رنگ سیاه و پوشش سیاه از نظر امام صادق و علمای قدیم!!!

behz@d

بی وفــا
[h=3]تقیه و ضرورت[SUP](166)[/SUP][/h] از تأکید زیادی که امام صادق ـ علیه السلام ـ نسبت به پوشیدن کفش سیاه به داود رقی در روایت گذشته فرموده، نکته ای علاوه بر آنچه گفته شد، به ذهن خطور می کند و آن رعایت تقیه است. چون در آن اعصار، خفقان شدیدی در شهرهای اسلامی حاکم بود و شیعیان از سوی خلفای ستمگر وقت دچار سخت ترین فشارهای سیاسی و اقتصادی شده، گاه دستگیر و در زندان های مخوف امویان و عباسیان به انواع شکنجه ها دچار می شدند و در بسیاری از موارد نیز به شهادت می رسیدند.همین موضوع باعث می شد که پیشوایان دینی طرفداران خود را ملزم به رعایت تقیه حتی در مورد رنگ لباس ها بنمایند تا جان آنان بدون دلیل موجه در معرض آسیب های جدی واقع نگردد.
رعایت تقیه که می توان گفت استفاده بهینه از شرایط موجود در عصر اختناق با تحمل کمترین ضرر و خطر است، توسط پیشوایان و ائمه هدی ـ :S (31): ـ متناسب با شرایط و شؤون رهبری رعایت می شد.
برای نمونه ـ در زمینه مورد بحث ـ می بینیم که امام صادق ـ علیه السلام ـ در جایی خویش را مجبور دیده که حتی در رنگ پوشش هم جانب تقیه را رعایت کند و از رنگ سیاه که در روش و منش اهل بیت ـ :S (31): ـ ناپسند محسوب می گشته، استفاده کند.

داود رقی گوید: شیعیان به طور مکرر از امام صادق ـ علیه السلام ـ در مورد استفاده از لباس سیاه سؤال می کردند تا آن که روزی دیدند آن حضرت یکپارچه سیاه پوشیده؛ هم جبه ایشان سیاه بود و هم شب کلاه و هم کفششان.
داود در ادامه گوید: حتی دیدم که امام جایی از کفش خود را شکافت و فرمود: آگاه باشید که پنبه اش[SUP](167)[/SUP] سیاه رنگ است. سپس امام تکه ای از لایه میانی آن را بیرون آورد و به ما نشان داد و به من فرمود: قلبت را سپید و نورانی کن و هر چه می خواهی بپوش.[SUP](168)[/SUP]
شیخ صدوق پس از نقل حدیث فوق گوید: چون امام در نزد دشمنان متهم شده بود که به رنگ سیاه ـ که مورد علاقه و شعار عباسیان بود (دشمنان آن حضرت و اسلام)ـ توجهی نمی کند درصدد برآمد به نهایت درجه ممکن این اتهام را از خود بزداید. ایشان برای این منظور حتی پنبه کفششان را هم به رنگ سیاه درآورده بود.
(2 فتوا با 2 نظر)

هر چند شیخ حر عاملی بعد از حکایت سخن شیخ صدوق گوید: با توجه به جمله آخر روایت، می توان گفت که امام ـ علیه السلام ـ می خواسته جواز استفاده از رنگ سیاه را به شیعیان اعلام فرماید و درصدد تقیه نبوده است.[SUP](169)[/SUP](در جایی دیگر پیغمبر اسلام نیز میفرمایند"لباس سیاه و پوشش برای مسلمین مکروه است بجز موارد مستثنا که عذای سیدالشهدا-عذای مومن-و تقیه است)

نمونه دیگر از مواردی که در آن امام ـ علیه السلام ـ جانب تقیه را در مسأله رنگ لباس رعایت فرموده، جریان ذیل است:
حذیفة بن منصور گوید: در محضر امام صادق ـ علیه السلام ـ در حیره[SUP](170)[/SUP] بودم که پیک منصور عباسی از راه رسید و از حضرت خواست پیش خلیفه برود. امام یک بارانی که یک روی آن سیاه و روی دیگرش سفید بود، خواست. آن را پوشید و فرمود: من این بارانی را می پوشم اما می دانم لباس اهل جهنم است.[SUP](171)[/SUP]

علامه فیض کاشانی در توضیح فرموده امام گوید: حضرت با آن که می دانست سیاه، رنگ لباس جهنمیان است، اما آن را پوشید، و این برای رعایت تقیه بود. زیرا عباسیان جامه های سیاه می پوشیدند و جز آن رنگ، رنگ دیگری نظرشان را جلب نمی کرد.[SUP](172)[/SUP]

