۩ ۞ ۩ تاپیک خبرهای حجاج و حج و زیارت92 ۩ ۞ ۩

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
۴۱ هزار زائر ایرانی در مکه و مدینه حضور دارند


مدیرکل روابط عمومی سازمان حج و زیارت از حضور ۳۰ هزار زائر در مکه و ۱۱ هزار زائر در مدینه خبر داد.



436508.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ حجت الاسلام مهدی شهسواری اشاره به بازدید نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت از هتلهای حجاج اظهار داشت: این اتفاق هر ظهر و شب در یک هتل اتفاق میافتد و این دو مسئول برای بررسی مشکلات احتمالی و حل آنها به دیدار زائران تمتع میروند.

وی با بیان اینکه مشکل خاصی در مدینه و مکه نداریم تصریح کرد: در حال حاضر حدود 30 هزار زائر در مکه 2و 11 هزار زائر در مدینه داریم که بعد از برگزاری آخرین دعای کمیل در مدینه به مکه اعزام میشوند.
مدیرکل روابط عمومی سازمان حج و زیارت با اشاره به قرائت قاریان قرآن در مدینه و مکه نیز خاطرنشان کرد: کاروان قاریان قرآن و گروههای تواشیح چند روز پیش وارد مدینه شد و برنامههای مختلفی در هتلها و محل اسکان و مسجدالحرام و مسجدالنبی برگزار میکنند.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
آمار متوفیان حج امسال به سه نفر رسید


۴۰ هزار و ۷۵۹ زائر ایرانی تا ساعات پایانی روز گذشته وارد عربستان شدند و تا این لحظه ۲ حاجی ایرانی دیگر در عربستان فوت کردهاند و در مجموع آمار متوفیان حج امسال به سه نفر رسید.


322998.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ تا ساعات پایانی روز گذشته، 40 هزار و 759 ایرانی در قالب 333 کاروان وارد عربستان شده اند.

از این تعداد 28 هزار و 941 نفر در فرودگاه مدینه و 11 هزار و 818 نفر در فرودگاه جده فرود آمدهاند. هم اکنون 14 هزار و 228 نفر در مدینه بسر میبرند و 26 هزار و 531 نفر در مکه حضور دارند.
تا پایان عملیات رفت حجاج 500 کاروان توسط شرکتهای هواپیمایی به عربستان منتقل خواهند شد که از 17 مهر کلیه آنها در مکه حضور خواهند داشت.
مسعود مجردی رئیس ستاد مکه در اینخصوص افزود: توزیع خیمههای عرفات و منا توسط ستاد حج بین کاروانها از طریق مدیران مجموعه بهموقع انجام خواهد شد. تعداد 300 دستگاه اتوبوس جدید کار انتقال حجاج بین هتل و بیت الله الحرام را انجام میدهند، همچنین بالغ بر 400 دستگاه اتوبوس روباز و روبسته برای انتقال حجاج به مشاعر مقدس بین روزهای هشتم تا دوازدهم ذیحجه فعالیت خواهند داشت.
براساس این گزارش، تاکنون 261 هزار و 965 پرس غذا در مکه مکرمه توسط دو آشپزخانه مرکزی برای زائران ایرانی پخت و توزیع شده است.
کوپنهای قربانی از روز چهارشنبه 10 مهر از طریق مدیران در اختیار کاروانها قرار خواهد گرفت. همچنین برنامه غذایی ایام تشریق با جزئیات آن تدوین شده است و مشکلاتی در ارتباط با فشردگی و نوبتبندی کشورها در ایستگاه باب علی در نزدیکی بیت الله الحرام وجود داشت که با اضافه کردن اتوبوس و هماهنگی مسئولین سعودی در حال رفع میباشد.
تا این لحظه دو حاجی ایرانی دیگر در عربستان فوت کردند که در مجموع آمار متوفیان حج امسال به سه نفر رسید.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
حجاج کفشهایشان را بالای سرشان نگیرند


بالاگرفتن کفش در عربستان و دیگر کشورهای عربی مذموم است و آن را توهین تلقی میکنند و تعداد قابل توجهی از افراد دستگیر شده در حرم مطهر پیامبر(ص) به دلیل در دست گرفتن کفشهای خود و بالا گرفتن آن دستگیر میشوند.


427583.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ بعثه مقام معظم رهبری بایدها و نبایدهایی را که زائران در موسم حج باید رعایت کنند را به آنها تذکر داد.

