۩ ۞ ۩ تاپیک خبرهای حجاج و حج و زیارت92 ۩ ۞ ۩

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"

۸۸ درصد حجاج ایرانی بین ۴۰ تا ۸۰ سال دارند/ اعزام ۶۰۰ زائر بالای ۸۰ سال


نزدیك به ۱۲ درصد زائران ایرانی حج ۹۲ زیر ۴۰ سال و شش دهم درصد زائران معادل ۶۰۰ نفر نیز بالای ۸۰ سال دارند.


427583.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ از مجموع ۶۴ هزار زائر ایرانی حج ۹۲، بیش از ۵۶ هزار و ۳۲۰ نفر معادل ۸۸ درصد آنها بین ۴۰ تا ۸۰ سال دارند.

نزدیك به ۱۲ درصد زائران ایرانی حج ۹۲ زیر ۴۰ سال و شش دهم درصد زائران معادل ۶۰۰ نفر نیز بالای ۸۰ سال دارند.
براساس این گزارش، كوچك ترین زائر ایرانی حج امسال چهار سال و سالمندترین نیز ۹۴ سال دارد.
در حج امسال، حدود ۶۴ هزار زائر ایرانی در قالب ۵۰۰ كاروان به زیارت خانه خدا مشرف می شوند.

نخستین گروه زائر ایرانی حج ۹۲ شامل زائران استان تهران و خراسان رضوی ۲۳ شهریور ماه جاری عازم سرزمین وحی می شوند.
عوامل ستاد و اجرایی حج ۹۲ نیز ۱۸ شهریور ماه جاری به منظور فراهم كردن زیرساخت های لازم برای حضور حجاج ایرانی در مدینه منوره و مكه مكرمه عازم عربستان سعودی شدند.



abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
زائرین حج ۳۰۰ دلار ارز مسافرتی دریافت می كنند



معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت اعلام كرد: بر اساس قانون و مصوبه بانك مركزی، هر زائر حج تمتع میتواند با مراجعه به شعب ارزی بانك ملت، ۳۰۰ دلار ارز مبادلاتی دریافت كند.



303785.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ غلامرضا رضایی معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت گفت: براساس قانون و مصوبه بانك مركزی هر زائر حج تمتع میتواند مانند سال گذشته ۳۰۰ دلار ارز از بانكها تهیه كند اما با این تفاوت كه در سال گذشته زائران ارز مرجع دریافت كردند اما امسال به علت حذف ارز مرجع ، ارزی كه به زائران تعلق میگیرد با نرخ ارز مبادلاتی خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس به همه مدیران كاروانها اطلاعرسانی شده است كه زائران میتوانند با در دست داشتن مدارك شناسایی اعم از كارت ملی و شناسنامه به یكی از شعبه های ارزی بانك ملت مراجعه و نسبت به دریافت ارز اقدام كنند.
غلامرضا رضایی افزود: بانكها موظفاند بر اساس فهرست و اسامیای كه سازمان حج در اختیار آنها قرار داده است با رؤیت مدارك شناسایی معتبر، ۳۰۰ دلار ارز به نرخ مبادلهای كه در مركز مبادلات ارزی بانك مركزی مشخص شده است به زائران حج تمتع سال ۹۲ بدهند.
وی اظهار داشت: بر این اساس هر فرد باید شخصا با مراجعه به بانك ملت و همراه داشتن مدارك مورد نیاز نسبت به گرفتن ارز خود اقدام كند. تعلق ۳۰۰ دلار به زائران حج تمتع در حالی است كه زائران عتبات عالیات فقط میتوانند ۲۰۰ دلار به نرخ مبادلاتی از بانكها دریافت كنند.


abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
بانک توسعه اسلامی هزینه هر رأس دام قربانی حج را اعلام کرد



بانک توسعه اسلامی هزینه هر رأس دام برای قربانی در حج تمتع امسال را ۴۹۰ ریال سعودی یا ۱۳۱ دلار اعلام کرد.


303561.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ «احمد محمد علی» رئیس بانک توسعه اسلامی قیمت هر راس دام برای حج واجب سال 1434 (1392) را اعلام کرد.

