ترفندهای آفیس

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

نوشتن فرمول های پیچیده ریاضی در نرم افزار Microsoft Word


ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که قصد داشته باشید در هنگام تایپ متن در نرم افزار Microsoft Word از اعداد کسری یا اعداد رادیکالی و با به طور کلی از فرمول ها و اشکال های مختلف ریاضی در متن خود استفاده کنید. به صورت پیش فرض این قابلیت در نرم افزار Word غیر فعال است. با استفاده از این ترفند میتوانید این بخش را به محیط Word آورده و از امکانات بی نظیر این بخش استفاده کنید.

بدین منظور:
در ابتدا نرم افزار Microsoft Word را باز کنید.
به منوی View رفته و سپس به Toolbars بروید و Customize را انتخاب کنید.
حال (ترفندستان) در پنجره باز شده به تب Commands بروید و از قسمت Categories (سمت چپ) Insert را به حالت انتخاب درآوردید و از سمت راست Equation Editor را انتخاب کنید (تصویر یک رادیکال با عدد a را دارد).

روی آن کلیک کرده و کلید موس را نگه دارید، سپس آنرا بکشید و در جایی مناسب از نوار ابزار صفحه اصلی ، مثلا در کنار دکمه Bold رهایش کنید (Drag & Drop).
سپس بر روی دکمه مربوطه کلیک کرده، از شما سوالی مبنی بر نصب آن میشود که با زدن دکمه Yes میتوانید عملیات نصب را انجام دهید و از این قابلیت استفاده کنید.
ممکن است در هنگام نصب، نیاز به قرار دادن CD نصب آفیس در درون CD-Rom باشد.

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: پیشرفته
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

چند ترفند پیشرفته در نرم افزار Microsoft Word



هم اکنون قصد داریم تا چند ترفند حرفه ای در نرم افزار Microsoft Word را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید قدرت استفاده از این نرم افزار را تا حد زیادی بهبود ببخشید.

اگر عمل چاپ را با Outlook به انجام برسانید آنچه به دست میآورید فهرستی از آدرسهای الکترونیکی شما است که فقط به درد قرار گرفتن درون پوشه میخورد. اما با Word میتوانید جزئیات آدرسهای خود را به صورت برچسب چاپ کنید و بدین وسیله مطمئن شوید که هیچ تماسی را از نظر دور نداشتهاید. اگر آدرس نامه را درون متن نامه تایپ کردهاید، آن را انتخاب و از منوی Tools گزینه Envelopes and labels برگزینید. با این کار Word به صورت خودکار آدرس مذکور را در فیلد Address رکوئستر Envelops & Labels وارد خواهد کرد. اما اگر آدرس را قبلا در نامه خود تایپ نکردهاید، به سادگی میتوانید، آن را بهصورت دستی در رکوئستر مذکور تایپ و یا با کلیک بر روی آیکون Address Book این رکوئستر، آدرس را از طریق آدرسهای موجود در برنامه Outlook انتخاب کنید.

تنظیمات پیشفرض Word به گونهای است که میتواند کپیهای متعددی از یک لیبل را بر روی کل یک ورق مخصوص برچسب به چاپ برسانید. بسیاری مواقع اتفاق میافتد که ما فقط به یک لیبل تکی نیاز داریم و نه به یک ورق پر از لیبلهای یکسان، در اینگونه مواقع میتوانید گزینه Single Label را انتخاب، و سطر و ستونی که میخواهید لیبل مورد نظر بر روی برچسب در آنجا به چاپ برسد را برگزینید. این شیوه زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که قبلا بارها از ورق برچسبتان استفاده کرده باشید و در نتیجه بخشهایی از آن در حال حاضر فاقد کاغذ لیبل باشد.البته در این حالت لازم است جهت ورود کاغذ به چاپگر را به خاطر بسپارید تا مثلا وقتی لیبل خود را در ستون سوم، سطر چهارم چاپ میکنید ناگهان سر از ستون و سطر دیگری در نیاورد، من معمولا اگر کاغذ علامت مشخصهای نداشته باشد، به صورت دستی یک فلش کوچک بر روی آن رسم میکنم تا بتوانم جهت ورود کاغذ را تعیین نمایم.

