▒ ▒ ▒ ولایت فقیه؟؟؟!!چرا؟ ▒ ▒ ▒

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • از خطبه هاى امام امير المؤمنين (عليه السلام) كه در آن درباره كسى كه سزاوار خلافت است، صحبت شده، خطبه173 نهج البلاغه است: «ايها الناس، ان احق الناس بهذا الامر اقواهم عليه، و اعلمهم بامر الله فيه: اى مردم، سزاوارترين كس براى خلافت، تواناترين افراد بر اين امر و داناترينشان به فرمان خداست.
آيت الله مكارم، پيام امام‏6/504


  • امام علي (عليه السلام) در خطبه173 نهج البلاغه، به دو ركن اساسى اشاره كرده است: از نظر علمى بايد از همه آگاهتر باشد و از نظر عملى در امر مديريت از همه قويتر. بسيارند كسانى كه عالمند، ولى مدير نيستند و يا مديرند و عالم نيستند و تا اين دو دست به دست هم ندهند، اداره صحيح جامعه امكانپذير نيست.
آيت الله مكارم، پيام امام‏6/504


  • امام علي (عليه السلام) در خطبه173 نهج البلاغه، به دو ركن اساسى اشاره كرده است: از نظر علمى بايد از همه آگاهتر باشد و از نظر عملى در امر مديريت از همه قويتر. بسيارند كسانى كه عالمند، ولى مدير نيستند و يا مديرند و عالم نيستند و تا اين دو دست به دست هم ندهند، اداره صحيح جامعه امكانپذير نيست.
آيت الله مكارم، پيام امام‏6/504


  • پس ضابطه هاى رهبرى و ولايت فقيه، طبق مكتب سياسى اسلام، عبارت است از علم، تقوا و درايت. كسى كه در آن مسند حساس قرار گرفته است، اگر يكى از اين ضابطه ها از او سلب شود، چنانچه همه مردم كشور هم طرفدارش باشند، از اهليت ساقط خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب14/3/83
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • امام صادق (عليه السلام) فرمودند: ""من لم يمش في حاجت ولي الله، ابتلي بان يمشي في حاجت عدو الله (عز و جل)"": هر كه همتش برطرف كردن خواسته ولي خدا نباشد، مبتلي ميشود به برطرف كردن خواسته دشمن خدا.
من لايحضره الفقيه،4/412


  • فقيهى كه شعاع عملش، همدوش شعاع فقه باشد و بتواند مسائل جديد و مستحدثه مسلمين را حل كند، مجتهد مطلقى است كه ميتواند مسئوليت ولايت و مديريت جامعه اسلامى را بپذيرد و از عهده آن برآيد.
آيت الله جوادي، ولايت فقيه؛ ولايت فقاهت و عدالت،137


  • امروز و هميشه وجود حاكمى كه قيم و برپانگهدارنده نظم و قانون اسلام باشد، ضرورت دارد؛ وجود حاكمى كه مانع تجاوزات و ستمگريها و تعدى به حقوق ديگران باشد؛ هادى مردم به تعاليم و احكام و نظامات اسلام باشد و از بدعتهايى كه دشمنان و ملحدان در دين و در قوانين و نظامات ميگذارند، جلوگيرى كند.
امام خميني، ولايت فقيه38



  • وقتى نظامى بر پايه يك انديشه و يك ايدئولوژى تشكيل ميشود،دانايان به آن ايد‏ئولوژى، نقش اول رادر آن نظام دارند و ولايت فقيه يعنى ولايت و حاكميت آن كسى كه از همه اعرف است، به خط سيرى كه دين براى زندگى انسان معين ميكند.
رهبر معظم انقلاب30/4/66
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
اقوال فقهاي شيعه درباره ولايت فقيه

  • موضوع ولايت فقيه چيز تازه اى نيست كه ما آورده باشيم؛ بلكه اين مسئله از اول مورد بحث بوده است... طرح اين بحث تازگى ندارد و ما فقط موضوع را بيشتر مورد بررسى قرار داديم.
امام خميني، ولايت فقيه124


