۩ ۞ ۩ تاپیک خبرهای حجاج و حج و زیارت92 ۩ ۞ ۩

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
ورود ۱۷۰ هزار حاجی از ملیت های مختلف به مدینه منوره




بیش از ۱۶۷ هزار زائر از کشورهای مختلف تا چهارشنبه هفته گذشته وارد مدینه منوره شدند(حجاج مدینه قبل) که بیشتر آنها از کشورهای اندونزی، هند، ترکیه و ایران هستند.

322914.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ از ابتدای موسم حج تا روز چهارشنبه، 167 هزار و 617 حاجی وارد مدینه منوره شده اند که بیش از 150 ملیت هستند.
بر اساس این گزارش، بیشترین تعداد این زائران از طریق فرودگاه بین المللی "محمد بن عبدالعزیز" وارد مدینه منوره شدند که این تعداد 109 هزار و 810 نفر میشوند و 57 هزار و 807نفر از طریق مرکز استقبال الهجره وارد شدند.
حجاج کشورهای اندونزی، هند، ترکیه و ایران بیشترین تعداد زائرانی را که وارد مدینه منوره شده اند تشکیل میدهند به طوری که حجاج اندونزی به تعداد 38 هزار و 87 حاجی، 37 هزار و 816 نفر از هند، ترکیه با 25 هزار و 515 حاجی و پاکستان با 10 هزار و 436 نفر و زائران ایرانی هم در رده بعدی قرار دارند.
"محمد بن عبدالرحمن البیجاوی" مدیرکل وزارت بهداشت عربستان در مدینه منوره اعلام کرد: نیروهای این وزارت در چارچوب مسئولیتهای خود از 317 ساختمان مسکونی از ابتدای موسم حج تا روز چهارشنبه به منظور اطلاع از میزان آمادگیها و کیفی سازی خدمات به ضیوف الرحمن و پایبندی اماکن اسکان به قوانین و مقررات اسکان حجاج بازدید کرده اند.
البیجاوی اظهار داشت: مراکز راهنمایی زائران گم شده در منطقه مرکزی اطراف حرم مطهر نبوی(ص) یا در مسجد میقات، 609 زائر را راهنمایی کردند.
وی افزود: در چارچوب پیگیری اجرای قراردادهای اسکان، تعداد قراردادهای اسکان ثبت شده در سیستم خودکار تا روز چهارشنبه به 7 هزار و 321 قرارداد رسیده است که 5 هزار و 873 قرارداد مربوط به شرکتهای گردشگری و هزار و 448 قرارداد مربوط به دفاتر امور حجاج از کشورهای مختلف برای اسکان 644 هزار و 177 نفر میشود.
مدیرکل وزارت بهداشت عربستان در مدینه منوره تصریح کرد: کمیتههای نظارتی و پیگیری بر 579 عملیات اعزام زائران به محلهای اسکان و 74 عملیات خروج از ابتدای موسم حج تا روز چهارشنبه نظارت کردند.



abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
تاکنون چه تعداد زائر به سرزمین وحی اعزام شدهاند؟




مدیر حج شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: از آغاز پروازهای حج تمتع تا پایان شب گذشته - اول مهر ماه - 21 هزار و 314 زائر بیتاللهالحرام توسط 62 پرواز به مدینه و جده اعزام شدهاند.


322998.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ سید اصغر بدیعی گفت: بر اساس آخرین آمار تا پایان شب گذشته 4819 زائر با 14 پرواز از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و 3939 زائر با 13 پرواز توسط شرکت هواپیمایی ماهان اعزام شدند.
به گفته وی 12هزار و 556 زائر نیز با 35 پرواز از سوی شرکت هواپیمایی سعودی اعزام شدهاند.
مدیر حج شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: مبدأ این پروازها از تهران، زاهدان، مشهد، بوشهر و کرمان بوده است.
پروازهای حج تمتع امسال از بامداد 23 شهریور از فرودگاه مهرآباد به مدینه آغاز شده است. این پروازها با هواپیماهای 747 و ایرباس توسط شرکتهای هواپیمایی ایرانایر، ماهان و سعودی انجام میشود و تا 17 مهرماه ادامه خواهد داشت.
عملیات برگشت پروازهای حج تمتع نیز از 28 مهرماه آغاز میشود و تا 18 آبان ادامه دارد.
براساس سهمیهبندی صورت گرفته برای انجام پروازهای حج، 50 درصد از پروازهای امسال متعلق به شرکت هواپیمایی عربستان سعودی و 50 درصد متعلق به شرکتهای ایرانایر و ماهان است.
البته سال گذشته شرکت هواپیمایی سعودی نتوانست پروازهای خود را انجام دهد و همه پروازها توسط دو شرکتهای هواپیمایی ایرانی انجام شدند اما امسال این شرکت 50 درصد اعزام زائران را تقبل کرده است.


abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
تمهیدات مراقبتی وزارت بهداشت برای حجاج اعلام شد/ بیماران دیالیزی حج نمیروند




معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع ویروس کرونا در شرق عربستان، اقدامات مراقبتی انجام شده برای اعزام زائران بیتالله الحرام را تشریح کرد.

427583.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت درباره بیماریهایی که در عربستان حجاج را تهدید میکند، گفت: در شرق عربستان بیماری کرونا (ویروسی) که البته قدرت واگیری بالایی ندارد، وجود دارد که در اشخاص ناتوان و افراد دارای بیماریهای زمینهای تلفاتی داده است.
معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت گفت: از مبتلایان به بیماریهای تنفسی که از حج عمره بازگشتند نمونهگیریهای مربوطه صورت گرفت و هیچ مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا در آنها دیده نشد.
وی افزود: در این زمینه از حدود دو ماه گذشته جلسات را با سازمان حج و زیارت و همچنین بخش پزشکی جمعیت هلال احمر برگزار کرده و تمهیداتی را اندیشیدهایم. به این ترتیب چند متخصص عفونی و کارشناس از سوی وزارت بهداشت همراه کاروانها اعزام میشوند.
نبوی ادامه داد: همچنین برای پزشکان کاروانها نیز سمینارهایی برگزار شد و از سوی گروه مبارزه با بیماریها آموزشهای لازم به این پزشکان نیز داده شد. پمپلت و پوسترهای آموزشی نیز تهیه شده که قبل از سفر و در حین سفر و همچنین هنگام بازگشت به کشور میان حجاج توزیع میشود.
وی با بیان این که هر سال حدود 30 بیمار دیالیزی به حج اعزام میشدند، افزود: به لحاظ پیشگیری از ابتلا به بیماریها در این افراد و همچنین جلوگیری از خطرات احتمالی، امسال بیماران دیالیزی از اعزام به حج حذف شدند. همچنین در معاینات نیز تاکید شد که بررسیهای دقیق درباره بیماران قلبی، ریوی، دیابتی و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف صورت گیرد. به این ترتیب مبتلایان به بیماریهای قلبی - ریوی پیشرفته، دیابت کنترل نشده و اشخاص دارای سیستم ایمنی ضعیف نیز امسال به حج اعزام نخواهند شد. در مورد مبتلایان به عفونتهای تنفسی نیز کنترلهای دقیق صورت میگیرد.
نبوی درباره اخباری مبنی بر کمبود واکسن آنفلوآنزا برای واکسیناسیون حجاج علیه این بیماری، گفت: دولت عربستان اجباری برای واکسیناسیون علیه این بیماری نگذاشته است. البته واکسنهای جدید برای امسال هنوز وارد نشده است. در مجموع واکسیناسیون آنفلوآنزا برای حجاج جزو ضروریات نیست.
وی افزود: آنچه که برای حجاج لازم است تزریق واکسن مننژیت است که این امر برای حجاج انجام شده است. در مجموع مراقبتهای لازم برای حجاج برقرار شده و اقدامات بهداشتی – درمانی لازم در نظر گرفته شده است.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
بزرگترین مراسم دعای کميل در مدينه منوره برگزار شد




بزرگترین مراسم دعای کمیل زائران ایرانی دیشب با حضور 14 هزار و 483 نفر در جوار حرم پیامبراسلام(ص) برگزار شد.