[h=3]عزاداری[/h]از جمله موارد استثنا شده از کراهت استفاده از لباس مشکی، مراسم عزاداری سید الشهدا ـ علیه السلام ـ است. شیخ عبدالله مامقانی در این زمینه گوید: کراهت پوشش سیاه، به هنگام برپایی مراسم عزاداری سیدالشهدا ـ علیه السلام ـ برطرف می گردد.[SUP](173)[/SUP]

مرحوم بحرانی در این باره گوید: بعید نیست که پوشش سیاه در عزاداری امام حسین ـ علیه السلام ـ از روایت هایی که استفاده از آن را نهی کرده، مستثنا باشد؛ چون در تعدادی از احادیث به اظهار غم و اندوه امر شده است.
مرحوم مجلسی در جلاء العیون روایتی در تأیید این مطلب ذکر کرده، گفته است: فرزند حضرت سجاد ـ علیه السلام ـ ؛ یعنی عمر بن زین العابدین گوید: وقتی جد مظلوم شهیدم کشته شد، زنان بنی هاشم در عزای آن حضرت لباس سیاه پوشیدند و آن را در گرما و سرما به تن داشتند و امام سجاد ـ علیه السلام ـ هم در آن ماتم برای آنان غذا تهیه می فرمود.[SUP](174)[/SUP]

البته مرحوم مامقانی و عده زیادی از فقیهان استفاده از لباس سیاه را منحصر به عزای سید الشهدا ـ علیه السلام ـ ندانسته و در مورد سایر ائمه هدی ـ :S (31): ـ و حتی مؤمنان و مسلمانان هم جایز دانسته اند. شیخ عبدالله مامقانی در این باره گوید: به نظر من پوشیدن لباس سیاه در عزای اهل بیت بلکه در غم هر مؤمنی برای رعایت حرمت او از موارد استثنا شده از کراهت است.


[h=3]پوشش سیاه[/h]در روایات اسلامی در غالب موارد استفاده از پوشش های سیاه نهی شده است. در روایتی آمده است که از جمله تعالیم امام علی ـ علیه السلام ـ به یارانش این بود: لباس سیاه مپوشید چرا که پوشش فرعون بود.[SUP](147)[/SUP] در خبر دیگری آمده که رسول ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ استفاده از رنگ سیاه را در پوشش ها ناخوش داشت.[SUP](148)[/SUP]

امام صادق ـ علیه السلام ـ فرموده است: خداوند به پیامبری از انبیا وحی کرد که به مؤمنان بگو: لباس های دشمنانم را مپوشید و خوردنی های آن ها را نخورید و راه هایی را که آنان می پیمایند، طی نکنید که دشمنم می شوید، چنان که آنان هستند.

شیخ صدوق بعد از نقل این خبر می نویسد: مقصود امام از لباس های دشمنان خدا، لباس سیاه است.[SUP](149)[/SUP] زیرا شعار و رنگ لباس عباسیان سیاه بود، چنین لباسی لباس دشمنان خدا به شمار می آمده است.

در تعدادی از روایات، پوشش سیاه به این دلیل که لباس اهل جهنم و زیّ عباسیان بوده، مکروه اعلام شده است.[SUP](150)[/SUP] اما در این دوران که رنگ سیاه خصوصیت آن زمان را ندارد، چنین پوششی، لباس دشمنان خدا نیست.(لباس جهنمیان چطور؟؟)
(و اما فتوا هایی با رنگ های جهنم)

آیت الله شیرازی در این باره گوید: استفاده از لباس سیاه به این دلیل که در عصر حکومت عباسیان شعار آنان بوده، مکروه اعلام شده بود.(مطمعا هستید شما؟) اما در این زمان اگر این رنگ دیگر این ویژگی را نداشته باشد، پوشیدنش هم کراهتی نخواهد داشت(پس گفته پیغمبر رسول خدا چی میشه جناب آقای آیت الله شیرازی؟همش کشک؟) و از جمله لباس های دشمنان خدا به شمار نمی آید(بله پس نسل عباسیان منقرض شده اما وهابیت چطور؟؟لباس جهنمیان چطور؟؟؟).[SUP](151)[/SUP]

باید توجه داشت که در هر عصری، شباهت داشتن به کفار و مشرکان تفاوت می کند و چه بسا در دوره ای استفاده از رنگی خاص و یا فرمی مخصوص از مصادیق شباهت به دشمنان خدا باشد و در عصری دیگر نباشد.(اما پوشش سیاه هنوز هم لباس جهنمیان است و وهابیت از این پوشش به عنوان پوشش مبارک استقبال میکند<پوشش عباسیان>"شایدم خدا براشون لباس نو تهیه فرموده مگه نه؟")


[h=3]پوشش سفید[/h]بی شک بهترین رنگ لباس در اسلام، رنگ سفید است. امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود: پیامبر ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ فرموده است:

«هیچ رنگی در لباس هایتان بهتر از سفید نیست. از چنین لباسی استفاده و مردگان خویش را با پوشش سفید کفن کنید.»[SUP](143)[/SUP]

