✿ ✿ بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری ✿ ✿

آسمان

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

دوستان قرار نیست همدیگرو زیر ذره بین بذاریم:68:.

بنده عضو کوچیکی از این انجمن هستم، همونطور که گفتم اطلاعاتم فقط در حد یه شخص معمولیه اما دیدم که چقدر یه بحث میتونه کارساز باشه به شرطی که
انعطاف پذیر باشیم.

من نمیدونم اگر واقعا نمیتونیم با هم بحث کنیم، و نمیتونیم نظرات همدیگه رو تحمل کنیم، چرا توی بحث شرکت میکنیم...؟
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

سلام به همه
راجع به شکل عزاداری و کلا بحث قمه زنی قسمتی از نظرات دوستان رو خوندم.....و لازمه دراین باره عرض کنم که تا دوسال پیش با اشخاصی که قمه زنی رو کاملا مجاز میدونستن بحثهای زیادی کردم.....خصوصا با مدیران شبکه جهانی امام حسین(ع).... و نسبت به اینگونه عزاداری ها اعتراض کردم که اینها نوعی بدعت در دین و مذهب تشیع هست......و از اونها دلیل خواستم.......اما مشاهده کردم که اکثر علمای تشیع چه داخلی و خارجی جاری کردن خون در عزای امام حسین(ع) رو مستحب دانستند و تایید کردند........حتی مرجع تقلید خودم.....حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی که عالم و فقیهی کم نظیر هستند..........
حتی در نظر امام خمینی(ره) هم اینکار فی نفسه اشکال نداره و مستحب هست......و حتی خیلی از مراجع عظام دیگه......اما بحثی در اینجا پیش میاد اینکه خب این عمل مستحب هست...اما عمل مستحبی که باعث بشه مذهب و دین و عقیده رو زیر زیر سوال ببره تکلیفش چیه؟
اینجا مراجع نظرشون ترک بر این مستحب هست...چرا حفظ دین و مذهب به همه واجب و کارهایی که باعث خدشه بر دین میشه رو نباید کرد..مگه اینکه واجب باشه......
مثلا همین وهابیها یا غربیها همین قمه زنی رو بهانه کردن که تشیع مذهبی عقب مانده و خشنی هست و با عکسها و فیلمهای مرتبط با قمه زنی جوی رو ایجاد میکنن که کسانی که حتی میخوان روی مذهب تشیع تحقیق کنن اصلا سمت این مذهب نیان......خب وقتی که با انجام یه عمل مستحب قراره که اصل دین زیر سوال بره خب چه کاریه؟
اما زمانی هست که دشمان اصل دین رو تمسخر میکنن...اونجا اصلا مهم نیست نظرشون چیه!!! مثلا بگن مسلمانان جهاد میکنن......مثل عصر حجر که آدما حمله ور میشدن..مسلمانان هم اینطورین.....خب بذار بگن...چون جهاد در راه خدا اصل دینه.....بذار نماز رو تمسخر کنن....نماز اصل دینه.....
اینجا ما ادامه میدیم...اما زمانی که قمه زنی مستحبه و با تبلیغات وسیع و کینه جویی دنبال تخریب چهره تشیع هستن.....لازم هست که از انجام کار مستحب برای حفظ واجب جلوگیری بشه............
اما چرا جاری کردن خون برای عزای امام حسین(ع) مستحب هست.........؟؟؟
همه ما میدونیم که تمام مصیبتی که بر اهل بیت رسول خدا(ص) در محرم و صفر سال 61 هجری پیش اومد چقدر سنگین بود البته اصلا نمیتونیم درکش کنیم...فقط میدونیم که مصیبتی عظیم بوده..... اما از درک حتی ذره ای مصیبت عاجزیم.......شما خودتون رو جای امام حسین(ع) بذارید اونجا جگرگوشه اش حضرت علی اصغر(ع) رو بغل کرده..... و پرپر شدن بچه اش رو در توی اون گرما میبینه.....و میبینه که شیء نوک تیز به گلوی نازک و لطیف و آرام بچه اش فرو میره......و خونش پخش میشه.......فقط یه لحظه نحوه فرو رفتن اون تیر رو به پوست گلو تصور کنید...بچه کوچک چه توانی میخواد داشته باشه؟؟؟؟ اون هم جلوی چشم پدرش.....چه فاجعه ای بزرگ تر این میتونه باشه؟
یا جایی که حضرت زینب(س) میبینن که سر بریده امام حسین(ع) داره روی نیزه میره.......تو رو خدا تصور کنید که سر رو چطور به نیز فرو میبره....لحظه فرو رفتن نیزه به سر امام حسین(ع) چطور میتونه باشه؟فقط لحظه ای تصور!! خب حالا این صحنه رو حضرت زینب(س)داره میبینه....داره میبینه که با سر برادرش چه میکنن.... چه فاجعه ای از این بزرگتر؟؟؟؟؟
این قطراتی از اونهمه مصیبت بود....حالا آیا نباید خون گریست برای این عزا؟ آیا نباید به سر و صورت بزنیم از وصف این مصیبت؟
اگه حضرت سید الشهداء (ع) نبود و این مصیبت ها رو سر خودشون و اهل بیتشون نمیاورد که اسلامی نبود تشیعی نبود....قرآن نبود....همه ما میشدیم مشرک......ایشون نهضت کردن که احکام دین زنده بشه......اگه این مصیبتها نبود که ما چطور احساساتمون جریحه دار میشد و به حقیقت ایمان میرسیدیم.......پس برای همینه حتی برای ذره ای هم شده به خودمون سختی بدیم تا بدونیم که مولا چی کشیدن؟ رقیه(س) چه کشید زینب کبری(س) چه کشید.....برای اینکه من و شما متوجه بشیم که راه خدا به کدام سمته.........
این دقیقا مثل حج میمونه.....چرا خدا حج رو واجب فرمود؟ چون میخواد به ما حرکت حضرت ابراهیم (ع) رو آموزش بده..........همونطور که ایشون بتهای ظاهری و باطنی رو شکوندن...ما نیز بتهای شرک درونی رو بیرونی رو بشکونیم...........
اقامه عزای حضرت سیدالشهداء (ع) با تمام شعائرش باید باشه...........اما دست به کارهایی نزنیم که بهانه ای برای خدشه دار کردن مذهب و حرکت امام حسین(ع) بشه..............

