اوژانس و حوادث و راههای مقابله با آسیب بیشتر hamid-sam

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : اوژانس و حوادث و راههای مقابله با آسیب بیشتر hamid-sam

تنگی نفس میتواند نشانه خطرناکی باشد

دانشمندان میگویند افرادی که دچار تنگی نفس هستند در مقایسه با آنها که درد قفسهسینه دارند، ممکن است بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار بگیرند.

به گزارش مدلاین پلاس، محققان دریافتهاند مبتلایان به تنگی نفس به میزان قابل ملاحظهای مرگ ناشی از بیماری قلبی را تجربه میکنند.
افراد اغلب تنگی نفس را یک نشانه جدی تلقی نمیکنند، اما به ویژه در کسانی که دارای عوامل خطر بیماریهای قلبی هستند و افرادی که بیماری ریوی ندارند، شاید تنگی نفس تنها نشانه وجود بیماری جدی قلبیعروقی باشد.
محققان میگویند احتمال مرگ در افرادی که مشخص شده بیماری عروق کرونر ندارند، اما دچار تنگی نفس بودهاند، چهار برابر بیماران بدون علامت و دو برابر بیمارانی است که درد قفسهسینه داشتهاند.
محققان میگویند شاید علت این باشد که پزشکان احتمالا بیماران دارای درد قفسهسینه را بیشتر به جراحی بایپس یا آنژیوپلاستی توصیه میکنند.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : اوژانس و حوادث و راههای مقابله با آسیب بیشتر hamid-sam

[h=1]دررفتگی[/h]
دررفتگی




دررفتگی یک جابجایی دائمی در سطوح مفصلی نسبت به یکدیگر است. دررفتگی کامل در صورت از دست دادن ارتباط بین دو سطح مفصلی کامل است ولی هنگامی که قطع تماس مشتقات مفصلی جزئی باشد٬ دررفتگی نسبی (subluxation) نام میگیرد. در هنگام دررفتگی کامل٬ مفصل چنان پیچیده یا کشیده شده که استخوانها از محل طبیعی خود در مفصل خارج یا جابه جا شده و ممکن است رباطها نیز کشیده یا پاره شوند.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : اوژانس و حوادث و راههای مقابله با آسیب بیشتر hamid-sam

[h=2]سببشناسی
[/h] اتیولوژی و سببشناسی دررفتگی سه بخش را دربرمیگیرد:


  • تروماتیک: پس از ضربه سخت و یک ترومای شدید٬ بخش انتهایی استخوان بطور کامل جابجا میشود.
  • دژنراتیو(پاتولوژیک): مربوط به آسیب کپسول لیگامانی (مانند آرتریت روماتوئید).
  • ناهنجاری مادرزادی: دفورمه بودن مفصل و انتهای استخوان (مثلا لگن).
مهمترین علامت در رفتگی بی حرکت ماندن سر استخوان در رفته در محل جدید بوده که همراه با کبودی ودرد زیاد است.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : اوژانس و حوادث و راههای مقابله با آسیب بیشتر hamid-sam

[h=1]دو استخوانی که مفصل را تشکیل میدهند چگونه در کنار یکدیگر باقی مانده و جدا نمیشوند
[/h]

عواملی که موجب میشوند این دو استخوان در کنار یکدیگر باقی بمانند را عوامل پایداری آن مفصل مینامند. این عوامل متعددند و هر کدام از آنها ممکن است در یک مفصل اهمیت بیشتری داشته باشد. مهمترین این عوامل عبارتند از

1450_orig.jpg

  • شکل استخوان ها. مثلا در مفصل ران یک طرف بصورت یک کاسه عمیق و طرف دیگر بصورت کره است. قرار گرفتن ایندو در داخل هم موجب پایداری مفصل میشود


  • لیگامان ها. نوارهای بافتی محکم و قابل انعطافی هستند که از یک سر به یک استخوان و از سر دیگر به استخوان دیگری که مفصل را تشکیل میدهد متصل میشود. اتصال لیگامان به نقاط خاصی از استخوان های دو طرف مفصل فقط اجازه حرکت در جهات مشخصی را به مفصل میدهد و مفصل در جهات دیگر نمیتواند حرکت کند. مفاصل زانو و انگشتان برای حفظ پایداری خود بیشتر به لیگامان ها وابسته اند.


  • عضلات اطراف مفصل اطراف آنرا گرفته و مانع حرکات نابجا در آن میشوند. قسمت زیادی از پایداری مفصل شانه به علت عضلات اطراف آن است.

  • فشار اتمسفر بیش از فشار مایعی است که بین دو استخوان تشکیل دهنده مفصل است و به این ترتیب در حفظ پایداری مفصل موثر است.