زائران و حجاجی که به عربستان اعزام میشوند باید دقت داشته باشند که در قواعد عرفی عربستان برداشتن هرگونه شی از زمین که متعلق به شما نیست ممنوع است و در صورت مشاهده پلیس چه حضوری و یا چه از طریق دوربین های مداربسته این عمل موجب بازداشت فرد میشود. بنابراین زائران در حرمین شریفین از برداشتن هرگونه شی و یا پول که متعلق به آنها نیست باید اکیداً خودداری کنند.
** بعضاً سارقین تلفنهای همراه در حرمین شریفین منتظرند تا توسط زائرین از آنها خواسته شود با گوشی موبایل زائر از آنان عکس بگیرند و سارقین به محض دریافت گوشی از محل متواری میشوند و گوشی زائر را با خود میبرند.
** وظیفه کارکنان و خدمتگزاران، پلیس و مأموران انتظامی مستقر در حرمین شریفین خدمت به زائرین بیتالله الحرام و حرم مطهر پیامبر اکرم(ص) است و بهتر است زائران با آنها همکاری کنند.
** حجاب مرسوم، رسمی و تعریف شده در عربستان برای زنان چادر سیاه با روبند است. زائرین سایر کشورها نیز هرکدام حجابی تعریف شده که عموماً شامل چادرهای نیمه و پیراهنهای گشاد و بلند است، پوشش مانتو و شلوارهای نسبتاً جذب بدن نه تنها توسط زائرین هیچ کشوری مورد استفاده قرار نمیگیرد بلکه در این کشور بعنوان لباسی نامناسب بوده و نگاه مناسبی به فرد استفاده کننده اینگونه لباس ها ندارند و لازم است زائران نهایت دقت را در پوشش خویش داشته باشند.
** دویدن در حرمین شریفین، فریاد زدن و بلند بلند صحبت کردن ،گذاشتن قرآن بر روی زمین و یا حمل آن همراه کفش که حالت توهین محسوب گردد، استفاده از مهر، قرائت زیارت عاشورا، حمل دعای زیارت عاشورا، قرائت دعاها بصورت بلند بلند و یا جمعی، خواندن نماز فرادی در زمان برپایی نماز جماعت، انداختن آب دهان و یا آشغال در حرمین شریفین، توزیع نذورات، کتاب ادعیه، عدم رعایت دستورات پلیس، استفاده از سجاده هایی که منقوش به تصاویر حرم و یا اسامی ائمه(ع) باشد، برداشتن خاک از زمین، انداختن عریضه و یا گره زدن پارچه، کندن نخ کعبه، استعمال دخانیات، برداشتن اموال دیگران از زمین، بالا بردن کفش مقابل ضریح پیامبر(ص)،لمس کردن ضریح و یا قبور ائمه بقیع،تبرک نمودن و بالاگرفتن کفش در عربستان و دیگر کشورهای عربی مذموم است و آن را توهین تلقی میکنند. تعداد قابل توجهی از افراد دستگیر شده در حرم مطهر پیامبر(ص) به دلیل در دست گرفتن کفشهای خود و بالا گرفتن آن بوده است.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
نیمی از زائران ایرانی وارد مکه شدند


تا پایان وقت چهارشنبه 10 مهر ماه حدود 35 هزار زائر ایرانی وارد مکه مکرمه شده اند.



286510.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت اعلام کرد تا پایان وقت چهارشنبه 10 مهر ماه حدود 35 هزار زائر ایرانی وارد مکه مکرمه شده و به این ترتیب سقف ورود زائران کشورمان به مکه از 50 درصد عبور کرده است.

مسعود مجردی گفت: با ورودی حداکثری زائران به مکه، ایستگاههای نقل و ترددی شلوغتر هم میشود لذا به زائران توصیه میشود بعد از اتمام نماز در مسجدالحرام، عجلهای برای خروج از مسجد نداشته باشند. از این جهت بهتر است زائران برای اینکه با ازدحام مواجه نشوند، یک ساعت پس از پایان نماز از مسجد خارج شوند.
رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه از اول ماه ذیالحجه طول زمان توزیع غذا در اقامتگاههای زائران ایرانی در مکه مکرمه افزایش پیدا میکند، خاطرنشان کرد: زمان توزیع غذا در اقامتگاههای محل استقرار زائران کشورمان را طولانیتر کردیم که اگر به دلیل ازدحام در مسیر برگشت از حرم، با تاخیر به اقامتگاه رسیدند، نگرانی از نظر پایان زمان توزیع غذا نداشته باشند.
وی از وقوع چندین مورد سرقت از زائران کشورمان در حین طواف در مسجدالحرام خبر داد و گفت: زائران در طواف اول، وجوه نقد و اشیاء قیمتی را همراه نداشته باشند بلکه وجوه و اشیاء قیمتیشان را در صندوقی که در اتاقهایشان است نگهداری کنند. تا کنون شش مورد سرقت از زائران در داخل مسجدالحرام و در زمان طواف صورت گرفته است و هیچ مرکزی هم وجود ندارد که وجوه به سرقت رفته و گمشده را جبران کند.

رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه تا کنون چهار زائر ایرانی در حج 92 فوت شدهاند، اظهار داشت: سن هر چهار زائر متوفی، بالای 60 سال بوده که سه نفر از آنها مرد و یک نفر زن بوده است. هر چهار متوفی، در بیمارستان سعودی فوت شدهاند. مقدمات انتقال سه نفر از متوفیان به ایران فراهم شده و خانواده یکی از آنها نیز موافقت کرده که پیکر متوفی در مکه دفن شود.
مسعود مجردی یادآوری کرد، دو نفر از زائرانی که از آغاز عملیات حج 92 تا کنون در مکه مکرمه فوت شدهاند بعد از بازگشت از اعمال به رحمت خدا رفتهاند.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
زائر ایرانی از مرگ حتمی در مکه مکرمه نجات یافت


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با ابراز خشنودی از نجات جان زائر ایرانی در مکه مکرمه، گفت: این زائر به دلیل گرفتگی صددرصد یکی از عروق، دچار سکته قلبی وسیع شد و با تشخیص به موقع پزشکان از مرگ حتمی نجات یافت.


433210.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ «سید علی ریاض» رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با خشنودی نسبت به رضایت بخش بودن حال عمومی یکی از زائران ایرانی در مکه مکرمه، گفت: بهزاد نوروزی 41 ساله که پیش از این به ناراحتیها و گرفتگی قلبی و دردهای شدید ناحیه سینه مبتلا بود روز گذشته به دلیل برخی فشارهای وارده، دچار درد سینه شده و به بیمارستان مرکز پزشکی در مکه مکرمه مراجعه کرد.

وی افزود: پس از انجام نوار قلب و آزمایشات لازم در این مرکز موفق به تشخیص به موقع سکته قلبی که بخش وسیعی از قلب را در بر گرفته بود، شدیم و پس از دادن داروهای تسکینی لازم به دلیل وقوع سکته حاد، علائمی از بهبودی در فرد مشاهده نشد و ایشان را به بیمارستان ملک فیصل مکه مکرمه اعزام کردیم.
ریاض با اشاره به ادامه بقیه کارهای تشخیصی و درمانی در این بیمارستان عربستان، افزود: در آنجا نیز بدحالی شدید و وسعت سکته قلبی تایید میشود و برای انجام کارهای تخصصی که امکان آن در بیمارستان ممکن نبود از بیمارستان ملک عبدالله به عنوان بیمارستانی تخصصی، پذیرش میگیرند و بیمار به آنجا منتقل میشود.

رئیس مرکزپزشکی حج و زیارت گفت: لازم بود بیمار یا به مدینه و جده منتقل شود و یا تجهیزات تهیه شود که زمان لازم برای این امور موجود نبود در حالیکه به دلیل گرفتگی صد درصد رگ قلبی تا آخر شب حال بیمار رو به وخامت گذاشت ما نیز با رضایت برای انجام عمل در این مرکز و با امکانات موجود رضایت دادیم.
ریاض ادامه داد: آخر شب، حدود ساعت 3:30 دقیقه بامداد، بیمار عمل شد و ما به ملاقات ایشان رفتیم و او را دلداری دادیم که در حال حاضر حال ایشان رضایت بخش و خوب است و بر اساس دستور پزشک مربوط تا دو روز دیگر ترخیص میشود که اینها به دلیل تلاشهای انجام شده، جوانی سن و سال ایشان، بنیه قوی و البته لطف الهی در این سرزمین مقدس بود.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
حجاج وجوه نقد و اشیای قیمتیشان را با خود حمل نکنند


رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت گفت: زائران در طواف اول، وجوه نقد و اشیای قیمتی را همراه نداشته باشند بلکه وجوه و اشیای قیمتیشان را در صندوقی که در اتاقهایشان است نگهداری کنند.


261338.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ مسعود مجردی رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت گفت: تا پایان وقت چهارشنبه 10 مهر ماه حدود 35 هزار زائر ایرانی وارد مکه مکرمه شده و به این ترتیب سقف ورود زائران کشورمان به مکه از 50 درصد عبور کرده است.