نیز نقل شده که بیشتر لباس های پیامبر ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ به رنگ سفید بود.[SUP](144)[/SUP]
پوشیدن لباس سفید در نماز استحباب دارد؛[SUP](145)[/SUP] بلکه در هر حال استفاده از چنین لباسی سنت است.[SUP](146)[/SUP] (تا به اینجا حرف های پیغمبر (ص) بود ازین پس علما نقل میکنند) البته اگر عرف جامعه استفاده از پوشش سفید را برای مثلاً بانوان و دختران در انظار عمومی نادرست بداند، بهره برداری از آن صحیح نخواهد بود.(حرف هایی با 2 رنگ)





مادرم ، خواهرم
هنوز تورا در کوچه ها با رنگ پوشش جهنمیان ، فرعون ، وهابیت و عباسیان میبینم!هنوز عباسیان زنده اند و کلاغان تو را به بند کشیده اند.در عذای منی مادر؟یا در عذای روح لطیفت؟
در این دوراهی گیر کردهام...پیغمبرم استفاده از پوشش سیاه را مکروه و نهی میکند اما امروزه نشانه اقتدارت شده!!!!در آن زمان رنگ عباسیان بوده امروزه رنگ چادرت شده!!!!در این زمان نشانه وهابیت است که رنگ نجابتت شده!!!!
میگویند تورا در چادری سفید میبینند!مگر میشود؟؟؟؟میگویند تورا در رنگ شاد میبینند مگر میشود؟؟؟؟از اعتقاد بر ضد علم حرف میزنند مگر میشود؟؟؟؟علم را مضر میدانند در صورتی که پیغمبر(ص)فرمودند:در پی علم بودن نوعی عبادت است!مگر میشود؟؟؟؟عرف جامعه تایین میکنند و فتوا میدهند!!!دم از علم میزنند و گاهی برف را نعمت خدا مینامند و گاهی بلایای طبیعی!!!باران را نشانه بی حجابی میدانند و برای باران آمدن نماز شکر بجا می آورند!
تو بگو چرا؟؟؟؟اینان همانان هستند که خود را سربازان امام زمان (ع) میدانند!!!همانان که در ناز و نعمت زیستند و سختی هایشان روزه های واجبشان است!!در خیابان گل به دست مانند کودکی کوچک گرما ندیده اند،مانند زنی بی سرپرست گدایی نکرده اند،مانند جوانانشان بی پولی نکشیده اند،اینان همانانی هستند که برای نماز خواندشان ملیون ها تومان پول به جیب میزنند و به نام سنت پیامبرشان به تعداد بی شماری(نگم بهتر هست)...و تورا امروز به پوشیدن چادر عباسیان امر میکنند و آن را پوششی نیک و زیبا برایت میدانند!!!انگاری که آنان حتی از پیامبرمان هم بیشتر آگاه هستند!!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گاهی دلم میسوزد،ولی از من چه کاری بر می آید؟؟
یا مهدی مرا بنگر،از من حقیر چه خاکی بر سر می آید؟؟
میدانم دلیل نیامدنت چیست،اینان خودرا از تو هم بالاتر بینند!
برای نشستن در جای تو،از ته دل و عشق نقشه ها چینند!
اینان سنت یزید و فرعون دارند،پوششی به رنگ لباس جهنمی!
شاید تورا هم از خود نبینند،شاید به تو هم ماننده همه گویند اجنبی!
من جانم به فدایت،تو چه خواهی کشی در این غربت؟
من تورا میان آنان صدا خواهم زد،با دل و با نفس و با جرعت!
با انتظار تو مینشینم،به انتظار مهدی موعود فاطمه زهرا!
به نام خالق و امامش،با نام مهدی موعود و خدا!!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


منابع(پایگاه اطلاع رسانی حوزه)
احادیث و فرمایشات پیامبر اسلام(ص)
فکر و تفکر به چند رنگی بودن گفتار ها!!

بنم شدم شدم..حرف حقیقت تلخ است:53:
 

