♦♦♦♦از کتابی به نام مفاتیح الحیات مینویسم،آموزنده وراهگشا!♦♦♦♦

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
نهی از برهنگی

امام صادق میفرماید:کسی که در حمام بدون لنگ باشد ودیگری به او نگاه کند،رسول خدا هر دو را لعنت کرده است.
رسول خدا میفرماید:ای علی!خدا عریان شدن وبدون لنگ زیر آسمان غسل کردن وورود در نهر آب وحمام را نمیپسندد.
امیر مومنان نیز میفرماید:هر گاه برهنه میشوید شیطانن با چشم طمع به شما مینگرد،پس خود را بپوشانید.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
آداب پوشش

رسول خدا میفرماید:کفش راحتی وسبک بپوشیدو همان اهل کتاب نباشید(نعلین بپوشیدوموزه بپوشید)
(موزه به کفش وپا افزاری گفته میشود که پا وساق را تا زانو میپوشاند وبه ترکی به آن چکمه گویند)؛
همچنین میفرماید:کفش خوب ولباس پاکیزه بپوشید؛نیز میفرماید:هر گاه خواستی کفش ولباس بخری خوب ونو آنها را برگزین ومیفرماید:هر گاه مردان وزنان امت من، از پوشیدن کفشها ئونعلینهای پاره پاره ووصله دار دریغ نکنند خدا بر انان آسان گیرد.

نکته:پیام اینگونه احادیث این است که مسلمانان با رعایت نظافت وانتخاب جنس خوب در پوشاک،در زندگی ساده زیست باشند وتجمل گرا نباشند.
ومیفرماید:هر گاه لباستان را بیرون اوردید بر آن بسم الله بخوانید؛ونیز میفرماید:هر گاه لباستان را در آوردید آنها را تا بزنید.
امیرمومنان میفرماید:هر کس به ادامه زندگی علاقمند است،کفش خوب ولباس راحت وسبک بپوشد.
امام صادق میفرماید:پس از استحمام،هنگام پوشیدن لباس بگو"
اللهم البسنی التقوی وجنبنی الردی"خدایا!لباس تقوا به من بپوشان واز بدی دورم کن هر گاه چنین کردی از هر دردی در امانی.
راوی میگوید:امام رضا لباس را از سمت راست میپوشید وهر گاه لباس نو بر تن میکرد بر کاسه ای از آب ده بار"انا انزلنا"وده بار"قل هوالله"وده مرتبه"قل یا ایها الکافرون" میخواند وسپس آن را بر لباس نو میپاشید،انگاه میفرمود:هر کس پیش از پوشیدن لباس نو چنین کند پیوسته در نازو نعمت زندگی به سر میبردمادامی که تاری(نخی)از ان لباس باقی است.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پوششهای پسندیده

رسول خدا میفرماید:برای حضور در میان برادران دینی لباسهایتان را آراسته ولوازم خود را به اصلاح آرید به گونه ای که در میان مردم مانند خالی نمودار وبرجسته باشید؛زیرا خدا زشتی را دوست ندارد؛همچنین میفرماید:لباس سفید از هر لباسی برای شما بهتر است پس آن رابپوشیدومردگانتان را در آن کفن کنید؛نیز میفرماید:تا پایان عمر پوشیدن لباس پشمین را ترک نمیکنم تا پس از من سنت شود.
امیر مومنان میفرماید:لباس پنبه ای بپوشید چرا که آن را لباس رسول خدا ولباس ما اهل بیت است وآن حضرت لباس پشمین ومویین را جز هنگام بیماری نمیپوشید.البته این بدان معناست که هر یک از لباس پشمی وپنبه ای در مورد مناسب خودسزاوار پوشیدن است.
راوی گوید:هرگاه امام حسن برای اقامه نماز بر میخاست بهترین لباس را میپوشیدند .پرسیدند:چرا بهترین لباس خود را میپوشید؟فرمود:خدا زیباست وزیبایی را دوست دارد پس خود را برای پروردگارم زیبا میکنم واومیفرماید:"در هر مسجدی خود را بیارایید"از این رو دوست دارم بهترین لباسم را بپوشم.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
امام صادق میفرماید:کتان را از جمله لباس پیامبران است؛ همچنین میفرماید:روز جمعه خود را بیارایید وپاکیزه ترین لباسهایتان را بپوشید.
راوی گوید:امام رضا در تابستان بر حصیری مینشست ودر زمستان بر زیر اندازی مویین ولباسش خشن بود؛ اما چون در میان مردم حاضر میشد لباس آراسته بر تن میکرد.
امام رضا میفرماید:روز جمعه مستحب است که مرد عمامه بر سر نهد وبهترین لباسش را بپوشد وبا بهترین عطر خود را خوش بو کند.

