۩ ۞ ۩ تاپیک خبرهای حجاج و حج و زیارت92 ۩ ۞ ۩

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
آمار حجاج فوت شده اعلام شد


مسئولان سعودی از درگذشت ۶۴ نفر از حجاج بیت الله الحرام خبر دادند.

442013.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ روزنامه عکاظ نوشت 64 نفر از حجاج بیت الله الحرام از ملیتهای مختلف در بیمارستانهای مدینه منوره دار فانی را وداع گفته اند.

این روزنامه نوشت: بیمارستانهای مدینه منوره، فوت 64 حاجی از ملیتهای مختلف را ثبت کرده اند و 123 حاجی هم برای درمان بستری شده اند.
یوسف بن احمد حواله رئیس شورای اداری مؤسسه مطوفان در مدینه منوره اعلام کرد: این مؤسسه، وضع حجاج بیمار و نیازمند و دارای شرایط خاص جسمانی و پایان تدایر مربوط به آنها و به طور کلی اوضاع عموم حجاج را از طریق دفاتر میدانی و بخشهای مختلف موسسه پیگیری میکند.
مسئولان بعثه حج مصر پیشتر از افزایش تعداد حجاج فوت شده این کشور به هشت نفر خبر داده بودند.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پرده کعبه همزمان با روز عرفه تعویض میشود


پرده خانه خدا براساس تقویم عربستان سعودی فردا، ۲۲ مهر، همزمان با روز عرفه در مکه مکرمه تعویض میشود.


443896.jpg
پرده کعبه هر سال در موسم حج و همزمان با روز عرفه با پرده جدید تعویض میشود و پس از تعویض، در قالب قطعات کوچکتر، به شخصیتهای برجسته جهان اسلام اهدا میشود.

فردا قرار است، پرده جدید کعبه در میان شور و معنویت زائران بیتالله الحرام به این مکان مقدس آویخته شود و این پرده سیاهرنگ بوده و از حریر طبیعی خالص ساخته شده است.
محمد بنعبدالله باجودة، مدیرکل کارخانه ویژه ساخت پرده کعبه اظهار کرد: امسال 22 میلیون ریال سعودی برای ساخت این پرده هزینه و در پارچه آن نیز 670 کیلوگرم حریر طبیعی واردشده از ایتالیا و سوئیس استفاده شده است.
روی پارچه کعبه جملاتی همچون «لا إله إلا الله محمد رسولالله»، «الله جل جلاله»، «سبحانالله و بحمده سبحانالله العظیم» و «یا حنان یا منان» منقش شده است و ارتفاع این پرده به 14 متر میرسد.
نوار پرده نیز 47 سانتیمتر طول و 95 سانتیمتر عرض دارد و روی آن آیات قرآن کتابت شده و این بخش از پرده مزین به تزئینات اسلامی است.


abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
دستور العمل «حلق» بهداشتی حجاج ایرانی


مرکز پزشکی حج و زیارت برای انجام عمل «حلق» و تراشیدن موی سر مردان به عنوان جزئی از اعمال حج تمتع رعایت یکسری نکات بهداشتی را توصیه کرد.


444508.jpg

به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ یکی از اعمال واجب حج تمتع، انجام عمل حلق یا تراشیدن موی سر برای مردان است که با انجام آن زائر از احرام خارج میشود.