وی با اعلام اینکه از اول ماه ذیالحجه طول زمان توزیع غذا در اقامتگاههای زائران ایرانی در مکه مکرمه افزایش پیدا میکند، خاطرنشان کرد: زمان توزیع غذا در اقامتگاههای محل استقرار زائران کشورمان را طولانیتر کردیم که اگر به دلیل ازدحام در مسیر برگشت از حرم، با تاخیر به اقامتگاه رسیدند، نگرانی از نظر پایان زمان توزیع غذا نداشته باشند.
مجردی افزود: با ورودی حداکثری زائران به مکه، ایستگاههای نقل و ترددی شلوغتر هم میشود لذا به زائران توصیه میشود بعد از اتمام نماز در مسجدالحرام، عجلهای برای خروج از مسجد نداشته باشند. از این جهت بهتر است زائران برای اینکه با ازدحام مواجه نشوند، یک ساعت پس از پایان نماز از مسجد خارج شوند.

رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت از وقوع چندین مورد سرقت از زائران کشورمان در حین طواف در مسجدالحرام خبر داد و گفت: زائران در طواف اول، وجوه نقد و اشیاء قیمتی را همراه نداشته باشند بلکه وجوه و اشیاء قیمتیشان را در صندوقی که در اتاقهایشان است نگهداری کنند. تا کنون شش مورد سرقت از زائران در داخل مسجدالحرام و در زمان طواف صورت گرفته است و هیچ مرکزی هم وجود ندارد که وجوه به سرقت رفته و گمشده را جبران کند.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
هشدار وزارت حج عربستان به زنان بدون محرم


وزارت حج عربستان به هیات های خارجی عازم مکه مکرمه، درباره سفر زنان به عربستان برای ادای مناسک حج بدون همراهی محرم هشدار داد.


441231.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ «حاتم قاضي» سخنگوی رسمی وزارت حج عربستان سعودی گفت: این وزارت خانه، شرط هایی را برای هیات های اعزام حجاج قرار داده است. یکی از این شرط ها این است که هر زن زیر 45 سال که مایل به سفر به مکه است باید بر اساس اصول شرعی و قانونی در عربستان، محرم شرعی به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش ، مسئولان ذیربط در عربستان امسال هنوز به موردی که در آن زنان بدون محرم برای ادای مناسک حج آمده باشند، برخورد نکرده اند.
وزارت حج عربستان سال گذشته به حدود هزار زن نیجریه ای که محرم به همراه خود نداشتند اجازه نداد که مناسک حج را به جا بیاورند؛ و آن ها را با همان هواپیمایی که به عربستان آمده بودند ، به کشورشان بازگردان

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
یک میلیون زائر بیت الله الحرام وارد عربستان شده اند


مقامات سعودی از ورود یک میلیون زائر بیتالله الحرام از کشورهای مختلف به سرزمین وحی برای شرکت در حج امسال خبر دادند.




439074.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ اداره گذرنامه عربستان اعلام کرد تعداد زائرانی که از کشورهای مختلف برای ادای فریضه حج امسال وارد عربستان شدهاند، تا روز گذشته به حدود یک میلیون نفر رسیده است.

بر اساس این گزارش، با مقایسه این تعداد که وارد عربستان شدهاند و مدت زمانی مشابه موسم حج سال گذشته، کاهش ۱۴ درصدی تعداد زائران مشخص میشود.
اداره گذرنامه عربستان در گزارش آماری خود آورده است: تعداد حجاجی که از کشورهای مختلف از طریق گذرگاههای مرزی مختلف وارد عربستان شده اند تا روز گذشته به ۹۸۰ هزار و ۲۲۴ نفر رسیده است که ۱۵۷ هزار و ۶۲ نفر نسبت به موسم سال گذشته کاهش نشان میدهد.
از سوی دیگر، مقامات سعودی درباره کاروانهای غیرقانونی حج هشدار داده و تهدید کردند مجازات سختی علیه آنها اعمال خواهد کرد.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
ایرانیها ۳ میلیون دقیقه با حجاج در عربستان مکالمه کردهاند



از ابتدای ایام حج امسال تاکنون، خانوادههای حجاج حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دقیقه از ایران با حجاج در عربستان مکالمه کردند. حجاج نیز حدود ۴۳۰ هزار دقیقه با ایران مکالمه داشتند.



