گزیده سخنان مقام معظم رهبری (مد ظله)در موضوعات مختلف

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
لزوم تبیین دیدگاه شهید مطهری

* تبیین دیدگاه و هویت فلسفی شهید مطهری، ضروریترین وظیفه در مقطع كنونی است.
* شهید مطهری در میان فلاسفه معروف اسلامی، تنها فردی است كه دیدگاه فلسفی او به مسائل اجتماعی و سیاسی و حتی مسائل زندگی تسری مییابد و باید این ویژگی منحصر به فرد استاد مطهری به طور صحیح معرفی شود.

* لازمه این كار، استفاده از مجموعهای از فضلای فلسفه دان، روشنفكر و آشنا با آثار ایشان است تا مكتب فلسفی شهید مطهری ارائه شود.



* با ارائه مكتب فلسفی شهید مطهری به عنوان مبداء دیدگاه فكری ایشان، امكان تحقیق درباره ابعاد مختلف آثار شهید مطهری بسیار دقیقتر امكان پذیر خواهد بود. (6)


 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
شهرداری و شورای شهر تهران، بایدها و ضرورتها
* تهران باید به شهری با هویت ایرانی و اسلامی زیبا و روح نواز، دارای رفاه عمومی و مقاوم تبدیل شود.
* مردم همواره در انتخابهای مختلف نشان داده اند به دنبال خدمت رسانی در پرتو شاخصهای اصلی انقلاب و اسلام هستند و شورای اسلامی شهر تهران و مجموعه شهرداری باید با برادری و همكاری مبنی بر منطق و قانون برای خدمت رسانی بیش از پیش به مردم تلاش كنند.
* سلامت بافت مدیران شهری بسیار مهم است، زیرا بی توجهی به این بافت موجب بروز مشكلات عدیده و تأثیرگذاری آنها بر زندگی روزمره مردم میشود، لذا باید در انتخاب مدیران در سطوح مختلف دقت و اهتمام لازم برای رعایت معیارها انجام گیرد.
* باید با برنامهریزی بلندمدت و با پیگیری مجدانه، هویت ایرانی و اسلامی در تهران متجلی شود.
* شهر تهران همچنین باید شهری دارای رفاه از جهات مختلف به ویژه حمل و نقل برای مردم باشد و مسئولان شهری نیز باید مقاوم سازی به ویژه مقاوم سازی مناطق پرجمعیت و فرسوده را اولویت اصلی خود قرار دهند.
* در مراجعات مردمی باید تسهیل و تسریع كار مردم، تكریم آنان و اعتمادسازی به عنوان چهار شاخص مهم مورد توجه جدی باشد.
* فرهنگسراها ضمن داشتن محیطی معنوی و درس آموز همراه با فرهنگ اسلامی و انقلابی باید از مدیریتی متعهد، انقلابی و دینی برخوردار باشند. (7)


 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
اهمیت كار و كارگر
* از نظر اسلام رفتار متقابل كارگر و كارفرما باید با صداقت و محبت و قدردانی توأم باشد و حق و حرمت هر كدام از این دو عنصر مهم در روند پیشرفت كشور، رعایت شود كه تنظیم این روابط بر عهده مجلس و دولت است.


* در منطق اسلام كار به این علت كه وسیله معاش است نوعی عبادت محسوب میشود، اما مهمتر از آن این است كه اسلام، نفس كار را عمل صالح میداند و برای آن اجر و ثواب قائل است كه تحقق این دیدگاه پیشرفت همه جانبه كشور را تضمین خواهد كرد. (8)


 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
· پاورقــــــــــــــــــــی

1) جمهوری اسلامی، 26/1/1385.
2) همان.
3) همان.
4) همان، 7/2/1385.
5) ابرار، 10/2/1385.
6) جمهوری اسلامی، 11/2/1385.
7) همان، 14/12/84.
8) همان، 7/2/85.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
گزیده سخنان مقام معظم رهبری (4)

ابتكار عمل جمهوری اسلامی


* امروز همانند سالهای اول انقلاب، جمهوری اسلامی ایران در میدان هماوردیهای سیاسی صاحب ابتكار است و رقبای او و قدرتها در موضع انفعال هستند.


