ترفندهای ویندوز7

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

نمایش صفحه Alt-Tab با ظاهر ویندوز XP در ویندوزهای ویستا و 7


همان طور که حتماً میدانید نگاه داشتن و فشردن کلیدهای ترکیبی Alt+Tab در محیط ویندوز باعث نمایش کلیه پنجرههای باز و گردش در میان آنها میشود. صفحه نمایش داده شده در Alt-Tab ویندوز XP ظاهر خیلی ساده ای داشت و تنها آیکنهای مربوط به هر پنجره در آن نمایش داده میشد. اما در ویندوزهای ویستا و 7 این صفحه پیشرفتهتر شده و پیش نمایش و تصویر کوچکی از ظاهر هر پنجره به آن اضافه شده است. در این ترفند قصد داریم به معرفی یک راه مخفی بپردازیم که با به کارگیری آن میتوانید صفحه Alt-Tab با همان ظاهر قدیمی مشابه ویندوز XP را در ویندوزهای ویستا و 7 به نمایش دربیاورید. شاید این ترفند چندان کاربردی نباشد اما با اجرای آن در برابر اطرافیانتان میتوانید حسابی آن ها را گیج کنید، به ویژه اگر این کار را سریع انجام دهید!

بدین منظور:
در محیط ویندوز ویستا یا 7 ابتدا چند پنجره باز کنید.
سپس در قدم اول، کلید Alt سمت چپ کیبورد را بگیرید.
بعد کلید Alt سمت راست کیبورد را (ترفندستان) بگیرید و رها کنید (یکبار آن را فشار دهید).

اکنون بدون اینکه کلید Alt سمت چپ کیبورد را رها کنید، کلید Tab را فشار دهید تا همان ظاهر قدیمی ویندوز XP پدیدار شود.
با فشردن کلید Tab میتوانید بین پنجرهها گردش کنید.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

18 قابلیت جالبی که ویندوز 7 دارد و سایر ویندوزها ندارند!



این روزها بسیاری از کاربران در تب و تاب تهیه و نصب ویندوز 7 هستند. تعریفها و نقدهای مختلفی که از ویندوز 7 شده باعث شده است که بسیاری از کاربران که تجربه خوبی از ویندوز ویستا نداشتهاند به این ویندوز جدید تمایل پیدا کنند. علاوه بر آن آمار کاربرانی که پس از استفاده از این ویندوز از آن اعلام رضایت کردند بالا بوده و این موضوع نوید روزهای خوشی را برای مایکروسافت به ارمغان آورده است. اما در این میان عدهای از کاربران هستند که عقیده خاصی را دنبال میکنند. آنها معتقدند که ویندوز 7، همان ویندوز ویستا است که توسط مایکروسافت کمی کاربر پسندتر شده است. در نتیجه همچنان ویندوز XP را ترجیح میدهند. اما شاید واقعیت چیز دیگری باشد. تفاوتهای بین ویندوز 7 و ویستا قطعاً چیزی فراتر از یک تغییرات کوچک است. در این ترفند قصد داریم به معرفی 18 قابلیت جالبی بپردازیم که در ویندوز ویستا و سایر ویندوزها از هیچ یک از آنها خبری نبود. قابلیتهایی که هر یک به خودی خود یک تغییر جدی محسوب میشود.

1. لرزاندن پنجرهها
فرض کنید چندین پنجره مختلف را به طور همزمان در محیط ویندوز باز کردهاید. در نسخههای پیشین ویندوز برای اینکه این پنجرهها را ببندید، ناچار بودید تک تک پنجرهها Close یا Minimize کنید. اما با استفاده از این قابلیت جدید در ویندوز 7 که Aero Shake نام دارد، کافی است تا پنجرهای که قصد دارید آن را باز نگه دارید را گرفته و با استفاده از ماوس کمی آن را بلرزانید. خواهید دید که سایر پنجرهها Minimize خواهند شد. با انجام مجدد این کار پنجرههای کوچک شده مجدداً بازیابی خواهند شد. به این قابلیت در این ترفند به تفصیل پرداخته شده است.