وی گفت: هر راس دام 490 ریال عربستان یا 131 دلار هزینه در بر خواهد داشت.
احمد محمد علی گفت: پروژه قربانی احشام به منظور کمک به حجاج برای انجام اعمال حج و قربانی انجام میشود.
وی افزود: در این پروژه سعی میشود تا ذبح دامها با رعایت اصول بهداشتی انجام شود و هدف از اجرای این پروژه تامین دام مطابق با قوانین شریعت اسلام و ملزومات بهداشتی و پاکیزگی پیرامون شهرهای مقدس (مکه) است.
رئیس بانک توسعه اسلامی توضیح داد: گوشتهای قربانی در میان فقرای مکه و شهرهای مقدس و بسیاری از کشورهای مسلمان جهان توزیع خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این پروژه سال گذشته 960 هزار و 829 راس دام ذبح شده است که در میان فقرای عربستان و 19 کشور دیگر توزیع شده است.


abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
هشدار سازمان حج و زیارت درباره میزان ارز همراه زائران بیتالله الحرام



سازمان حج و زیارت از زائران بیتالله الحرام خواست تا در میزان مبلغ ارز همراه خود دقت نظر کافی داشته باشند.


422461.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ غلامرضا رضایی معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت اظهار داشت: با توجه به بخشنامه اخیر دولت عربستان تمامی زائران، مدیران کاروان ها و مجموعه ها و عوامل ستادی و اجرایی که عازم سفر حج می باشند، فقط می توانند مبلغ 5000 دلار یا معادل آنرا همراه داشته باشند.

وی تأکید کرد: در پروازهای هواپیمایی سعودی اظهارنامه ای بین مسافران توزیع می شود که کلیه افرادی که بیش از مبلغ یادشده همراه داشته باشند، لازم است پس از تکمیل اظهارنامه مذکور، در فرودگاه مقصد، آن را به گمرک ارائه و ممهور به مهر نماینده گمرک در فرودگاههای مدینه و جده کنند تا هنگام بازگشت، در فرودگاه عربستان مورد سؤال واقع نشوند.
این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت یادآور شد: زائرینی که با پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان به سرزمین وحی عزیمت میکنند، در صورت همراه داشتن مبلغ بیش از 5000 دلار لازم است پس از ورود به فرودگاه مدینه و جده اظهارنامه مذکور را در فرودگاه مقصد دریافت و نسبت به تکمیل و ارائه آن به نماینده گمرک در آن فرودگاه و ممهور کردن آن اقدام نمایند.
لازم به ذکر است، بر اساس مصوبه بانک مرکزی، زائران حج تمتع سالجاری 300 دلار ارز مسافرتی با نرخ مبادله ای دریافت میکنند.



abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
آیین بدرقه نخستین گروه از زائران حج ۹۲ دیشب برگزار شد


آیین معنوی بدرقه نخستین گروه از زائران حج تمتع سال جاری برگزارشد .

423089.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ آیین معنوی بدرقه نخستین گروه از زائران حج تمتع کشورمان، دیشب با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت، مسئولین هواپیمایی و فرودگاههای کشور، مسئولین انتظامی فرودگاهها و همراهی معاونان و مدیران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.

براساس این گزارش نخستین گروه از زائران حج تمتع سال جاری کشورمان، ساعت 3:20 بامداد شنبه 92/06/23 تهران را به مقصد فرودگاه مدینه منوره ترک کرد.

لازم به توضیح است در حج تمتع سال جاری 63 هزار و 990 نفر از هموطنانمان در قالب 499 کاروان به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.




abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
اقامه نماز صبح اولین گروه از زائران حج تمتع در مدینه منوره


اولین گروه از زائران حج تمتع ۹۲ به مدینه منوره اعزام شدند و این گروه از زائران نماز صبح خود را در مدینه منوره اقامه کردند.