التماس دعا
عرفان
 

BarOoN

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

سلام به همه
راجع به شکل عزاداری و کلا بحث قمه زنی قسمتی از نظرات دوستان رو خوندم.....و لازمه دراین باره عرض کنم که تا دوسال پیش با اشخاصی که قمه زنی رو کاملا مجاز میدونستن بحثهای زیادی کردم.....خصوصا با مدیران شبکه جهانی امام حسین(ع).... و نسبت به اینگونه عزاداری ها اعتراض کردم که اینها نوعی بدعت در دین و مذهب تشیع هست......و از اونها دلیل خواستم.......اما مشاهده کردم که اکثر علمای تشیع چه داخلی و خارجی جاری کردن خون در عزای امام حسین(ع) رو مستحب دانستند و تایید کردند........حتی مرجع تقلید خودم.....حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی که عالم و فقیهی کم نظیر هستند..........
حتی در نظر امام خمینی(ره) هم اینکار فی نفسه اشکال نداره و مستحب هست......و حتی خیلی از مراجع عظام دیگه......اما بحثی در اینجا پیش میاد اینکه خب این عمل مستحب هست...اما عمل مستحبی که باعث بشه مذهب و دین و عقیده رو زیر زیر سوال ببره تکلیفش چیه؟
اینجا مراجع نظرشون ترک بر این مستحب هست...چرا حفظ دین و مذهب به همه واجب و کارهایی که باعث خدشه بر دین میشه رو نباید کرد..مگه اینکه واجب باشه......
مثلا همین وهابیها یا غربیها همین قمه زنی رو بهانه کردن که تشیع مذهبی عقب مانده و خشنی هست و با عکسها و فیلمهای مرتبط با قمه زنی جوی رو ایجاد میکنن که کسانی که حتی میخوان روی مذهب تشیع تحقیق کنن اصلا سمت این مذهب نیان......خب وقتی که با انجام یه عمل مستحب قراره که اصل دین زیر سوال بره خب چه کاریه؟
اما زمانی هست که دشمان اصل دین رو تمسخر میکنن...اونجا اصلا مهم نیست نظرشون چیه!!! مثلا بگن مسلمانان جهاد میکنن......مثل عصر حجر که آدما حمله ور میشدن..مسلمانان هم اینطورین.....خب بذار بگن...چون جهاد در راه خدا اصل دینه.....بذار نماز رو تمسخر کنن....نماز اصل دینه.....
اینجا ما ادامه میدیم...اما زمانی که قمه زنی مستحبه و با تبلیغات وسیع و کینه جویی دنبال تخریب چهره تشیع هستن.....لازم هست که از انجام کار مستحب برای حفظ واجب جلوگیری بشه............
اما چرا جاری کردن خون برای عزای امام حسین(ع) مستحب هست.........؟؟؟
همه ما میدونیم که تمام مصیبتی که بر اهل بیت رسول خدا(ص) در محرم و صفر سال 61 هجری پیش اومد چقدر سنگین بود البته اصلا نمیتونیم درکش کنیم...فقط میدونیم که مصیبتی عظیم بوده..... اما از درک حتی ذره ای مصیبت عاجزیم.......شما خودتون رو جای امام حسین(ع) بذارید اونجا جگرگوشه اش حضرت علی اصغر(ع) رو بغل کرده..... و پرپر شدن بچه اش رو در توی اون گرما میبینه.....و میبینه که شیء نوک تیز به گلوی نازک و لطیف و آرام بچه اش فرو میره......و خونش پخش میشه.......فقط یه لحظه نحوه فرو رفتن اون تیر رو به پوست گلو تصور کنید...بچه کوچک چه توانی میخواد داشته باشه؟؟؟؟ اون هم جلوی چشم پدرش.....چه فاجعه ای بزرگ تر این میتونه باشه؟
