ترفندهای آفیس

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

باگ جدید وحشتناک در اکسل 2007!




Excel را میتوان یکی از معروف ترین نرم افزارهای قدیمی تولید شده توسط مایکروسافت دانست که برای محاسبات ریاضی و آماری بیشترین کاربرد را داراست. مدت زمانی است که Excel 2007 در بسته Office 2007 توسط مایکروسافت عرضه شده است. در نسخه 2007 اکسل ، قابلیتهای جدیدتر و متنوع تر و همین طور ظاهری جذاب تر گنجانده شده است. اما در تاریخ 22 سپتامبر 2007 ، یک باگ ریاضی وحشتناک در اکسل 2007 یافت شد! مشکلی که واقعأ مسئولان مایکروسافت را سردرگم کرده است و تاکنون اصلاحیه ای نیز در این خصوص ارائه نشده است. لازم به ذکر است این موضوع اولین بار توسط یک رسانه فارسی زبان ، به وسیله ترفندستان منتشر میشود و در میان رسانه های خارجی نیز به تازگی به بحثی داغ تبدیل شده است.
اما این باگ چیست؟

اکنون به وسیله یک ماشین حساب یا حتی ماشین حساب خود ویندوز دو عدد 850 و 77.1 را در هم دیگر ضرب کنید. حاصل طبعأ 65535 خواهد شد.
اما اکنون این کار را به وسیله اکسل 2007 ، قوی ترین نرم افزار محاسباتی انجام دهید! در میان تعجب حاصل 100,000 خواهد شد! یک عدد رند و کاملأ بی ارتباط!
فرمول ضرب این دو عدد در اکسل نیز SUMPRODUCT(850,77.1) 0= میباشد.

جالب اینکه علاوه بر اعداد فوق ، این باگ بر روی اعداد دیگری نیز پابرجاست. بحث کاملی پیرامون این موضوع در یکی از گروه های گوگل مطرح شده که به نتایجی نیز رسیده است و در اینجا قابل مشاهده است.

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: مبتدی
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

رسم جدول در Microsoft Word 2007 به ساده ترین شکل ممکن!



یکی از قابلیت هایی که همواره در نرم افزار Microsoft Word از همان ابتدا موجود بوده است ، امکان رسم جداول به منظور تنظیم سطرها و ستونهای مختلف در در داخل متن بوده است. اما در آخرین نسخه مجموعه آفیس ، Word 2007 قابلیت جالبی در این خصوص را داراست. به طوریکه شما میتوانید به سادگی تمام و تنها با استفاده از دکمه های کیبورد جدول های مختلفی را در داخل Word 2007 ترسیم کنید. بدون نیاز به کلنجار رفتن با قسمتهای مختلف برنامه. در این ترفند قصد داریم تا به معرفی این موضوع که بسیاری از کاربران از آن بی خبرند بپردازیم.
بدین منظور:

نرم افزار Microsoft Word 2007 را اجرا کنید.
تمام کاری که شما لازم است انجام دهید استفاده از دو کلید کیبورد یعنی + و - است.

بدین صورت که در محدوده تایپی +-+ را وارد نمایید و Enter بزنید. خواهید دید که یک جدول خواهید داشت!
علامت + نمایانگر ستون شما و علامت - نمایان گر میزان پهنای میان دو ستون است.
جدولی که شما با +-+ رسم کردید یک جدول کوچک یک ستونه خواهد بود.

برای درک بیشتر به مثال تصویری زیر توجه کنید:
به فرض ما قصد داریم یک جدول 3 ستونه با عرض طولانی در ستون وسط داشته باشیم.
ترکیبی که از + ها و - ها باید وارد کنیم به شکل زیر خواهد بود:

سپس Enter میزنیم تا جدول ما رسم شود:


همچنین کافی است کلید Tab را بزنید تا ردیفهای بعدی جدول را داشته باشید.



www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: متوسط
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

Visual Basic در درون Microsoft Word 2007



احتمالأ شما نیز تاکنون نام دو نرم افزار Microsoft Word و Visual Basic را شنیده اید. Word پرطرفدارترین نرم افزار پردازش متون و VB یکی از بهترین برنامه های نگارش برنامه به شمار می آید. در آخرین نسخه ای که مایکروسافت از Word عرضه کرده است ، یعنی Microsoft Word 2007 شما میتوانید از Visual Basic در دل این نرم افزار استفاده کنید ، اما بسیاری طریقه این کار را نمیدانند! در این ترفند قصد داریم به روش اجرای Visual Basic در درون Word 2007 بپردازیم.

بدین منظور:
کافی است ابتدا Microsoft Word 2007 را اجرا کنید.
سپس در داخل برنامه (ترفندستان) کلیدهای ترکیبی Alt+F11 را همزمان فشار دهید.
خواهید دید که اکنون در محیط Visual Basic هستید.

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: مبتدی

 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

ترفند فوق جدید در Microsoft Word 2007



مایکروسافت همزمان با عرضه ویندوز ویستا ، آفیس 2007 خود را عرضه کرد. در این بسته نرم افزار ، Microsoft Word 2007 نیز با تغییرات فراوان و قابلیتهای جدید نیز منتشر شد. همچنین بسیاری از کاربران ویندوز XP نیز Word 2007 را بر روی سیستم های خود نصب کرده اند. طبعأ با عرضه هر نرم افزار جدید ، ترفندهای جدیدی نیز به آن افزوده میشود. در این ترفند قصد داریم به معرفی یک ترفند جدید و در عین حال جالب و بامزه که به شکل مخفی در نرم افزار Microsoft Word 2007 گنجانده شده است بپردازیم. لازم به ذکر است این ترفند برای اولین بار توسط وب سایت ترفندستان در میان سایت های پارسی و همچنین جزء معدود سایتهای اینترنتی است که این ترفند را بازگو میکند!
بدین منظور:
نرم افزار Microsoft Word 2007 را اجرا نمایید.
اکنون در یک صفحه خالی عبارت زیر را وارد نمایید و سپس Enter بزنید:
=lorem()

خواهید دید که پس از زدن Enter جملات عجیب و غریبی بر روی صفحه ظاهر میشود!