انسجام ملت و مسئولان


* از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، امام رحمه الله و بزرگان همواره بر حفظ وحدت تأكید میكردند اما متأسفانه در مقطعی بر روی حاكمیت دوگانه در كشور كار شد و دشمنان نیز با انواع شیوهها آن را ترویج كردند اما آنچه اكنون بروز یافته، انسجام ملت و دولت و همه مسئولان است.
* در هیچ جای دنیا چنین صحنههایی وجود ندارد كه یك رئیس جمهور در شهرهای كوچك و بزرگ مورد استقبال این چنین جمعیت عظیمی قرار گیرد و این نمونه بارز انسجام میان ملت و مسئولان است.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
نامه رئیس جمهور
* نامه رئیس جمهور محترم به رئیس جمهور آمریكا نیز ابتكار خیلی خوبی بود زیرا در عرصه مسائل جهانی، ابتكار، جرأت و وارد میدان شدن و دیگران و رقبا را به دنبال خود كشیدن، حرف اول را میزند.
آذربایجانی و دفاع از انقلاب
* دشمنان، آذربایجان را نمیشناسند، زیرا آذربایجانی در دفاع جانانه از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و استقلال كشور همواره بی نظیر بوده است.
* امروز نیز مردم آذربایجان و عناصر بیدار و انقلابی این خطه، پاسخ دشمن را به بهترین وجه خواهند داد و همانگونه كه در شعارهای خود میگویند "آذربایجان جانباز از انقلاب جدا نخواهد شد. "
وظایف امروز مجلس
* مجلس شورای اسلامی ضمن حفظ مواضع مستقل خود باید ملاحظات را نیز در نظر بگیرد و دولت نیز باید به وظایف خود در قبال مجلس عمل كند و در مجموع مردم از تعامل قوا، احساس هماهنگی و همگرایی كنند.
* نمایندگان مجلس باید به گونهای عمل كنند كه از عملكرد آنان همان شعارهایی كه مردم برای آنها رأی دادند، تداعی شود. (1)
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
امام خمینی رحمه الله و وظایف امروز* مهمترین وظیفه، حفظ و حراست از اندیشه و اصول امام رحمه الله و حركت براساس آن اصول روشن و صریح است.
* امام خمینی رحمه الله با تكیه بر ایمانی حقیقی و روشن و بدون هراس از سختیها و تهدیدها، در دورانی كه حضور دین در اجتماع و حتی در عرصههای فردی بسیار كمرنگ و دین زدایی و اصول مادی بر دنیا حاكم بود، با قدرت وارد میدان شدند و با صراحت تمام، دین را به عنوان اساس زندگی انسانها مطرح و در صحنه عمل نیز نظام و دولتی را براساس دین پایه گذاری كردند.
* امام خمینی رحمه الله پایه گذار نهال و حقیقتی بودند كه اكنون ریشه دوانیده است و قدرتهای بزرگ نیز با وجود همه توطئهها و تلاشها، از مقابله با آن عاجزند.
* دشمنی قدرتهای سلطه طلب با نظام اسلامی، در واقع مقابله با اندیشه و راه امام رحمه الله است و با وجود گذشت 17 سال از ارتحال امام بزرگوار، آن شخصیت عظیم و حقیقت و هویت او هم چنان آماج حملات و كینه توزیهاست.
* ابراز علاقه و عشق مسلمانان جهان به انقلاب اسلامی و امام بزرگوار كه بخشی از آن در سفر مقامات بلندپایه ایرانی به كشورهای اسلامی تجلی مییابد، نشان دهنده عمق راهبردی نظام جمهوری اسلامی و شعاع وجودی امام رحمه الله است.
* نمیتوان شعار طرفداری از امام داد، اما به دنبال جداسازی ایدئولوژی از سیاست بود و در همان مسیر ایدئولوژی زدایی آمریكاییها حركت كرد.
* ما باید بدون تعارف و همانند امام رحمه الله در حفظ مرزهای اعتقادی و اصول خود صریح باشیم و نگذاریم مرزهای اعتقادی كمرنگ شوند. (2)
