منتخب استفتائات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(حفظه الله)

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
در چه مکانهایی میتوانیم اعتکاف بنمائیم؟ اعتکاف باید در یکی از مکانهای زیر باشد: مسجدالحرام، مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) و مسجد کوفه و مسجد بصره یا در مسجد جامع.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا میشود به جای اعتکاف در مسجد جامع شهر در مسجد دانشگاه اعتکاف گرفت؟ خیر در فرض مذکور اعتکاف در مسجد دانشگاه صحیح نیست.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا در اعتکاف در مسجد باید الزاماً در قسمتی که در آن نماز میخوانند باشیم یا مثلاً پشت بام یا در زیر زمین و سرداب مسجد یا حیات آن هم میتوانیم اعتکاف نماییم؟ اعتکاف در پشت بام و زیر زمین و سرداب مسجد صحیح است ولی اعتکاف در حیات مسجد در صورتی که مسجد نباشد، صحیح نیست.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
وقت غسل جمعه از چه زمانی شروع شده و تا چه زمانی ادامه می یابد؟ وقت غسل جمعه از طلوع فجر دوم (اذان صبح) روز جمعه تا هنگام زوال (اذان ظهر) می باشد، و بهتر آن است که نزدیک به ظهر بجا آورده شود، واگر تا ظهر انجام ندهد احتیاط آن است که تا غروب (به قصد قربت مطلقه) بدون نیّت اداء و قضاء بجا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را بجا آورد، و کسی که می داند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد می تواند روز پنج شنبه غسل را رجاءً انجام دهد.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا شخص جنب و حائض می توانند غسل جمعه بجا آورند؟ در صورتی که شخص جنب یا حائض غسل جمعه انجام دهند صحیح است و غسل جمعه کفایت از غسل جنابت می نماید، و همچنین در صورتی که زن از حیض پاک شده باشد، غسل جمعه کفایت از غسل حیض می نماید
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا غسل جمعه مجزی از وضو است؟ بله مجزی از وضو می باشد، اگر در وقتش آورده شود.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
اگر غسل مستحبی نموده باشیم آیا می توانیم بدون وضو گرفتن نماز بخوانیم؟ غسلهایی که استحباب آنها با دلیل معتبر ثابت شده کفایت از وضو می نماید مثل غسل جمعه و غسل یوم الترویة ( هشتم ذی حجه) و روز عرفه و عید قربان و شب و روز عید فطر و غسل احرام و داخل شدن به حرم خدا و شهر مکه و خانه کعبه و داخل شدن به مدینه منوره و حرم پیامبر و غسل زیارت خانه کعبه و غسل زیارت حضرت سید الشهداء از قریب، برای تفصیل موارد آن به توضیح المسائل مسأله 650 رجوع نمائید.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
اگر کسی احتمال بدهد و بترسد که غسل کردن یا وضو گرفتن برای او ضرر داشته باشد ولی به وجود ضرر یقین ندارد، آیا باید غسل یا تیمّم کند یا وضو بگیرد؟ اگر بترسد که از استعمال آب، مرض یا عیبی در او پیدا شود و یا مرضش طول کشیده، یا شدّت پیدا کرده، یا به سختی معالجه شود باید تیمّم نماید، و لازم نیست یقین پیدا کند که آب برای او ضرر دارد، بلکه همین اندازه که بترسد آب برای او ضرر داشته و آن ترس در نظر مردم به جا باشد باید تیمّم کند.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
اگر کسی برای نماز صبح دیر بیدار شده به طوری که احتمال می دهد تا بخواهد وضوء بگیرد، نمازش قضاء میشود، آیا وظیفه او تیمّم است یا وضو؟ اگر وقت به قدری تنگ باشد که اگر وضو بگیرد یا غسل کند، تمام نماز یا مقداری از آن در خارج از وقت انجام می شود باید تیمّم کند، مگر اینکه وقت وضو یا غسل به اندازه تیمّم باشد که در این صورت باید وضو بگیرد یا غسل کند، البته اگر به قدری وقت دارد که می تواند وضو بگیرد یا غسل کند و نماز را بدون کارهای مستحب مثل قنوت و حتی بدون سوره بخواند، باید وضو گرفته یا غسل کند.
 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا تیمّم بر گچ و آهک و آجر پخته صحیح است؟ تیمّم بر گچ پخته و آهک پخته و آجر پخته صحیح است، اگر چه احتیاط مستحب آن است که در حال اختیار بر آنها تیمّم ننماید.
 
بالا