این کار که در نسخه های قبلی Word به طریقی دیگر امکان پذیر بود ، در حدود دو سال پیش در ترفندستان برای نسخه های قبلی مطرح شده بود (این ترفند) و اینک در نسخه 2007 برنامه Word این کار به وسیله کد فوق امکان پذیر است.

دقت نمایید که تعداد سطور و پاراگراف های نمایش داده شده نیز به شکل دستی توسط خود شما قابل تنظیم است به فرمول زیر:
=lorem(تعداد سطرها,تعداد پاراگرافها)

به عنوان مثال برای 6 پاراگراف و 20 سطر خواهیم داشت:
=lorem(6,20)

با این کار جالب میتوانید دوستان خود را تقریبأ شگفت زده کنید!

در خصوص متنی که تقریبأ غیرقابل تشخیص است نیز باید گفت این عبارت ها که Lorem Ipsum نام دارد خود تاریخچه پیچیده ای دارد. تنها ذکر این نکته ضروری است که Lorem Ipsum متونی است که معمولأ به هنگام ساخت صفحات سایت ها و سایر پروژه ها به شکل پیش فرض و به عنوان مثالی از متن قرار میگیرد. اطلاعات کامل پیرامون Lorem Ipsum در ویکی پدیا موجود است:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lorem_ipsum

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: مبتدی
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

انجام عملیات ریاضی در Microsoft Word به شکلی سریع




احتمالأ شما نیز تاکنون با نرم افزار معروف Microsoft Word به منظور تایپ و ویرایش متون استفاده کرده اید. این نرم افزار قابلیتهای متعدد و گسترده ای دارد. یکی از این ابزارها که در Word وجود دارد ابزار مخصوص تایپ فرمول های پیچیده ریاضی است که قبلأ در ترفندستان معرفی شده بود. این ابزار دارای پیچیدگی های خاص خود است و بیشتر به کار کاربران حرفه ای میاید و همچنین کار با این ابزار مقادیری زمان بر است. اما جدا از این قابلیت ، Microsoft Word امکان انجام عملیات ریاضی را به شکلی مخفی در خود جای داده است ، به طوری که به نوعی یک ماشین حساب تقریبأ پیشرفته را در دل خود جای داده است. در این ترفند قصد داریم به بررسی این قابلیت Microsoft Word که به شما امکان انجام عملیات ریاضی را به شکلی سریع و در داخل خود نرم افزار میدهد ، بپردازیم.
این ترفند بر روی کلیه نسخه های Microsoft Word عمل میکند.

بدین منظور:
نرم افزار Word را اجرا کنید.
از منوی Tools بر روی Customize کلیک کنید.

در پنجره جدید به تب Commands بروید.
اکنون یک پنجره دارای 2 ستون خواهید داشت. از ستون Tools ، Category را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید. از ستون دیگر ، Tools Calculate را پیدا کنید (جزء موارد آخر). اکنون Tools Calculate را گرفته و آن را در جای مناسبی از نوار ابزار بالای صفحه رها کنید. ( Drog & Drop ) .
پس از اینکه دکمه Tools Calculate در جای مناسبی از نوار ابزار جای گرفت ، پنجره Customize را ببندید.
حال در یک صفحه خالی Word ، به عنوان مثال دو عدد را این گونه بنویسید:
253
+
789
هر عدد با یک Enter از خطی بعدی جدا گردد. عملگر ریاضی هم مابین دو خط عدد جای گیرد.

یا دو عدد را پشت سر هم و به شکل زیر وارد کنید:
253 + 789

اکنون این 3سه خط را با موس بگیرید و به حالت انتخاب درآورید ( Highlight کنید ) ، بر روی دکمه Tools Calculate که ایجاد کردید ، کلیک کنید.
سپس در خط بعدی ، دکمه Ctrl+V را همزمان فشار دهید تا پاسخ که در اینجا به فرض 1042 است نمایان شود.

این کار را میتوانید با کلیه اعداد چند رقمی و چند تایی صورت دهید. تنها عملگر شما برای عملیات متفاوت میشود که در جدول زیر لیست کلیه این عملگر ها را مشاهده میکنید:

عملیات: جمع | عملگر: + یا فاصله | مثال: 220 + 419 982 | نتیجه: 1621
عملیات: تفریق| عملگر: - یا ( ) | مثال: 1440 (312) - 96 | نتیجه: 1032
عملیات: ضرب | عملگر: * | مثال: 24 * 199 | نتیجه: 4,776

عملیات: تقسیم | عملگر: / | مثال: 20,000/36 | نتیجه: 555.56
عملیات: جذر | عملگر: ^ | مثال: (32^(1/5))^8 | نتیجه: 256
عملیات: درصد | عملگر: % | مثال: 89 * 15% | نتیجه: 13.35