یا جایی که حضرت زینب(س) میبینن که سر بریده امام حسین(ع) داره روی نیزه میره.......تو رو خدا تصور کنید که سر رو چطور به نیز فرو میبره....لحظه فرو رفتن نیزه به سر امام حسین(ع) چطور میتونه باشه؟فقط لحظه ای تصور!! خب حالا این صحنه رو حضرت زینب(س)داره میبینه....داره میبینه که با سر برادرش چه میکنن.... چه فاجعه ای از این بزرگتر؟؟؟؟؟
این قطراتی از اونهمه مصیبت بود....حالا آیا نباید خون گریست برای این عزا؟ آیا نباید به سر و صورت بزنیم از وصف این مصیبت؟
اگه حضرت سید الشهداء (ع) نبود و این مصیبت ها رو سر خودشون و اهل بیتشون نمیاورد که اسلامی نبود تشیعی نبود....قرآن نبود....همه ما میشدیم مشرک......ایشون نهضت کردن که احکام دین زنده بشه......اگه این مصیبتها نبود که ما چطور احساساتمون جریحه دار میشد و به حقیقت ایمان میرسیدیم.......پس برای همینه حتی برای ذره ای هم شده به خودمون سختی بدیم تا بدونیم که مولا چی کشیدن؟ رقیه(س) چه کشید زینب کبری(س) چه کشید.....برای اینکه من و شما متوجه بشیم که راه خدا به کدام سمته.........
این دقیقا مثل حج میمونه.....چرا خدا حج رو واجب فرمود؟ چون میخواد به ما حرکت حضرت ابراهیم (ع) رو آموزش بده..........همونطور که ایشون بتهای ظاهری و باطنی رو شکوندن...ما نیز بتهای شرک درونی رو بیرونی رو بشکونیم...........
اقامه عزای حضرت سیدالشهداء (ع) با تمام شعائرش باید باشه...........اما دست به کارهایی نزنیم که بهانه ای برای خدشه دار کردن مذهب و حرکت امام حسین(ع) بشه..............

التماس دعا
عرفان

سلام و درود بر عرفان عزیز

ممنون از این که به این زیبایی نظرتون رو عنوان کردید

واقعاً از نظرات و عقیده ی حضرت عالی خیلی خوشم میامد و

این علاقه بیشتر هم شد ... و هیچ کس نمی تونه منکر مطالعات

زیاد شما و علم بالاتون باشه ... خیلی توضیح جامع و کاملی بود

از حضرت عالی دعوت می کنم این سه سئوال رو هم همینطور ریز و موشکافانه

پاسخ بدید ... ممنونم داداش عرفان عزیز
:53::53::53:

- گاهی این تداعی می شه که این اعمال ناشی از عشقه (که بی نفسه دور از این هم نیست)

و خب عشق به امام قابل تقلید نیست و اگر کسی در عشق به این بزرگواران بی اختیار این کار رو بکنه

از نظر شما زیباست یا زشت ؟؟؟ و اگر در خفا این کار رو بکنه یعنی در یک جا تنها که هیچ کس متوجه نشه

