♦♦♦♦از کتابی به نام مفاتیح الحیات مینویسم،آموزنده وراهگشا!♦♦♦♦

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
از نزد خود بر داشتن

رسول خدا میفرماید:هر گاه سفره گسترده شد نزدخود بخورواز پیش روی همنشین خود غذا بر ندارواز قلٌه(نقطه بر جسته آن) غذا نخور،زیرابرکت از بالای آن می آید.
ساده نشستن

امیرمومنان میفرماید:بر سر سفره به سان غلام وبنده بنشینیدویک پا راروی پا دیگر نگذاریدوچهار زانوننشینید،چرا که خدای عزٌو جلٌ
این گونه نشستن وصاحب آن را دشمن میدارد.

به آرامی خوردن

امام صادق میفرماید:نشستن بر سر سفره را طولانی کنید،چرا که از عمرتان به شمار نمی آید.

اجابت دعوت

رسول خدا میفرماید:اینکه کسی به غذایی فرا خوانده شود ولی نپذیردیا بپذیردولی نخورد ازموارد جفاست.
رسول خدا میفرماید:هر گاه بربرادرمسلمانی وارد شدید وشما را با غذا یا نوشیدنی فرا خواندبخوریدوبنوشیدواز آن نپرسید.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
ساده نشستن

امیر مومنان میفرماید:بر سر سفره به سان غلامو بنده بنشینید ویک پا را روی پای دیگر نگذارید وچهار زانو ننشینید،چرا که خدای عزٌوجلٌ این گونه نشستن وصاحب آن را دشمن میدارد.

به آرامی خوردن
امام صادق میفرماید: نشستن بر سر سفره را طولانی کنید،چرا که از عمرتان به شمار نمیآید.

اجابت دعوت

رسول خدا میفرماید:اینکه کسی به غذایی فراخوانده شود ولی نپذیرد یا بپذیردولی نخورد از موارد جفاست.
رسول خدا میفرماید:هر گاه بر برادر مسلمانی وارد شدید وشما را به غذا یا نوشیدنی فرا خواند بخورید وبنوشید واز آن را نپرسید.


غذا نخوردن بدون دعوت
رسول خدا به امیر مومنان میفرماید: هشت گروه اگر در مورد اهانت قرار گیرند جز خود را سرزنش نکنند:یکی از آنهاکسی است که بر سر سفره ای حاضر شود که به آن دعوت نشده است......
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
بهره گیری از سبزیها

در حدیثی آمده است که سفره هایتان را با سبزیها سر سبز کنید،چرا که خوردن سبزی همراه با گفتن بسم الله،شیطان را دور میکند امام رضا فرمود:من از سفره ای که در ان سبزی نباشد غذا نمیخورم.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
رهنمودهای امام حسن مجتبی درباره سفره


امام مجتبی میفرماید:درباره سفره دوازده نکته است که هر مسلمانی باید آنها را بداند:چهار نکته فرض(لازم) چهار نکته مستحب وچهار نکته از ادب است.اما لازم:شناخت خدا،خشنودی از خدا،بسم الله گفتن(یاد خدا)والحمدلله گفتن(سپاس داشتن)،اما سنت:دست شستن پیش از غذا،نشستن بر سمت چپ بدن،با سه انگشت خوردن ولیسیدن انگشتان(اگر با دست بخورد)واما ادب:ازنزد خودخوردن،لقمه کوچک برداشتن،خوب جویدن وکم جویدن وکم نگریستن به چهره دیگران.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
آداب نوشیدن
با دست شسته:
رسول خدا میفرماید:دستانتان را بشویید،آنگاه در آن آب بنوشید،چرا که هیچ ظرفی پاکیزه تر از دست نیست.

سرنکشیدن ظرف:رسول خدا میفرماید:از سر مشک وظروفی مانند پارچ آب ننوشید ونیز فرمود:بسان چارپایان آب ننوشید.با دستانتان بیاشامید که بهترین ظرفهای شمایند.

طلا نبودن ظرف:رسول خدا میفرماید:کسی که در ظرف طلا ونقره غذا میخورد یا نوشیدنی میآشامد در شکم خود آتش دوزخ را غرغره میکند.