  • ولايت فقيه""جزو مسلمات فقه شيعه است. اينكه حالا بعضي نيمه سوادها مي گويند امام ""ولايت فقيه"" را ابتكار كرد و ديگر علما آنرا قبول نداشتند، ناشي از بي اطلاعي است.
رهبر معظم انقلاب14/3/78



  • كسي كه با كلمات فقها آشناست، مي داند كه مساله ""ولايت فقيه""جزو مسائل روشن و واضح در فقه شيعه است. كاري كه امام كرد اين بود كه توانست اين فكر را با توجه به آفاق جديد و عظيمي كه دنياي امروز و سياستهاي امروز و مكتبهاي امروز دارند، مدون كند و آنرا ريشه دار و مستحكم و مستدل و با كيفيت سازد.
رهبر معظم انقلاب14/3/78


  • از قديم الايام تا كنون، اگر كسانى قضيه ولايت فقيه را مطرح نكردند يا با سردى با آن برخورد كردند، به خاطر اين بوده است كه فكر كردند چيزى را كه شدنى نيست، چرا مطرح كنند؛ والا وقتى انسان به كتابها و حرفهاى فقها نگاه مىكند، مي بيند هيچكس از آنها نيست كه اصلا حاكميت غير حكم اسلامى را قبول داشته باشد.
رهبر معظم انقلاب4/11/78
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
اقوال فقهاي شيعه درباره ولايت فقيه

  • شيخ مفيد: هنگامي كه سلطان عادل (امام معصوم) براي ولايت در آنچه ذكر كردم - در ابواب فقه - وجود نداشت، بر فقيهان اهل حق عادل صاحب رأي و عقل و فضل است كه ولايت آنچه را بر عهده سلطان عادل است را بر عهده گيرند.
المقنعه675 (نشاني ها بر اساس نرم افزار ""جامع فقه"" مركز كامپيوتري نور است)


  • شيخ مفيد: پس فقيه، در حقيقت امير است از طرف حضرت صاحب الامر؛ همان كسي كه او را به اين مقام منصوب فرموده و اذن داده به او در امارت.
المقنعه810


  • صدور حكم ميان مردم، اقامه حدود و قضاوت ميان كساني كه با يكديگر اختلاف پيدا كرد‏ند، جايز نيست؛ مگر از سوي كسي كه از طرف سلطان حق (امام معصوم)، اجازه داشته باشد. چنين كارهايي در زماني كه ائمه معصومين امكان انجام آن را ندارند، بدون ترديد به فقيهان شيعه واگذار شده است.
النهايه و نكتها2/17


  • احكامي كه خداوند مقرر فرموده، اگر اجرا نشود، لغو است؛ پس مسئولي بايد اجراي احكام را بر عهده بگيرد.البته هر كسي صلاحيت ندارد؛مگر امام معصوم (عليه السلام)يا شيعه اي كه از جانب آن حضرت منصوب شده؛ شيعه اي كه جامع شرايط نهگانه علم،عقل،رأي،جزم،تحصيل،بردباري وسيع،بصيرت،امكان قيام به احكام و عدالت باشد.
السرائر3/537
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
اقوال فقهاي شيعه درباره ولايت فقيه

  • علامه حلي: مقبوله عمر بن حنظله و ديگر روايات در اين زمينه، بر اطلاق و عموم ولايت فقيهان دلالت داشته، به ولايت در قضاوت و اقامه حدود، محدود نمي‏شود.
مختلف الشيعه، الجزء الرابع464

  • علامه حلي درباره مصارف مالي مينويسد: پس اگر دسترسي به امام معصوم ممكن نبود، به فقيهان اماميه پرداخت ميشود؛...چرا كه فقهاي امين، نائب و جانشين امام (عليه السلام) هستند.
تذكره الفقهاء5/402

  • علامه حلي در باب زكات نيز مي نويسد: زكات در عصر غيبت، به فقيه پرداخت مي شود؛ چرا كه نايب امام (عليه السلام) است و هر آنچه از شئون امام بوده، به عهده مي گيرد.
نهايه الاحكام2/417