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
رسانهها، آسیب ها و وظیفه ها
* اگر بر مدیریت رسانهای و برنامه سازی رسانهها، دین، اخلاق و فضیلت حاكم شود، قطعا وضع بشر بهتر از وضع موجود خواهد بود و در چنین شرایطی رسانه ها میتوانند زمینه ساز خوشبختی انسانها باشند.
* رسانه ها میتوانند زمینه ساز گفتگوی آزاد و دو جانبه و همچنین چند جانبه میان ملتها و وسیلهای برای تبادل مفاهیم فرهنگی و اخلاقی و ارزشهای والای انسانی میان آنان باشند.
* امروز رسانههای دنیا به طور كامل در انحصار كسانی است كه بزرگترین كارخانه های اسلحه سازی و ویرانگرترین بمبهای اتمی را در اختیار دارند و خواستار حاكمیت فضیلت اخلاقی، دین، معنویت و صلح در جهان نیستند.
* امروز مصلحت صاحبان زر و زور اقتضا میكند كه رسانههای تحت سلطه آنها اسلام را مساوی تروریسم و آمریكا را مظهر حقوق بشر و دموكراسی نشان دهند. این دروغهای بزرگ با استفاده از ابزارهای پیشرفته و پیچیده ترین شیوهها به عنوان حقیقت به مردم دنیا القا میشود.
* این رسانهها ناگهان بیماری آنفولانزای مرغی را كه شاید تلفات آن در تمام جهان به هزار نفر هم نرسد خبر اول قرار میدهند ولی درباره كشتار صدو بیست هزار شهروند غیرنظامی عراقی، سكوت میكنند یا همچنین اگر در یك نقطه از فلسطین انفجاری رخ دهد و چند صهیونیست كشته شوند، از آن به عنوان فاجعه یاد میكنند اما به كشتار هر روزه مسلمانان فلسطین و اعلام رسمی رژیم صهیونیستی برای ترور فعالان فلسطینی بی توجهی میشود.
* مصلحت مدیریت امپراتوری رسانهای جهان اقتضا میكند كه بگویند ایران در صدد دستیابی به سلاح اتمی است در حالی كه مروجان این سیاست تبلیغی، به وضوح میدانند این دروغ است، اما در رسانههای جهان به هیچ وجه در خصوص تلاش دانشمندان یك ملت و دستیابی آنان به فناوری پیشرفته برای استفاده صلح آمیز، خبری منتشر نمیشود.
* اگر رسانههای دنیا دیدگاههای ملت ایران را در خصوص مسائل مهم جهانی همچون حقوق بشر، مردم سالاری دینی، نقش دین در زندگی مردم، نقش زن در زندگی اجتماعی و دیدگاه اسلام در خصوص زن، به شهروندان غربی منعكس كنند، اتفاقات مهمی رخ خواهد داد و بسیاری از سوء تفاهمها برطرف و در نهایت گستره تصمیم گیری قدرتمندان محدود میشود.
* اهمیت تأثیرگذاری هر رسانهای وظیفه مدیران و برنامه سازان آن رسانه را دوچندان میكند كه باید به این مسئله توجه شود.

 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
روابط ایران و عربستان سعودی
* همكاری و روابط گسترده جمهوری اسلامی ایران و عربستان علاوه بر اینكه در بر دارنده منافع كوتاه مدت و بلندمدت برای دو كشور است، برای جهان اسلام نیز بسیار مفید خواهد بود.
* ایران و عربستان باید در جهت پایه گذاری یك همكاری راهبردی برای حل مسائل مختلف جهان اسلام و تلاش برای اتحاد مسلمانان گام بردارند.
* دو كشور میتوانند در مسئله عراق همكاری خوبی داشته باشند و مانع از تلاش دشمنان برای شعلهور كردن اختلافات شیعه و سنی شوند.
* كشورهای اسلامی باید به دولت حماس در فلسطین كمك كنند، زیرا این دولت میتواند منشاء خدمات بزرگی برای آینده فلسطین باشد. (3)
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
· پاورقــــــــــــــــــــی

1) جمهوری اسلامی، 8/3/1385.
2) همان، 4/3/1385.
3) همان، 23/3/1385.
 
بالا