منتخب استفتائات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(حفظه الله)

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا لازم است چیزی که برآن تیمّم می کنیم گرد داشته باشد؟ بنابر احتیاط واجب چیزی که بر آن تیمّم می کند، در صورت امکان باید گردی داشته باشد که به دست بماند و بعد از زدن دست بر آن، مستحب است دست را بتکاند.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا زن یائسه در صورتی که از شوهرش طلاق بگیرد عدّه دارد؟ در مفروض سؤال زن یائسه ولو شوهرش با او نزدیکی کرده باشد عدّه ندارد.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا دختر صغیره ای که با او نزدیکی شده و بعد طلاق داده شود باید عدّه نگه دارد؟ در مفروض سؤال عدّه ندارد.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
: عدّه طلاق در زن حامله چه مقدار است؟ عدّه او تا زمانی که وضع حمل نماید ادامه دارد.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا وصیت کردن به اهداء عضو بعد از مرگ صحیح است و آیا وراث حق اهداء عضو انسانی که به طور کامل از دنیا رفته یا دچار مرگ مغزی شده را دارند؟ اگر کسی در حال حیات خود وصیت کند که پس از مردن او عضوی از اعضای او را قطع کنند و به دیگری پیوند بزنند صحت این وصیّت محل اشکال است. و بریدن عضوی از اعضای بدن مسلمان مرده که از اعضاء رئیسه باشد،(مانند چشم و غیر آن) به منظور پیوند زدن آن به بدن شخص زنده جایز نیست و قطع کننده باید دیه آن عضو را که دیه اعضای جنین مسلمان است بپردازد. ولی چنانچه زنده ماندن مسلمان متوقف باشد براین که عضو بدن مسلمان مرده ای را ببرند و به او پیوند زنند بریدن آن عضو جایز است ولی قطع کننده باید دیه آن را بپردازد و پس از پیوند که جزء بدن زنده گشت احکام بدن زنده بر آن جاری است، ضمناً کسی که دچار مرگ مغزی شده، مرده به حساب نمی آید لذا اهداء اعضاء او به دیگری جایز نیست.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
نظر شما در مورد رحم اجاره اي مربوط به زني كه شوهر دارد چیست؟ قرار دادن نطفه (منى) مرد اجنبى در رحم غير زوجه او جايز نيست ولو توسط شوهر خودش تلقيح واقع شود. ولى اگر عصياناً اين عمل انجام شود زنى كه اين بچه از او متولد شده مادر اين فرزند و صاحب نطفه شرعاً پدر او محسوب است و همه احكام نسب بين آنها جارى است.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
سود سپرده های سرمایه گذاری در بانک با شرایط استفاده در معاملات بدون ربا که در قراردادهای بانکهای می باشد چگونه است؟آیابین بانکهای خصوصی ودولتی دراین موردفرقی هست؟ سپرده گذاري در بانك در صورتی که به عنوان قرض باشد، چه به نحو سپرده ثابت ( يعني صاحب پول بر حسب قرارداد تا مدت معيني نميتواند از پول خود استفاده نمايد) چه به نحو حساب در گردش ( يعني صاحب پول هر وقت بخواهد ميتواند از پول خود استفاده كند) چنانچه سپرده گذار شرط سود نكند و خود را طلبكار نداند اگر چه بانك به او سود بدهد اشكالي ندارد و جائز است. همچنين اگر بانك پول را به عنوان مضاربه بگيرد ،وشرائط شرعي مضاربه كه در رساله عمليه مذكور است رعايت شود،گرفتن سود مانعي ندارد، ولی اگر بانک دولتی باشد، بنابر احتیاط واجب قبل از تصرف در سود یک پنجم (1/5) آنرا به نیّت مافیالذمّه به سادات فقیر بدهد و چهار پنجم (4/5) بقیه، از منافع او بوده، وبا گذشت سال خمسی متعلق خمس میباشد.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا وام گرفتن از بانک یا قرض الحسنه های امروزی مشروع است؟ وام گرفتن از بانكهاي اسلامي و وام دادن به آنها كه در آن شرط سود و فايده باشد ،ربا و حرام است ،ولي ميتوان به راههايي از ابتلا به ربا پرهيز كرد ،مانند اينكه وام گيرنده ،كالايي را از بانك يا وكيل او به نسبت معيني مثلا ده يا بيست در صد ،گران تر از قيمت بازار بخرد ،وشرط كند كه بانك مبلغ مورد تقاضاي او را تا مدت معيني به او قرض دهد ،ويا اينكه كالايي را به بانك يا وكيل او به كمتر از قيمت بازار به نسبت معيني بفروشد و شرط كند كه بانك مبلغ مورد تقاضاي او را تا مدت معيني قرض دهد.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا می توانیم وام مسکن گرفته و آن را در غیر مورد مسکن بکار ببریم یا وام خودرو را در مورد دیگری مثل خرید زمین بکار بریم؟ باید در همان جهت که معین شده مصرف شود.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا جریمه دیر کرد توسط بانک ودارایی (مالیات) صحیح است یا ربا می باشد؟ جریمه در مورد تأخیر پرداخت وام جایز نیست.
 
بالا