این عمل به دلایل متعدد از جمله خستگی زائر، کمبود فضای سرویسهای بهداشتی، هجوم همزمان زائران، نبود امکانات کافی، نداشتن مهارت لازم تیغ زدن به سر و فشار روانی روی زائران چنانچه با برنامهریزی و مدیریت صورت نگیرد علاوه بر تهدید سلامت زائران، موجب بر هم زدن نظافت منا و آلودگی محیط و در نهایت شکایت تمام زائرین قرار خواهد گرفت.
اما با انجام حلق بهداشتی میتوان علاوه بر حفظ سلامت زائران، بهداشت و زیبایی محیط منا را نیز حفظ کرد و از معنویت این سرزمین مقدس بیشتر بهره مند شد.
بدین منظور دستور العمل زیر تدوین شده است تا پزشکان و مدیران کاروانها با اجرای صحیح آن یک حلق بهداشتی را انجام دهند.
بندهای دستور العمل شامل:
1- جلسات آموزشی و توجیهی ویژه حلق بهداشتی برای تمام زائران برگزار شود
2- در جلسات آموزشی به زائران تاکید شود وسائل ذیل را همراه خود داشته باشند
ماشین اصلاح ( ترجیحاً باطری یا شارژی ) یا خود تراش با یک بسته تیغ، ( خود تراش یکبار مصرف توصیه نمی شود و تیغ از نوع بسیار تیز ترجیحاً پیش بند پلاستیکی یک بار مصرف، صابون بدون بو و دستکش یکبار مصرف
3- لیست زائرانی که احتمالا بیماریهای عفونی نظیر هپاتیت دارند یا از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند توسط پزشک مجموعه تهیه شده و این افراد توسط کسانی حلق شوند که آرایشگر بوده یا در این کار تبحر دارند و پزشک در حلق این افراد نظارت ویژه داشته باشد.
4- پزشک مجموعه یک عدد ظرف مخصوص جمع آوری اشیاء تیز و برنده (safety box )داشته باشد و آنرا همراه خود به منا ببرد.
5- به زائران تاکید شود که در انجام عمل حلق به نکات زیر توجه کنند :
 - پیش بند پلاستیکی یکبار مصرف را دقیق ببندند.
 - با توجه به استفتاء انجام شده از مراجع معظم تقلید ( دامت برکاتهم ) نسبت به انجام حلق توسط ماشین اصلاح یا خود تراش اقدام کنند (بدیهی است ماشین اصلاح آلودگی و خطر کمتری دارد).
- فقط از وسائل شخصی خود استفاده کنند.
- در صورتی که زائر، زخم یا زگیل یا خال بزرگ در ناحیهای از سر دارد به شخص حلق کننده اطلاع دهد.
 زائرینی که سابقه بیماری اعصاب و روان ، لرزش دستها، ضعف شدید بینائی و یا بیماری عفونی دارند از انجام حلق برای دیگران خود داری نمایند.
 - توسط افراد خارجی و دوره گرد عمل حلق انجام ندهند.
 - از انجام حلق در راهروها یا کنار و داخل چادر ها خوداری کنند.
 -به نشستن صحیح در هنگام حلق بیشتر توجه کنند و از چهار پایه های مخصوص استفاده کنند.
 - تیغ مصرف شده را بلافاصله به داخل ظرف مخصوص اشیاء تیز و برنده ( safety box ) قرار دهند.
 - موها را به همراه پیش بند و دستکش در داخل کیسه زباله و ظرف زباله قرار بدهند.
 - پس از اتمام حلق بلافاصله استحمام کنند.
6- پزشک مجموعه در کنار زائران بر حلق بهداشتی نظارت داشته باشد
7- هنگام انجام حلق به هیچ وجه خانمها حضور نداشته باشند و در این امر دخالت ننمایند.
8- به منظور ایجاد نظم در کار و رعایت بهداشت و جلوگیری از مراجعه یکباره زائران برای انجام حلق بهداشتی، توصیه می شود ، مدیران کاروان انجام حلق را مدیریت نمایند:
-در کنار پزشک، در هر کاروان یک نفر مسئولیت اجرای حلق را به عهده گیرد.
-افرادی که در کار آرایشگری و حلق آشنا هستند در کاروان شناسائی شده و مسئولیت عمل حلق به آنها واگذار شود ضمن اینکه افراد خبره میتوانند شیوههای حلق صحیح و راحت را در جلسات آموزشی به زائرین آموزش دهند .
-کسانی که به عنوان حلاق یا آرایشگر وظیفه حلاقی را به عهده می گیرند قبل از سایر زائران باید خودشان حلق کنند لذا لازم است گوسفند قربانی این افراد در اولویت ذبح قرار گیرد .
زائران در هر کاروان به گروه های کوچک ترجیحاً 8 نفره تقسیم شوند و در گروههای کوچک عمل حلق را انجام دهند به این صورت از ازدحام زائران در سرویسهای بهداشتی خود داری میشود لازمه اجرای این کار گروه بندی در اعلام اسامی است که قربانی آنها صورت گرفته است لذا از اعلام لیست کلی باید خود داری شود .
- اعضای گروه به نوبت عمل حلق را انجام دهند و پس از اتمام و استحمام، با هم به چادر برگردند سپس گروه بعدی حضور پیدا کنند.
- افرادی داوطلب از بین کاروان انتخاب و شناسایی شوند تا در سرویس های بهداشتی مسئولیت جمع آوری زباله را عهده دارشده و مدام نظافت محل حلق را انجام دهند.
- افراد حلاق و کسانی که داوطلب نظافت محل حلق هستند را ، می توان با یک کارت یا برچسب سینه مشخص کرد.
 - انتخاب تیغ مخصوص در سرعت دادن به عمل حلق و تراشیدن صحیح آن بسیار حائز اهمیت است در سنوات قبل برخی زائران با یک بسته تیغ هم نمیتوانستند به درستی حلق انجام دهند به همین منظور هدایت زائران برای تهیه تیغ مخصوص ترجیحاً از نوع لیزری بسیار کمک کننده است .
- نرم کردن مو قبل از انجام حلق با صابون مایع خمیری بدون بو و استفاده از آبپاش ، انجام حلق را بسیار روان و ساده می کند لذا هدایت زائران برای تهیه این وسائل موثر میباشد .
9- توصیه شود برای گندزدائی ماشین اصلاح، قیچی، خود تراش، شانه و برس از مواد گندزدا کننده مانند گلوتارالدئید، الکل 70 درصد، ساولن یا سایر گندزداهای رایج استفاده کنند و در صورتی که ماده گند زدا کننده در اختیار نباشد حتی الامکان با آب داغ و مواد شوینده آنها را تمیز کنند.
10- تهیه چهارپایه برای سرویسهای بهداشتی به تعداد حداقل 10 عدد برای هر سرویس برای نشستن صحیح زائرین علاوه بر راحتی و ممانعت از فشار بر ستون فقرات آنها موجب حفظ و پوشش بدن زائر نیز خواهد شد.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
شیوه جدید کلاهبرداری از حجاج در عربستان