2. لیست پرش
یکی از قابلیتهای فوقالعادهای که در ویندوز 7 اضافه شده است و باعث صرفه جویی زیادی در وقت میشود «لیست پرش» یا Jumplist است. شما توسط برنامههای نصب شده بر روی ویندوز فایلهای مختلفی را فراخوانی میکنید. به عنوان مثال توسط نرم افزارهای Player، فایلهای موزیک را اجرا میکنید. یا توسط نرم افزار Notepad فایلهای متنی را باز میکنید. اکنون با استفاده از «لیست پرش» میتوانید به آخرین فایلهای باز شده توسط نرم افزارهای مختلف دسترسی داشته باشید بدون اینکه نیاز به اجرای اولیه برنامه مربوطه باشد. برای دسترسی به «لیست پرش» کافی است بر روی آیکن برنامه در Taskbar راست کلیک کنید تا آخرین فایلهای فراخوانده شده توسط این نرم افزار برایتان لیست شود. همچنین میتوانید در منوی Start، با کلیک بر روی فلش موجود در کنار هر برنامه به «لیست پرش» مربوط به آن برنامه دسترسی پیدا کنید.

3. توسعه پیش نمایش پنجرهها
در ویندوز ویستا، با عبور ماوس از روی پنجرههای Minimize شده در Taskbar، پیش نمایشی از پنجرهها در یک سایز کوچک نمایش داده میشد. اکنون در ویندوز 7 این قابلیت توسعه داده شده است. به طوری که با قرار دادن ماوس بر روی پیش نمایش (ترفندستان) امکان بستن آن نیز وجود دارد. همچنین پنجرههای چندگانه دارای چندین پیش نمایش هستند و علاوه بر آن با استفاده از کلید ترکیبی Win+T امکان گردش میان پیش نمایشها وجود دارد.

4. مرتبسازی پنجرهها در صفحه به روشی جدید
یکی از قابلیتهای جالبی که در ویندوز 7 شاهد هستیم امکان منظم کردن و تغییر اندازه پنجرهها در محیط ویندوز به شکلی جالب و ساده است. کافی است یک پنجره را با استفاده از ماوس بگیرید، سپس آن را به بالای صفحه مانیتور بکشید، پس از پدیدار شدن یک هاله، با رها کردن ماوس، پنجره کل صفحه را اشغال میکند. همچنین اگر پنجره را به منتهی الیه سمت راست یا چپ مانیتور بکشید و آن را رها کنید، پنجره نیمی از صفحه را اشغال میکند.

5. ویندوز XP در ویندوز 7
یکی از مشکلاتی که کاربران در ویندوز ویستا زیاد با آن سر و کار داشتند عدم اجرای برخی برنامههای سازگار با ویندوز XP در محیط ویندوز ویستا بود. مایکروسافت در ویندوز 7 چارهای برای این مشکل پیدا کرده است. با استفاده از XP Mode شما میتوانید به طور مجازی ویندوز XP را در دل ویندوز 7 داشته باشید و با استفاده از آن هر برنامه سازگار با XP را همانند گذشته اجرا کنید. برای استفاده از XP Mode شما ابتدا بایستی نرم افزاری به نام Windows Virtual PC را دانلود و نصب کنید. سپس XP Mode را در درون آن اجرا نمایید. برای دانلود این دو میتوانید از http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx اقدام نمایید.

6. یک راه ساده و سریع برای تنظیم صفحات نمایش چندگانه
آیا تاکنون پیش آمده که کامپیوتر خود را به بیش از یک مانیتور یا پروژکتور متصل نمایید؟ در ویندوز 7 تنظیم این صفحان نمایش چندگانه در یک ثانیه امکان پذیر است! کافی است کلیدهای ترکیبی Win+P را فشار دهید و تنظیمات صفحه نمایش را اعمال نمایید.