438092.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ دعای کمیل با حضور دهها هزار نفری زائران ایرانی در مدینه منوره برگزار شد.
این مراسم باشکوه با حضور 14 هزار و 483 نفر از زائران ایرانی که میتوان گفت بیشترین آمار زائرانی است که در مدینه حضور دارند در جوار حرم پیامبر اسلام(ص) برگزار شد.
در این مراسم پرشکوه زائران ایرانی با نظم و ترتیب در بین الحرمین حاضر شدند و با همراهی با دعای کمیل از درگاه خداوند طلب بخشش و مغفرت کردند.
حضور زائران ایرانی در بین الحرمین به حدی زیاد بود که هیچ جای خالی در فضای بین الحرمین وجود نداشت.
این مراسم از ساعت 21 و 30 دقیقه تا 22 و 45 دقیقه ادامه داشت و با همکاری مناسب ماموران امنیتی سعودی بدون هیچ مسئله حاشیه ای پایان یافت.
چند تن از زائران ایرانی این مراسم را سراسر معنویت و فراموش ناشدنی دانستند و آرزو کردند به حق این مکان شریف خداوند آرزوهای آنها را برآورده سازد.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
نخستین کاروان جانبازان کشور وارد مکه مکرمه شدند




نخستین کاروان جانبازان سرافراز کشورمان بامداد شنبه، پس از احرام در میقات شجره وارد مکه مکرمه شدند.

422461.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ نخستین کاروان جانبازان سرافراز کشورمان بامداد امروز مصادف همزمان با آخرین روز هفته دفاع مقدس، پس از بستن احرام در مسجد شجره وارد مکه مکرمه شدند.
کاروان جانبازان پس از اقامه نماز مغرب و بستن احرام در مسجد شجره، با بدرقه مهندس سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و مهدی شهسواری مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی این سازمان و با همراهی جمعی از مسئولین ستاد مرکزی مدینه منوره پس از اقامت یک هفته ای در مدینه منوره عازم مکه مکرمه شد.
گفتنی است اولین گروه از جانبازان سرافراز کشورمان جمعه گذشته 92/06/29 با کاروان 17651 وارد مدینه منوره شدند و پس اقامت یک هفته ای در مدینه منوره، بامداد شنبه 92/07/06 وارد مکه مکرمه شدند.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
ورود نیم میلیون حاجی به سرزمین وحی



مسئولان وزارت حج عربستان از ورود بیش از ۵۰۰ هزار حاجی از کشورهای مختلف به سرزمین وحی خبر دادند.

433631.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ حاتم بن حسن قاضی معاون وزارت حج و رئیس کمیته اجرایی نظارت بر نقل حجاج در عربستان اعلام کرد: بیش از نیم میلیون حاجی تا روز جمعه وارد عربستان شدهاند.
حاتم قاضی در پی بازدید از مرکز نظارت بر نقل حجاج در کیلومتر 9 جاده مدینه منوره اظهار داشت: تا کنون بیش از نیم میلیون حاجی وارد عربستان شده اند.
وی افزود: تعداد اتوبوسهایی که وارد مسجد میقات شده و از مرکز نظارت بر اعزام حجاجی که از مدینه منوره به مکه مکرمه عزیمت کردهاند، به 4 هزار اتوبوس میرسد.
همچنین در مرکز پشتیبانی اتحادیه اتوبوسداران در جاده حرمین شریفین، بیش از 70 دستگاه اتوبوس مجهز برای پشتیبانی اتوبوسهایی که از مکه مکرمه به سمت مدینه منوره یا بالعکس حرکت میکنند، در نظر گرفته شده است.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
تجهیز خیمه های حجاج ایرانی به كولر، یخچال و فرش در عرفات


رییس سازمان حج و زیارت از تجهیز خیمه های حجاج ایرانی به كولر، یخچال و فرش در عرفات و منا برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته خبر داد.