گروهی از حجاج بیت الله الحرام امسال با شگرد خاصی هدف کلاهبرداری شماری از شرکتهای ساختگی و غیر واقعی سعودی قرار گرفتند.

445272.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ صدها نفر از حجاح در جریان مراسم حج مورد سوء استفاده برخی شرکت های ساختگی و غیر واقعی در عربستان سعودی قرار گرفتند، به گونه ای که این شرکت ها در ازای دریافت پول گوسفند قربانی، فاکتورها و اسناد غیر واقعی به حجاج تحویل داده اند.

احمد محمد علی رئیس بانک توسعه اسلامی در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق، از شماری از شرکت های ساختگی و غیرواقعی انتقاد کرد که از طریق دلالان خود به حجاج در مسجد الحرام مراجعه کرده و به آنها در قبال دریافت پول و تحویل رسید، وعده می دهند که از طرف آنها قربانی کنند.

وی افزود: این دلالان خود را نماینده شرکت های ساختگی و غیرواقعی معرفی می کنند، و طبیعتا آنها انسانی های ضعیف النفس هستند.
این مسئول تصریح: امروز شمار این شرکت های ساختگی وغیرواقعی بیش از 30 عدد است و حجاج فاکتورها و اسنادی را با سربرگ اسامی این شرکت ها برای ما آورده اند، و ما نیز به نوبه خود آنها را به مراجع ذیربط امنیتی تحویل داده ایم.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
همه زائران ايرانی موفق به ادای اعمال حج شدند


رئیس سازمان حج و زیارت گفت: همه زائران ایرانی موفق شدند همه اعمال حج خود را انجام دهند.


446028.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت گفت: نگاه آماری به حج امسال نشان می دهد حج 92 نسبت به سالهای قبل از کیفیت بهتری برخوردار بوده است.

وی در ادامه گفت: اولین پرواز بازگشت زائران ساعت 5:30 صبح یکشنبه 28 مهر با پرواز ایران ایر شامل چهار کاروان خواهد بود و همچنین نخستین کاروان جانبازان کشورمان نیز روز دوشنبه وارد تهران می شود.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: فردا 2000 زائر مدینه بعد، مکه را به سمت مدینه ترک می کنند.
اوحدی با اشاره به برگزاری موفق ایام تشریق گفت: با توجه به اینکه زائران مجبور بودند 4 روز و نیم را در چادر و در شرایط سخت سپری کنند اما خوشبختانه حتی یک مورد گرمازدگی هم نداشتیم.
وی همچنین به برگزاری موفق مراسم برائت از مشرکین اشاره کرد.