  • فخر المحققين: از نظر شرع مقدس، قضاوت و ولايت بر حكم، براي كسي است كه صلاحيت فتوا دادن در مورد قوانين فرعي شرعي بر اشخاص معيني از انسانها را داشته باشد. شروع اعمال اين ولايت، همزمان با تحقق رياست در امور دين و دنيا است.
ايضاح الفوائد4/294
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
اقوال فقهاي شيعه درباره ولايت فقيه

  • شهيد اول: در صورت حضور حاكم شرع، لازم است اجازه ايشان كسب شود؛ چرا كه بر همه مناصب شرعي، ولايت دارد.
الذكري57

  • محقق ثاني(كركي):فقيهان و دانشمندان اماميه،اتفاق كرده اند براينكه فقيه عادل شيعه كه جامع شرايط فتوا باشد،فقيهي كه از او در احكام شرعي به مجتهد تعبير مي شود،نايب امامان هدايت(عليهم السلام)است در حال غيبت،در تمام آنچه كه قابليت نيابت را داشته باشد.
رسائل1/142

  • مقدس اردبيلي: فقيه، نايب امام (عليه السلام) و منصوب او است و ولايت از طرف امام را در باقي اصناف بر عهده مي گيرد.
مجمع الفائده و البرهان4/358

  • مقدس اردبيلي:"صدور حكم"درروايت عمربن حنظله وابي خديجه به فقيهان تفويض شده است وآنها"حاكم"قرارداده شده اند؛ مانند اين است كه اقامه حدودهم به آنها واگذار شده است.
مجمع الفائده و البرهان7/546

  • مقدس اردبيلي:علاوه بر اجماع و اقتضاي ضرورت، مي توان به نيابت حاكم از امام (عليه السلام) استناد كرد و دليل بر نيابت، اجماع و اخباري همانند مقبوله عمر بن حنظله است. و لذا هر آن چه براي امام، جايز است و مي تواند به عهده بگيرد، براي حاكم نيز جايز است.
مجمع الفائده و البرهان8/160
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
اقوال فقهاي شيعه درباره ولايت فقيه

  • ميرزاي قمي: چون ولايت در جهات عامه براي ""امام (عليه السلام)"" است، پس بايد براي مجتهد كه ""نايب او"" است نيز ثابت باشد.
جامع الشتات1/208


  • ملا احمد نراقي: هرآنچه كه پيامبر(صل الله‏ عليه‏ و ‏‏آله‏) و امام (عليه السلام)-كه حاكمان و حافظان اسلام مي باشند- بر آن ولايت و اختيار دارند، فقيه نيز همان ولايت و اختيار را دارد مگر جايي كه دليلي بر خلاف آن وجود داشته شود.
عوائد الايام187


  • ملا احمد نراقي:ازبديهياتي كه هركسي ميفهمد، اين است كه وقتي پيامبري موقع مسافرت يا وفات خود بگويد، فلاني... خليفه من، امين و حجت من و حاكم از جانب من براي شما و مرجع شما در جميع حوادث است و احكام شما به دست اوست، چنين ميفهميم كه هر آنچه از آن نبي مربوط به امور امت بوده، از براي چنين شخصي نيز بي شك ثابت است.
عوائد الايام188


  • ملا احمد نراقي: نصوص وارد شده در حق اوصياي معصوم (عليهم السلام) كه بر اساس آن به ولايت و امامت آنان استدلال مي شود و متضمن اثبات جميع اختيارات پيامبر (صل الله عليه و آله) براي امامان (عليهم السلام) است، چيزي بيش از تفاسير مربوط به فقيهان غيبت در نصوص نيست.
عوائد الايام188
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
اقوال فقهاي شيعه درباره ولايت فقيه

  • علامه محمدحسن نجفي: نصب عام فقها در همه امور جاري است؛ به طوري كه هر آنچه براي امام (عليه السلام) است، براي فقيه نيز هست.
جواهر الكلام21/396