432693.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ مراسم بدرقه اولین گروه از زائران حج تمتع 92 با حضور حجتالاسلام و المسملین قاضیعسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، رسولینژاد رئیس فرودگاههای کشور، پهلوانی مدیرعامل سازمان هواپیمایی و سرهنگ مهری رئیس پلیس فرودگاههای کشور و اولین گروه زائران حج تمتع امسال با همراهانشان برگزار شد.

اولین گروه زائران که شامل 246 نفر از زائران تهرانی بودند، به مدینه منوره اعزام شدند و ازآنجایی که پروازها به شهر مدینه منوره صورت میگیرد، این زائران میتوانند نماز صبح روز شنبه 23 شهریور را در سرزمین پیامبر(ص) اقامه کنند.
در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین قاضیعسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: بر اساس روایات زائرین حج از همان آغاز سفر میهمان خدا هستند و در ضیافت الله قرار میگیرند و از زمانی که برای سفر حج از خانه بیرون میآیند، گناهان آنها مانند برگهای پاییزی ریزش میکند.
وی با بیان "زائران عزیز لازم است به توصیههایی که در طول این سفر معنوی به آنها میشود، توجه کامل و در این خصوص نهایت همکاری را داشته باشند تا بتوانیم با کمک هم حج آرام و مطلوبی در پیش داشته باشیم" افزود: در حدیث داریم اگر سه خصلت در زائر نباشد، مورد رحمت خداوند قرار نمیگیرد: تقوایی که وی را از گناه بازدارد، صبور بودن و خشمگین نشدن در این سفر نورانی و معاشرت صمیمانه و حسن خلق بهگونهای که سفر برای همه شیرین شود.
حجت الاسلام قاضیعسکر با بیان اینکه زائران، سفیران تشیع و انقلاب اسلامی هستند لذا لازم است همهجا اخلاق اسلامی را رعایت کنند و از فرصت پیشآمده در سفر حج بیشترین بهرهجویی معنوی را داشته باشند، بر احترام به مقررات کشور میزبان تأکید کرد و از زائرین خواست با مسلمانان سایر کشورها با صمیمیت و حسن خلق رفتار کنند.

سعید اوحدی معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این مراسم با بیان اینکه زائران حج تمتع، با زبان و عملشان چهره واقعی نظام را به جهانیان نشان دهند، یادآور شد: ستادهای عملیات حج در مکه و مدینه آمادگی کامل خود را برای پذیرایی از حجاج اعلام کردهاند.
وی ضمن اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب افزود: در این سفر افراد مختلف با فرهنگهای گوناگون حضور پیدا میکنند. لازمه برگزاری یک حج واقعی، رفتار برادرانه و محبت آمیز با سایر مسلمانان است.
اوحدی ضمن تشکر از کلیه دستگاههای همکار در اجرای عملیات حج ابراز امیدواری کرد: تلاش میکنیم تا حج امسال، حجی ابراهیمی در شأن زائر جمهوری اسلامی باشد.
در ادامه این مراسم زائران حج امسال با اهدای شاخه گل و آیین زیبای از زیر قرآن رد شدن توسط سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت به سفر معنوی حج اعزام شدند.
اعزامهای حج امسال از امروز آغاز شد و مدت اقامت زائران در مکه مکرمه و مدینه منوره در مجموع 30 تا 36 روز است.


abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
امکان خرید گوسفند قربانی با کارت اعتباری در سرزمین وحی فراهم شد/ هر گوسفند ۱۳۱دلار




عربستان برای سهولت حجاج در تهیه گوسفندان قربانی طرح جدید خرید اینترنتی با کارتهای اعتباری و به مبلغ هر رأس ۱۳۱دلار (معادل حدود ۴۰۲ هزار تومان) راه اندازی کرد.