Word برای اکثر ورقهای استاندارد (ترفندستان) برچسب به صورت داخلی الگوهای پیشفرضی را در نظر گرفته است که در میان آنها استاندارد ورقهای معروفی مانند Avery نیز مشاهد میشوند. توجه داشته باشید همیشه از اندازههای Avery A4 and A5 استفاده کنید، چرا که از اندازههای استانداردی که Word به صورت پیشفرض برای ورق Avery در نظر میگیرد، مبتنی بر استاندارد آمریکایی است و نه انگلیسی.

اکثر ورقهای معمولی برچسب کدی دارند که نشان میدهد اندازه آن ورق، معادل اندازه کدام یک از ورقهای Avery است. اما اگر ورق برچسب شما چنین کدی نداشت میتوانید برای download سایر اندازهها به سایت http://office.microsoft.com/en-us/templates/default.aspx مراجعه نمایید. اگر طرح مد نظر شما در میان الگوهای آماده وجود نداشت و یا لیبلهای شما پس از چاپ، از لبه ورق برچسب بیرون زدند، در قسمت Labels Options گزینه New Label را انتخاب و اندازههای ورق مورد نظر خود را به صورت دستی وارد نمایید. البته هنگام وارد کردن اندازهها به صورت دستی امکان انتخاب هر اندازهای را ندارید. مثلا در این قسمت گزینهای برای تعیین فاصله مابین دو لیبلی که قرار است کنار یکدیگر چاپ شوند، و یا گزینهای برای تعیین حاشیه پایین و سمت راست لیبلها در نظر گرفته نشده است. ولی وقتی اندازه حاشیه بالا و حاشیه چپ برچسبها و همچنین فاصله نقطه شروع برچسب اول و برچسب دوم Vertical Pitch و Horizontal Pitch را مشخص کنید، Word به صورت خودکار مابقی اندازهها را برایتان تعیین خواهد کرد.

اگر فقط از ورق برچسبهایی در قطع استاندارد Avery استفاده میکنید میتوانید برای چاپ لیبلهایتان از ویزاردی که در آدرس http://www.avery.com ارائه شده استفاده نمایید. این ویزارد در واقع یک Plug-in مخصوص Word 2003 است که به شما اجازه میدهد بدون ورود به اینترفیس Word اقدام به چاپ ایمیلهایتان نمایید. فقط کافیست Avery Wizard را اجرا و جزئیات مورد نظرتان را انتخاب کنید، تا این برنامه به صورت خودکار برنامه Word را در Background به اجرا در آورد. گرچه این ویزارد کار را کمی سادهتر میکند، ولی اگر اندازههایتان کاملا با ورق برچسب منطبق نباشد نمیتوانید برای رفع مشکل، اندازههایتان را به صورت دستی تنظیم کنید. همچنین این ویزارد صرفا اندازههای سازگار با Avery را پشتیبانی میکند و در برخی سیستمها اگر لیبلهایتان را در مکانی غیر از موقعیت قرارگیری اولین لیبل موجود بر روی ورق برچسب چاپ کنید، دیگر نمیتوانید مطمئن باشید که لیبل شما دقیقا در همان جایی چاپ میشود که شما خواستهاید.

از جمله روشهای دیگری که Word برای چاپ لیبل درنظر گرفته، گزینه Mail Merge است که بیشتر برای چاپ همزمان چندین آدرس متفاوت مناسب است. برای اینکه بتوانید آدرسهای موجود در Outlook را با استفاده از این قابلیت Word به چاپ برسانید. لازم نیست جزئیات مورد نظرتان را ابتدا از Outlook بهصورت یک فایل، Export نمایید، ولی اگر قصد چاپ دادههای Excel را داشته باشید مجبورید آنها را ابتدا به Outlook وارد Import کنید.

