✿ ✿ بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری ✿ ✿

BarOoN

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سلام دوستان

ابتدا شهادت حضرت اباعبدالله الحسین و یاران و خاندان ایشان علیهما السلام رو به شما بزرگواران

تسلیت عرض می کنم و در ادامه برخی از مشاهدات و شنیده هام و همچنین مطالعاتم رو عنوان

می کنم ٰ ... امیدوارم دوستان هم با نظراتشون و با بیان مشاهدات و مطالعاتشون کمک کنند بنده رو

یا علی ...

1- می دونید دوستان عزیز منجی من وقتی 6 یا 7 سالم بود می دیدم گوشه و کنار که قمه زنی می کردند و

خب برام کمی حالت عادی گرفته بود که خب کم کم گفتند به دین ضرر می رسونه و نباید در ملا عام اینکار رو

کرد و از فرهنگ بیگانه و هندوستان و اینها اومده ....

2- مدتی پیش یعنی حدود 7 یا 8 سال پیش هم شروع به جمع آوری شمایل مبارک حضرات کردند که عده ای از

مراجع فرموده بودند مشکل داره ...


3- حدود 4 سالی هم هست که خب می گن عّلّم هم از فرهنگ بیگانه گرفته شده و یا هر دلیل دیگه ای و زیر سئوال

بردندش و حتی فکر کنم یکی دو سالی جمع شد و ممنوع شد تا من باز امسال چند تایی دیدم در عزاداری ها

4- حدود 3 سالی هست که آقایانی می فرمایند حرکت دسته های عزاداری باعث ایجاد گناه می شه و باعث

این می شه که چشم عزاداران به نامحرم بیافته و بالعکس و باعث گناه بشه و یا ایجاد مزاحمت برای دیگران (سرو صدا)

خب با مشاهدات من حد اقل توی محله ی بزرگ ما که حدود 15 مسجد هست ٰ مساجد تقریباً دیگه دو سه سالی

هست دسته نمی رند و یکی دو سه تاشون فقط ظهر عاشورا دسته می رند ....

می دونید من الان سر اینکه قمه زنی و دسته رفتن و علم کشی و وجود شمایل کار درستی هست یا غلطی بحث

نمی کنم ... به این فکر می کنم که اگر یهویی یکی می گفت آقا جان هیچ کس حق نداره شمایل اهل بیت رو

استفاده کنه یا دسته بره و یا علم حمل کنه و قمه بزنه ... اینطوری هیچ کس زیر بار نمی رفت اما حالا

خودمون لطمه می زنیم به مراسمات عزاداری مون ... لابد فردا می گند سینه زنی هم از اعراب اومده و باعث

ضرر برای قلبه و نباید سینه زد و پس فردا هم می گن گریه کردن باعث افسردگی می شه (همینطور که الان هم می گن)

و و و ...

دست آخر هیچی نمی مونه از این عزاداری که همین اسلام رو زنده نگهداشته

حالا یک مسئله ... اگر قمه زنی و علم کشی و زنجیرزنی و اینها مشکل داره

پس چرا از ابتدا که آمد مشکلی نداشت ؟؟؟

آیا دین عوض شده که حالا اینها مشکدار شدن ؟

اگر مشکل دارند آیا از ابتدا نمی شد جلوی اون رو گرفت ؟؟؟

آیا ما می خواهیم فقط یک دین و عزاداری فانتزی داشته باشیم ؟؟؟


حرف اخر اینکه من فکر می کنم


اگر بخواهیم با توجه به نظرات و تبلیغات بیگانه گان مراسمات و اعتقاداتمون رو تغییر بدیم دست آخر

باید مسیحی بشیم تا اونها دست از سرمون بردارند ...

با همین حربه ها و جنجال ها چادر رو از سر دخترانمون کشیدند و جاش لباس های تنگ و چسبان آوردند

بعید نیست آقایون در آینده بگن که چادر باعث وهن در دینه و باید مانتو بپوشید اما پوشیده باشید ...

توجه :

دوستان بزرگوار مباحثی که عنوان شد در ادامه ی اون چهار بندی که در ابتدا گفتم سئوال ها و نظرات

دوستانی بود که دیشب باهاشون بحث کردم ... همه ی سئوال ها و صحبت ها نظر شخصی بنده نیست

لطفاً کمک کنید تا دوستان دیگه هم جواب سئوالاتشون رو بگیرند

یا علی :53:
 

داداش مهدی

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

داداش باروون سر کدوم مبحثش؟
 

BarOoN

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

داداش باروون سر کدوم مبحثش؟

سلام داداش

دیشب یک دوستی در جمعی که بودیم گفت هر سال داره کم رونق تر می شه عزاداری ها

چون واقعاً قبلاً از شب سوم دسته ها راه می افتاد و همون به محرم شور می داد اون علم کشی ها

وگرنه فکر کن هر کسی بره توی تکیه و مسجد خودش عزاداری کنه ...

