♦♦♦♦از کتابی به نام مفاتیح الحیات مینویسم،آموزنده وراهگشا!♦♦♦♦

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
سحر خیزی وکار
رسول خدا(ص) میفرماید:سحرخیزی مبارک است وهمه نعمتها به ویژه روزی را میافزایدومیفرماید صبحگاهان در پی نیازهایتان بروید،چرا که آسان بدست میآید.

امیرمومنان میفرماید:صبح زود در پی روزی رفتن روزی را افزایش میدهدومیفرماید کسی که خواستارجاودانگی است_جاودانگی وجود ندارد بایدسحرخیزباشدومیفرماید هیچ سحرخیزی در راه خدابرتر از سحر خیزی برای تامین معاش فرزندان وخانواده نیست.


عوامل سلامت

امام رضا میفرماید:اگر مردم کم غذا بخورندبدنهایشان اعتدال واستواری یابدواز معصوم نقل شده:هر کس کم غذا بخوردبدنش سالم ماندوقلبش صفا یابد.

رسول خدا میفرماید:معده حوض بدن است ورگها به آن پیوسته اند،پس هر گاه معده سالم باشد رگها سلامتی صادر میکنندوهر گاه معده بیمار باشدرگها بیماری صادر میکنندوباز میفرماید:معده خانه هر دردی است وپرهیزپایه هر درمانی است،پس چیزی بخورکه با توسازگار باشد.
سفر:
رسول خدا میفرماید:مسافرت کنید تا تندرست باشید.

شب زنده داری:امیرمومنان میفرماید:شب زنده داری مایه سلامتی بدن است.

سکوت:امیر مومنان میفرماید:شکوت مایه راحتی وآرامش است،سکوت در مورادی که سخن گفتن ضوروتی ندارد،مایه آسایش روحی است.همچنین پرهیز ازسخندر برخی جاهااز پیامدهای ناگواری چون دشمنی وبه خطر افتادنسلامت تن جلوگیری میکند.


 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پیش گیری از بیماریها

رسول خدا میفرماید:خدای بی شریک باصدقه از بیماری ودرد جلوگیری میکند.همچنین میفرماید:با دستهای چرب وآلوده نخوابیدواگرکسی چنین کردودچار اختلال شیطانی شدکسی را جز خود ملامت نکندومیفرماید:کم خوری ریشه همه درمانهاست.

امیر مومنان میفرماید:کم خوری مانع بسیاری از بیمارهای جسمی است.میفرماید خود را از سرمای آغازین در فصل پاییزمحافظت کنید ولی سرمای پایانی یعنی آغاز فصل بهاررا دریابید،چرا که با تن ها همان کند که با درختان کند،سرمای آغازنی برگ سوزوسرمای پایانی برگ ساز است.

امام صادق میفرمایند:کوتاه کردن ناخنهاوسبیل در هر جمعه سبب ایمنی از جذام است ومیفرماید:شیرگاه دوا وچربی ان شفاوگوشتش بیماری زاست ومیفرماید: شام نخوردن پیری میاوردوسزاوار است که شخص سالخورده با شکم پر بخوابد.
در حدیپی دیگر میفرماید در حمام آب سرد ننوشیدچرا که معده را فاسد میکندهمچنین میفرماید امیر مومنان میفرمود در حمام که شامل سونا هم میشود به پشت نخوابیدچرا که پیه کلیه ها را آب میکندوهمان گرامی میفرمود هنگام خارج شدن از حمام آب سرد بر پاهایت بریزچرا که بیماری را از بدنت ریشه کن میکندومیفرمایدهنگام خروج از حمام زمستان وتابستانعمامه را ترک نکردم کنایه از اینکه سرتان را بعد از حمام بپوشانید.

 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
عوامل بیماری

رسول خدا میفرماید نه چیز مایه فراموشی است:خوردن سیب ترش،گشنیز،پنیر،نیم خورده موش،خواندن نوشته قبرها،راه رفتن میان دو زن،زنده انداختن جاور از بدن،حجامت در فرو رفتگی پشت گردن وادرار کرد در آب راکد.

رسول خدا میفرماید:آب را هنگام نوشیدن بمکید(جرعه جرعه)بنوشیدویکباره سر نکشید،چرا که مایه ناراحتی کبد میشود.
امام صادق میفرماید:مداومت بر خوردن سه چیزلاغری میاورد:تخم مرغ،ماهی ،شکوفه خرما.
ومیفرماید شانه کردن موها در حمام موها را ضعیف وکم پشت میکند.

امام رضا میفرماید:کسی که میخواهد معده اش آزار نبیندبلافاصله روی غذا آب نخوردتا از غذا خوردن فارغ شودوهر کس چنین کندبدنش مرطوب(سرد مزاج)ومعده اش نا توان شودورگها نیروی غذا را دریافت نکنند.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
دارو درمان

رسول خدا میفرماید:چهارچیز از گنجهای بهشتی اند،پنهان داشتن بیماری،پنهان داشتن درد،...
امیر مومنان میفرماید:با دردت چندان که با تو راه آیدهمراهی کن(تا زمانی که تحمل پذیر است به درمان مپرداز)ومیفرماید مسلمان بیماریهای ساده خود راتا سلامتی اش غلبه دارو ودرمان نکند.

رسول خدا میفرماید:دملهای بدن را نا پسند نشمارید،چرا که از پیسی نگه میدارد.

امیر مومنان میفرماید:رسول خدا زکامش را مدارا نمیکردومیفرمود هر که رگه ای از جذام دارد وهر گاه زکام گیردان را سرکوب میکند.