اوحدی اظهار داشت: در دیداری که با وزیر حج عربستان داشتم وی با تشکر از برگزاری خوب مراسم دعای کمیل گفت: شخصاً مراسم دعای کمیل ایرانیان را ناظر بودم و از برگزاری خوب آن لذت بردم.
رئیس سازمان حج و زیارت برگزاری خوب حج امسال را ناشی از یکپارچگی عوامل ذیربط در برگزاری حج دانست و از زحمات سازمان صدا و سیما نیز تشکر کرد.
وی همچنین گفت: نخستین بار در سی سال گذشته در منا و عرفات هیچ مورد فوتی نداشتیم.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
3زائر ایرانی پس از حاجی شدن فوت کردند


رئیس بیمارستان ایرانی مستقر در مكه از فوت سه حاجی پس از پایان اعمال حج خبر داد.


446045.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ مصطفی نادری با اشاره به پایان مناسك حج گفت: شب گذشته تمام زائران در هتلهای خود مستقر شدند و وضعیت عمومی آنها خوب و نسبت به سال گذشته بهتر است. البته خستگیها و فشارهای ناشی از اعمال حج به برخی از زائران فشارآورده كه همین موجب شد تا متاسفانه از شب گذشته تا امروز سه زائر که دو آقا و یک خانم در هنگام خواب فوت کردند.

وی افزود: همسفران این زائران در کاروانها پس از دیدار کردن از آنها متوجه عدم حیات آنها میشوند که مداخله سریع پزشکان نتوانست آنها را به زندگی بازگرداند. متاسفانه افراد میانسال نسبت به کهنسالان به دلیل عدم آگاهی نسبت به بیماری خود بیشتر در معرض خطر قرار میگیرند.


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
عکس/ عجيب ترين مرگ در موسم حج


به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ روزنامه عكاظ در تازه ترين شماره خود تصوير عجيب ترين حالت مرگ در موسم حج امسال را منتشر كرد.
بر اساس گزارش روزنامه "عكاظ" ماندن سر اين فرد در بين در اتوبوس به مرگ وي منجر شده است.



446496.jpg

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
تعداد نهایی و رسمی حجاج اعلام شد



در این راستا محمد بن نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور و رئیس کمیته عالی حج عربستان از کاهش یک میلیون نفری تعداد حجاج نسبت به سال گذشته خبر داد.

رئیس کمیته عالی حج عربستان در نامه خود آورده است از طرف خود و اعضای کمیته عالی حج و تمام دست اندرکاران دستگاههای دولتی و غیر دولتی شرکت کننده در موسم حج امسال تاکید میکنم که موسم حج با موفقیت برگزار شد.
وی اعلام کرده است: موسم حج امسال از نظر سطح عملکرد و خدمات ارائه شده به حجاج، موسم موفقی بود و تمام حجاج از لحظه ورود تا اسکان و حضور در مشاعر مقدسه و مناسک حج، در امنیت و سلامت کامل بودند.
وی با بیان اینکه تمام طرحهای امنیتی، ترافیکی، بهداشتی، سازمانی، خدماتی و پیشگیرانه با موفقیت اجرا شد، در خصوص آمار حجاج امسال گفت: تعداد حجاج امسال، یک میلیون و 980 هزار و 249 نفر بود که نسبت به سال گذشته، یک میلیون و 181 هزار و 324 نفر کاهش یافته است که دلیل آن، کاهش گنجایش مسجدالحرام به سبب طرحهای توسعه است.
این در حالی است که خالد الفیصل رئیس کمیته مرکزی حج عربستان و امیر مکه مکرمه اعلام کرده بود یک میلیون و 380 هزار از خارج عربستان در موسم امسال حضور دارند که با مقایسه اظهارات خالد الفیصل و رئیس کمیته عالی حج عربستان مشخص میشود امسال به اعتراف خود مقامات سعودی، بیش از 500 هزار نفر از داخل عربستان به صورت غیرقانونی و با نقض حقوق حجاج کشورهای جهان در مناسک حج شرکت کردند.

منبع: ابنا
 
بالا