ به کلیه ی نوزادان در بدو تولد جهت جلوگیری از ایجاد اشکال شدید و کشنده ی بیماری سل در سنین کودکی
داشتن رفتارهای سالم و بهداشتی نظیر تغذیه مناسب، پوشاندن دهان و بینی با دستمال در هنگام سرفه و عطسه، خودداری از ریختن آب دهان و خلط روی زمین و خودداری از مصرف سیگار
درمان پیشگیرانه ی دارویی برای افراد در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به سل (مانند کودکان زیر 6 سال در تماس با بیمار مبتلا به سل ریوی مسری و افراد مبتلا به ویروس ایدز)
سعی در افزایش اطلاعات بهداشتی جامعه (که یکی از راههای آن انتقال اطلاعات کسب شده توسط شما به جامعه می باشد)



 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : دوستان اگر سوال پزشکی و بهداشتی داشتید برای مشاوره در خدمتم

[h=3]آیا می دانید چرا توصیه می شود قبل از صبحانه مسواک بزنید؟[/h][h=3]
مسواک زدن دندان ها قبل از هر وعده صبحانه,از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.اغلب مردم که به حفظ سلامتی دندانهای خود اهمیت میدهند، روزی سه بار(پس از هر وعده غذایی) مسواک میزنند.
اما تحقیقات جدید دانشمندان در انگلیس نشان داده است که مسواک زدن بلافاصله پس از صرف صبحانه سلامت دندانها را تهدید میکند.
این تحقیق نشان می دهد که بیش از یک سوم افراد (۸۱ درصد) نمی دانند که مسواک زدن دندان ها بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی باعث تخریب دندان ها می شود.
غذاها و نوشیدنی های اسیدی مثل پرتقال،گریپ فروت و سایر مرکبات،آب میوه هاست که اغلب در وعده صبحانه (البته در برنامه های غذایی اروپایی ها) مصرف می شود و باعث نرم شدن مینای دندان می شود.مسواک زدن دندان ها بلافاصله بعد از مصرف غذاهای اسیدی باعث سایش مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی آن می شود که درد و حساسیت شدید دندانی و همچنین مشکلات زیبایی ایجاد می کند.
بزاق دهان خاصیت اسیدی این غذاها را خنثی می کند و محیط دهان را در حالت تعادل نگه می دارد ولی تحقیقات نشان می دهد یک ساعت طول می کشد تا بزاق اثر خود را نشان دهد. مصرف مداوم غذاهای اسیدی در طی روز باعث کاهش و فرسایش سطح دندان ها می شود.
[/h]
 
بالا