(که بخواد از این حرکت سوء استفاده کنه )

- و یکی لطمه زدن ... نظرتون راجع به لطمه زدن چیه داداش عرفان عزیز ؟؟؟

- و اینکه آیا این بحث ها موجب ایجاد شبهه می شه ؟؟؟
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

سلام با اجازه از دوستان
باید بگم
بارون عزیز
ان شاء الله که هیچوقت شور هر سال کمتر نشه و بیشتر بشه.
درسته که عزاداری ها دیگه طعم سابق رو نداره.
ولی متأسفانه دست ما نیست, اگر هم باشه خیلی اندک هست.
عزاداری به هر شیوه ای (البته شیوه صحیح) که باشه برای ما باید محترم باشه
چرا که امام حسین علیه السلام با عشق خودش اسلام رو زنده نگه داشت.
مطمئن باشین
کسی که عاشق باشه
به سیاست کاری نداره! :53:

سپاس از فرصتی که جهت خواندن دادید.
 

BarOoN

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

سلام با اجازه از دوستان
باید بگم
بارون عزیز
ان شاء الله که هیچوقت شور هر سال کمتر نشه و بیشتر بشه.
درسته که عزاداری ها دیگه طعم سابق رو نداره.
ولی متأسفانه دست ما نیست, اگر هم باشه خیلی اندک هست.
عزاداری به هر شیوه ای (البته شیوه صحیح) که باشه برای ما باید محترم باشه
چرا که امام حسین علیه السلام با عشق خودش اسلام رو زنده نگه داشت.
مطمئن باشین
کسی که عاشق باشه
به سیاست کاری نداره!
:53:

سپاس از فرصتی که جهت خواندن دادید.

سلام داداش علی نظرتونو حقیقتاً باید روی چشم گذاشت

شما دقیقاً زدید وسط خال (منظورم رو گفتید ) و از من همه ی 100 امتیازوگرفتید .