امام صادق میفرماید:تا بدنت تحمل درد دارداز مصرف دارو بپرهیزوکسی که سلامتی او بر بیماریش غلبه داردوبا این حال دارویی مصرف کندوبراثر ان بمیردمن نزدخدا ازاوبیزاری میجویم.


امام کاظم میفرماید:دارویی نیست مگر اینکه دردی را تحریک میکند از این رو تا انجا که ممکن است از مصرف دارو پرهیز شودکه برای بدن سودمندتر است.

امام صادق میفرماید:پرهیز بیش از هفت روز برای بیماری سود ندهد.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
برخی از شیوه های درمان

امام صادق میفرماید:ما اهل بیت در بیماری فقط از خرما پرهیز میکنیم...زیرا رسول خدا علی را در بیماریش ار خوردن خرماپرهیز داد.

رسول خدا میفرماید:ای علی!آغاز وپایان غذایت نمک باشد،زیرا نمک شفای هفتاد درد است که کمترینش جنون،جذام وپیسی است.
امام صادق میفرماید:آب سرد،غذا را در معده هضم میکند.

امام کاظم میفرماید:بیماری را جز سه چیز درمان نکند:دعا،صدقه واب خنک.

امام رضا میفرماید:آب جوشانده برای هر چیزی مفید است وهیچ زیانی ندارد.

امیر مومنان میفرماید:سوز تب را با بنفشه وآب سرد بشکنید.

امیر مومنان میفرماید:هر گاه مسلمان ضعیف شدگوشت را به همراه شیر بخورد،چرا که خدا درآن دو قوت نهاده است.


 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
عوامل شادابی وشکوفایی
به فرموده رسول خدا:استعمال بوی خوش دل را قوت میبخشد.
امیر مومنان میفرماید:استعمال بوی خوش،شستوشو کردن،نگاه به سبزه وسوار کاری مایه شادابی وشکوفایی است.

امام صادق میفرماید:شادابی وشکوفایی در ده چیز است:پیاده روی،سوار کاری،فرو رفتن در آب،نگاه به سبزه،خوردن،آشامیدن،نگاه به زن (همسر)زیبا،آمیزش،مسواک کردن،شستن سر با گل خطمی،گفتو گو با دوستان.

 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
اهمیت نظافت وبهداشت

رسول خدا در احادیثی میفرماید:اسلام پاکیزه است،پس خود را پاکیزه کنید،چرا که جزپاکیزه به بهشت وارد نمیشود.نظافت از ایمان است وایمان با صاحبش در بهشت اند.پشت در خانه خاکروبه جمع نکنید که آن ،جای شیاطین است،بدترین بندگان چرکینهایند.خدا چرکین بودن وژولیدگی رادشمن میدارد.

امیرمومنان نیز میفرماید:خانه هایتان رااز تارهای عنکبوت پاکیزه نگه دارید،چرا که مایه فقر است.

امام صادق در احادیثی میفرماید:پاکیزگی از اخلاق پیامبران است یکی از کارهای امیر مومنان تقسیم کردن کار در خانواده بودوجارو کردن در خانه بود.هر گاه خدای سبحان نعمتی به بنده ای داده دوست دارد اثر آن را بر او ببیندپرسیدند:چگونه؟فرمود:لباسش را پاکیزه،خودش را خوشبو،خانه اش را سفیدوآستانه خانه اش را جارو کندوداشتن وضو خانه پاکیزه بخشی از سعادت انسان است.
ص 114مفاتیح الحیات

 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
آداب تخلی

امیر مومنان میفرماید:وضو گرفتن پس از طهارت دستشویی رفتن ده حسنه دارد،پس تطهیر کنیدودستها را بشویید.
امام حسن میفرماید:قویتریت عامل جذب روزی مداومت بر طهارت است(وضو)
رسول خدا میفرماید:ای انس!طهارت وپاکیزگی را بیشتر رعایت کن تا خدا بر عمرت بیافزاید.
مفاتیح الحیات ص128
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
عوامل تباهی عقل

خدا در قران میفرماید:ای کسانی که ایمان آوردید،جز این نیست که شراب و قماروسنگهای نصب شده برای قربانیها که مشرکان به آنها تبریک میجویند وتیرهای قمار که بت پرستان گوشت دامها را با انها قسمت میکنن،همه پلیدیهایی هستندکه گرایش به آن برخاسته از وسوسه های شیطان است...
امام رضا فرمود:همانا خدا شراب را ازآنروحرام کرده است که موجب تباهی وتغیرخردهای نوشندگان میشود.

امام علی فرمود:بر عاقل است که خود را از مستی ثروت،مستی قدرت،مستی علم،مستی مدح،مستی جوانی نگه دارد،زیرا برای هر یک از این بوی پلیدی است که عقل را میزداید ووقار را کاهش میدهد.

امام موسی کاظم فرمود:خدای متعال شراب را به سبب نام ان حرام نکرده است،بلکه آنرابه سبب پیامد آن حرام کرد،پس هر چیزی که همان اثرو پیامد را داشته باشد شراب است.

امیر مومنان فرمود:هر کس از خردمندان نشنود عقلش بمیرد.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
تاثیر مواد غذایی در رشد عقل

رسول اکرم میفرماید:از خورشت کدوفراوان استفاده کنید،زیراموجب رشدمغز وافزایش عقل میشود.

امیرمومنان میفرماید:حجامت،مایه صحت بدن وقوت عقل میشود.

امام صادق میفرماید:هر کس در روز خود را خوشبو کندخردش تا شب با وی خواهد بود.

به فرموده امام رضا:سرکه ذهن را تیزوعقل راافزون میکندونیزفرمودند:به بخورید،که موجب فزونی عقل است.

 
بالا