behz@d

بی وفــا
[h=4]ـ چهره سیاه عربان جاهلی به هنگام مژده به نوزاد دختر.[/h]«و اذا بشر احدهم بالانثی ظل وجهه مسوداً و هو کظیم»[SUP](102)[/SUP]
«و زمانی که به یکی از مردم عرب، نوزاد دختر بشارت داده می شد، صورتش را سیاهی فرا می گرفت در حالی که سخت دلتنگ بود.»
قابل توجه آن که زنان عرب در عصر جاهلی هیچ گونه شأن و مقامی نداشتند و به بدترین وجهی با آنان برخورد می شد. نقطه آغازین این واکنش ها از زمان ولادت بود. مردان عرب نوزاد دختر را مایه ننگ خویش می دانستند به طوری که حتی به فکر زنده به گور کردن وی می افتادند.[SUP](103)[/SUP]
[h=4]ـ رخساره سیاه اهل عذاب.[/h]«یوم تبیض وجوه و تسود وجوه فأما الذین اسودت وجوههم أکفرتم بعد ایمانکم؟! فذوقوا العذاب بما کنتم تکفرون»[SUP](104)[/SUP]
«روزی که چهره هایی سپید و چهره هایی سیاه می گردد. اما آنان که صورت هایشان تیره گشته [به آنان گفته می شود:] آیا پس از ایمان آوردن کافر شدید؟! پس به سبب آنچه بدان کفر می ورزیدید، عذاب را بچشید.»
[h=4]ـ چهره سیاه جهنمیان[/h]«و یوم القیامة تری الذین کذبوا علی الله وجوههم مسودة ألیس فی جهنم مثویً للمتکبرین؟!»
«و در روز قیامت خواهی دید کسانی که به خدا دروغ بسته اند، چهره هایشان سیاه است. آیا در جهنم جایگاهی [مناسب] برای متکبران نیست؟!»
در آیات بعدی به طور ضمنی به رنگ سیاه اشاره شده است:
[h=4]ـ زشتی و سیاهی رخساره کفار در روز قیامت[/h]«فلما رأوه زُلْفَةً سیئت وجوه الذین کفروا و قیل هذا الذی کنتم به تدّعون»[SUP](105)[/SUP]
«وقتی آن [عذاب] را از نزدیک مشاهده کنند، چهره کسانی که کفر ورزیده اند، زشت (و سیاه) گردد و گفته شود: این همان (وعده عذابی) است که تقاضایش را داشتید.»
«وجوه یومئذٍ علیها غَبَرةٌ ترهقها قَتَرةٌ»[SUP](106)[/SUP]
«صورت هایی در آن روز غبارآلود است و دود تاریکی آن ها را پوشانده است.»
در تفسیر صافی «قترة» را سیاهی و ظلمت معنا کرده؛ و شاید به اصطلاح، مفهوم لازم یا ملازم آن باشد. یعنی لازمه آمیختگی با غبار، یا ملازم آن، سیاهی و کدورت وجه است.
[h=4]آثار روانی رنگ سیاه[/h]از آن جایی که رنگ سیاه ممکن است باعث تهوع شود، از به کارگیری آن در هواپیما و کشتی خودداری می کنند.[SUP](107)[/SUP] برخی گویند که رنگ سیاه، رنگ سبک و غلط اندازی است.[SUP](108)[/SUP] اما در مقابل، برخی بر این باورند که جلوه و ابهت رنگ سیاه از دیگر رنگ ها بیشتر است.




آنچه مسلم است این که رنگ سیاه، حالت حزن و افسردگی در انسان ایجاد می کند و با شادی و انبساط خاطر، تناسبی ندارد. از همین رو است که در عزاداری ها از این رنگ استفاده می کنند.
در صورتی که تعادل روحی انسان برقرار نباشد، ممکن است رنگ سیاه زمینه خودکشی را در فرد ایجاد کند. طبق تجربه ای وقتی رنگ پلی را که به رنگ سیاه یا تیره بود و به روی آن زیاد خودکشی صورت می گرفت، به سبز تغییر دادند، آمار خودکشی ها به 3/1 تقلیل پیدا کرد. رنگ سیاه آثار روانی مخرب دیگری هم دارد.
براساس گزارشی وقتی صندوق هایی را که به رنگ های روشن و سبز و تیره از جمله سیاه بود، بین کارگران تقسیم کردند، حاملان صندوق های تیره و سیاه از درد کمر و کلیه شکایت داشتند.[SUP](110[/SUP]
 

زهرا

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
سلام داداش بهزاد
این تاپیک شما رو میشه قسمت قسمت بحث کرد با اجازتون اول در مورد کراهت رنگ سیاه و انتخابش به عنوان رنگ چادر بحث کنیم...
 

زهرا

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
استثناهایی در مورد کراهت رنگ سیاه ....
همونطور که در پست اول هم اشاره کردین گاهی موارد طبق ضرورت و حتی بعضی از پوشش ها استثنا شده...
پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) از پوشش مشكي كراهت داشت، مگر در سه مورد: خفّ (نوعي كفش چرمي نازك)، عمامه و كسا (لباس بلندي كه تمام بدن را ميپوشاند و شامل عبا و چادر مشكي بانوان نيز مي‎گردد)؛ بنابراين، چند پوشش مشكي استثنا شده، كراهتي ندارند. ...