433210.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ «سعید اوحدی» رییس سازمان حج و زیارت از تجهیز خیمه های حجاج ایرانی به كولر، یخچال و فرش در عرفات و منا برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته خبر داد و افزود: در همین راستا و به منظور آماده سازی امكانات مورد نیاز حجاج ایرانی، «طلال قطب» نماینده وزیر حج عربستان از محل اسكان زائران ایرانی در عرفات و منا بازدید كرد.
اختصاص ۹۵ هزار مترمربع از فضای عرفات به حجاج ایرانی
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه سال گذشته مشكل كوچكی برای زائران ایرانی مقیم خارج در عرفات ایجاد شده و چادرهایشان آماده نبود، گفت: امسال حدود دو تا سه هفته زودتر از آغاز اعزام زائران ایرانی به عرفات، بازدیدهای لازم را انجام دادیم تا مشكلی ایجاد نشود.
اوحدی با بیان اینكه خوشبختانه كاهش ۲۰ درصدی تعداد زائران در فضای اسكان حجاج ایرانی در عرفات لحاظ نشده است، افزود: در حج امسال، حدود ۹۵ هزار مترمربع از فضای عرفات به حجاج ایرانی اختصاص یافته است.
اختصاص ۲۴ هزار تخته فرش برای مفروش كردن خیمه حجاج ایرانی
رییس سازمان حج و زیارت گفت: بعد از نزدیك به ۳۰ سال، امسال چادرهای زائران ایرانی در عرفات فرش می شود و به هر دو كاروان نیز یك یخچال فریزر ایستاده داده خواهد شد.
به گفته وی ۲۵۰ یخچال فریزر ایستاده برای خمیه های زائران ایرانی در عرفات در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تجهیز چادرهای حجاج ایرانی به كولر در منا و دسترسی زائران ایرانی به پریز برق برای شارژ موبایل هایشان را از دیگر خدماتی كه برای نخستین بار بعد از گذشت ۳۰ سال ارایه خواهد شد، عنوان كرد.
اوحدی یادآور شد: تاكنون حدود ۲۵ هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی اعزام شده اند كه از این تعداد ۹ هزار نفر در مكه مكرمه و ۱۶ هزار زائر نیز در مدینه منوره به سر می برند.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
زائر ایرانی در لباس احرام درگذشت


زائر مرد ایرانی كه اضافه وزن و ناراحتی قلبی داشت، اوایل هفته جاری بر اثر ایست ناگهانی قلبی در لباس احرام درگذشت.


433631.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ یک زائر ایرانی حج تمتع ۹۲ بر اثر ایست ناگهانی قلبی در مكه مكرمه فوت كرد كه نخستین فوتی موسم حج امسال محسوب می شود.

این زائر مرد ایرانی كه اضافه وزن و ناراحتی قلبی داشت، اوایل هفته جاری بر اثر ایست ناگهانی قلبی در لباس احرام درگذشت.
بر اساس این گزارش، در حج سال گذشته ۲۰ زائر ایرانی در موسم حج جان خود را از دادند كه این رقم نسبت به سال ماقبل خود كاهش ۵۰ درصدی را نشان می دهد.
به گفته «سید علی ریاض» رییس مركز پزشكی حج و زیارت، جدی گرفتن توصیه های بهداشتی حج و پزشكی توسط زائران در كاهش ۵۰ درصدی آمار فوتی ها نقش بسیار موثری داشته است.
بنابر اعلام مركز پزشكی حج و زیارت ۳۴ درصد زائران حج امسال مبتلا به بیماری های پرخطر شامل قند خون، فشار خون و ناراحتی های قلبی و عروقی هستند.

در موسم حج امسال ۶۰ درصد زائرین بین ۴۰ تا ۶۰ سال، ۲۸ درصد بین ۶۰ تا ۸۰ سال و ۶۰۰ نفر نیز بالای ۸۰ سال دارند.
در حج امسال، برای نخستین بار بجای پزشك كاروان از پزشكان مجموعه استفاده و حدود ۱۲۰ مطب در هتل ها و محل اقامت زائران ایرانی در مدینه منوره و مكه مكرمه ایجاد شده است.
پزشكان مجموعه به صورت ۲۴ ساعته و نوبتی به زائران ایرانی خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می كنند.
علاوه بر مطب های ایجاد شده در هتل ها و محل اقامت زائران ایرانی، دو بیمارستان نیز توسط مركز پزشكی حج و زیارت در مدینه منوره و مكه مكرمه ایجاد شده است.
همچنین امسال برای نخستین بار، كلینیك تخصصی اورژانس در صحرای عرفات برای خدمت رسانی به حجاج ایرانی ایجاد می شود.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
حجاج ایرانی ۲۲ مهر ماه در صحرای عرفات حضور می یابند


رییس سازمان حج و زیارت گفت: حجاج ایرانی ۲۲ مهر ماه جاری مصادف با هشتم ذی الحجه در صحرای عرفات حضور می یابند.