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: پیشرفته

 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

ترفندهای جدید و ریز و درشت از مایکروسافت آفیس




در این ترفند قصد داریم به معرفی تعداد زیادی ترفند کوچک اما در عین حال کاربردی و هوشمند بپردازیم که هر یک در یکی از برنامه های مجموعه نرم افزاری آفیس همانند Word ، Powerpoint و ... کاربرد دارد. در صورتی که بسته نرم افزاری آفیس بر روی سیستم شما نصب است این ترفندهای را از دست ندهید چرا که واقعأ به کار شما خواهند آمد.
جابجایی متن: Word97-2003
با ترفند زیر به راه حلی راحت و سریع برای کپی و یا جابجایی قسمتی از متن دست خواهید یافت: ابتدا متن و یا گرافیکی را که تصمیم به حرکت آن دارید علامتگذاری کنید. صفحه تصویر را با کمک حاشیههای آن که در سمت راست و گوشه قابل حرکتند. به قدری جابجا کنید که مکانی را که میخواهید عنصر مربوطه به آن اضافه شود کاملا در دید قرار بگیرد. سپس برای جابجایی دکمه Ctrl و برای کپی کردن ترکیب دکمههای Ctrl+Shift را کلیک کرده و با دکمه راست موش بر روی مقصد کلیک کنید.
توجه: در هنگام تکان دادن ویا بالا و پایین بردن، اجازه تکان دادن نشانگر را ندارید، چرا که که بخش علامتگذاری شده از حالت انتخاب خارج خواهد شد.

Animations: در پاورپوینت XP/2003
برای اینکه در یک Presentation پاورپوینت عناصر خاصی را نشان دهید، برای مثال بخش های متنی را پس از شروع کار، ابتدا عنصر مربوطه را علامتگذاری کنید. اگر حوزه انتخابی شما مربوط به چند عنصر میباشد، یکی پس از دیگری آنها را با فشار دکمه Ctrl علامتگذاری کنید.
پس از یکبار راست کلیک کردن، گزینه Customize Animation و سپس Add Effect را برگزینید. برای مثال میتوانید برای بخش Entry جلوه Approach را انتخاب کنید.
اگر ظاهر شدن در هنگام معرفی را خواستارید اما میخواهید که آنرا شخصا کنترل کنید در گزینه Start گزینه as click را برگزینید و اگر میخواهید که به صورت اتوماتیک جلوه مورد نظر ظاهر شود از گزینه With previous استفاده کنید. اگر خواستار پدیدار شدن دستهای از جلوهها یکی پس از دیگری میباشید. باز گزینه Start را برگزینید و سپس After Previous را انتخاب کنید.
ترتیب ظاهر شدن جلوهها را میتوانید در گزینه Change Order تغییر دهید.

ذخیره کردن پیوست نامههای الکترونیک: Outlook2000-2003
برای اینکه چند فایل موجود در پیوست یک نامه الکترونیک را ذخیره کنید، احتیاجی به فراخوانی تکتک آنها ندارید. برای اینکار نامه مورد نظر را باز کنید و گزینه موجود در منو با نام File-Save Plants را برگزینید. اکنون در بخشی شاهد اسامی تمامی فایلهای پیوستی خواهید بود. در حالت استاندارد، همه آنها علامتگذاری شدهاند. با فشار دکمه Ctrl میتوانید هر کدام از فایلها را که نمیخواهید ذخیره کنید، از حالت علامتگذاری شده در آورید.

ارتباطات سلولی: اکسل 97-2003
شما میتوانید ارتباطات سلولی نسبی را پس از انجام کار در یک فرمول به ارتباطات سلولی کامل تبدیل کنید و برعکس. برای اینکار به سلول مورد نظر بروید و در سطری که در حال تغییراتی در آن هستید یک گزینه سلول و یا تمامی فرمول را علامتگذاری کنید. با دکمه f4 اکسل نوع ارتباطات سلول را عوض خواهد شد. مثلا a1 بنا به ترتیب تبدیل به A$1، $A$1 و $A1 خواهد شد.

انتخاب مکان: Word 2000-2003
قالبهای اتوماتیک به سختی با موش در یک متن به مکان خاصی انتقال پیدا میکنند. بهترین راه این ایست که در حالی که دکمه Ctrl را کلیک کردهاید با دکمههای جهت کار کنید. با این کار، گرافیک مورد نظر را به اندازه یک پیکسل جابجا میکنید. بدون فشار دادن دکمه Ctrl قالب اتوماتیک را به خط بعدی انتقال خواهید داد. فاصله میان خطوط و یا بعضی اوقات قالبها را در نوار ابزار در گزینه draw و زیر گزینه reticule میتوانید تنظیم کنید و یا تغییر دهید.

حذف ماکروهایی که بصورت خودکار اجرا میشوند:
در (Excel/Word(2000-2003 میتوانید در هنگام باز کردن سندی از آفیس، روند یک Auto Open Macro ساخته شده با آن را بدون از کار انداختن تمامی macrosها از بین ببرید. برای اینکار طبقه امنیتی را در Word و اکسل با کمک گزینههای Tools-Macro-Security به حد متوسط برسانید. اکنون اگر در هنگام فراخوانی یک سند دکمه Shift را فشار دهید، دیگر روند Auto Open Macro انجام نخواهد گرفت.

چاپ رنگی: OpenOffice.org
اگر هنگامی که شروع به استفاده از یک پرینتر رنگی کردید، به این نتیجه رسیدید که تمامی برنامههای کاربردی به صورت رنگی چاپ میکنند و فقط Openoffice.org نمیتواند رنگی چاپ کند، بهتر است که گزینه Tools-Options-Print را کنترل کنید. تحت گزینه گفته شده برنامه Openoffice.org امکان سیاه سفید کردن کامل عکس را قبل از چاپ میدهد. این گزینه را باید به کلی غیرفعال کنید.