یا این پرچم و بیرق های سر در خونه ها نباشه ... اونوقت اون حس قشنگ نیست ...

مهدی جان می دونید ... من گفتم شاید کمیش بخاطر سدی هوا باشه که البته موثره

اما نه اینقدر ... قبلاً خودت سر چها راه ها رو می دید توی محل نمی شد رد بشی از ازدحام

عزاداران اما حالا چی ؟؟؟

اونقدر شبهه ایجاد شده در عزاداری و روال اون که خود ما ها رو به شک می ندازن

چند نفر دو شب پیش ازم پرسیدن دسته که می ریم گناه نداره ؟؟؟

عجب...
 

ادمیرال

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

هر حرکتی که موجب ضرر رساندن به انسان باشد چه جسمی و چه روحی و یا موجب خدشه دار شدن وجهه داخلی یا بین المللی مسلمانان شود و به طور کلی مخالف عقل باشد امری مذموم است و مخالف دین خواه این امر عمل وقیحانه ی قمه زنی باشد خواه انحراف در نحوه عزاداری و... باشد.
 

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

به نظر من باید با عقل پیش رفت من به شخصه عزاداری اونهم برای امام حسین علیه السلام رو چیزی به عنوان مزاحمت نمیدونم چرا که هر کسی محب واقعی باشه درک کرده که حتی اشک و ماتم برای این عزیزان باعث جلای دل و قلب هست و این عزاداری جمعی حرکتی است خود جوش نه التزام و اجبار
در رابطه با قمه زنی هم هیچ عقل سلیمی قبول نمیکنه و خداوند هم راضی نیست که به جسم خود آسیب برسانیم و علم کشی هم بنده در حدی نیستم که نظری داشته باشم ولی اون هم اگر حمل توسط افراد باعث اسیب جسمی بشه مسلما خداوند دوست نخواهد داشت
البته عزاداری خوبه به شرطی که زنده نگه داشتن یاد امام حسین علیه السلام فقط با 40 روز خاتمه پیدا نکنه بلکه این اشکها چراغ راهی برای عملکرد واقعی ما در دنیای واقعیمون باشه و دوست داشتن اهل بیت در حد مراسم و حرکاتی نمادین نباشه و در عمل هم مثل این عزیزان باشیم تا ثابت بکنیم شیعه واقعی هستیم :53:
 

BarOoN

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

هر حرکتی که موجب ضرر رساندن به انسان باشد چه جسمی و چه روحی و یا موجب خدشه دار شدن وجهه داخلی یا بین المللی مسلمانان شود و به طور کلی مخالف عقل باشد امری مذموم است و مخالف دین خواه این امر عمل وقیحانه ی قمه زنی باشد خواه انحراف در نحوه عزاداری و... باشد.

سلام داداش

خب حالا اینطور که می گید

عزاداری برای حضرت اباعبدالله رو کدوم عقلی درک می کنه ؟؟؟

آیا این غیر از عشق و محبت هست ؟؟؟

کدوم عقلی می پذیره در گرمای 40 درجه و بیشتر چادر به سر داشته باشی و

خودت رو در اون گرما بپوشانی ؟؟؟ آیا عقل امروزی این رو می پذیره ؟؟؟

اگر بخوایم همه چیز رو به عقل خود انسان که جاه طلب و تنوع طلب هست

واگذار کنیم ... معلومه که باید سر از کجا در بیاریم ....

جناب ادمیرال شما فکر می کنید همنی عزاداری ما رو مسخره نمی کنند در بین الملل ؟؟؟؟؟؟

پس باید از پا بشینیم به گفته شما ... درسته ؟؟؟
 

BarOoN

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

به نظر من باید با عقل پیش رفت من به شخصه عزاداری اونهم برای امام حسین علیه السلام رو چیزی به عنوان مزاحمت نمیدونم چرا که هر کسی محب واقعی باشه درک کرده که حتی اشک و ماتم برای این عزیزان باعث جلای دل و قلب هست و این عزاداری جمعی حرکتی است خود جوش نه التزام و اجبار
در رابطه با قمه زنی هم هیچ عقل سلیمی قبول نمیکنه و خداوند هم راضی نیست که به جسم خود آسیب برسانیم و علم کشی هم بنده در حدی نیستم که نظری داشته باشم ولی اون هم اگر حمل توسط افراد باعث اسیب جسمی بشه مسلما خداوند دوست نخواهد داشت
البته عزاداری خوبه به شرطی که زنده نگه داشتن یاد امام حسین علیه السلام فقط با 40 روز خاتمه پیدا نکنه بلکه این اشکها چراغ راهی برای عملکرد واقعی ما در دنیای واقعیمون باشه و دوست داشتن اهل بیت در حد مراسم و حرکاتی نمادین نباشه و در عمل هم مثل این عزیزان باشیم تا ثابت بکنیم شیعه واقعی هستیم :53:

سلام بر بانو نازنین بزرگوار

خب مباحث زیبایی رو بیان کردید و یک سئوال دارم از شما

ضرر زدن به سلامتی رو فرمودید خداوند نمی پذیرند

اما می دانید که حضرت زینب سر بر چوبه محمل زدند وقتی که نتونستند این درد رو تحمل کنند ...

