▒ ▒ ▒ ولایت فقیه؟؟؟!!چرا؟ ▒ ▒ ▒

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • ولايت فقيه كه آنطور كه اسلام مقرر فرموده است و ائمه ما نصب فرموده اند به كسي صدمه وارد نميكند، ديكتاتوري به وجود نمي آورد. كارهايي كه بخواهد دولت يا رئيس جمهوري بر خلاف مسير ملت و بر خلاف مصالح كشور انجام دهد، فقيه كنترل ميكند، جلوگيري ميكند.
امام خميني، صحيفه نور،9/170


  • بر خلاف همه مقررات عالم در باب حكومت - كه در قوانين آنها حاكمان يك حالت غيرقابل خدشه دارند - در نظام اسلامى، آن كسى كه به عنوان ولي فقيه مشخص ميشود، چون اساسا مسئوليت او مبتنى بر معيارهاست، چنانچه اين معيارها را از دست داد، به خودى خود ساقط ميشود. وظيفه مجلس خبرگان، تشخيص اين قضيه است.
رهبر معظم انقلاب4/12/1377


  • اگر يك فقيهي،يك مورد ديكتاتوري بكند، از ولايت مي افتد.اسلام هر فقيهي را كه ولي نميكند؛آن كه علم دارد، عمل دارد، مشي اش مشي اسلام است،سياستش سياست اسلام است،آن را[منصوب ميكند.]براي اينكه يك آدمي كه تمام عمرش را در اسلام و در مسائل اسلامي گذرانده و آدم صحيحي است،اين نظارت داشته باشد به اين امرها.
امام خميني، صحيفه نور،9/183


  • ولايت در اسلام، ناشى از ارزشهاست؛ مثلا عدالت به معناى خاص-يعنى آن ملكه نفسانى-از جمله شرايط ولايت است.اگر اين شرط تامين شد،ولايت يك چيز آسيب ناپذير است؛زيرا به مجرد اينكه كمترين عمل خلافى كه خارج از اوامر و نواهى اسلامى است،از طرف آن ولى يا والى تحقق پيدا كرد،شرط عدالت سلب ميشود و او منعزل ميشود.
رهبر معظم انقلاب19/4/1379
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • عده اى سعى ميكنند ولايت فقيه را به معناى حكومت مطلقه فردى معرفى كنند؛اين دروغ است.ولايت فقيه-طبق قانون اساسى ما-نافى مسئوليت هاى اركان مسئول كشور نيست.ولايت فقيه، جايگاه مهندسى نظام و حفظ خط و جهت نظام و جلوگيرى از انحراف به چپ و راست است؛ اين اساسي ترين و محوري ترين مفهوم و معناى ولايت فقيه است.
رهبر معظم انقلاب14/3/1383


تطبيق شاخص روايي علم با رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالي)
در بخش روايات مختلفي كه ويژگي فقاهت يا علم و اجتهاد را شاخص حاكم اسلامي برميشمردند، تقديم شد. در اين فصل برآنيم تا اقوال علماي معاصر رهبر معظم انقلاب را در خصوص توانمندي علمي و فقاهت ايشان مورد بررسي قرار دهيم.


  • در مورد مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي دامت بركاته، اشعار ميدارد كه در مقام شامخ علمي و اجتهاد و فقاهت معظم له جاي هيچ گونه ترديد نيست، اينجانب با توجه به سابقه آشنايي ديرين با ايشان و اطلاع از مراتب تحصيلي، اذعان به اجتهاد به نحو اطلاق وي دارم.
آيت الله العظمي فاضل لنكراني، مرجعيت از ديدگاه فقها و بزرگان،72


  • به تصديق و تاييد عده زيادي از فقهاي خبرگان، علما و مجتهدين كه من از آن اطلاع دارم، در اجتهاد و فقاهت معظم له هيچ ترديدي وجود ندارد و ايشان استعداد فهم و قدرت استنباط حكم را از كتاب و سنت داشته و دارند و خدشه در اين مسئله غير از غرض ورزي چيز ديگري نيست.
آيت الله مشكيني، نماز جمعه قم30/8/76
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • چهارشنبه شبها، آقا جلسه اي دارند كه ده تن از علما جمع ميشوند. گاهي هم ما ميرويم، يكبار بحث پيرامون يك مسئله فقهي پيچيده بود. بعد از اتمام جلسه، آقاي شاهرودي به من گفت، امشب من ""العلم نور يقذفه الله في قلب من يشاء"" را درك كردم. يعني آقا مچ همه را پيچانده بود!
حجت الاسلام راشد يزدي، آب، آيينه، آفتاب،97


