گزیده سخنان مقام معظم رهبری (مد ظله)در موضوعات مختلف

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
بخشی از خطبههاى نماز عید سعید فطر


امروز ما به چند چیز احتیاج داریم: اول، اتحاد و همدلى میان مردم با یكدیگر، و میان مردم با مسئولین، و میان مسئولین با یكدیگر. ما باید در این فصل، در این بخش، در این مقطع، خیلى بهوش باشیم، خیلى مراقب باشیم؛ بفهمیم چه كار داریم می‏كنیم. اگر در بین خودمان كدورتها و بد دلی ها و بدجنسی ها و ناسازگاریها وجود داشته باشد - چه بین آحاد مردم، چه بین مسئولین و مردم، چه بین مسئولین با یكدیگر - نخواهیم توانست به این وظائف بزرگى كه امروز متوجه به ماست، عمل كنیم. این یك توصیۀ مهم است، یك ضرورت اصلى است.


همۀ كشور، همۀ آحاد مردم، همۀ مسئولین - كه «كُلُّكُم مَسئُولٌ» - بایستى تحرك و نشاط كار داشته باشند. باید از خودمان تنبلى و توانى و زمین‏گیرى را دور كنیم.
انتخابات كه مظهر حضور مردم است، مظهر مردمسالارى دینى است، باید پشتوانۀ امنیت ما باشد. نباید اجازه داد كه این چیزى كه ذخیرۀ امنیت است، پشتوانۀ امنیت است، به امنیت ما صدمه وارد كند.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
دنیاى اسلام هم در این ماههاى اخیر، حوادث بزرگى را دارد از سر می‏گذراند. دنیاى اسلام عظمت حضور مردم در صحنه را به همۀ جهانیان و به همۀ تاریخ نشان داد.
البته مسائل به اینجا تمام نشده است و تمام نمی‏شود؛ این شروع است، این آغاز یك راه طولانى است.
ملتها باید هوشیار باشند. باید نگذارند پیروزیهایى كه به دستشان آمده است، به وسیلۀ دشمنان مصادره شود. فراموش نكنند؛ آنهایى كه امروز در صحنۀ لیبى حضور پیدا كردند و خودشان را صاحب قضیه می‏دانند، همان كسانى هستند كه تا چند صباح قبل با همان كسانى كه بر ملت لیبى ستم می‏كردند، مىنشستند و همپیاله می‏شدند.
امروز آنها آمدهاند و می‏خواهند از موقعیت استفاده كنند؛ ملتها باید هوشیار باشند، بیدار باشند.


البته ما از وضع بحرین بسیار نگرانیم. به مردم بحرین جفا می‏شود، ظلم می‏شود؛ وعدههایى داده می‏شود، اما به آن وعدهها عمل نمی‏شود. ملت بحرین، ملت مظلومى است. البته هر حركتى، هر اقدامى وقتى براى خداست، وقتى عزم و اراده پشت آن هست، این حركت به طور قطع به پیروزى خواهد رسید؛ این در همه جا صادق است، در آنجا هم صادق است.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
بخشی از بیانات در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت


شعارهاى دولت نهم و دهم شعارهائى بود و هست كه این شعارها براى مردم مؤمن ما جاذبه دارد؛ مثلاً عدالت خواهى، یا استكبار ستیزى، یا سادهزیستى و مقابلۀ با منش اشرافیگرى، یا مقابلۀ با ویژهخوارى و سوء استفادۀ از ارتباطات در مسائل اقتصادى و غیر اقتصادى، یا خدمترسانى صادقانه... علت اقبال مردم به دولت و به رئیس جمهور - چه در سال 84، چه در سال 88 - این شعارها بود. یعنى مردم به این شعارها دلبستهاند و نیاز به آنها و ضرورت آنها را احساس می‏كنند. از این شعارها دست برندارید.
كار را براى خدا بكنید. نه اینكه چون مردم دوست دارند، این كار را بكنید؛ نه. اگر هدف این شد كه دل مردم را به دست بیاوریم، ناكام خواهیم ماند. «لَأُقَطِّعَنَّ أَمَلَ كُلِّ مُؤَمِّلٍ مِنَ النَّاسِ أَمَّلَ غَیرِی» (1) ... ما باید امیدمان به خدا باشد، براى خدا كار كنیم؛ منتها می‏دانیم كه كار براى خدا جاذبه دارد.
نقاط قوّت را براى مردم بیان كنید، نقاط ضعف خودتان را هم بیان كنید؛ این مهم است، این تأثیر می‏گذارد.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
در برخورد با انتقادهایى كه احیاناً در رسانهها و روزنامهها یا بعضى از مراكز قانونى نسبت به دولت انجام می‏گیرد، دو جور رویكرد می‏شود داشت: یك رویكردِ توجیه و تبیین كننده است، این خوب است؛ یك رویكردِ مخاصمه است، این خوب نیست. این‏جور نباشد كه شما بگویید چون به دولت حمله می‏كنند، چون انتقاد مغرضانه می‏كنند، پس ما هم بایستى این‏جورى برخورد كنیم؛ نه، تبیین كنید. بله، تبیین كار لازمى است.