1452_orig.jpg

کپسول مفصل شانه در اطراف سر استخوان بازو و حفره گلنوئید است

در بعضی از مفاصل بدن مانند شانه، مچ دست و مفصل ران عضلات کمک زیادی به لیگامان ها برای حفظ پایداری مفصل میکنند. وقتی به مفصل نیروی زیادی وارد میشود عضلات بطور رفلکسی و غیر ارادی منقبض شده و موجب حفظ پایداری مفصل میشوند. در بعضی دیگر از مفاصل مانند مفاصل انگشتان، زانو و مچ پا عضلات، کمک زیادی در این زمینه نمیکنند. در این محل ها لیگامان ها به سبب وظیفه سنگین تری که دارند مجبورند قویتر شوند.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : اوژانس و حوادث و راههای مقابله با آسیب بیشتر hamid-sam

پیچ خوردگی ( Sprain ) :
پیچ خوردگی به آسیبی اطلاق می شود که در اثر چرخش یا کشش بیش ازحد معمول یک عضو در سطح مفصلی روی می دهد و کپسول اطراف مفصل و رباطهای آن آسیب ببینند.خونریزی در اطراف یا داخل کپسول مفصلی منجر به ایجاد علائم ونشانه های زیر خواهد شد. پیچ خوردگی اغلب در قوزک پا و زانو روی می دهد و نباید به صورت ناشیانه با آن برخورد کرد. درمان و برخورد نادرست با این آسیب می تواند اختلال در کار عضو را برای تمام عمر به ارمغان بیاورد. در بعضی مواقع جهت اصلاح این نوع آسیب نیاز به عمل جراحی برای ترمیم پارگی ها وجود دارد.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : اوژانس و حوادث و راههای مقابله با آسیب بیشتر hamid-sam

▪ علائم و نشانه ها
۱) حساسیت به فشار(تندرنس)به صورت یک نقطه بالای رباط آسیب دیده
۲) درد شدید , بطوری که مانع از حرکت روی عضو آسیب دیده شود.
۳) بی ثباتی مفصل که به صورت افزایش دامنه حرکات مفصلی بروز می کند, ممکن است با تورم و گرفتن وضعیت ضد درد مخفی شود.
۴) تورم و خونمردگی وگرم شدن سطح مفصل به علت پارگی مویرگها
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
همه چیز در یک آن اتفاق می افتد و در این حال، زمان ارزش فراوانی پیدا می کند. برای همه ما این اتفاق پیش آمده که در حین خوردن خوراکی، جسمی خارجی راه تنفسی مان را بند آورده و حالت خفگی به ما دست داده است. مغز انسان در صورت نرسیدن اکسیژن، در فاصله 6-4 دقیقه دچار مرگ می شود. متأسفانه سالانه هزاران نفر به این شکل زندگی خود را از دست می دهند. دو سوم از این افراد را کودکانی تشکیل می دهند که اغلب آنها سن زیر سه سال دارند، در عین حال این خطر همه را تهدید می نماید. حرکت تکنیکی و ساده هایملیخ شما را قادر می سازد تا در حد امکان، اشخاص را از خطر خفگی نجات دهید. با یادگیری این روش، حتی می توانید خود را نیز از خطر خفگی برهانید. فرد در حال خفگی نه می تواند صحبت کند و نه توانائی تنفس دارد، لذا به کمک شما سخت نیازمند است. هیچگاه به پشت شخص در حال خفگی نزنید، چرا که ممکن است کار مشکل تر شود (مگر آنکه نیم تنه بالائی شخص رو به پائین باشد). خندیدن و یا حرف زدن در حین جویدن غذا و بلعیدن آن ممکن است باعث ایجاد حالت خفگی گردد. به هنگامی که حالت خفگی دست می دهد، هرگز محلی را که دیگران در آن هستند ترک نکنید و همانند شکل زیر، با اشاره وضعیت خود را به آنان بفهمانید.
 

hamid-sam

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
تأثیر این تکنیک به این دلیل است که در حالت قطع تنفس بیمار، هنوز مقدار قابل توجهی هوا داخل ششها باقی است و با فشردن سریع دستها بر روی شکم مصدوم (بین قفسه سینه و ناف)، ششها فشرده می شوند و هوای موجود در آنها به سمت نای حرکت می کند و جسم خارجی را به سمت بیرون حلق می راند. خفگی در کودکان اغلب به دلیل بلعیدن جسم خارجی رخ می دهد. در مورد به کارگیری این تکنیک برای کودکان با احتیاط کامل عمل کنید.
 
بالا