  • هنگام راي گيري درمجلس خبرگان براي رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(دامت بركاته)، اجتهاد معظم له با قيام بينه شرعيه نزد اين جانب ثابت بود،ولي بعدابه واسطه حضور درجلسات مباحثه فقهي،شخصابه اجتهاد ايشان پي بردم واكنون شهادت ميدهم كه معظم له مجتهدي عادل و جامع الشرايط ميباشد.
آيت الله مومن، مرجعيت از ديدگاه فقها و بزرگان،74


  • آيت الله خامنه اي،اضافه بر تسلط بر مباني اجتهادي كه هر فقيه و مجتهدي بايد بر آنها مسلط باشد،داراي ويژگي هاي علمي و فقهي خاص خودشان هم هستند؛در مسايل رجالي داراي معلومات بسيارخوبي هستندو واقعا كار كرده اند وتفوق چشمگيري در مسائل رجالي دارند كه اين ،خود يكي از موجبات اعلميت است...
آيت الله هاشمي شاهرودي، آب، آيينه، آفتاب،97


  • امتياز ديگر ايشان،فهم سالم و ذوق مستقيمي است كه در فهم آيات و روايات دارند.مسئله استظهار و استفاده از ادله لفظي در استنباط ، بسيار مهم است،بلكه اساس فقاهت است. ويژگي ديگر ايشان، نظم منطقي و دقيق ذهني ايشان است كه معمولا در تدوين و تنقيح بحثهاي پيچيده علمي بسيار مهم و كارساز است.
آيت الله هاشمي شاهرودي، آب، آيينه، آفتاب،97
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
تطبيق شاخص روايي توانايي مديريتي با رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالي)

در اين بخش برآنيم تا اقوال علماي معاصر رهبر معظم انقلاب را در خصوص كارآمدي و توانمندي مديريتي ايشان مورد بررسي قرار دهيم.


  • كسي كه در جهان سياست استادي چون امام امت داشته است و خودش نيز داراي استعداد سرشار است، چنين فردي داراي مقامات بلند از درك سياسي است.دوران رياست جمهوري ايشان يك شاهد قوي بر اين مطلب است.سفرهايي كه ايشان به كشورهاي خارج داشته اند در صحنه هاي سياسي جهان درخشيده است.
آيت الله فاضل لنكراني، ولايت فقيه؛ كانون عزت و اقتدار،4/306


  • مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي (مد ظله العالي)، جلوه ها و شئونات زنده و كارآمد نظام ولايت فقيه را به زيبايي ارائه كرده اند؛ به گونه اي كه اين حركت، خود بهترين شيوه در نماياندن جريان ولايت فقيه است.
آيت الله جوادي آملي، ولايت فقيه؛ ولايت فقاهت و عدالت،21


  • بعد از امام، دشمنان چنگ و دندان تيز كرده بودند و در راس همه استكبار جهاني به سركردگي آمريكا ميخواستند انقلاب را تضعيف كنند و با جنگهاي سخت و نرم آن را براندازند، اما كسي كه توانست20 سال با قدرت اين انقلاب را نگه دارد، آيت الله خامنه اي بود.
آيت الله نوري همداني، ولايت فقيه؛ كانون عزت و اقتدار،4/307


  • هر عاقل منصفي ميپذيرد كه در طول سه دهه گذشته، امام راحل (ره) هر جهت بهترين نوع مديريت را داشته اند و بارها اين نظام را از بحران نجات داده اند.
علامه مصباح، پايگاه اطلاع رساني معظم له
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • پس از گذشت چند سال و تجربه اي كه حضرت آيت الله خامنه اي مد ظله العالي ازخود نشان دادند و عملكردي را كه در انجام اين وظيفه سنگين ارائه داده اند، ديگر جاي هيچ سؤال و استفهامي براي دشمنان تا چه رسد به دوستان نيست، كه ايشان شايسته ترين فرد و صالح ترين رهبر براي اين جامعه هستند.
آيت الله هاشمي شاهرودي، درس خارج فقه28/8/76



  • من به شما خامنه اي عزيز تبريك ميگويم كه در جبهه هاي نبرد، با لباس سربازي و در پشت جبهه با لباس روحاني به ملت مظلوم خدمت نموده و از خداوند تعالي، سلامت شما را براي ادامه خدمت به اسلام و مسلمين خواستارم.
امام خميني، صحيفه نور،15/41