آیا ایشون دچار معصیت شدند ؟؟؟


امام زمان فرمودند صبح و شام از این غم گریه می کنم و اگر اشک چشمم خشک شود خون گریه می کنم

آیا این ضرر رسوندن به بدن نیست ؟؟؟:53:

این هم سند

نقل شده كه« فردي به نام مسلم جصاص(گچكار) كه گويا ايراني هم بوده بهمراهي بناها و كارگران مشغول كار بازسازي و تعمير دروازه اصلي شهركوفه بوده هياهوئي مي شنود و به محل ازدحام جمعيت حركت كرده. اسراي واقعه كربلا را مي بيند كه مردم كوفه از بام و در نان و خرما بر ايشان بخشش كرده و كودكان گرفته به دهان مي بردند.ام كلثوم نان پاره ها و جوز و خرما از دست ودهان كودكان مي گرفت و دور مي انداخت و بر اهل كوفه بانگ ميزد كه صدقه بر ما اهليت روا نيست،بالجمله زنان كوفه با اطلاع شدند و بر ايشان گريستند. سپس فرمود اي مردم كوفه مردان ما را مي كشيد و زنان شما بر ما مي گريند همانا حاكم در ميان ما و شما روز قيامت خداوند است،هنوز اين سخن را در دهان داشت كه سر مبارك حسين(ع)را باز نمودند( به نيزه زدند) در اين حال زينب(س) با مشاهده سر بريده برادرش سر خود را از فرط ناراحتي به چوب محمل مي كوبد چنانكه خون از زير مقنعه اش جاري مي شود و با چشم گريان شعر زير را مي خواند. ياهلالاً لمّااستتم كمالاً غاله خسفه فأبداً غروباً
(اي ماه آسمانها كه كامل شدي و بدر تمام گشتي) (چرا ناگهان در پس پرده مرگ غروب كردي.)
بعضي نوشته اند كه واقعه فوق در شهر حلب اتفاق افتاده چون مردم حلب به سر بريده امام حسين بي احترامي كردند ، حضرت زينب از فرط ناراحتي« ضربت راسها علي خشب المحمل ضرباً شديداً يحيث جرمي الدم من تحت مقنعتها»

(سر مبارك را بر چوب محمل چنان بزدكه خون از زير مقنعه اش جاري شد)

ناسخ التواریخ- سپهر ص 305-208
 

ادمیرال

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

عقل سلیم مد نظر بنده بود.اولا هر عقل سلیمی پوشیدن چادر رو تایید می کنه چون موجب مصونیت است دوما تو هیچ منبعی بخصوص قرآن حرفی از چادر نیومده و حجاب کامل چادر نیست.ضمنا عزاداری به شکل صحیح موجب تمسخر هیچ ملتی نیست سوما به حکم عقل انسان نباید در مورد مسایلی که تخصص ندارد اظهار نظر کند کارشناسان متخصص دین ما فقیهان و مراجع تقلید هستند پس من فقط و فقط در کلیه زمینه ها نظر ان ها را صائب می دانم.
 

BarOoN

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

عقل سلیم مد نظر بنده بود.اولا هر عقل سلیمی پوشیدن چادر رو تایید می کنه چون موجب مصونیت است دوما تو هیچ منبعی بخصوص قرآن حرفی از چادر نیومده و حجاب کامل چادر نیست.ضمنا عزاداری به شکل صحیح موجب تمسخر هیچ ملتی نیست سوما به حکم عقل انسان نباید در مورد مسایلی که تخصص ندارد اظهار نظر کند کارشناسان متخصص دین ما فقیهان و مراجع تقلید هستند پس من فقط و فقط در کلیه زمینه ها نظر ان ها را صائب می دانم.

یک سئوال

یعنی مراجع اشتباه نمی کنند ؟
 

ادمیرال

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : بحث پیرامون قمه زنی و شکل های عزاداری

اشتباه هم بکنند ایرادی ندارد و فردای قیامت بازخواست نمی شوند چون با توجه منابع از جمله قرآن و حدیث و عقل و تحقیق و تفحص نظر خود را داده اند ولی ما چه.......
 
بالا