434345.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ «احمد محمد علی» مدیر عامل بانک توسعه اسلامی در جده تاکید کرد: کمیتهای برای قیمت گذاری گوسفند قربانی موسم حج تشکیل شده است که قیمت هر راس گوسفند را 490 ریال عربستان معادل 131 دلار و 100 یورو مشخص کرده است.
بنابر این گزارش، هشت کشتارگاه در منطقه زیارتی مکه در منی برای قربانی کردن این دامها توسط حجاج در مناسک حج در نظر گرفته شده است که بالغ بر یک میلیون راس گوسفند، شتر و گاو است، در ایام حج قربانی میشود.
مدیر عامل بانک توسعه اسلامی در این باره تا کید کرد: چگونگی خرید کارتهای اعتباری برای تهیه دامهای قربانی و چگونگی ذبح آنها از طریق سفارتها، کنسولگریها و بعثه حج کشورها به حجاج همه کشورها اعلام شده است. کارتهای فروش قربانی دامها از طریق مکاتبه با پست الکترونیکی adahi.org هم صورت میگیرد که این طرح در تمام شهرهای عربستان به اجرا در میآید.
این مقام مسئول تاکید کرد: این نوع خرید کارتهای اعتباری که برای قربانی کردن دامها از طریق اینترنت در اختیار حجاج قرار گرفته است که به انجام این مناسک کمک میکند.
این طرح میتواند به توزیع بهتر گوشت قربانی بین فقیران مسلمان کشورها برای عموم مسلمانان نیازمند در سراسر جهان مفید واقع شود.
گوشتهای قربانی حجاج و هدایای سایر مسلمانان سال گذشته بیش از 16 میلیون راس دام ذبح شده بود که بین نیازمندان و آوارگان 27 کشور جهان توزیع شد.



abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
بيشترين و كمترين ايستگاه پروازی حج تمتع در استانها




ایستگاه پروازی تهران با 68 پرواز رفت، 18هزار و 783 نفر زائر را که معادل 31 درصد از زائران است به سرزمین وحی منتقل می کند که در ردیف نخست قرار دارد.

427583.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ زائران ایرانی حج تمتع امسال از 17 ایستگاه پروازی کشورعازم سرزمین وحی می شوند که در این میان ایستگاه پروازی تهران بیشترین تعداد زائران و ایستگاه پروازی بندرعباس کمترین تعداد زائران را به خانه خدا اعزام می کنند.
ایستگاه پروازی تهران با 68 پرواز رفت، 18هزار و 783 نفر زائر را که معادل 31 درصد از زائران است به سرزمین وحی منتقل می کند که در ردیف نخست قرار دارد.
ایستگاه پروازی بندرعباس نیز با یک پرواز 258 زائر را اعزام می کند که به عنوان کمترین تعداد پرواز شناخته می شود.
در ردیف دوم اعزام زائر، ایستگاه مشهد با اعزام 9 هزار و 797 نفر معادل 16 درصد از زائران و در ردیف سوم ایستگاه اصفهان با 8 هزار و 320 نفر معادل 14 درصد از زائران قرار دارد.


abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
تاکنون حدود 12500 زائر به حج مشرف شدهاند




رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تا به امروز حدود 12 هزار و 500 نفر از زائران عزیز به حج مشرف و در مدینه منوره مستقر شدهاند.