  • در بين دوستان و متعهدان به اسلام و مباني اسلامي، از جمله افراد نادري هستيد كه چون خورشيد روشني ميدهيد.
امام خميني، صحيفه نور،20/173


  • رهبر عظيم الشان تان را دوست بداريد.عالمي،عادلي،رهبري، مؤمني ،موحدي،سياسي،دلداري، رهبري،انسان رباني،پاك،منزه،كه دنيا شكارش نكرده.من جايي ندارم... خدايا به حق پيغمبر و آل پيغمبرسايه اين رهبراصيل اسلامي،حضرت آيت الله معظم خامنه اي عزيز را مستدام بدار.
علامه حسن زاده آملي،ولايت فقيه؛كانون عزت و اقتدار،4/300
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • "اينان [منافقين] آنقدر از بينش سياسي بي نصيب اند كه بي درنگ پس از سخنان شما [آيت الله خامنه اي] در مجلس و جمعه و پيشگاه ملت، به اين جنايت دست زدند و به كسي سوء قصد كردند كه آواي دعوت او به صلاح و سداد، در گوش مسلمين جهان طنين انداز است.
امام خميني، صحيفه نور،15/41



  • "چيزي كه بنده نسبت به اين شخص بزرگ[آيت الله خامنه اي]فهميده ام اين استكه فردي است خدايي،هوي پرست نيست،مقام نميخواهد، قدرت نميخواهد بدست بگيرد،امتحان خودش را پيش از پيروزي و بعد از پيروزي داده است؛به عين مثل رهبر عظيم الشان.مقام بر روي او اثر نميگذارد.
شهيد آيت الله دستغيب،ولايت فقيه؛كانون عزت و اقتدار، 4/299


  • ايشان شخص بزرگواري است... از همان زمان رهبري را در آقاي خامنه اي ميديدم، چرا كه ايشان ذخيره الهي بعد از امام بوده است. بعد از امام خميني اگر بشود به كسي اعتماد كرد به اين سيد است... البته هيچ كس حاج آقا روح الله نميشود، ولي آقا سيد علي خامنه اي، حقيقت ولايت فقيه هستند.
آيت الله بهاء الديني، آيت بصيرت،131


  • در زمان غيبت امام معصوم، رهبري حكومت بر عهده شبيه ترين افراد از نظر علم، تقوي و مديريت به معصوم است، مقام معظم رهبري نمونه و سايه اي از شخصيت ائمه (عليهم السلام) در همه ابعاد است.
علامه مصباح، پايگاه اطلاع رساني معظم له
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
يكي از شبهات و اشكالاتي كه مخالفان ولايت فقيه مطرح مينمايند، طرح رواياتي است كه خروج هر پرچمي قبل از قيام امام زمان (عج) را نامشروع و مصداق طاغوت معرفي ميكند.در اين پست برآنيم كه اجمالا ادله مدعيان را بررسي و پاسخ گوييم.


الف ـ اوضاع و شرايط زماني صدور اين روايات:بعد از شهادت امام حسين (عليه السلام)، قيامهاي متعددي صورت گرفت كه همه آنها به ادعاي باز پس گيري حق اهل البيت بود؛ ولي بسياري از آنها در واقع نيتي غير از اين داشتند. لذا در مورد برخي از آن قيا‏مها دستور به سكوت و در برخي مثل قيام ابو مسلم و قيام حسن مثني، حتي نهي از قيام رسيده است.

  • امام صادق (عليه السلام)، خود علت بازداشتن شيعيان از پيوستن به قيامهاي زمان خويش را تبيين ‏فرمودند: ""اگر كسانى مثل زيد باشند، خوب است؛ اما آنان كه امروزه قيام ميكنند، هنوز كه هيچ قدرتى ندارند، گوش به سخن ما نداده و ما را نافرماني ميكنند، چه رسد به روزى كه صاحب قدرت و پرچم گردند.""
كافى،1/275


ب) روايات بسياري از ائمه اطهار در تاييد برخي قيامهاي معاصرشان رسيده، از جمله:

  • 1. در تاييد قيام زيد بن علي بن الحسين (عليهما السلام) همين بس كه امام صادق (عليه السلام) درباره او فرمود:"" خداوند مرا در اين خونها شريك گرداند! به خدا قسم كه عم من و اصحابش با شهادت از دنيا رفتند؛ مثل شهداى در ركاب على بن ابى طالب.""
عيون ‏اخبار الرضا (ع)،1/194