از سمت دستگیره ظرف ننوشیدن:
رسول خدا میفرماید:آب را از سمت دستگیره آن ننوشید چرا که محل تجمع چرک وآلودگی است.

شکسته نبودن محل نوشیدن:امام کاظم میفرماید:از جای شکسته ظرف آب ننوشید،چرا که قرارگاه شیطان است(آلودگی).آشامیدن آب را با بسم الله بیاغازید وبا الحمدلله پایان دهید.

سپاسگزاری:
امیر مومنان میفرماید:هر گاه رسول خدا آب میآشامید میفرمود:"الحمدلله الذی لم یجعله اجاجابذنوبناو جعله عذبا فراتا بنعمته"
سپاس خدای را که در ان به سبب گناهانمان برایمان تلخ قرار نداد،بلکه آنرا به سبب نعمتش شیرین وگوارا قرار داد.

ایستادن:امیرمومنان میفرماید:ایستاده آب ننوشید،چرا که درد بی درمان می آورد،مگر اینکه خدای عزو جل بهبودی بخشد.امام صادق با تفکیک میان نوشیدن در شب وروز،در حقیقت سخن حضرت امیر را تفسیر کرده ومیفرماید:ایستاده آب نوشیدن در روز غذا را گوارا میکندودر شب زرداب می آورد.


پس از دیگران نوشیدن:رسول خدا میفرماید:کسی که به گروهی آب میدهدخودش پس از دیگران آب بنوشد.

رهنمودهای امام صادق در مورد نوشیدن:امام صادق میفرماید:هر کس در آب اشامیدن این آداب را رعایت کند خدا او را مستحق بهشت گرداند:وقتی که ظرف آب را نزدیک دهان اوردبسم الله بگویدسپس بنوشدوپیش از سیراب شدن ظرف را از دهانش دور کند والحمدلله بگوید.سپس دوباره بنوشدوظرف را از دهانش دور کندوحمد خدابگویدوسپس بنوشد وظرف رادور کندمحمد خدا بگوید.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
گردآورری خورده های غذا

رسول خدا میفرماید:هر کس ریزه های سفرا را بخورد خدا او را بیامرزد.
رسول خدا به امیر مومنان میفرماید:غذایی را که در سفره ات میریزد بخور،چرا که فقر را از تو دور کندوآن مهریه حورالعین است وهر کس آنرا بخوردقلبش سرشار از حلم وعلم وایمان ونور شود.
امیر مومنان میفرماید:ریزه های سفره را بخورید که شفای هر دردی است.
راوی میگوید:در محضر امام جواد به خوردن غذا پرداختم.پس از برداشتن سفره خادم آمدتا خرده های غذا را جمع کند.آ ن حضرت به او فرمود:در صحرا غذاهای ریخته شده از سفره را جمع نکنید،حتی اگر ران گوسفندی باشدودر خانه وارسی کرده جمع کنید.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پرخوری

رسول خدا میفرماید:خود را از غذا سیر نکنید،زیرا نور معرفت دردلهایتان خاموش میشودوهر کس با شکم سبک نماز شب بخواندحورالعین پیرامونش میمانندونیز فرمود:دلهایتان را با پر خوری وپر نوشینمیرانید،زیرا دلها مانند زراعتندکه آب بسیار آن را نابود میکند.
همچینی فرمود کسی که هر چه بخواهد میخوردخدا بدو نظر لطف نکندتا ان روش را ترک گوید.
امیر مومنان میفرماید:پر خوری وپر خوابی،جان را فاسد میکنندوزیانبارند.
رسول خدا میفرماید:خدا سه چیز را دوست دارد:کم حرفی ،کم خوری ،کم خوابی،نیز فرمود:غذایتان را با یاد خدا ونماز هضم وذوب کنیدوبا شکم پر نخوابید که سنگدل میشویدوباز فرمود:هر که در دنیا بر اثر پر خوری زیاد آروغ بزنددر قیامت گرسنگیش بیشتر خواهد بود.
همان حضرت از عیسی چنین نقل میکند:هر گاه کهغذا میخورید معده را پر نکنید زیراسنگینی غذا بر معده وسینه شادابی چهره را میبرد.
لقمان به پسرش فرمود:پسرم هر گاه معده پر شداندیشه میخوابد،حکمت گنگ میشودواندامها از عبادت باز میمانند.
امیر مومنان میفرماید:ابو جحیفه نزد پیامبر آروغ زدحضرت فرمود:آروغت را باز دارزیراسیرترین افرادد دنیا گرسنه ترین های روز قیامت اند.
امام میفرماید:پس از ابو جحیفه تا هنگامی که به خداپیوست شکمش را از غذا پر نکرد ونیز میفرماید:اگر پیش از سیرشدن از غذا دست برداری از غذا لذت میبری.
در حدیث امده است که هر کس کم بخورد بدنش سالم باشد وقلبش صفا یابد وهر کس بیشتر بخورد بدنش بیمار وقلبش سخت گردد.
امام باقر میفرماید:نزدد خدا چیزی مبغوض تر از شکم پر نیست.