هر یک از فیلدهای رسمی Outlook میتوانند تمام اطلاعات مورد نیاز شما (مثلا آیا نامه باید به صورت پیشتاز ارسال شود یا معمولی) را برای استفاده در Mail Merge در خود نگهداری کنند.برای این منظور Mail Merge را از منوی Tools Letters & Mailing برنامه Word انتخاب (ترفندستان) و به آنچه از شما خواسته میشود عمل نمایید. طی این مراحل علاوه بر چاپ لیبل و نامه، حتی میتوانید پروندهای را برای ارسال به افراد مختلف انتخاب و با استفاده از گزینههایی که در اختیار شما قرار میگیرد کاری کنید که در قسمت عنوانی هر پرونده به صورت خودکار نام و مشخصات فرد گیرنده به چاپ برسد. این کار توسط گزینههای موجود در قاب Task به انجام میرسد و شما میتوانید در مرحله چهارم، آدرس و خطوط مربوط به سلام و احوالپرسی را وارد و یا با کلیک بر روی More Items فیلدهای دیگری را به نامهها یا لیبلهایتان بیافزایید. برای تغییر آنچه Word در فیلدهای برنامه قرار میدهد میتوانید از کلید Match Fields استفاده کنید. (این کلید در رکوئستر گزینههای ارائه شده در مرحله چهارم قرار دارد). فیلدهای ادغام مابین << >> قرار میگیرند و این همان جایی است که Word جزئیات اختصاصی هر یک از کپیها را در آن پر میکند.

چه از گزینه Envelopes and Labels استفاده کنید و چه از گزینه Mail Marge، در هر صورت آنچه میتوانید به متون خود بیافزایید بسیار فراتر از صرفا یک آدرس است.
با این روش میتوانید اقدام به چاپ دعوتنامههای شخصی، برچسب سیدیهای پشتیبان، علامت شرکت، کارتهای تجاری، فهرست غذا، راهنمای گنجیابی و خلاصه هر چیزی که به کپیهای متعدد نیاز دارد نمایید، حتی اگر قرار باشد هر کپی دقیقا مانند کپی دیگر نباشد.

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: پیشرفته
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

ديكته گفتن به كامپيوتر با استفاده از آفیس

قصد داریم ترفندی جذاب را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید از طریق نرم افزار Microsoft Word به کامپیوترتان دیکته بگویید! بدین صورت که شما با استفاده از میکروفون کامپیوتر، متون خود را میخوانید و آفیس فرمانبردار آنها را برای شما مینویسد.

برای استفاده از این بخش:
ابتدا نرم افزار Microsoft Office Word را اجرا کنید. در صورتی که از آفیس XP استفاده میکنید از منوی Format و اگر آفیس شما 2003 است از منوی Tools بر روی Speech کلیک کنید.
سپس از شما CD آفیس خواسته میشود که با قرار دادن ان میتوانید Speech recognition را نصب نمایید.

پس از طی مراحل نصب، شما میتوانید (ترفندستان) به صورت اختیاری و با استفاده از قابلیت های فوق العاده آفیس از طریق میکروفون کار خود را تست کنید، کلمات را بخوانید و در این میان انگلیسی خود را تقویت کنید.
پس از مشاهده فیلم آموزشی برای استفاده از قابلیت دیکته در تولباری که ایجاد میگردد بر روی گزینه Dictation و یا Voice Command کلیک کنید. با اندکی تمرین میتوانید که در این بخش مهارت کافی را کسب کنید.
لازم به ذکر است که استفاده از این بخش تنها به زبان انگلسی امکان پذیر است و برای دیکته گویی باید کلمات را به صورت دقیق و با تلفظ صحیح بیان نمایید.