2-
عدم كراهت لباس مشكي براي بانوان. ترديدي نيست كه در اسلام پوشش زن و مرد از جهات مختلف، مثل نوع، مقدار و حتي رنگ، متفاوت است. طبق تصريح كتابهاي متعددي از علماي اماميه، كراهت پوشش مشكي، مختص مردان است، نه بانوان.
3-
عدم كراهت پوشش مشكي در مراسم عزاداري. استفاده از رنگ مشكي در مراسم عزاداري براي زنان و مردان كراهتي ندارد؛ از اين رو، سيرهي عملي مردم متدين و حتي غير متدين، پوشيدن لباس مشكي در اين مراسم است. در «سفينة البحار» رواياتي ذكر شده است كه بر جواز و مطلوبيت پوشيدن لباس مشكي در مراسم عزاداري دلالت دارد.
تا اینجا میشه گفت کراهت رنگ مشكي در اسلام، يك حكم كلي و صددرصد نیست...
 

زهرا

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
انتخاب رنگ سیاه برای چادر و فایده های ان...
تردیدی نیست كه برخی از رنگ ها دیده ها را خیره می سازد، و پاره ای دیگر نگاه ها را از خودمی راند و دور می سازد ..... رنگ سیاه نگاهه رو از خود میراند وبرای تامین حجاب واقعی و مصونیت معنوی جامعه و خیره نكردن چشم ها و بر نیفروختن آتش شهوت مفیدتر است ...

علاوه بر این، رنگ مشکى پوشاننده رنگ‏هاى دیگر است و زیر آن هر لباس رنگى دیگرى را که باشد مى ‏پوشاند. ضرب المثل معروف «بالاتر از سیاهى رنگى نیست» اشاره به همین واقعیت است که رنگ سیاه برترین رنگ‏ها است و تمام رنگ‏هاى دیگر در مقابل آن، رنگ مى بازند.

در روانشناسى رنگ‏ها آمده است: سیاه به معناى «نه» است....

یک خانم پزشک روان‏ شناس در تأیید نکته بالا گفته است: در روانشناسى رنگ ها چیز جالبى خواندم که وقتى انسان به یک چیز سفید نگاه مى ‏کند احساس مى‏کند انگار به آن چیز نزدیک‏ تر مى ‏شود اما وقتى چیز مشکى مى‏بیند احساس مى ‏کند از او دور مى شود. آن موقع من گفتم پس چه بهتر هر وقت یک مرد من را مى ‏بیند فکر کند که من دارم از او دور مى ‏شوم....
 

behz@d

بی وفــا
آنچه مسلم است این که رنگ سیاه، حالت حزن و افسردگی در انسان ایجاد می کند و با شادی و انبساط خاطر، تناسبی ندارد. از همین رو است که در عزاداری ها از این رنگ استفاده می کنند.
در صورتی که تعادل روحی انسان برقرار نباشد، ممکن است رنگ سیاه زمینه خودکشی را در فرد ایجاد کند. طبق تجربه ای وقتی رنگ پلی را که به رنگ سیاه یا تیره بود و به روی آن زیاد خودکشی صورت می گرفت، به سبز تغییر دادند، آمار خودکشی ها به 3/1 تقلیل پیدا کرد. رنگ سیاه آثار روانی مخرب دیگری هم دارد.
براساس گزارشی وقتی صندوق هایی را که به رنگ های روشن و سبز و تیره از جمله سیاه بود، بین کارگران تقسیم کردند، حاملان صندوق های تیره و سیاه از درد کمر و کلیه شکایت داشتند.(
نرود میخ آهنی در سنگ بقول مریم خانم!!درسته؟
هر کجا هر منبعی از این رنگ بد گفت شما و دوستان به همین چند واژه اشاره کردید که برای بانوان گفته نشده و بهترین حجاب هست!!!مطالب بالا که قرمز شده برای جنس خاصی گفته نشده منظور انسان هست....ببخشید این رو میگن نکنه بانوان آدم نیستند؟؟: |


نمونه دیگر از مواردی که در آن امام ـ علیه السلام ـ جانب تقیه را در مسأله رنگ لباس رعایت فرموده، جریان ذیل است:
حذیفة بن منصور گوید: در محضر امام صادق ـ علیه السلام ـ در حیره[SUP](170)[/SUP] بودم که پیک منصور عباسی از راه رسید و از حضرت خواست پیش خلیفه برود. امام یک بارانی که یک روی آن سیاه و روی دیگرش سفید بود، خواست. آن را پوشید و فرمود: من این بارانی را می پوشم اما می دانم لباس اهل جهنم است


راست میگفتند بحث بی فایده است!!
در مورد عرض شما:
مگر در سه مورد: خفّ (نوعي كفش چرمي نازك)، عمامه و كسا (لباس بلندي كه تمام بدن را ميپوشاند و شامل عبا و چادر مشكي بانوان نيز مي‎گردد)؛ بنابراين، چند پوشش مشكي استثنا شده، كراهتي ندارند. ...
یک سوال!پوشش دیگه ای هم ما داریم به جز این ها؟؟
در قدیم فقط از عمامه و کسا استفاده میشد!!!بعد پیامبر غیر از کفش که اون هم سیاهش موردی نداره چی رو مکروه کرده؟؟:43:نکنه لباس مخصوص شنا رو مکروه کردن!!؟؟
بعد یک سوال دیگه1!
بدن انسان 2 جنس به غیر از هرمون ها چیز دیگه ای هم تفاوت داره؟:X_X:مثل این نکته حرف میزنیدکه میگن شراب حرام است!شما میگید نه برای خانم ها گفته نشده زیرا نوع خراکی های مردو زن متفاوت است!!!