البته من منتظرم داداش خوناشان عزیز هم نظرشون رو بگن و

همچنین داداش عرفان اون سئوالت رو هم مثل همیشه

خوب و قانع کننده پاسخ بدند
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

سلام و عرض ادب خدمت همگی
ببخشید که تا الان وارد بحث نشده بوده اخه خدمت یکی از دوستان عرض کردم که این چند روز بدجوری با این مسئله درگیر بودم و بدجوری ناراحتم کرده بود به طوری که حتی تحمل خوندن این تایپک رو نداشتم و الآن گذرا نگاهی به نظرات دوستان کردم
اصلا نمیخواستم در این بحث شرکت کنم ولی به دستور آقا بارون گفتم بیام تا یه وقت بی ادبی نشه
باید چند نکته رو بگم:
1- جایی خوندم که آیت الله بهجت فرمودند که دستگاه سیدالشهداء بالاتر از اونی هست که من و امثال من بتونیم توی اون نظری بدیم.
ولی این به این معنا نیست که هر کس به اسم امام حسین(ع) هرکاری دلش میخواد بکنه و بگیم ما حق امر به معروف یا نهی از منکر نداریم، پس هرجا وظیفه هست باید گفته بشه همان طوری که خود سیدالشهدا یکی از عوامل قیامشان را امر به معروف و نهی از منکر اعلام کردند
2- بحث بر سر قمه زنی هست و اینکه آیا حلال هست یا حرام، در مورد عمل کردند به فتوا وظیفه ما عمل کردن به دستور مرجع تقلید خودمان است نه کس دیگه ای و اینکه اگر حکم یک جکم حکومتی باشه فقط و فقط دستور ولی فقیه حجت هست و بس (حتی برای دیگر مراجع تقلید) و قمه زنی دیگه از مسئله شخصی خارج شده و تبدیل به یک مسئله حکومتی و جهانی شده
و اینکه اگر از یک مرجع در مورد یک مسئله دو فتوای مختلف نقل شد باید به فتوایی عمل کرد که جدیدتر هست
3- عموما کسانی که فتوا به جواز قمه زنی دادند برای زمان گذشته است (زمانی که وسایل ارتباط جمعی یا محمدود بود یا اصلا نبود)
4- لطمه زدن یا عزاداری برای سیدالشهداء نه تنها نهی نشده بلکه پسندیده بوده و براش ثواب ذکر کردن و خود بزرگان هم عملشان همین بوده ( چنانچه در مورد یکی از بزرگان که فکر کنم میرزای شیرازی بود نقل کردند که تا در مجلس نقل میکردند که زینب کبری(س) وارد مجلس یزید شد اون عالم وارسته اونقدر گریه میکرد و به سر و صورت میزد تا از حال میرفت)
5- درسته لطمه زدن برای سیدالشهداء براش ثواب ذکر شده ولی این دلیل نمیشه که هر کس به هر شکلی و هرجا دلش خواست عزاداری کنه
6- هر شهر و دیاری یه سبک عزاداری داره و برا هر شهر و دیاری با انجام دادن اون خب خدا هم اجر و ثواب عنایت میکنه
7- شهید ثانی (که فقه شیعه از اون بزرگوار هست و هر عالم و مرجع و مجتهدی از سر سفره کتب فقهی اون عالم وارسته نون و نمک خوردن) مسئله ای رو ذکر میکنه که: حرام حرام است و حلال خدا حلال، و باید به آن عمل بشه ولی در مورد مسحتب و مکروه مسئله فرق میکنه و اگر مستحب یا مکروهی برای جامعه ناپسند بود عمل کردن بهش فرق میکنه (و خود شهید ثانی مثال میزنه که: مثلا برای مرد زدن سرمه به چشم مستحب است ولی چون شرایط جامعه عوض شده و جامعه سرمه زدن به چشم رو برای مرد نمی پسنده باید ترک بشه)
8- ما مجاز نیستیم که دستورات دینی رو به خاطر تمسخر دشمنان دین ترک کنیم ( همان طوری که این عزاداری ها رو به تمسخر گرفتن ولی ما نباید به خاطر تمسخر دشمنان دین این عزاداری ها رو ترک کنیم)
9- طبق روایت حضرت رسول(ص) هر عملی که باعث تضعیف دین و اسلام بشه حرام است.
حالا آیا این مدل قمه زنی آیا تضعیف دین و مذهب نیست؟!
بهتره همین الان توی گوگل سرچ کنید قمه زنی و عکسهایی رو که میاد رو ببینید ( عکس اون مادر یا اون پدر که داره قمه بر سر بچه چند ماهه میزنه و بچه سر و صورتش پر از خون و داره گریه مینکنه) و خودتون رو جای شخصی که از شیعه هیچ اطلاعی نداره بذارید، ببینم اون موقع آیا حاضر میشید که حتی سمت این دین و مذهب بیایید؟!
چرا عکسی رو توی فضای مجازی پخش کردن که یک طرف مردی بر سر بچه خودش قمه میزنه و کنارش عکس زرافه ای که داره بچه خودش رو میبوسه و زیرش نوشته آیا محبت حیوانات به بچه هاشون بیشتره یا..............؟!!
اگر نفس قمه زنی و لطمه زدن به بدن برای سیدالشهداء اشکالی نداشته باشه یقیقا به این شکل که تضعیف مذهب حقه شیعه است حرام قطعی است
متاسفانه همین محرم تعدادی از دوستانم رفتند قمه زنی و اونها کسانی بودند که به نسبت بقیه کمتر به نماز و مسائل دینی اهمیت میدن و به خاطر قمه ای که روز عاشورا زدن نماز ظهر عاشوراشون ترک شد ( منظورم این نیست که هرکس قمه میزنه نماز نمیخونه یا به دستورات دین پای بند نیست بلکه میگم راه های بهتری هم برای عزاداری و عرض ادب هست)
 

!!SaeeD!!

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

احسنت بر داداش عرفان عزیز و خوناشام جان:kiss:

حرف بنده هم حرف این دو عزیزه...:53:

کاش منم میتونستم مثل این دو بزرگوار ، حرفمو شیوا بیان کنم

انشاالله خدا خیرشون بده که راحتم کردند.....>:d<
 

BarOoN

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

سلام و عرض ادب خدمت همگی
ببخشید که تا الان وارد بحث نشده بوده اخه خدمت یکی از دوستان عرض کردم که این چند روز بدجوری با این مسئله درگیر بودم و بدجوری ناراحتم کرده بود به طوری که حتی تحمل خوندن این تایپک رو نداشتم و الآن گذرا نگاهی به نظرات دوستان کردم
اصلا نمیخواستم در این بحث شرکت کنم ولی به دستور آقا بارون گفتم بیام تا یه وقت بی ادبی نشه
باید چند نکته رو بگم:
1- جایی خوندم که آیت الله بهجت فرمودند که دستگاه سیدالشهداء بالاتر از اونی هست که من و امثال من بتونیم توی اون نظری بدیم.
ولی این به این معنا نیست که هر کس به اسم امام حسین(ع) هرکاری دلش میخواد بکنه و بگیم ما حق امر به معروف یا نهی از منکر نداریم، پس هرجا وظیفه هست باید گفته بشه همان طوری که خود سیدالشهدا یکی از عوامل قیامشان را امر به معروف و نهی از منکر اعلام کردند
2- بحث بر سر قمه زنی هست و اینکه آیا حلال هست یا حرام، در مورد عمل کردند به فتوا وظیفه ما عمل کردن به دستور مرجع تقلید خودمان است نه کس دیگه ای و اینکه اگر حکم یک جکم حکومتی باشه فقط و فقط دستور ولی فقیه حجت هست و بس (حتی برای دیگر مراجع تقلید) و قمه زنی دیگه از مسئله شخصی خارج شده و تبدیل به یک مسئله حکومتی و جهانی شده
و اینکه اگر از یک مرجع در مورد یک مسئله دو فتوای مختلف نقل شد باید به فتوایی عمل کرد که جدیدتر هست
3- عموما کسانی که فتوا به جواز قمه زنی دادند برای زمان گذشته است (زمانی که وسایل ارتباط جمعی یا محمدود بود یا اصلا نبود)
4- لطمه زدن یا عزاداری برای سیدالشهداء نه تنها نهی نشده بلکه پسندیده بوده و براش ثواب ذکر کردن و خود بزرگان هم عملشان همین بوده ( چنانچه در مورد یکی از بزرگان که فکر کنم میرزای شیرازی بود نقل کردند که تا در مجلس نقل میکردند که زینب کبری(س) وارد مجلس یزید شد اون عالم وارسته اونقدر گریه میکرد و به سر و صورت میزد تا از حال میرفت)
5- درسته لطمه زدن برای سیدالشهداء براش ثواب ذکر شده ولی این دلیل نمیشه که هر کس به هر شکلی و هرجا دلش خواست عزاداری کنه
6- هر شهر و دیاری یه سبک عزاداری داره و برا هر شهر و دیاری با انجام دادن اون خب خدا هم اجر و ثواب عنایت میکنه
7- شهید ثانی (که فقه شیعه از اون بزرگوار هست و هر عالم و مرجع و مجتهدی از سر سفره کتب فقهی اون عالم وارسته نون و نمک خوردن) مسئله ای رو ذکر میکنه که: حرام حرام است و حلال خدا حلال، و باید به آن عمل بشه ولی در مورد مسحتب و مکروه مسئله فرق میکنه و اگر مستحب یا مکروهی برای جامعه ناپسند بود عمل کردن بهش فرق میکنه (و خود شهید ثانی مثال میزنه که: مثلا برای مرد زدن سرمه به چشم مستحب است ولی چون شرایط جامعه عوض شده و جامعه سرمه زدن به چشم رو برای مرد نمی پسنده باید ترک بشه)
8- ما مجاز نیستیم که دستورات دینی رو به خاطر تمسخر دشمنان دین ترک کنیم ( همان طوری که این عزاداری ها رو به تمسخر گرفتن ولی ما نباید به خاطر تمسخر دشمنان دین این عزاداری ها رو ترک کنیم)
9- طبق روایت حضرت رسول(ص) هر عملی که باعث تضعیف دین و اسلام بشه حرام است.
حالا آیا این مدل قمه زنی آیا تضعیف دین و مذهب نیست؟!
بهتره همین الان توی گوگل سرچ کنید قمه زنی و عکسهایی رو که میاد رو ببینید ( عکس اون مادر یا اون پدر که داره قمه بر سر بچه چند ماهه میزنه و بچه سر و صورتش پر از خون و داره گریه مینکنه) و خودتون رو جای شخصی که از شیعه هیچ اطلاعی نداره بذارید، ببینم اون موقع آیا حاضر میشید که حتی سمت این دین و مذهب بیایید؟!
چرا عکسی رو توی فضای مجازی پخش کردن که یک طرف مردی بر سر بچه خودش قمه میزنه و کنارش عکس زرافه ای که داره بچه خودش رو میبوسه و زیرش نوشته آیا محبت حیوانات به بچه هاشون بیشتره یا..............؟!!
اگر نفس قمه زنی و لطمه زدن به بدن برای سیدالشهداء اشکالی نداشته باشه یقیقا به این شکل که تضعیف مذهب حقه شیعه است حرام قطعی است
متاسفانه همین محرم تعدادی از دوستانم رفتند قمه زنی و اونها کسانی بودند که به نسبت بقیه کمتر به نماز و مسائل دینی اهمیت میدن و به خاطر قمه ای که روز عاشورا زدن نماز ظهر عاشوراشون ترک شد ( منظورم این نیست که هرکس قمه میزنه نماز نمیخونه یا به دستورات دین پای بند نیست بلکه میگم راه های بهتری هم برای عزاداری و عرض ادب هست)