  • علامه محمدحسن نجفي: در قول صاحب الزمان (روحي فداه) كه فرمودند: ""در حوادث واقعه، به راويان احاديث ما رجوع كنيد. آنان حجت ما بر شما و ما حجت خدا بر آنان هستيم""، مراد اين است كه فقيهان در جميع آنچه من حجت هستم، حجت من بر شما هستند؛ مگر آن چيزهايي كه با دليل خارج شود.
جواهر الكلام21/397

  • علي بن محمد ابي المعالي: هيچ اختلافي در اين نيست كه مراد از حاكم در عصر غيبت امام (عليه السلام)، فقيه جامع شرايط فتواست.
رياض المسائل9/509
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • شيخ انصاري: از روايات گذشته ظاهر ميشودكه حكم فقيه، درتمام خصوصيتهاي احكام شرعي و در تمام موضوعات خاص آنها، براي ترتيب دادن احكام بر آنها نافذ مي باشد؛ زيرا متبادر از لفظ ""حاكم"" در مقبوله عمر بن حنظله، همان ""متسلط مطلق"" است.
قضا و شهادات، طبع كنگره22/8



  • شيخ انصاري: اينكه امام (عليه السلام) فرمودند: ""فاني قد جعلته عليكم حاكما""، نظير گفتار سلطان و حاكم است كه به اهل شهري بگويد: ""من فلان شخص را حاكم بر شما قرار دادم"" كه از اين تعبير، بر مي آيد كه سلطان، فلان شخص را در همه امور كلي و جزيي شهروندان كه به حكومت بر مي گردد، مسلط نموده است.
قضا و شهادات، طبع كنگره22/8


  • آيت الله شيخ فضل الله نوري:قوانين جاريه درمملكت نسبت به نواميس الهيه از جان و مال و عرض مردم، بايد مطابق فتواي مجتهدين عدول هر عصري كه مرجع تقليد مردمند، باشد.
لوايح آقا شيخ فضل الله نوري69



  • آيت الله شيخ فضل الله نوري: مگر نمي داني كه اگر غير از اهل، در اين مسند نشست، واجب است منع او از اين شغل، و حرام است حمايت او؟ مگر نمي داني كه اين كار از غير نواب عام، غصب حق محمد و آل محمد (صلي الله عليه و آله) است؟
رسائل، اعلاميه ها و مكتوبات1/67
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • آيت الله العظمي بروجردي: در مجموع، از نظر عقلي و نقلي بر مي آيد كه ""فقيه عادل"" در كارهاي مهم عمومي كه مورد ابتلاي مردم است، از طرف ائمه اطهار منصوب است و همانطور كه ما روشن كرديم در اثبات آن احتياجي به مقبوله عمر بن حنظله نمي باشد و در نهايت اينكه مقبوله نيز از شواهد اين مطلب است.
البدر الزاهر74


  • آيت الله العظمي بروجردي:يقين داريم كه اصحاب،از امامان(عليه السلام)درباره كسي كه مرجع شيعه در مسائل باشد پرسيده و ايشان نيز كساني را تعيين كرده اند كه در صورت عدم دسترسي به امامان به آنان مراجعه كنند.نهايت اينكه اين پرسش وپاسخها از كتابهاي روايي،ساقط شده وبجز روايت ابن حنظله و ابو خديجه به دستمان نرسيده است.
البدر الزاهر79

.
.
.
.
.
.

براي ملاحظه متن عربي اقوال علما و نظر ديگر فقها، رجوع كنيد به:
- فقيهان امامي و عرصه هاي ولايت فقيه،محمدعلي قاسمي، دانشگاه علوم اسلامي رضوي(ذكر 3104 سند از فقها)
- تحول نظريه دولت در اسلام، احمد جهان بزرگي،پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي(ذكر164سند از فقها)
- حكمت حكومت فقيه،آيت الله ممدوحي،بوستان كتاب(ذكر 112 سند از فقها)

 
بالا