به چه قیمتی؟ما که تفاوتی نمیبینیم:53:
پایین رو بخونید باز کپی میکنم براتون
براساس گزارشی وقتی صندوق هایی را که به رنگ های روشن و سبز و تیره از جمله سیاه بود، بین کارگران تقسیم کردند، حاملان صندوق های تیره و سیاه از درد کمر و کلیه شکایت داشتند.[SUP](110[/SUP]

اگر امام زمانم بیاد همین وضع میمونه...هر چی میگه یک چیزی هست تو آستین!درضمن گفته هاتون مشابه گفته های مریم خانم بود!!فقط نوع نوشتاری فرق داره که ما بهش میگیم تاکیید با روش مقلته!:53:


در آخر:انقدر بپوشید تا...!!
:53:
 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
در بحث علمی کسی که میخواد حرفی بزنه و ثابت کنه باید اول از همه منصف باشه یعنی همه دلائل و جوانب مسئله رو ببینه نه اینکه هر کجا به نفع ادعاش بود برداره و هر کجا نبود حذف کنه !!
همچنین باید تحقیق گونه حرف بزنه نه اینکه تا یه قسمتی ار دید که موافق خیالات ذهنی و ادعاهایی ذهنی هست پس همین درسته و بس ! نه اینطور نیست همیشه وقتی یه ادعایی میکنیم و دلیلی هم میاریم درصدی را هم برای احتمال اشتباه باز بذاریم که نکنه من بد فکر کردم !!!نکنه بزرگانی در این عرصه زحمت کشیدند و همه مستنداتی که من ندیدم را انها دیدند وووو.......
جناب بهزاد روایاتی را که مطرح کردید درست ،ولی در کنار این دسته از روایات شما روایتی که زهرا خانوم اوردند رو هم بیارین ...در عربی از چادر به عبا تعبیر میشه و یکی از مواردی که در روایت مشکی بودن ان استثناء شده همان عبا یا کسا میباشد (عبا و کسا به یک معنا میباشد ).
پس با وجود این روایت هیچ کراهتی برای چادر مشکی باقی نمیماند ...
در ضمن بزرگانی مثل مراجع تقلید که عمر خود در تحقیق منابع دینی گذاشته و نه تنها یک دسته از روایات بلکه تمام روایات را میبینند و راوی حدیث را بررسی میکنند روایات را به قران عرضه میکنند با علم رجال و تمام ابزاری که در دست دارند روایت را میسنجند بعد تصمیم میگیرند و نظر میدهند .این بزرکان و مراجع نظرشون در مورد چادر مشکی به شرح زیر می باشد :

سوالی که از مراجع استفتا شده و جواب مراجع عظام تقلید

عده ای همراه باتبلیغات فرهنگی دشمن در روزنامه ها وسخنرانی هایشان میگویند:چادر مشکی برای بانوان مکروه است وباید پوشش جدید مانتو وکت ودامن با رنگ های متنوع جایگزین چادر مشکی شود.آیا چنین حرف واقدامی صحیح است یانه؟خواهشمند است نظر شریفتان را مرقوم فرمائید.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی):

این صحبت صحیح نیست وبهترین حجاب پوشیدن چادر است و چادر سیاه هم بی اشکال است.

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:

چادر مشکی بهترین نوع حجاب است وپوشیدن لباس هائی که جلب توجه کند حرام است.

آیت الله العظمی تبریزی:

زن باید بدن خود را – درغیر وجه وکفین – از نامحرم بپوشاند ولباسی که زینت حساب میشود باید آنراهم بپوشاند وباچادر بهتر می تواند بدن وزینت را بپوشاند وچادر سیاه مثل عبای سیاه کراهت ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

باتوجه به این که درحال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است کراهت آن ثابت نیست.

حضرت آیت الله مظاهری:

چادر مشکی برای خانم یک سنت شرعی وملی است وانگهی باید در حفظ آن کوشا باشیم واگر این گونه حرف ها درست بود،علما وبزرگان ومراجع تقلید و حضرت امام ومقام معظم رهبری بهتر از دیگران می دانستند.مقید بودن خانم های آنان به چادر مشکی یک امر ضروریست.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

نظریه مذکور صحیح نیست ومفاسد بسیار دارد.متاسفانه در این زمان عده ای اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن وخروج او از ستر وعفاف که حافظ شخصیت وارزش ومتانت اوست مع الاسف می خواهند این امر را اسلامی جلوه دهند درحالیکه بر خلاف اسلام است.