رسیدن سریع به پوشه مورد نظر: آفیس 2003
در آفیس 97 تا XP گزینههای Open و Save as دارای زیر گزینهای به نام Tools میباشند. در این بخش گزینهای هم معنی با Add to Favorites به چشم میخورد. با انتخاب این گزینه، پوشه انتخاب شده را به لیست Favoriteها اضافه میکنید.
در قسمت چپ پنجره آیکون Favorites را میتوانید مشاهده کنید. پس از یکبار کلیک کردن بر روی این آیکون ، لیستی از Favoriteهای شما برای انتخاب حاضر خواهند شد. در آفیس 2003 این عملکرد وجود ندارد. به جای آن در گزینه Extras زیر گزینه Add to My places به چشم خواهد خورد. با انتخاب این زیر گزینه پوشه مورد نظر را به نوار موجود در سمت چپ پنجره اضافه خواهید کرد. برای اینکه تا حدودی به نحوه عملکرد معمولی و عادت کرده خود باز گردید، میتوانید در اینجا پوشه favorite خود یعنی (userprofile%favorits%) را اضافه کنید.

بایگانی فایل: Word 97-2003
اینکه نرمافزار Word چه پوشهای را به صورت استاندارد در زمان استفاده از گزینههای File-Open یا File-Save نشان میدهد میتوانید شخصا تعیین کنید تنظیمات مربوطه را میتوانید در Tools-Options-File locations-Documents بیابید. اینکه فایلهایی را که شخصا درست کرده و به صورت الگو در آوردهاید در کجا ثبت میشوند، نیز در همان بخش، قسمت User templates قابل مشاهدهاند. نرمافزار Word هنگامی که شما برای ذخیره نوع فایلی DOT را انتخاب کنید از این دایرکتوری استفاده میکند.
توسط دکمه Modify در همان بخش میتوانید تنظیمات مربوطه را تغییر داده و تعیین کنیدکه برای مثال فایلهای DOT و DOC در کجا ذخیره شوند.

بستن همه: اکسل
اگر به برنامه اکسل پایان نبخشیدهاید، اما میخواهید که تمامی پوشههای کاری باز، بسته شوند. دکمه Shift را فشار داده و گزینه File را از منو برگزینید به جای گزینه Close که معمولا در منو وجود دارد اکنون گزینه Close all به چشم میخورد. در مورد فایلهایی که هنوز آنها را ذخیره نکردهاید، از شما دوباره سوال خواهد شد.

تکمیل تقویم: اکسل 97-2003
اگر میخواهید که از عنصر هادی تقویم در اکسل بدون اکسس استفاده می توانید نسخه 9.0 آنرا از آدرس زیر دریافت کنید:
http://download.microsoft.com/download/acc...us/actxsamp.exe
حجم این فایل 1.8 مگابایت میباشد.

این برنامه در تمامی نسخههای اکسل از 97 تا 2003 کار میکند. فایلها را در دایرکتوری مورد نظر از حالت فشرده خارج کرده و اگر از اکسل 97 استفاده میکنید، فایل MScal.OCX را در دایرکتوری C:/Windows/System32 کپی کنید.
برای اکسل 2003 و 2000 و یا XP باید آنرا به دایرکتوری آفیس مثلا در C:/programs/Microsoft/office/office برده و سپس فایل را توسط Start-Run با دستور Regsvr32mscal.OCX ثبت کنید.
سپس میتوانید عملیات فعالسازی تقویم را شروع کنید. پس از اینکه عنصر تقویم را اضافه کردید میتوانید در پنجره خصوصیات مربوط به Visual-Basic-Editors که با دکمه F4 نیز فعال میشود، برای خصوصیات Month length و Day length گزینه System یا (System(middle را بر گزینید در این صورت در تقویم اسامی روزها و ماهها به زبان دیگری نیز نشان داده خواهد شد.

محاسبات بدون فرمول: اکسل
اگر پس از انجام کارتان متوجه شدید که باید تمامی اعداد یک ستون و یا یک محدوده را 3 درصد افزایش دهید و یا از همه اعداد ارزش ثابتی را کم کنید، دو راه خواهید داشت:
بیشتر کاربران اکسل از یک ستون کمکی با فرمول حدودی AA*1,03= استفاده میکنند که بعد از آوردن ستون به اندازه مورد نیاز آن را به طرف پایین خواهند کشید. برای جایگزینی ارزشهای کاملا عددی در فرمول باید ستون گفته شده پس از آوردنش کپی شده و توسط گزینههای Edit-Paste Special-Values بنا به ارزش عددی مورد نظر کمتر شود. پس از انجام کار اجازه دارید که ستون خروجی را پاک کنید و اما راهی سادهتر:
در یک سلول خالی ارزش 1,03 را وارد کنید، با دکمههای Ctrl -C آن را کپی کنید، ستون مورد نظر را علامتگذاری کرده و سپس گزینههای Edit-Paste Special-Multiply را برگزینید.
سلول کمکی با ارزش 1,03 را میتوانید پس از انجام کار پاک کنید.

تناسب دادن نمای روز: Outlook 2003
در تقویم Outlook به راحتی توسط دکمههای موجود میتوانید صفحات را میان نمای هفتههای کاری، ماهها و هفتهها عوض کنید اما مسئلهای که کسی زیاد به آن آشنایی ندارد، اینست که توسط دکمههای ترکیبی به راحتی میتوانید نمایی از 1 تا 10 روز را به نمایش بگذارید. برای اینکار در یکی از نماهای موجود اولین روز مورد نظر را علامتگذاری کنید، سپس دکمه ALT را با عددی میان یک تا ده فشار دهید . در این میان دکمه O برای عدد ده میباشد. از دکمههای اعداد معمولی در کیبورد استفاده کنید.