432693.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت قبل از عزیمت به مدینه منوره به همراه حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در فرودگاه مهرآباد در مصاحبه با خبرنگاران افزود: تا به امروز مشکل و بیماری خاصی نداشته ایم و همه مسائل به نحو احسن جلو می رود.
وی گفت: فردا شب ان شاء الله نخستین گروه حجاج از مدینه منوره عازم مکه مکرمه می شود.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: آخرین پرواز حجاج 18 مهر انجام می شود و اولین پرواز برگشت 28 مهر و آخرین پرواز برگشت 18 آبان صورت می گیرد.
اوحدی افزود: اتفاق بسیار خوبی که امسال افتاد برگشت دو میلیون تومان حق زائری بود که به حساب همه زائران عزیز واریز شد.
وی گفت: به اعتقاد من این کار بسیار ارزشمندی بود و اعتماد بین زائر و سازمان حج و زیارت را ایجاد کرد.
اوحدی ادامه داد: به هر حال آن دغدغه ای که همیشه توصیه مقام معظم رهبری بود که حقوق زائر باید حفظ شود این کار نیز در همان راستا انجام شد.
وی گفت: امکاناتی که برای زائران درنظر گرفته شده در سطح بسیار خوبی است.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: طبیعتا سفر حج سفری طولانی است و ممکن است مشکلاتی در این سفر باشد که قطعا زائران عزیزمان با سعه صدر مراعات ستادهای ما را میکنند.
اوحدی ادامه داد: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری قطعا همه تلاششان این است که ان شاء الله زائران از این سفر بهره بسیار مفید و معنوی ببرند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر برنامههای سازمان حج و زیارت برای افزایش سهمیهها در دیدار با مسئولان عربستانی گفت: قطعا از ارتباط با مسئولان کشور میزبان استفاده خواهد شد تا بتوانیم حقوق زائران را استیفا کنیم.
اوحدی افزود: در بحث عمره قطعا با پشتیبانی که دولت محترم انجام دادند و ارز زائر را تامین کردند، بخشی از ارز عمره و حج سال بعد نیز به حمدالله تامین شده است.
وی گفت: با این پشتیبانی خوبی که انجام شد فکر می کنم بتوانیم قراردادهای حج و عمره سال بعد را در همین موسم حج ببندیم که این اتفاقی بسیار خوب است.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در واقع با این کار قدرت چانه زنی ما نیز بیشتر می شود و می توانیم امکانات مناسب را در فرصت بسیار خوبی برای زائران سال بعد تامین کنیم.
اوحدی با بیان اینکه نخستین گروه عمره حدود آذر امسال اعزام می شوند گفت: درخصوص سهمیه عمره قول می دهیم حداقل 50 درصد ظرفیت عمره را بالا ببریم.
اوحدی افزود: سازمان حج و زیارت توانست سال قبل 490 هزار نفر را به حج عمره اعزام کند.
وی ادامه داد: برای عمره ای که از آذرماه شروع می شود در نظر داریم حداقل 750 هزار نفر زائر اعزام کنیم.
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مشرف شدن آقای رئیس جمهور به سفر حج نیز گفت: به هر حال سفر ایشان را باید دفتر وی اعلام کند و تا به امروز چیزی به ما اعلام نشده است ولی هر زمان که اعلام بشود سازمان حج و زیارت در خدمت ایشان هستند که مقدمات سفر را انجام بدهند.


abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
زائران ایرانی امشب وارد عربستان می شوند/ سلامت كامل زائران ایرانی



رییس سازمان حج و زیارت از سلامت كامل حجاج ایرانی حج ۹۲ در سرزمین وحی خبر داد و گفت: از امشب عزیمت زائران ایرانی مدینه بعد آغاز و وارد فرودگاه جده می شوند.


433631.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ «سعید اوحدی» رییس سازمان حج و زیارت كه در سرزمین وحی به سر می برد، گفت: نخستین گروه زائران ایرانی مدینه قبل روز گذشته (شنبه) عازم مكه مكرمه شدند و اكنون در هتل های محل اقامت خود در مكه مستقر شده اند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: هم اكنون ۱۴ هزار زائر ایرانی در مدینه منوره بسر می برند و از امشب نیز زائران ایرانی مدینه بعد وارد فرودگاه جده خواهند شد.
اوحدی از اتمام اعزام زائران ایرانی مدینه قبل از روز جاری (یكشنبه) خبر داد و گفت: خوشبختانه با تلاش های هیات پزشكی حج و زیارت، زائران ایرانی در سلامت كامل بسر می برند و تاكنون هیچ مشكل خاصی در این زمینه وجود نداشته است.
رییس سازمان حج و زیارت به دیدار شب گذشته خود با كاروان های ایرانی اهل سنت اشاره كرد و گفت: در حج امسال پنج هزار زائر ایرانی اهل سنت به زیارت خانه خدا مشرف می شوند و وحدت و یكپارچگی در میان زائران ایرانی اهل سنت موج می زند.
اعزام زائران ایرانی به حج ۹۲ از ۲۳ شهریور ماه جاری آغاز شده و در مجموع ۶۴ هزار زائر ایرانی به زیارت خانه خدا مشرف خواهد شد.


abna.ir
 
بالا