منبع استفتاء :فلسفه چادر،حجاب برتر نوشته اسدالله محمدی نیا انتشارات سبط اکبر
 

behz@d

بی وفــا
در بحث علمی کسی که میخواد حرفی بزنه و ثابت کنه باید اول از همه منصف باشه یعنی همه دلائل و جوانب مسئله رو ببینه نه اینکه هر کجا به نفع ادعاش بود برداره و هر کجا نبود حذف کنه !!
همچنین باید تحقیق گونه حرف بزنه نه اینکه تا یه قسمتی ار دید که موافق خیالات ذهنی و ادعاهایی ذهنی هست پس همین درسته و بس ! نه اینطور نیست همیشه وقتی یه ادعایی میکنیم و دلیلی هم میاریم درصدی را هم برای احتمال اشتباه باز بذاریم که نکنه من بد فکر کردم !!!نکنه بزرگانی در این عرصه زحمت کشیدند و همه مستنداتی که من ندیدم را انها دیدند وووو.......
جناب بهزاد روایاتی را که مطرح کردید درست ،ولی در کنار این دسته از روایات شما روایتی که زهرا خانوم اوردند رو هم بیارین ...در عربی از چادر به عبا تعبیر میشه و یکی از مواردی که در روایت مشکی بودن ان استثناء شده همان عبا یا کسا میباشد (عبا و کسا به یک معنا میباشد ).
پس با وجود این روایت هیچ کراهتی برای چادر مشکی باقی نمیماند ...
در ضمن بزرگانی مثل مراجع تقلید که عمر خود در تحقیق منابع دینی گذاشته و نه تنها یک دسته از روایات بلکه تمام روایات را میبینند و راوی حدیث را بررسی میکنند روایات را به قران عرضه میکنند با علم رجال و تمام ابزاری که در دست دارند روایت را میسنجند بعد تصمیم میگیرند و نظر میدهند .این بزرکان و مراجع نظرشون در مورد چادر مشکی به شرح زیر می باشد :

سوالی که از مراجع استفتا شده و جواب مراجع عظام تقلید

عده ای همراه باتبلیغات فرهنگی دشمن در روزنامه ها وسخنرانی هایشان میگویند:چادر مشکی برای بانوان مکروه است وباید پوشش جدید مانتو وکت ودامن با رنگ های متنوع جایگزین چادر مشکی شود.آیا چنین حرف واقدامی صحیح است یانه؟خواهشمند است نظر شریفتان را مرقوم فرمائید.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی):

این صحبت صحیح نیست وبهترین حجاب پوشیدن چادر است و چادر سیاه هم بی اشکال است.

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:

چادر مشکی بهترین نوع حجاب است وپوشیدن لباس هائی که جلب توجه کند حرام است.

آیت الله العظمی تبریزی:

زن باید بدن خود را – درغیر وجه وکفین – از نامحرم بپوشاند ولباسی که زینت حساب میشود باید آنراهم بپوشاند وباچادر بهتر می تواند بدن وزینت را بپوشاند وچادر سیاه مثل عبای سیاه کراهت ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

باتوجه به این که درحال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است کراهت آن ثابت نیست.

حضرت آیت الله مظاهری:

چادر مشکی برای خانم یک سنت شرعی وملی است وانگهی باید در حفظ آن کوشا باشیم واگر این گونه حرف ها درست بود،علما وبزرگان ومراجع تقلید و حضرت امام ومقام معظم رهبری بهتر از دیگران می دانستند.مقید بودن خانم های آنان به چادر مشکی یک امر ضروریست.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

نظریه مذکور صحیح نیست ومفاسد بسیار دارد.متاسفانه در این زمان عده ای اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن وخروج او از ستر وعفاف که حافظ شخصیت وارزش ومتانت اوست مع الاسف می خواهند این امر را اسلامی جلوه دهند درحالیکه بر خلاف اسلام است.

منبع استفتاء :فلسفه چادر،حجاب برتر نوشته اسدالله محمدی نیا انتشارات سبط اکبر

سلام.
کاملا همه چیز وارد شد.
روایت از کدام امام بوده؟
یک سوال:متن بالای من رو خوندین؟از فرمایشات پیغمبر گرفته تا گفته های امام صادق!!یعنی حرف این دو رو با مراجع تقلید مقیاس میکنید؟
درضمن در باره استثنا در پوشش مکروه هم مطالعه کنید !!!
:از جمله موارد استثنا شده از کراهت استفاده از لباس مشکی، مراسم عزاداری سید الشهدا ـ علیه السلام ـ است. شیخ عبدالله مامقانی در این زمینه گوید: کراهت پوشش سیاه، به هنگام برپایی مراسم عزاداری سیدالشهدا ـ علیه السلام ـ برطرف می گردد.:

 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
ـ

آثار روانی رنگ سیاه

از آن جایی که رنگ سیاه ممکن است باعث تهوع شود، از به کارگیری آن در هواپیما و کشتی خودداری می کنند.[SUP](107)[/SUP] برخی گویند که رنگ سیاه، رنگ سبک و غلط اندازی است.[SUP](108)[/SUP] اما در مقابل، برخی بر این باورند که جلوه و ابهت رنگ سیاه از دیگر رنگ ها بیشتر است.