441347.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ حسن کریمی اظهار داشت: شرکت ارتباطات زیرساخت امسال با توجه به پیش بینی نیازهای ارتباطی ایام حج، علاوه بر افزایش کانالهای ارتباطی مستقیم بین دو کشور، مسیرهای ترانزیت بینایران و عربستان را نیز افزایش و مورد بازنگری کیفی قرار داد تا ضمن ارتقاء کیفی مکالمات، میزان ترافیک راهیابی نشده (No Route ) کاهش چشمگیری یابد .

معاون بهره برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: به منظور ایجاد راحتی و سهولت در برقراری ارتباط بین حجاج و بستگانشان در ایران، شاخصهای کمی و کیفی ترافیک وارده و صادره به مقصد عربستان هر ساله در ایام حج، به طور ویژه تحت نظارت مستمر قرار میگیرد و در صورت مشاهده هرگونه اشکال و اختلال، بلافاصله هماهنگی لازم از سوی مراکز مدیریت شبکه این شرکت برای رفع آن به کار گرفته میشود.
کریمی گفت: حجم دقایق صادره از ایران به سمت عربستان در ایام حج امسال حدود 2 میلیون و 700 هزار دقیقه و حجم ترافیک وارده از کشور عربستان از مسیرهای مستقیم به ایران در حدود 430 هزار دقیقه بوده است.

معاون بهره برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت توضیح داد: از این رقم نزدیک به 50 درصد ترافیک از طریق مسیرهای مستقیم و مابقی از طریق مسیرهای ترانزیتی هدایت شد. به این ترتیب درصد موفقیت ارتباطات عربستان (ASR ) به طور متوسط به 32.5 درصد رسید .
وی در پایان گفت: از کل ترافیک صادره به میزان 49 درصد به مقصد اپراتور الاتحاد، 36 درصد به مقصد زین، 14 درصد به مقصد الجوال و الباقی به مقاصد تلفن ثابت عربستان هدایت شده است و علت کاهش اپراتور الحوال در مقایسه با سالهای گذشته بدلیل عدم انعقاد قرارداد رومینگ از سوی اپراتورهای سیار داخل کشور بوده است.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
ایرانیها ۳ میلیون دقیقه با حجاج در عربستان مکالمه کردهاند


از ابتدای ایام حج امسال تاکنون، خانوادههای حجاج حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دقیقه از ایران با حجاج در عربستان مکالمه کردند. حجاج نیز حدود ۴۳۰ هزار دقیقه با ایران مکالمه داشتند.




441347.jpg
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ حسن کریمی اظهار داشت: شرکت ارتباطات زیرساخت امسال با توجه به پیش بینی نیازهای ارتباطی ایام حج، علاوه بر افزایش کانالهای ارتباطی مستقیم بین دو کشور، مسیرهای ترانزیت بینایران و عربستان را نیز افزایش و مورد بازنگری کیفی قرار داد تا ضمن ارتقاء کیفی مکالمات، میزان ترافیک راهیابی نشده (No Route ) کاهش چشمگیری یابد .

معاون بهره برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: به منظور ایجاد راحتی و سهولت در برقراری ارتباط بین حجاج و بستگانشان در ایران، شاخصهای کمی و کیفی ترافیک وارده و صادره به مقصد عربستان هر ساله در ایام حج، به طور ویژه تحت نظارت مستمر قرار میگیرد و در صورت مشاهده هرگونه اشکال و اختلال، بلافاصله هماهنگی لازم از سوی مراکز مدیریت شبکه این شرکت برای رفع آن به کار گرفته میشود.
کریمی گفت: حجم دقایق صادره از ایران به سمت عربستان در ایام حج امسال حدود 2 میلیون و 700 هزار دقیقه و حجم ترافیک وارده از کشور عربستان از مسیرهای مستقیم به ایران در حدود 430 هزار دقیقه بوده است.

معاون بهره برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت توضیح داد: از این رقم نزدیک به 50 درصد ترافیک از طریق مسیرهای مستقیم و مابقی از طریق مسیرهای ترانزیتی هدایت شد. به این ترتیب درصد موفقیت ارتباطات عربستان (ASR ) به طور متوسط به 32.5 درصد رسید .
وی در پایان گفت: از کل ترافیک صادره به میزان 49 درصد به مقصد اپراتور الاتحاد، 36 درصد به مقصد زین، 14 درصد به مقصد الجوال و الباقی به مقاصد تلفن ثابت عربستان هدایت شده است و علت کاهش اپراتور الحوال در مقایسه با سالهای گذشته بدلیل عدم انعقاد قرارداد رومینگ از سوی اپراتورهای سیار داخل کشور بوده است.

 
بالا