  • امام صادق (عليه السلام) ميفرمودند:هر قيامى را با قيام زيد بن على بن الحسين(عليه السلام) مقايسه نكنيد و نگوييد قيام زيد مورد تاييد بود، پس هر قيامى مورد تاييد است؛چراكه زيد مردى عالم و صادق بود و مردم را به خود دعوت نميكرد، بلكه به پسنديده از آل محمد دعوت مينمود. و اگر در اين راه پيروز ميشد به وعده اش وفا ميكرد.
كافي،8/214

ج) دسته ديگر از روايات، در باب قيامهاي مورد تاييد اهل بيت در آخر الزمان است كه فارغ از مصداق آنها، نفس قيام و تشكيل حكومت را تاييد ميكند. بيش از300 روايت در اين باب وجود دارد كه موضوع همگي، قيام آنها پيش از ظهور امام زمان (عج) هستند. در ادامه دو نمونه از اين روايات مي آيد.


  • از امام كاظم(عليه السلام)روايت شده كه "رجل من اهل قم يدعو الناس الى الحق يجتمع معه قوم كزبر الحديد ..."؛مردي از اهل قم مردم رابه حق دعوت خواهدكرد،در اطراف او مردمي اجتماع ميكنند كه مانند پاره هاي آهن هستند و تندبادهاي حوادث آنها را متزلزل نميكند و از جنگ خسته نميشوند و نميترسند و ...
محدث قمي، سفينه البحار، ج2، ذيل لغت قم

از جمله قيامهاي مورد تاييد اهل بيت(عليهم السلام)قيام آخر الزماني سيد حسني است:"و آن جوانمرد خوش‎صورتي است كه از طرف ديلم(منطقه مركز ايران) خروج نمايد...و دعوت بر نفس خود نكند؛ بلكه از شيعيان خلص ائمه اثني عشر و تابع دين حق باشد و دعوي نيابت و مهدويت نخواهد نمود؛لكن مطاع و رئيس خواهد بود"
شيخ عباس قمي، منتهي الآمال، ص1317
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

د) علماي آگاه نيز با بهره‎مندي از دانش استنباط از منابع دين، همواره بر ضرورت تشكيل نظامي مبتني بر مباني مستحكم ولايت فقيه در دوران غيبت تاكيد كرده اند، پس از شكل گيري نظام شكوهمند اسلامي نيز پيوسته بر وجوب حفاظت از نظام جمهوري اسلامي تاكيد و همگان را بر دفاع و حمايت از حكومت الهي فقيه تحريض كرده اند.

  • ولايت فقيه پرتويي از ولايت امام زمان(عج)است ودشمنان براي ضربه زدن به نظام و ولايت فقيه به سراغ ولايت كبري رفته اند
حضرت آيت الله سبحاني،ولايت فقيه؛كانون عزت واقتدار،4/235


  • اين انقلاب حاصل خون شهدا و يادگار امام راحل است و ما بايد براي حفظ آن و خنثي كردن توطئه دشمنان، وحدت كلمه داشته باشيم. چرا كه حفظ نظام اسلامى، از اهم واجبات است.
حضرت آيت الله مكارم، ولايت فقيه؛ كانون عزت و اقتدار،4/236


  • هركجا كه ميتوانيد،اين نظام رابااين همه شهيد،ازانحرافات نجات دهيد تا استقامت نظام باقي بماندوتضعيف نشود،قوت نظام وحكومت اسلامي وقتي است كه دين پابرجا بوده وجلوي مفاسد بزرگترگرفته شود.
حضرت آيت الله صافي،ولايت فقيه؛ كانون عزت و اقتدار،4/236


  • اگر اين نظام معاذ الله كوچكترين آسيبي ببيند،تمام لعنتهاي گذشته دامنگير ما ميشود.اين امانت الهي است.بر همه ماواجب عيني است كه اين نظام راحفظ كنيم.كاري كه باعث تضعيف اين نظام است،اين كار حرام عيني است.
حضرت آيت الله جوادي،ولايت فقيه؛ كانون عزت و اقتدار،4/236
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • در ديداري كه اخيرا آيت الله كعبي با آيت الله وحيد خراساني داشتند، ايشان با شرح شيطنتهاي دشمنان انقلاب، از آيت الله وحيد خواسته بودند كه مواضع خود را براي دفاع از انقلاب رسانه اي كنند؛ از همين رو آيت الله وحيد تاكيد فرمودند: حفظ نظام از اوجب واجبات است.
روزنامه كيهان15/1/90


