معرفی جغدسانان

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی جغدسانان

شاه بوف

مشخصات ظاهری: این پرنده ، 68 سانتیمتر طول دارد و بزرگترین جغد خاورمیانه است. گوشپرهایش بلند است، که درهنگام استراحت به صورت آویخته دیده می شود. بسیار بزرگتر از جغد ماهیخوار بوده و در اغلب مناطق شمالی ایران دیده می شود. پر و بالش قهوه ای تیره، بدن و سینه به رنگ زرد مایل به قهوه ای پر رنگ به شکل رگه های پهن طولی، چشم ها درشت و نارنجی، با رگه های پهن سینه، که در زیر تنه ی نازکتر شده، و پاهای پوشیده از پرهای نخودی تیره ی دیده می شود. اوایل صبح و هنگام غروب به شکار پرداخته و طعمه های بزرگ تا اندازه ی خرگوش را شکار می کند. روی درخت به طور قائم می نشیند و بیشتر تک زی است. هر چه به سوی جنوبف یعنی نواحی غربی، پیش برویم این پرنده را کمرنگ تر می بینیم.
صدا: پرنده ی نر در هنگام قلمرو خواهی ، صدایی شبیه «هو » یا «هو-و»دارد که دائم آن را تکرار می کند. زیستگاه: این پرنده در نواحی کوهستانی، استپ ها، مناطق صخره ای و سنگ های بیرون زده به سر برده و در لبه ی صخره ها وشکاف ها یا لانه های متروکه، آشیانه می سازد در ایران بومی و نسبتا فراوان است. حفاظت: در سال های اخیر جمعیت این پرنده به سبب تخریب زیستگاه هایش کاهش چشمگیری داشته است. بنابراین، حفاظت ا زمحل های تولید مثلش از اهمیت بسزایی برخوردارداست.

7312b754-1709-4e57-958b-097c51e33447.jpg

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی جغدسانان

مرغ حق

مشخصات ظاهری: این پرنده، 19 سانتیمتر طول دارد و اندازه اش کوچک و گوشپرها یش کوتاه است. از سه گونه ی دیگر مرغ حق به دشواری تمیز داده می شود. سر نسبتا بزرگ؛ گوشپرها کوچک به رنگ قهوه ای خاکستری (قهوه ای گل اخرایی) با صورت کمرنگ تر، و حاشیه ی تیره در اطراف چشمان زردش دیده می شود. همچنین پر وبال با خال های سفید نخودی مشخص، روتنه راه راه قهوه ای تیره، حاشیه های تارک، شانه ها و گوش ها با خال های سفید یا نخودی و زیر تنه راه راه با پیچ وخم جدا شده با لکه های سفید دیده می شود. ( در مرغ حق جنوبی این شکل رنگ دیده می شود). شاهپرها نیز دارای رگه رگه ی خاکستری کمرنگ است. از سایر جغدها به واسطه ی صدایش تشخیص داده شده و به طور کلی حشره خوار است.
صدا: صدای این پرنده در هنگام قلمرو خاهی مانند سوت آرامی شبیه «پوو » شنیده می شود. زیستگاه : این پرنده در درختان مجاور مناطق مسکونی، باغ ها، باغچه ها، و نیز در ساختمان های قدیمی به سر برده و در سوراخ درختان با آشیانه های متروک پرندگان دیگر آشیانه می سازد. در ایران، تابستان ها فراوان است. حفاظت: به سبب اینکه این پرنده مورد علاقه ی شکارچیان نیست، تنها خطری که این پرنده را تهدید می کند، تخریب زیستگاه است.

9d9fe57b-2f87-41d2-bd05-330443c6d4a0.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : معرفی جغدسانان

مرغ حق جنوبی

مشخصات ظاهری: این پرنده، 21 سانتیمتر طول دارد و بسیار شبیه مرغ حق است، با این تفاوت که روتنه شنی خاکستری روشن، بدون خال های سفید روی تاج یا پشت گردن و زیر تنه خاکستری با رگه های نازک سیاه است. حلقه ی دور چشم زرد پاها از پرهای خاکستری شنی با لکه های ریزتیره پوشیده شده است. پرنده ی جوان با زیر تنه ای کاملا خط دار (برخلاف پرنده ی بالغ و پرنده ی جوان مرغ حق) دیده می شود. شب زی بوده صدایش بهترین ویژ گی شناسایی این پرنده است.
صدا: صدای این پرنده آرام و فریادش تا فاصله ی کوتاهی شنیده میشود. پرنده ی نر در قلمرو خود، صدایی سبک و با نوسان، شبیه «ووو» یا «اووو-اووو-اووو» از این پرنده شنیده می شود. زیستگاه: این پرنده در مناطق نیمه بیابانی، باغ های درون شهرها و نخلستان ها به سر برده و در سوراخ درختان آشیانه می سازد.در ایران، در زیستگاه های مناسب در جنوب تا جنوب شرقی فراوان دیده می شود. حفاظت: چنین به نظر می رسد که جلوگیری از تخریب مناطق زیستگاهی این پرنده،خصوصا جلوگیری ا زقطع درختان قدیمی و نخلستان ها، برای حفاظتش کافی باشد.

90d049c1-63ac-42de-bfc6-b71d6fde81f2.jpg
 
بالا