439438.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ «سعید اوحدی» رییس سازمان حج و زیارت گفت: در حج امسال، ۹۵ هزار متر مربع از فضای صحرای عرفات به حجاج ایرانی اختصاص یافته است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: در حج امسال برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته، خیمه های حجاج ایرانی در عرفات و منا با ۲۴ هزار تخته فرش، مفروش می شود تا زائران ایرانی دیگر روی زیلو استراحت نكنند.
اوحدی به اختصاص یخچال فریزر ایستاده برای خیمه های حجاج ایرانی در ایام عرفات اشاره كرد و گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته ۲۵۰ یخچال فریزر ایستاده بین خیمه های حجاج ایرانی در عرفات توزیع خواهد شد.
رییس سازمان حج و زیارت امكان دسترسی حجاج ایرانی به پریز برق برای شارژ گوشی تلفن های همراه و استقرار كولر در خیمه های منا را از دیگر امكانات در نظر گرفته شده برای زائران ایرانی حج ۹۲ در ایام عرفات و منا عنوان كرد.
اوحدی درباره تلاش های سازمان حج و زیارت برای نهایی كردن بخشی از قراردادهای مسكن حج و عمره آتی قبل از ایام تشریق حج امسال گفت: كارگروه مسكن در حال رایزنی و انجام مذاكرات لازم با طرف سعودی است و امیدواریم تا قبل از آغاز ایام تشریق حدود ۹۰ درصد از قراردادهای مسكن حج و عمره سال آینده نهایی شود.
به گفته رییس سازمان حج و زیارت تا كنون بیش از ۳۹ هزار زائران ایرانی حج ۹۲ عازم سرزمین وحی شده اند و تا روز ۱۸ مهر ماه همه ۶۴ هزار زائر ایرانی حج ۹۲ عازم سرزمین وحی می شوند.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
مردم سوریه امسال نیز اِجازه حج نیافتند


مدیر وزارت حج عربستان در منطقه مدینه منوره اعلام کرد: مردم سوریه امسال نیز اجازه اعزام به سرزمین وحی برای ادای مناسک حج نیافتند.




322914.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ حکومت عربستان امسال هم با محروم کردن مردم سوریه از فریضه حج در اقدام کاملا سیاسی به گروههای مورد حمایت خود که ضد نظام سوریه هستند، مجوز اعزام انفرادی در چهار کشور را صادر کرده است.

حکومت عربستان که از حامیان اصلی گروههای مسلح تکفیری در سوریه به شمار میرود، در اقدام کاملا سیاسی و با محروم کردن مردم داخل کشور سوریه از فریضه حج همچون سال گذشته، برای افرادی که مخالفان سوری تعیین کنند، روادید حج صادر میکند.
محمد بن عبدالرحمن البیجاوی مدیر وزارت حج عربستان در منطقه مدینه منوره در گفتوگو با عکاظ اعلام کرد: حجاج سوری مقیم چهار کشور امسال در موسم حج شرکت میکنند.
البیجاوی گفت: وزارت حج عربستان تمام اقدامات مربوط به استقبال از حجاج سوری (سوری های مقیم خارج که گروه های مخالف ضد نظام سوریه مشخص میکنند) را برای موسم حج امسال بر اساس سهمیه رسمی اختصاص داده شده به آنها انجام داده است و با ائتلاف ملی سوری (مخالفان سوری خارج نشین) به عنوان یک طرف رسمی در سوریه برای ساماندهی امور حجاج سوریه هماهنگی شده است.
البیجاوی افزود: ورود حجاج سوری به عربستان فقط از چهار کشور اردن، ترکیه، مصر و لبنان امکان پذیر است و تمام امور مربوط به استقبال و اعزام آنها انجام شده و انتظار میرود، طی روزهای آینده وارد عربستان شوند.
خاطر نشان میشود، حکومت سعودی سال گذشته نیز در اقدامی کاملا سیاسی و بر خلاف قوانین سازمان همکاری اسلامی، مردم سوریه را از فریضه حج محروم کرد و امسال هم دست به چنین اقدام سیاسی، تبعیض آمیز و غیر قانونی زده و جالب اینکه ائتلاف مخالفان سوری را در حالی نماینده رسمی سوریه معرفی کرده که این ائتلاف در خارج از سوریه فعالیت میکند و حتی گروه های مسلح هم به آن پشت کردهاند.

 
بالا