آنچه مسلم است این که رنگ سیاه، حالت حزن و افسردگی در انسان ایجاد می کند و با شادی و انبساط خاطر، تناسبی ندارد. از همین رو است که در عزاداری ها از این رنگ استفاده می کنند.
در صورتی که تعادل روحی انسان برقرار نباشد، ممکن است رنگ سیاه زمینه خودکشی را در فرد ایجاد کند. طبق تجربه ای وقتی رنگ پلی را که به رنگ سیاه یا تیره بود و به روی آن زیاد خودکشی صورت می گرفت، به سبز تغییر دادند، آمار خودکشی ها به 3/1 تقلیل پیدا کرد. رنگ سیاه آثار روانی مخرب دیگری هم دارد.
براساس گزارشی وقتی صندوق هایی را که به رنگ های روشن و سبز و تیره از جمله سیاه بود، بین کارگران تقسیم کردند، حاملان صندوق های تیره و سیاه از درد کمر و کلیه شکایت داشتند.[SUP](110[/SUP]




جناب بهزاد درهمون علم روانشناسی که شما بیان میکنید
موردی به اسم تلقین هست
این صحبتای شما نمونه بارز تلقین هست
:

القاء یک حالت, یک رفتار, یک کلام به خود یا کسی دیگر را تلقین گویند. کاشف تلقین, دانشمندی فرانسوی به نام امیل کوئه بوده است.
اگر اندیشه ای برای مدت طولانی و پشت سر هم وارد ذهن شود, در ذهن می ماند و فرد آن را به صورت حقیقتی انکارناپذیر, تلقی می کند و دیگر حاضر نیست هیچ گونه مطلبی را برخلاف آن قبول کند. مثال بارز آن تفکراتی ست که از دوران کودکی در ذهن ما نقش بسته و زندگی ما را ساخته است. روانشناسان هم معتقدند هرگاه فردی تمام ذهنیت خود را بر روی اندیشه یا عقیده ای متمرکز کند و هر روز آن را تقویت نماید, این باور شخص, در جهان بیرون, جنبه واقعیت پیدا می کند.


تغییر رنگ پایین اومدن آمار خودکشی و ... همه نشانه های تلقینه
پس هرچیزی درمورد رنگ سیاه اومده تلقینه اگه ازاول این موارد رو درمورد رنگ سفید میگفتن الان جای این دوتا رنگ عوض شده بود
 

behz@d

بی وفــا

جناب بهزاد درهمون علم روانشناسی که شما بیان میکنید
موردی به اسم تلقین هست
این صحبتای شما نمونه بارز تلقین هست
:

القاء یک حالت, یک رفتار, یک کلام به خود یا کسی دیگر را تلقین گویند. کاشف تلقین, دانشمندی فرانسوی به نام امیل کوئه بوده است.
اگر اندیشه ای برای مدت طولانی و پشت سر هم وارد ذهن شود, در ذهن می ماند و فرد آن را به صورت حقیقتی انکارناپذیر, تلقی می کند و دیگر حاضر نیست هیچ گونه مطلبی را برخلاف آن قبول کند. مثال بارز آن تفکراتی ست که از دوران کودکی در ذهن ما نقش بسته و زندگی ما را ساخته است. روانشناسان هم معتقدند هرگاه فردی تمام ذهنیت خود را بر روی اندیشه یا عقیده ای متمرکز کند و هر روز آن را تقویت نماید, این باور شخص, در جهان بیرون, جنبه واقعیت پیدا می کند.


تغییر رنگ پایین اومدن آمار خودکشی و ... همه نشانه های تلقینه
پس هرچیزی درمورد رنگ سیاه اومده تلقینه اگه ازاول این موارد رو درمورد رنگ سفید میگفتن الان جای این دوتا رنگ عوض شده بود

:53:اوکی بپوشید..!
اصلا به من چه خدارو شکر که مادرم فهمید !!
شما بپوشید امیدوارم که ضرری هم نداشته باشه!به منم دیگه ربطی نداره!






خیلی بیشتر از اون چیزی که فکر میکردم تحریف شده!!حتی حرف پیغمبر هم دیگه مسی قبول نداره!
:53:
بدرود تاپیک رو ببندین!اون هایی که واقعا دنبال حقیقت محض باشند میفهمن!:53:
 
بالا