مدیریتی سریعتر: PowerPoint 97-2003
در زمان یک معرفی (ترفندستان) برای نشان دادن فویل قبلر از Cursor left="left" و برای فویل بعدی از Cursor right="right" استفاده میشود. اگر شماره فویل را وارد کرده و دکمه Return را بزنید، مستقیما به صفحه مورد نظر خواهد رفت از نسخه 2000 به بعد نیز اگر دکمه راست و چپ موش را چند ثانیه با هم در حالت کلیک نگه دارید. به صفحه شماره یک باز خواهید گشت.

کوچکتر کردن Data File: در Outlook 2000-2003
برای کوچک کردن فایلهایی از Outlook مانند Outlook.PST یا Archive.PST گزینههای File-Data file Management را در Outlook XP و 2003 برگزینید. فایل مورد نظر را علامتگذاری کرده و سپس Setting را بر گزینید. در قسمت باز شده گزینه Compress now را برگزینید در Outlook 2000 گزینههای View-File lists را انتخاب کرده و با دکمه راست موش گزینه Outlook Today «پوشه شخصی» را کلیک کنید. سپس Properties را برگزیده و در بخش General گزینه Advanced را کلیک کنید. در آخر گزینه Compress now را برگزینید.

کنترل علامتگذاریها: اکسل 97-2003
هنگامی که محدوده بزرگی از یک جدول را علامتگذاری کردهاید، مشکل خواهد بود که همه آن را کنترل کنید. در اینجا ترکیب دکمهها به شما کمک میکنند:
کلیک کردن پشت سرهم Ctrl -Shift -i به شما در جهت حرکت عقربههای ساعت هر چهارگوشه مکان علامتگذاری شده را نشان خواهد داد.

مقایسه صفحات جدول: اکسل 97- 2003
اگر دو صفحه حدودا یکسان و مشابه به هم در اختیار دارید و میخواهید کنترل کنید که کدام یک از سلولها در یک پوشه کاری با هم تفاوت دارند،اینگونه عمل کنید: در پوشه انتخابی ابتدا یک سوم صفحه جدول را انتخاب کنید و یا تشکیل دهید و در سلول A1 فرمول زیر را نوشته و با دکمه Return آنرا تایید کنید:
If(Identical(page1 !A1,page2 !A1);'''';****)i=

سپس سلول را علامتگذاری کرده و در گوشه پایینی سمت راست بخش علامتگذاری شده کلیک کنید و در حالی که دکمه موش را در حالت کلیک نگه داشتهاید گوشه سلول را تا تمام سلولهایی که میخواهید کنترل شوند، بکشید. روند را از راه کشیدن ستون پر شده به سمت راست و بر روی تمامی ستونها که میخواهید کنترل کنید، تکرار کنید. تمامی سلولهایی که گزینه ,,,*** برای آنها در نظر گرفته میشود، در هر دو صفحه جدول با هم تفاوت دارند.

دو Hotkey برای یک کار: اکسل 97- 2003
اکسل دارای یک Hotkey تشریح نشده است هنگامی که دکمههای Ctrl -i را فشار دهید نرمافزار ارزش با فرمول یا قالب سلول بالایی را به سلولی که درون آن هستید منتقل میکند. البته اگر سلول بالایی را انتخاب کرده و سپس با موش به طرف پایین بکشید هم باز همن نتیجه را بدست خواهید آورد. جایگزین این عمل ترکیب دکمههای Ctrl -C و Ctrl -V نیز میباشد. اما ترکیب دکمه اولی سریعتر است.

چاپ Hotkeys: در Powerpoint XP و 2003
اگر میخواهید لیستی از تمامی دکمههای ترکیبی نرمافزار بر روی برگه داشته باشید، توسط F1 بخش کمک PowerPoint را فراخوانی کنید. اگر Help.Wizard شروع به کار کرد، گزینه Options را برگزیده و گزینه زیر را غیرفعال کنید: Use Office-Wizard
تایید کرد و سپس دوباره دکمه F1 را فشاردهید. در پاورپوینت XP در بخش Contents ستون Microsoft PowerPoint - Help و سپس Microsoft PowerPoint-entry Helps و در آخر keyboard shortcuts را برگزینید. در نسخه 2003 بخش table of contents و ستونهای start and setting و entry helps و keyboard shortcuts را فراخونی کنید. در این قسمت سه سند وجود دارد برای چاپ آن ابتدا اولی را علامتگذاری کرده و در قسمت راست پنجره گزینه Display all را برگزینید تا تمامی زیر ستونها بسته شوند. سپس ترکیب دکمههای Ctrl -P را فشار دهید. این کار را برای هر سه سند انجام دهید.

Forward کردن چند میل: Outlook XP, 2003
برای اینکه چند خبر را به یک دریافت کننده Forward کنیم، احتیاج به باز کردن هر کدام از آنها و انتخاب هر باره دریافت کننده نداریم برای اینکار ابتدا در Inbox تمامی میلها را علامت میزنیم به محض انتخاب Forward میلی باز خواهد شد که خبرهای علامت زده شده را به عنوان پیوست به همراه خواهد داشت. دریافت کننده را انتخاب کرده و به حالت همیشگی میل را میفرستیم.