یك مسئلۀ دیگر هم این است كه امروز دشمنان نظام اسلامى و دشمنان ملت ایران از ابزار اقتصادى دارند علیه ما استفاده می‏كنند، كه نمونهاش همین تحریمهایى است كه گفته شد. البته لازم است من تشكر كنم از این مجموعهاى كه در مقابل تحریمها كار می‏كنند. از همۀ روشهاى درست و منطقى و زیركانه و عاقلانه باید استفاده كرد و استفاده كنید. تحریمها را خنثى كنید. تدبیر دشمنِ هیكل‏مند ولیكن در واقع كمزور را خنثى كنید.


آنها گفتند تحریمهاى هوشمند یا تحریمهاى فلجكننده؛ اما مىبینیم كه این تحریمها نه آنچنان هوشمند بود، نه فلجكننده بود. خب، همین تحریمها موجب شد كه در بسیارى از چیزهایى كه خودكفایى نداشتیم، به خودكفائى برسیم؛ تحرك خوبى را در زمینه هاى علمى به وجود بیاوریم؛ كارهایى بزرگى را در زمینۀ تولیدات صنعتى و نظامى و غیرنظامى در كشورمان شاهد باشیم؛ و به راههاى گوناگونى براى اینكه این تحریم را خنثى كنیم، برسیم.


یك مصداق از این جهاد اقتصادى، همین طرح تحول اقتصادى است كه دولت دو سه سالى است این را مطرح كرده. یك بند از طرح تحول اقتصادى، هدفمندى یارانهها بود؛ كه خب، بحمداللَّه قانونش تصویب شد و عملیاتى شده. البته من در زمینۀ كمك به تولید سؤال دارم.
حالا آقایان در گزارش گفتند؛ لیكن آن چیزى كه مصوبۀ قانونى بود براى كمك به تولید، تحقق پیدا نكرده. باید به تولید كمك كنید. البته در بلندمدت خود این دستگاههاى تولیدكننده روى پاى خودشان خواهند ایستاد و انشاءالله خودشان خواهند توانست روزبهروز قوى بشوند و جواب بدهند؛ اما در كوتاه مدت حتماً باید به اینها در موارد لازم تزریق منابع بشود.
البته در آنجایى كه كسى تقلب می‏كند، در آنجایى كه كسى پول را براى تولید از بانك می‏گیرد، ولى در غیر تولید صرف می‏كند، بشدت برخورد كنید و ترحم بر پلنگهاى تیزدندان نكنید؛ اما در آنجایى كه نیاز هست، واقعاً بایستى بروید كمك كنید. پس در طرح هدفمندى، این بخش حتماً بایستى مورد توجه قرار بگیرد.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
مسئلۀ فرهنگ را خیلى جدى بگیرید. اگر چنانچه ما كارهاى اقتصادى را - همچنان كه در برنامه هست و آرزوهاى ما متوجه به آن است - انجام بدهیم، اما در زمینۀ كار فرهنگى عقب بمانیم، بدانید كشور لطمه خواهد دید. دشمنان ما یكى از چشمههاى دشمنىشان كار اقتصادى است؛ یك چشمۀ مهم دیگر، كار فرهنگى است.
البته نه وقت و نه ظرفیت جلسه اجازه نمی‏دهد كه انسان در این زمینه وارد بشود؛ لیكن فى الجمله دوستان توجه داشته باشند كه كار فرهنگ، كار بسیار مهمى است.


