چكیده
مقاله حاضر با رویكرد درون دینی و با مراجعه به آیات قرآن كریم به این پرسش اساسی پاسخ میدهد كه آیا قرآن كریم به مفهوم آزادی سیاسی پرداخته است؟ با تحلیل عناصر مفهومی آزادی سیاسی، این مدعا مورد بررسی قرار میگیرد كه قرآن كریم آزادی سیاسی انسان رابرای رسیدن به كمال انسانی در جامعه سیاسی به رسمیت شناخته، خواهان رهایی انسان از سلطه انسانهای ستمگر و دولت های مستبداست. بر این اساس، در قرآن كریم اولاً آزادی سیاسی برای انسان مسلمان به رسمیت شناخته شده، ثانیاً جوهره آن رهایی انسان ازسلطه و استبداد بوده، ثالثاً هدف آن رسیدن انسان مسلمان به خداباوری و تحقق عدالت در جامعه است. در تبیین نكات سه گانه فوق، پس ازتحلیل مفهومی آزادی سیاسی، با مراجعه به قرآن كریم، مؤلفه های سه گانه آزادی سیاسی در قرآن كریم ( فاعل/ مانع/ هدف) توضیح داده شده و بر پایه آن، این تعریف از آزادی سیاسی در قرآن كریم بدست آمد كه عبارت است از "فقدان دخالت و ممانعت اربابها و طاغوتها در برابر فعالیت و رفتار سیاسی انسانها با هدف تحقق خداباوری (حاكمیت الهی ) و عدالت درجامعه به منظور برخورداری آنان از حقوق اساسی."در نهایت بر اساس این تعریف "حق انتخاب"،"حق نظارت و بیان" و" حق تشكیل اجتماعات" به مثابه اقسام آزادی سیاسی در قرآن كریم استخراج و تبیین گردید.
مقاله حاضر با رویكرد درون دینی و با مراجعه به آیات قرآن كریم به این پرسش اساسی پاسخ میدهد كه آیا قرآن كریم به مفهوم آزادی سیاسی پرداخته است؟ با تحلیل عناصر مفهومی آزادی سیاسی، این مدعا مورد بررسی قرار میگیرد كه قرآن كریم آزادی سیاسی انسان رابرای رسیدن به كمال انسانی در جامعه سیاسی به رسمیت شناخته، خواهان رهایی انسان از سلطه انسانهای ستمگر و دولت های مستبداست. بر این اساس، در قرآن كریم اولاً آزادی سیاسی برای انسان مسلمان به رسمیت شناخته شده، ثانیاً جوهره آن رهایی انسان ازسلطه و استبداد بوده، ثالثاً هدف آن رسیدن انسان مسلمان به خداباوری و تحقق عدالت در جامعه است. در تبیین نكات سه گانه فوق، پس ازتحلیل مفهومی آزادی سیاسی، با مراجعه به قرآن كریم، مؤلفه های سه گانه آزادی سیاسی در قرآن كریم ( فاعل/ مانع/ هدف) توضیح داده شده و بر پایه آن، این تعریف از آزادی سیاسی در قرآن كریم بدست آمد كه عبارت است از "فقدان دخالت و ممانعت اربابها و طاغوتها در برابر فعالیت و رفتار سیاسی انسانها با هدف تحقق خداباوری (حاكمیت الهی ) و عدالت درجامعه به منظور برخورداری آنان از حقوق اساسی."در نهایت بر اساس این تعریف "حق انتخاب"،"حق نظارت و بیان" و" حق تشكیل اجتماعات" به مثابه اقسام آزادی سیاسی در قرآن كریم استخراج و تبیین گردید.