گرافیک در زمینه: Word 2000-20043
میخواهید به سندی در Word یک زمینه اضافه کنید تا زیباتر به نظر برسد گزینههای Insert-Picture-Autoshapes را برگزینید. در نوار ابزار پدید آمده فرم مورد نظر را انتخاب کنید. مثلا Start and Banners نشانگر موش تبدیل به یک ضربدر میشود و شما میتوانید گرافیک مورد نظر را در سند وارد کنید و یا آنرا جابجا کنید. در نسخه Word 2000 از منو گزینه Autoshape formatting را انتخاب کنید. در نسخههای 2003 یا 2002(XP) قسمت گرافیکی در یک بخش نقاشی وجود دارد. در اینجا از منو گزینه sign area را برگزینید گزینههای مورد نظر و قابل دسترس در نسخههای مختلف کمی متفاوت اما در بخش خصوصیات گرافیک موارد کرده همه گزینهها یکسانند.
در بخش layout گزینه Send Behind Text را انتخاب کنید. در صورتی که این گزینه در آنجا نبود روی گرافیک دکمه راست موش را کلیک کرده و گزینههای Order و Send Behind text را برگزینید. در بخش Colors and Lines میتوانید رنگ گرافیک را انتخاب کنید. در آخر گزینه OK رافشار دهید و گرافیک را به نقطه مورد نظر خود انتقال دهید.

بهترین پهنا برای یک ستون: اکسل 97- 2003
در حالی که اعداد کم در پهنای ستون جای میگیرند، هنگامی که کمی به اعداد اضافه شد یا علاماتی مانند (###) و یا فرمولهای جمع و ضرب لزوم جایگیری در ستون را پیدا کردند. دیگر دلواپسیها و آزمایشات شروع میشوند.با کمک رمز بندی برای ستونها میتوانید از آزمایشات صرفنظر کنید. با دوبار کلیک کردن بر روی یک خط صفحهای با نام مرزبندی ستونی باز خواهد شد که به شما اجازه تنظیم اتوماتیک پنهای یک ستون را خواهد داد. برای مثال اگر میخواهید که ستون C را تناسب دهید. باید در مرزبندی ستونی خط بین C و D دست به تغییر و تنظیم بزنید.

- رسیدن سریع به مرزها: اکسل 97-2003

میخواهید هنگامی که با جداول بزرگ کار میکنید، به سرعت دستیابی به گوشههای یک صفحه کاری پیدا کنید. نوارهای حرکتی افقی و عمودی صفحه به شما مکان مورد نظر را در جدول نشان میدهند. اگر نمیخواهید که هر بار توسط کلیک کردن موش با نوارهای حرکتی کار کنید، دکمه Shift را نگه داشته و قسمت علامتگذاری شده در نوارهای حرکتی افقی یا عمودی را به حرکت در آورده و بکشید بدین وسیله به سرعت به هدف خود خواهید رسید.

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: مبتدی
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

ارسال ایمیل صوتی از طریق نرم افزار Outlook




یکی از توانمندی هایی که نرم افزار Microsoft Outlook برخوردار است و اکثر کاربران از آن بی خبرند ، قابلیت ارسال ایمیل صوتی یا Voice Mail است. با استفاده از این روش شما میتوانید یک پیغام صوتی را ضبط کرده و برای فرد مقابل ارسال کنید. سپس او میتواند پیغام شما را به شکل صوتی دریافت کند.

برای این کار:
ابتدا نیاز است تا پیغام صوتی خود را ضبط کنید. بدین منظور میتوانید از Recorder خود ویندوز استفاده کنید. از منوی Start وارد All Programs شده ، سپس از شاخه Accessories و سپس Entertainment بر روی Sound Recorder کلیک کنید.(ترفندستان) اکنون از طریق میکروفون پیام خود را بخوانید و توسط برنامه ضبط و ذخیره سازی کنید. حجم فایل صوتی کم خواهد بود.
اکنون نرم افزار Outlook را اجرا کنید.

وارد صفحه مربوط به ارسال ایمیل شوید. اکنون از نوار بالا و منوی Insert روی قسمت File کلیک کنید. حالا فایل صوتی خود را انتخاب کنید و روی دکمه Insert کلیک کنید.
حال میتوانید متن نامه را نیز وارد کرده و ایمیل را ارسال کنید.

اکنون پیام شما همراه فایل صوتی به شکل Voice Mail برای فرد مورد نظر ارسال میشود. در صورتی که خود فرد دریافت کننده نیز از برنامه Outlook و امثالهم استفاده کند به محض مشاهده ایمیل میتواند پیغام صوتی را بشوند. در غیر این صورت پیغام صوتی به شکل یک فایل پیوست برای فرد مورد نظر قابل دریافت است.

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: مبتدی
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

7 ترفند کاربردی در نرم افزار Word



قصد داریم تا هم اکنون 7 ترفند ساده اما کاربردی در نرم افزار Word را به شما معرفی کنیم. با بکار بستن این ترفندها در کار خود با نرم افزار Word سرعت بخشید و همچنین خود را حرفه ای تر نشان دهید.
1- با فشردن کلید Shift + F5 میتوانید به قسمتی از متن که بتازگی تغییری در آن ایجاد کرده اید بروید. فشردن مجدد این کلیدها شما را به قسمتهای تغییر یافته قبلی متن میبرد.

2- اگر فرمت قسمتی از متن را تغییر داده اید، مثلا رنگ یا نوع فونت آن را عوض کرده اید و حالا میخواهید به همان وضعیت پیش فرض Word برگردانید، میتوانید آن بخش از متن را انتخاب و کلیدهای CTRL + SPACEBAR را فشار دهید.