سعى كنید دچار حاشیهسازیهاى مسئلهدار نشوید. دولت دارد كار می‏كند، تلاش می‏كند، میدان هم براى كار بحمدالله هست، نیاز هم به كار هست. خب، یك میدان كارى وجود دارد، نیاز فراوانى هم وجود دارد، دولت هم نشان داده كه اهل خطرپذیرى و وارد شدن در میدانهاى كار و با همۀ وجود كار كردن و وارد میدان شدن است؛
خیلى خوب، با این اوضاع و احوال، واقعاً شایسته و سزاوار نیست كه حواشىاى به وجود بیاید؛ حالا چه حواشىاى كه خود شما گاهى اوقات بىتوجه به وجود مىآورید، چه آنهایى كه دیگران به وجود مىآورند و شما هم تسلیم آنها می‏شوید؛ از این حواشى باید پرهیز كرد. نگذارید در فضاى كشور، در فضاى بین دولت و مردم، درگیریها و دلهرههایى به وجود بیاید كه شماها را از كار باز بدارد.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
در زمینۀ علاقۀ به ایران، علاقۀ به كشور و گرایش به ایران، چند نكته را توجه داشته باشید. یكى اینكه مهم‏ترین بخش مربوط به كشور، زبان و ادبیات است. علاقۀ به ایران، این‏جورى تحقق پیدا می‏كند. ما در كشور زبانهاى مختلفى داریم؛ اما زبان ملى، فارسى است.


یا روى ایرانِ بعد از اسلام تكیه شود. افتخاراتى كه ایرانِ دورۀ اسلامى دارد، در هیچ دورۀ دیگرى از دورههاى تاریخىِ ما این افتخارات وجود ندارد؛ من این را با استدلال به شما عرض می‏كنم و این قابل اثبات است. گسترش كشور، پیروزیهاى بزرگ نظامى كشور، پیشرفتهاى عظیم علمى كشور در زمینههاى گوناگون، همهاش مال دورههاى بعد از اسلام است.

نه اینكه قبل از اسلام از این چیزها ندارد؛ چرا، اما نسبت به دورۀ اسلامى، آنها ناقص است، كم است. اگر كسى می‏خواهد از ایران و ایرانىگرى حمایت كند، خب، ایران دوران اسلامى، هم مدونتر است، هم مستندتر است، هم قابل قبولتر است، هم جلوى چشم است؛ كتابش جلوى چشم است، معمارىاش جلوى چشم است، نشانههاى علمىاش جلوى چشم است؛ تاریخش تدوینشده و روشن است.


مسئلۀ همكارى قوا را حل كنید. من هم غالباً به قوا سفارش می‏كنم؛ اما حالا شما كه قوۀ مجریه هستید و اینجا حضور دارید، به شما باید سفارش كنم. هرچه می‏توانید، در آن جاهایى كه می‏شود كوتاه آمد، كوتاه بیایید؛ چه اشكالى دارد؟ آنجایى كه می‏شود تبیین كرد، تبیین كنید. آنجایى كه می‏شود با ایجاد ارتباطات دوستانه، مسئله را حل كرد، اینجورى حل كنید.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
(1). «آن كسى از مردم كه به غیر من امیدوار باشد ناامید خواهم كرد.» بحارالانوار، علامه مجلسی، انتشارات اسلامیه، تهران، بی تا، ج68، ص130.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
گزیده سخنان مقام معظم رهبرى (43)

مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‏ ای حفظه الله در روزهای اخیر سخنان بسیار ارزشمندی را ایراد فرمودند ؛ اکنون گزیده ‏ای از بیانات ایشان که در همایش بیداری اسلامی و نیز در دیدار با کارگزاران حج بیان فرمودند، تقدیم می‏گردد.