 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پوشش های ناپسند

رسول خدا میفرماید:هلاکت زنان امت من در دو چیز سرخ فام است:طلا ولباسهای نازک ونیز میفرماید:ای علی!هر مردی از همسرش اطاعت کند خدااورا به در جهنم افکند.علی پرسید:این چه اطاعتی است؟فرمود:در پوشیدن لباس نازک به وی اجازه دهد؛همان گرامی به علی فرمود:ای برادر!به تو سفارشی میکنم آن را رعایت کن که شاید خدا سودی به تو برساند:لباس خشن ومناسب اندام بپوش تا غرورو تکبر تو را نگیرد؛همچنین فرمود:از خصلتهایی که موجب هلاکت قوم لوط شد پوشیدن حریر"ابرایشم"بود.

 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
امیر مومنان میفرماید:شش چیز از اخلاق قوم شش چیز از اخلاق قوم لوط در این امت هست:پوشیدن روپوش بلنداز روی تکبر که برزمین کشیده میشود گشودن وباز گذاشتن دکمه های پیراهن وقبا...؛همچنین میفرماید:هر کس لباس فاخربپوشد چرا که آنلباس فرعئن است؛نیز میفرماید:هر کس لباس فاخر بپوشد به تکبر گراید ومتکبر در آتش دوزخ است.
امام باقر میفرماید:رسول خدا امتش را از دست کردن انگشتر طلا وپوشیدن انواع لباس زرباف وابریشمی وارغوانی نهی فرمود.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
امیر مومنان پیوسته میفرمود:امور این امت همواره به خیروصلاح خواهد بود مادامی که به سان عجمها بیگانگان غذا نخورندولباس نپوشند پس هر گاه چنین کردند خدا خوارشان میکند.
امام صادق میفرماید:کفش باریک ونوک دراز نپوشید چرا که کفش فرعون است ونخستین بار او ان را پوشید.
به فرموده امام صادق:رسول خدا مردان را از پوشیدن لباس زنان وزنان را از پوشیدن لباس مردان نهی میفرمود.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
لباس شهرت

رسول خدا از انگشت نما شدن در هر دو سو افراطو تفریط نهی فرموده است:افراط در نازکی نرمی وبلندی یا تفریط در ضخامت زبری وکوتاهی آن ونیز فرمود:لباسی را که در زیبایی یا زشتی شهرت دارد نپوشید ونیز میفرماید: هر کس لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباس ذلت بر او بپوشاند.
امام حسین میفرماید:هر کس لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباسی از آتش بر او میپوشاند.
امام صادق میفرماید:خدا لباس شهرت را دشمن دارد همچنین میفرماید: برای خواری مرد همین بس که لباسی انگشت نما وبد نام بپوشد.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
زینت وآراستگی

زینت وآراستگی متناسب با شئون انسانی از گزینه های مورد تاکید اموزه های دینی است وشایسته است مسلمانان با حفظ این شئون به آن توجه کنند.

اصلاح وپیرایش
رسول خدا آراسته بودن را دوست میداشت وِژولیده بودن را نمیپسندید.
امام صادق میفرماید:بپوش وآراسته باش زیرا خدا زیباست وزیبایی را دوست دارد ونیز از ان گرامی درباره تفسیر آیه
"خذوا زینتکم عند کل مسجد"پرسیده شد.
آن حضرت فرمود:مراد از زینت در این آیه شانه زدن هنگام نماز واجب ومستحب است وهمان گرامی به عبیدبن زیاد فرمود:آشکار کردن نعمت نزد خدا از پوشاندن آن محبوبتر است؛پس خود رابه بهترین زینتهای قومت بیارای.
رسول خدا میفرماید:موی خوب وزیبا از پوشش های خداست؛پس آنرا گرامی بدارید،نیز فرمود:از ویژگیهای مومن زیبایی وآراستگی در عین نداری است.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
رسول خدا میفرماید:موی سفید نورانیت است آنرا نکنید.
راوی گوید:رسول خدا پیوسته موهایش را شانه میزد وآراسته میکرد وگاهی زنانش موهایاز را شانه میزدندومرتب وآراسته میکردند.
رسول خدا به آینه یا آب نگاه میکرد وموی سرش را آراسته وشانه میکرد.
پیامبر خود را افزدن بر انکه برای خانواده اش می آراست برای اصحابش نیز می آراست ومیفرمود:خدا دوست دارد که هر گاه بنده اش نزد برادرانش میرود خود را اماده وآراسته کند.
رسول خدا به زنان میفرماید:برخی از ناخنهایتان را نگه دارید که برایتان زینت است.

 
بالا