3- وقتی میخواهید بخشی از متن را انتخاب نمائید، میتوانید کلمه ALT را پائین نگه دارید و با ماوس DRAG کنید. این کار باعث می شود عمل انتخاب به صورت مستطیل شکل انجام شود و سرعت شما به طرز چشمگیری افزایش یابد.

4- وقتی در حال تایپ کردن یک متن انگلیسی هستید (ترفندستان) و به دنبال مترادف یک کلمه خاص می گردید، کافیست نشانگر را در کنار و یا در زیر کلمه مربوطه ببرید و کلیدهای Shift + F7 را فشار دهید. با این کار فهرستی از کلمات مترادف آن کلمه خاص نمایش داده میشود.

5- در پنجره Print Preview شما میتوانید پیش از پرینت گرفتن ، پیش نمایشی از فایل خود را ببینید. برای انجام تغییرات در همین صفحه، کافیست روی آیکون Magnifier کلیک نمائید تا اجازه تصحیح در متن به شما داده شود.

6- اگر میخواهید همزمان دو بخش مختلف از یک Document را ببینید، میتوانید فایل مربوطه را در نرم افزار Word باز کرده، ماوس را بالای فلش موجود در بالای نوار لغزان نگه دارید تا نشانگر ماوس به شکل دو خط موازی با دو فلش در بالا و پائین آن درآید. آنگاه کلیک کرده و بدون رها کردن ماوس آن را به سمت پائین بکشید. حال صفحه به دو قسمت تقسیم میشود که در هر دو بخش همان فایل نمایش داده میشود و همزمان میتوانید دو بخش مختلف فایل را ببینید و ویرایش کنید.

7- فرض کنید یک فایل طولانی دارید و پیدا کردن مطالب برایتان دشوار، کافیست گزینه Document Map را از منوی View انتخاب کنید تا فهرستی از عناوین Document شما را نشان دهد. حال با کلیک بر هر عنوان به آن قسمت از فایل خود پرش میکنید.

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: مبتدی
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

کلیه کلیدهای میانبر موجود در آفیس



یکی از نشانه های کاربران حرفه ای عملکرد سریع آنها توسط کلیدهای میانبر است. میتوان گفت تمامی نرم افزارها این کلیدهای میانبر را برای سهولت کار کاربران دارا هستند. در این ترفند قصد داریم به معرفی تمامی کلیدهای میانبر موجود در بسته نرم افزاری آفیس برای برنامه های Excel , PowerPoint , Word و ... و همچنین نحوه عملکرد هر یک بپردازیم. اگر قصد دارید در زمان خود صرفه جویی کنید این کلیدها را به خاطر بسپرید.

کلیدهای عمومی
ایجاد یک سند جدید Ctrl+N
فراخوانی یک سند متفاوت Ctrl+O

حرکت میان سندهای باز Ctrl+F6
ذخیره سازی یک سند Ctrl+S
چاپ یک سند Ctrl+P
بستن یک سند Ctrl+W

کلیدهای میانبر حرکت در سند
یک کلمه جهت نمای راست +Ctrl و جهت نمای چپ +Ctrl
یک پاراگراف جهت نمای بالا +Ctrl و جهت نمای پایین +Ctrl
یک صفحه کامل به بالا Page up
یک صفحه کامل به پایین Page down
ابتدای سطر Home

انتهای سطر End
ابتدای یک سند Ctrl+Home
انتهای یک سند Ctrl+End

یک سطر بالا کلید جهت نمای بالا
یک سطر پایین کلید جهت نمای پایین
یک کاراکتر به سمت راست یا چپ کلیدجهت نمای راست یا چپ
حذف کلمه یا عبارتی در سمت راست (بعد)مکان نما Ctrl+Del

حذف کلمه یا عبارتی در سمت راست (قبل)مکان نما Ctrl+Backspace
حرکت مکان نما به بالای صفحه نمایش Ctrl+Page up
حرکت مکان نما به پایین صفحه نمایش Ctrl+Page down

کلید های میانبر کار با متن
انتخاب کاراکتر سمت راستی اشاره گر کلیدجهت نمای راست+Shift
انتخاب کاراکتر سمت چپی اشاره گر کلیدجهت نمای چپ+Shift
انتخاب یک واژه کلیدجهت نمای راست+Shift+Ctrl
انتخاب یک سطر Shift+End

انتخاب یک پاراگراف کلید جهت نمای پایین+Shift+Ctrl
اتنخاب تمام سند A+Ctrl
رفتن به یک صفحه مشخص G+Ctrl

کلید های میانبر ویرایش متن
حذف کاراکتر قبلی اشاره گر Backspace
حذف کاراکتر که اشاره گر روی ان قرار دارد یا متنی که انتخاب شده است Delete
حذف واژه قبلی اشاره گر Ctrl+ Backspace

حذف کاراکتر بعدی اشاره گر Ctrl+Delet
کپی و حذف متن انتخاب شده Ctrl+X
کپی گرفتن (ترفندستان) از متن انتخاب شده Ctrl+C

الصاق متن کپی شده Ctrl+V
بررسی املایی یک سند F7
یافتن متن در سند Ctrl+F
جایگزینی متن در سند Ctrl+H
عملUndo Ctrl+Z
عمل Redo Ctrl+Y

پایان سطر و انتقال به سطر بعدی Enter
حرکت به سمت پایین در Tab Outline
درج تورفتگی سطر اول پاراگراف یا پرش به ایستگاههای پرشی Tab
حذف یا افزودن سطر جاری Ctrl+0