الف. سخنرانی معظّم له در همایش بیداری اسلامی


* بیداری مبارک اسلامی با غافلگیر کردن شیاطین منطقه ‏ای و جهانی، مهره‏های خطرناکی از جبهۀ دشمن ساقط کرده اما لازم است با توکّل بر خدا، درس‏آموزی از تجربیات تاریخ معاصر جهان اسلام، و تکیه بر عقل و عزم و شجاعت، صحنۀ همچنان سیال تحوّلات منطقه را مدیریت کرد و به سرانجام رساند.
* در این میان، پیروزی انقلاب اسلامی و تأثیر نظام ماندگار، مقتدر، شجاع و پیشروی جمهوری اسلامی در بیداری اسلامی، یقیناً فصل مهمی در تحلیل و تاریخ‏ نگاری حقایق کنونی جهان اسلام است.
* تحوّلات متّکی بر مردم، همچون کلمۀ طیبۀ الهی است و حضور تعیین کنندۀ مردم در آن، با ترسیم آیندۀ مطلوب، اجازه انحراف و سازش با دشمن را به خواص آلوده و عوامل نفوذی دشمن نمی‏دهد.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
* «احیا و تجدید عزّت و کرامت ملّی پایمال شده به دست دیکتاتورهای فاسد و وابسته به آمریکا و غرب» از اصول درجه اول انقلاب های کنونی است.
* ملّتهای منطقه بر این اعتقادند که برخورداری از امنیت روانی، عدالت، پیشرفت و شکوفایی، جز در سایۀ شریعت اسلامی به دست نخواهد آمد.
* غرب و صهیونیسم همۀ تلاش خود را برای انکار این اصول و اهداف به کار می‏برند؛ اما واقعیت با انکار و تکذیب، دیگرگون نمی‏شود.


* سلطه طلبانی که تمام توانایی خود را برای حفظ حکّام مستبد و فاسد و وابسته به کار گرفتند، اکنون حقّ ندارند خود را در پیروزی انقلابها سهیم بدانند.


* اگر این دخالتها نبود، ممکن بود مردم لیبی اندکی دیرتر پیروز شوند؛ اما این همه مردم بیگناه کشته نمی‏شدند و همدستان قدیمی قذافی و دشمنان دیرین مردم لیبی، دیگر نمی‏توانستند مدعی حق دخالت در این کشور مظلوم و جنگ زده شوند.
* مردم و نخبگان مردمی و کسانی که از مردم بر آمده‏اند، صاحبان این انقلابها، متعهّد به حراست از آنها و ترسیم کنندۀ مسیر آینده و رو به تکامل این حرکات تاریخی هستند.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
* این خطر هنگامی مهیب‏تر می‏شود که برخی اشخاص در صدد غنیمت طلبی و تصاحبِ سهمِ ویژه برآیند.
* باید با همۀ توان از این آسیبها گریخت و با در هم آمیختن شجاعت و تدبیر و عزم و اراده، همۀ ذخائر الهی را برای استمرار پیروزمندانۀ بیداری اسلامی به کار گرفت.
* اگر این توطئه با هوشیاری مردم مواجه شود، سلطه ‏گران تلاش می‏کنند با سناریوهای مختلف، از جمله پیشنهاد مدلهای حکومتی و قانون اساسی‏های وابستگی ساز، راه‏های انحرافی دیگری را پیش پای ملّتها بگذارند.
* نفوذ میان انقلابیون، تقویت مالی و رسانه‏ای یک جریان نامطمئن و به حاشیه راندن جریانهای اصیل انقلاب، از دیگر شیوه‏هایی است که دشمنان با به کارگیری آنها، سعی می‏کنند مجدداً بر اوضاع مسلّط شوند.
* اگر این تاکتیکها نیز به نتیجه نرسد، مستکبران معمولاً به روشهایی همچون به وجود آوردن هرج و مرج، ترور، ایجاد درگیری میان پیروان ادیان و قومیتها و حتی ایجاد جنگ میان کشورهای همسایه، روی می‏آورند و با تحریم و حصر اقتصادی، هجوم همه جانبۀ تبلیغاتی و رسانه ‏ای، بدنام کردن نخبگان صالح و خریدن عناصر سست عنصر، سعی می‏کنند مردم را نومید و خسته کنند، تا به شکست کشیدن انقلابها ممکن و آسان شود.
* اهداف و واسته ‏هایی نظیر استقلال، آزادی، عدالتخواهی، تسلیم نشدن در مقابل استبداد و استعمار، نفی تبعیضهای قومی، نژادی و مذهبی و نفی صریح صهیونیسم که ارکان نهضتهای امروز کشورهای اسلامی است، همه و همه برگرفته از اسلام و قرآن است.
 
بالا