 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
سیره پیامبردر خوردن وآشامیدن

امیر مومنان میفرماید:برای پیامبر غذایی اوردند آن حضرت انگشت خود را در آن فرو برد وچون دید داغ است فرمود:بگذارید سرد شود که برکتش بیشتر است خدا به ما غذای داغ به ما نداده است.
امام حسین میفرماید:هر گاه رسول خدا غذایی میخورد میگفت:
"اللهم بارک لنا فیه ورزقنا خیرا منه"خدایا در ان برای ما برکت قرار ده وبهتر از آن را روزیمان فرما.
وهر گاه شیری مینوشیدمیگفت:"اللهم بارک لنا فیه ورزقنا فیه"خدایا در ان برای ما برکت وروزی قرار ده.
امام صادق میفرماید:رسول خدا از هنگام بعثت تا پایان عمرخود هرگز در حال تکیه دادن غذا نخوردوپیوسته مانندبرده غذا میخوردومانند برده مینشست واین کار را برای تواضع وفروتنی در برابر خداانجام میدادهمچنین میفرماید:پیامبر اکرم خوردن وآشامیدن وبرداشتن چیزی را بادست چپ نمیپسندید.
راوی گوید رسول خدا برای خوردن واشامیدن ووضواز دست راست خود استفاده میکرد.
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پیامبر غذای داغ نمیخوردتا سرد شود ومیفرمود:خدا به ما اتش نخورانده است.غذای داغ برکت ندارد پس آنرا سرد کنیدفوآن حضرت هر گاه غذا میخورد بسم الله میگفت وبا سه انگشت از غذای پیش روی خود میخورد واز غذای جلو دیگران میل نمیکرد.
انس میگوید: هرگز از رسول خدا از غذا بدگویی نکرد.اگر غذایی را میپسندیدآن را میخوردواگر غذایی را نمیپسندید آنرا نمیخورد.
رسول خدا سیر،پیاز،تره فرنگی وعسل آغشته با شیره ای که از درخت در شکم زنبور میماند نمیخورد،زیرا بوی ان در دهان میماند.
رسول خدا ساده ومحقربر سر غذا مینشست وانگشتانش را بعد از غذا میلیسید وهرگز آروغ نمیزد ودعوت آزاد وبرده را میپذیرفت،هر چند غذایی از پاچه یا سیرابی تهیه میشدوهدیه را میپذیرفت،هر چند جرعه ای از شیرباشدوانرا میخوردولی صدقه نمیخورد.
امام صادق میفرماید:غذای پیامبر نان جو بدون خورشت وروغن بود.
پیامبر هنگام نوشیدن آب در ظرف آب تنفس نمیکرد وهنگام تنفس ظرف را از دهانش دور میکرد.

 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
اهمیت پوشش

رسول خدا میفرماید:ادمیزاد حق دارد باید لباسی داشته باشد تا عورت او را بپوشاندو نیز میفرماید:پوشش ولباس نشان بی نیازی است؛
همچنین میفرماید:تن را با سه چیز شاداب وپروریده میشود:بوی خوش ولباس ملایم ونوشیدن عسل.
امیر مومنان میفرماید:لباس زیبایی را نمیایان میکند ونیز میفرماید:لباس پاکیزه غم واندوه را میزداید وبرای نماز نیز لازم است.
 
بالا