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: مبتدی
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

فارسی کردن اعداد در Microsoft Word




اگر تا به حال برای تایپ متون خود به نرم افزار Microsoft Word مراجعه کرده باشید دیده اید که هنگام تایپ متون فارسی در Word اعداد به صورت انگلیسی نمایش میابند که این موضوع میتواند یک دست بودن و زیبایی کار شما را از بین ببرد. با استفاده از این ترفند میتوانید کاری کنید که هنگام تایپ متون فارسی اعداد فارسی باشند و در زمان تایپ متون انگلیسی اعداد به صورت انگلیسی نمایش یابند. چیزی که بهترین حالت ممکن است.

بدین منظور:
ابتدا نرم افزار MS Word را باز کنید.
از منوی Tools روی Options کلیک کنید و سپس وارد بخش Complex Scripts شوید.
در مقابل Numeral، از انتخاب های ممکن Context را انتخاب کنید.
با OK کردن (ترفندستان) تنظیمات را ذخیره کنید.

به این ترتیب اعداد در هنگام تایپ انگلیسی به صورت انگلیسی و در هنگام تایپ فارسی به شکل فارسی نوشته خواهند شد.
دقت کنید اگر گزینه Hindi را از این بخش انتخاب کنید اعداد چه در تایپ انگلیسی و چه در تایپ فارسی به صورت فارسی تایپ می شوند.

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: مبتدی

 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

رمز گذاری بر روی فایل ها در Word



با استفاده از ترفندی که هم اکنون به شما معرفی خواهیم کرد میتوانید بر روی اسناد محرمانه خود در نرم افزار Microsoft Word رمز عبور بگذارید. بدین صورت که هر شخصی برای مشاهده آنها حتماً باید ابتدا پسورد را تایپ کند، در غیر صورت امکان مشاهده فایل را ندارد!

بدین منظور:
ابتدا نرم افزار Microsoft Office را اجرا کنید.
حال (ترفندستان) از منوی Tools به Options بروید.

در پنجره باز شده به تب Security رفته و در آنجا Password مورد نظر برای فایل را وارد نمایید.
در انتخاب پسورد نهایت دقت را ببرید، چرا که در صورت فراموش قابل بازیابی نیست.

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: مبتدی
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

یک ترفند بامزه در نرم افزار Microsoft Word 2003



حتی در درون نرم افزارهای بزرگ و معروفی مانند Office نیز ممکن است نکات مخفی آمیخته به طنزی وجود داشته باشد که بسیاری از افراد از آن بی خبرند. هم اکنون قصد داریم ترفندی مخفی را برای شما بازگو کنیم که با استفاده از آن میتوانید یکی از آن شوخی های مخفی موجود در برنامه Microsoft Word را نمایان سازید.

برای این کار:
ابتدا برنامه Microsoft Word 2003 را اجرا کنید.
پس از بازشدن یک صفحه سفید در هر جایی از صفحه که مد نظرتان بود عبارت زیر را عینأ تایپ کنید:
(rand(200,99=

دقت کنید (ترفندستان) این متن را تایپ نمایید و از Copy و Paste آن بپرهیزید.
همین اینک شاهد یک اتفاق جالب خواهید بود!
(ترجمه جمله، "روباه قهوه ای سریع روی سگ تنبل پرید" میباشد).

ترفند مشابه در نسخه 2007 نرم افزار Microsoft Word در لینک زیر:
http://www.tarfandestan.com/1386/06/29/a-n...-word-2007.html

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: مبتدی
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای آفیس

استفاده از سه حرف برای ایجاد یک خط افقی در Word



برای استفاده از خطوط عمودی جدا کننده در برنامه Word می توانید به شکل سریع و تنها با استفاده از سه کاراکتر یک خط عمودی با اشکال متفاوت بسازید. این کار سرعت شما را در بسیاری از پروژه های Word بالا می برد.
بدین منظور:
نرم افزار MS Word را اجرا کنید.
سپس با استفاده از سه حرف زیر خطوط مربوطه (ترفندستان) را رسم کنید.
خط ربط ( --- )
زیرین خط ( ___ )

علامت مساوی ( === )
علامت مربع( ### )
ستاره ( *** )
تیلد ( ~~~ )

www.tarfandestan.com_images_tick.gif
سطح ترفند: مبتدی
 
بالا