ممنون از داداش خوناشام عزیز و مهربون

خیلی لطف کردید که خواهشم رو پذیرفتید و منت گذاشتید و نظرتون رو ابراز کردید

واقعاً جای نظر شما خیلی خالی بود چون در هر صورت مدیر این تالار هستید و

بدون نظر شما بحث ما فاقد اعتبار بود ... همچنین شما هم خیلی مستدل و

قانع کننده فرمودید نظرتون رو و فکر کنم دیگه بحث نیازی به جمع بندی نداشته باشه

فکر کنم شما و جناب عرفان اگر زودتر وارد بحث می شدید بحث به حاشیه ها نمی رفت

شما که باشید دیگه یکی مثل من که علمی نداره در بحث پر حرفی نمی کنه ...

انشاالله اجرتون با حضرت زهرا سلام الله علیها

باز هم ممنون :53::53::53:
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

ببخشید لازم دونستم یه مسئله دیگه رو هم بگم
همین محرمی تلوزیون وقتی داشت عزاداری در کشورهای اروپایی و اریکایی رو نشون میداد توی یکی از کشورهای(فکر کنم خود امریکا بود) خانمی رو نشون داد که کارگردان سینما بود و کنار دسته جات عزاداری ایستاده بود و نگاه میکرد وقتی باهاش مصاحبه کردن گفت خیلی این عزاداری ها برام جالبه و میخوام بیشتر در موردش تحقیق کنم و شاید در موردش فیلم هم ساختم

اگر عزاداری ها به نحو صحیح و متعارف انجام بشه(مثل سینه زنی و زنجیر زنی متعارف) نه تنها کسی باهاش مشکل نداره بلکه خودش راهی برای تبلیغ دین به سراسر دنیا حتی در قلب اروپا و امریکا است ولی اگر به غیر متعارف و نا صحیح باشه نه تنها به نفع دین نیست بلکه تیشه به ریشه زدن دین هست(امثال همین قمه زنی ها)
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

سلام . وای خدا من نبودم چه بحثای جالبی داشتید.
من به اواخر بحث رسیدم فکر کنم دیگه موضوع جمع شد رفت

من درباره ی موضوعاتی که بحث شده نظر نمیدم و خوب وقتش هم گذشته
ولی عزاداری وعشق به امام حسین(علیه السلام) کم رنگ نمیشه با هرسیاستی
که بخواد باشه اینو با اطمینان میگم. در طول تاریخ همیشه حفظ شده حتی زمانهایی که
شیعه مجبور بود با تقیه زندگی کنه.حتی زمانی که مجبور بود عاشقانه ولی در خفا نام امام
خودشو ببره.
قیام زیبای ظهور با پرچم سرخ عاشورا شروع میشه ....این یعنی چی؟
یعنی عاشقان و محبان حسین(علیه السلام) در شرق و غرب عالم آنقدر زیاد بشن
که همه زیر این پرچم قیام جهانی کنند. ما فقط تا میتونیم باید به اهداف قیام نزدیک بشیم
اگه فلسفه ی قیام رو درک کنیم و گسترشش بدیم هیچ چیزنمیتونه کمرنگش کنه
"ما رایت الا جمیلا" تا ابد ماندگاره ...تعطیل نمیشه
از این نترسید که عزاداریها بعضی مواقع کم رنگه...خونهای عاشورا تو رگهای زمانه هست
داره میجوشه هر لحظه بیشتر از قبل مگه میشه از حرکت وایسه
ولی خوب همت خودمون رو هم نباید فراموش کنیم برای تفکر کردن در اهداف قیام
در به تفکر واداشتن بقیه در این باره ...آنگونه عاشق باش تا عالمی را به عشق واداری!!!

 
بالا