  • آيت الله محمد مهدي شب زنده دار، در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم: آيت الله وحيد خراساني چند بار در جلسات مختلف فرمودند: ""كارهاي آقاي خامنه اي براساس موازين است. ايشان ضوابط شرعي را مراعات ميكنند و وقتي تشخيص ميدهند كه اين حكم، حكم خداست به آن عمل ميكنند."" و اين يك شهادت بزرگي است.
روزنامه كيهان15/1/90


  • اصلي ترين مشكل اين نظريه، نداشتن دليل شرعي است. آيت الله اميني ميفرمايند: اتفاقا من در آن جلسه اي كه براي اصلاح شرط مرجعيت در قانون اساسي خدمت امام رسيدم، عرض كردم: اجازه بدهيد ما در كميسيون بازنگري، رهبري شورايي را حذف كنيم، چون ماخذ شرعي ندارد.
مجله حكومت اسلامي،41/146


  • حضرت آيت الله مظاهري نيز در اين رابطه ميفرمايند:«اگر دليلي بر فساد آن (رهبري شورايي) نداشتيم، جز اينكه در اديان الهي، در نبوت و ولايت هيچ مثل و سابقه اي ندارد و پروردگار عالم در هيچ زماني شوراي رهبري و زعامت نصب نفرموده است، كافي بود.»
ولايت فقيه و حكومت ديني،85
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
تنها دليل نقلي مورد استناد مدعيان رهبري شورايي، آيات و روايات مشورت و شور است؛ از جمله در آيه شريفه""و شاورهم في الامر""(آل عمران/159) يا روايت نبوي كه آن حضرت فرمودند: «هيچگاه شخصى با ديگرى مشورت نميكند، مگر آنكه به‎راه نيك راهنمايى ميگردد».


  • در ادامه فراز مورد استناد در سوره آل عمران، كه طي آن پيامبر (صلي الله عليه وآله) در برخي امور عرفي كه در آنها فرماني از وحي نرسيده است، مامور به مشورت با مسلمانان شده است، آمده: ""فاذا عزمت فتوكل علي الله""؛ يعني با آنان در امور مشورت كن؛ اما هرگاه تصميم گرفتي، پس بر خدا توكل كن و بر آن كار اقدام نما.



  • اين اختلاف تعبير، اشاره به يك نكته مهم ميكند و آن اينكه: بررسى و مطالعه جوانب مختلف مسائل اجتماعى، بايد بصورت ‏جمعى انجام گيرد، اما براى اجراى آن، بايد اراده واحدى بكار افتد. در غير اين صورت هرج و مرج پديد خواهد آمد.
تفسير نمونه،‏3/149


  • گاهي رهبري شورايي به شوراي استفتاء مراجع عظام تشبيه ميشود. جواب: ""اكثر مراجع تقليد، جلسه اي به نام شوراي استفتاء ‌دارند، يعني وقتي از آنها سوال جديدي ميشود، با چند نفر كه با اين موضوعات آشنا هستند، موضوع را به بحث ميگذارند، اما در پايان، خود آن مرجع است كه تصميم ميگيرد.""
آيت الله يزدي، پايگاه اطلاع رساني مجمع تقريب مذاهب



  • نظريه رهبري شورايي با بسياري از نصوص روايي ما نيز مغايرت دارد؛ به عنوان نمونه،در غرر الحكم از امير المومنين علي(عليه السلام) روايت شده كه فرمودند:""‎الشركت في الملك تودي الى الاضطراب""؛ شراكت در حكومت، موجب اضطراب و تزلزل است. و رهبري شورايي، موجب اضطراب، تشتت و خلل در اداره امور خواهد شد.
چالشهاي فكري نظريه ولايت فقيه،86


  • گاهي اوقات آقايان، از مواردي مثل «مجلس شوراي اسلامي» و... شاهد مثال مي آورند. جواب: ""اين نوع نهادها، مسئول رايزني مشورتي براي به دست آوردن ماهيت يك امر قانوني هستند، اما اگر تصميم گيري نهايي به صورت شورايي باشد، هميشه اختلاف پيش مي آيد؛ چراكه ديگر بحث علمي نيست، بلكه يك بحث سياسي و اجتماعي است.""
آيت الله يزدي، پايگاه خبري جهان


  • "و گاهي ميگويند: در روايات ولايت فقيه، فقها به صورت جمع آمده، پس رهبري فقها به صورت جمعي است! جواب: ""مفاد ادله ولايت فقيه، عام استغراقي است، نه عام مجموعي؛ يعني تعبير فقها، ناظر به تك تك فقيهان زمانهاي مختلف است؛ نه در هر زمان چند فقيه.""
آيت الله سيد كاظم حائري، ولايت الامر في عصر الغيبه،240
 
بالا