کلیدهای میان بر قالب بندی متن
تغییر قلم F+Shift+Ctrl
تغییر اندازه قلم P+Shift+Ctrl

پررنگ کردن قلم B+Ctrl
ایتالیک کردن قلم I+Ctrl
زیر خط دار کردن قلم U+Ctrl
دو زیر خط دار کردن قلم D+Shift+Ctrl

حذف قالب بندی کاراکتر Space Bar+Ctrl
فضای خطوط تنها پاراگراف 1+Ctrl
فضای دو برابر خطوط پاراگراف 2+Ctrl
فضای 5/1 برابر خطوط پاراگراف 5+Ctrl
تراز بندی وسط پاراگراف E+Ctrl
تراز بندی چپ پاراگراف L+Ctrl

تراز بندی راست پاراگراف R+Ctrl
تراز بندی از دو طرف پاراگراف J+Ctrl

برجسته کردن پاراگراف از چپ M+Ctrl
برجسته کردن پاراگراف ازراست M+shift+Ctrl
حذف قالب بندی پاراگراف Q+Ctrl
به روز رسانی فیلدها F9

تغییر روش نمایش فیلد منتخب Shift+F9
تغییر روش تمام فیلدهای سند Alt+F9
کاهش یا افزایش اندازه قلم به اندازه یک رقم [+Ctrlا]
تغییر اندازه قلم به اندازه پیش فرض قبلی یا بعدی

تبدیل حروف عادی به حالت دو زیر خط و برعکس D+Shift+Ctrl
تبدیل حروف عادی به اندیس دار پایین و برعکس =+Ctrl
تبدیل حروف عادی به اندیس دار بالا و برعکس =+Ctrl+Shift
تبدیل ابتدای کلمات به حروف کوچک یا بزرگ AK+shift+Ctrl
تغییر قلم جاری F+Shift+Ctrl
تغییر قلم جاری F+Shift+Ctrl

تغییر اندازه قلم جاری F3+Shift
ایجاد تو رفتگی از سطر بعدی P+Shift+Ctrl
حذف تو رفتگی سطر بعدی +TCtrl

حذف تو رفتگی سطر دوم T+Shift+Ctrl
انتخاب همه سند A+Ctrl
درج یک شکستگی سطری Enter+Shift
انتقال به سطر یا صفحه بعدی Ctrl+Enter
اشکار یا پنهان نمودن علایم H+Shift+Ctrl

کلیدهای میان بر صدا
خاموش/روشن نمودن میکروفن Winkey+V
انتقال بین دو حالت دیکته و فرمان صوتی Winkey+T
فعال کردن حالت تصحیح Winkey+C

کلیدهای میان بر منوها
فعال شدن اولین عنوان نوار منو ALT
فعال شدن منوی Alt + F File
فعال شدن منوی Alt + E Edit
فعال شدن منوی Alt + V View

فعال شدن منوی Alt + I Insert
فعال شدن منوی Alt + O Format
فعال شدن منوی Alt + T Tools

فعال شدن منوی Alt + A Table
فعال شدن منوی Alt + W Windows
فعال شدن منوی Alt + H Help

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: مبتدی
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

گذاشتن پسورد بر روی پرونده های آفیس



ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که آیا امکان قرار دادن پسورد بر روی پرونده های مختلف آفیس وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. با استفاده از ترفندی که هم اکنون به شما معرفی خواهید کرد ، میتوانید با استفاده از قابلیتهای نسخه جدید آفیس بر روی پرونده های ساخته شده توسط نرم افزارهای Word ، Excel و PowerPoint پسورد بگذارید ، به طوری که مشاهده این پرونده ها تنها با وارد کردن پسورد صحیح امکان پذیر باشد.

بدین منظور:
یکی از برنامه های Word ، Excel و یا PowerPoint را اجرا نمایید.
از منوی Tools بر روی Options کلیک کنید.
اکنون به تب Security بروید.

در این قسمت دو فیلد را مشاهده میکنید. یکی قسمت Password to open و دیگری Password to modify میباشد.
کاربرد قسمت Password to open بدین شکل است (ترفندستان) که با وارد کردن پسورد در این بخش و ذخیره آن ، با هر بار باز کردن فایل محافظت شده ، از شما پسورد خواسته میشود و تا زمانی که پسورد را وارد نکنید امکان هیچ کاری را نخواهید داشت.
اما عملکرد بخش Password to modify بدین شکل است که پس از ذخیره پسورد در فایل ، بعد از اجرا نمودن فایل گزینه ای به نام Read Only در اختیار کاربر قرار میگیرد که با استفاده از میتوان تنها فایل را مشاهده کرد و در صورت تغییر به شکل جدا آن را ذخیره نمود. در نتیجه فایل هیچ تغییری نمی پذیرد.

دقت کنید پس از انتخاب پسورد و زدن دکمه OK نیاز به وارد کردن مجدد پسورد میباشد.
در صورتی هم که هر دو قسمت توسط شما پسورد گذاری شود ، هنگام باز کردن فایل دوبار از شما پسورد خواسته میشود.

نیازی به انتخاب دو پسورد یکسان برای دو قسمت وجود ندارد.
لازم به ذکر است در انتخاب پسورد دقت کافی به خرج دهید ، اگر دو پسورد میگذارید این دو پسورد را حتما به خاطر بسپرید چرا که غیر قابل بازیابی نیست (مگر در موارد خاص توسط نرم افزارهای مخصوص) .

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: متوسط
 
بالا