7. رابط کاربری بهتر در خصوص دستگاههای جانبی متصل به کامپیوتر
در ویندوز 7، پس از کلیک (ترفندستان) بر روی منوی Start بخش جدیدی به نام Devices and Printers به چشم میخورد. در این بخش دستگاههای متصل به کامپیوتر اعم از پرینتر و حافظههای قابل حمل با تصویر مرتبط به هر کدام وجود دارد. با راست کلیک بر روی هر یک از دستگاهها امکانات منحصر به فردی نظیر آپدیت و تنظیمات قابل دسترسی است.

8. ویرایش محدوده اطلاع رسانی
در ویندوز XP و ویندوز ویستا در سمت راست محیط Taskbar محدودهای به نام اطلاع رسانی یا Notification Area وجود داشت. این محدوده در ویندوز 7 هم وجود دارد اما با انعطافی بسیار بیشتر که میتوان این محدوده را ویرایش و یا حتی حذف کرد. بر روی فضای خالی از این محدوده راست کلیک کنید و Customize notification icons را انتخاب نمایید. در این پنجره میتوانید نمایش یا عدم نمایش آیکنهای مربوط به هر نرم افزار را تعیین کنید. علاوه بر آن با کلیک بر روی Turn system icons on or off میتوانید نمایش یا عدم نمایش آیکنهای مربوط به خود ویندوز نظیر ساعت ویندوز را تنظیم نمایید.

9. ضبط کننده قدم به قدم مشکلات
یکی دیگر از قابلیتهای کاربردی جدید در ویندوز 7 «ضبط کننده قدم به قدم مشکلات» یا Problem Steps Recorder است. با استفاده از PSR شما میتوانید مشکلات موجود در ویندوز خود را به صورت قدم به قدم با استفاده از تصویر ذخیره نمایید و آن را جهت دریافت کمک در اختیار دیگران قرار دهید. این قابلیت در این ترفند به تفصیل بررسی شده است.

10. ذرهبین جدید
Magnifier یا ذرهبین در ویندوز XP و ویستا نیز وجود داشت، اما در ویندوز 7 با یک ذرهبین حرفهای طرف هستیم. برای دسترسی به ذرهبین در منوی Start عبارت Magnifier را وارد نموده و Enter بزنید. در Magnifier جدید شما میتوانید درصد بزرگنمایی را تعیین کنید. علاوه بر آن 3 حالت بزرگنمایی خواهید داشت. Full Screen که حالت تمام صفحه است و کل صفحه بزرگ خواهد شد که با حرکت ماوس کل صفحه درگیر خواهد بود. نوع دیگر حالت Lens است که یک صفحه کوچک با ماوس همراه خواهد شد که تمام بزرگنمایی در این صفحه رخ میدهد و عملکردی دقیقاً مشابه یک ذرهبین خواهد داشت. آخرین حالت Docked است که یک صفحه ذرهبینی در بالا یا هر قسمت دیگری از صفحه به صورت ثابت قرار خواهد داد و تصاویر بزرگ شده در آن پدیدار خواهند شد. از Magnifier جهت کاربردهای آموزشی استفاده میگردد.

11. یک راه جدید برای مشاهده فایلهای صوتی و تصویری
Windows Media Player در ویندوز 7 بسیار توسعه پیدا کرده است. عمدهترین پیشرفت آن باز شدن یک پخش کننده کوچک به هنگام پخش فایلهای صوتی و تصویری است. پیشنهاد میشود پیش از این که Player جدیدی را برای استفاده بر روی ویندوز نصب کنید، این ظاهر کاربر پسند Windows Media Player در ویندوز 7 را امتحان کنید.

12. عملیات به اشتراک گذاری در شبکههای خانگی
در ویندوز ویستا و سایر نسخههای ویندوز، ساخت شبکههای خانگی و به اشتراکگذاری منابع کاری دشوار بود. اما با استفاده از Wizard جدید موجود در ویندوز 7 به نام Homegroup شما میتوانید فولدرهایی که قصد به اشتراکگذاری آنها را دارید را انتخاب کنید. سپس رمز عبوری که دریافت میکنید را در کامپیوتر دیگر وارد نمایید تا به همین سادگی عملیات به اشتراکگذاری صورت بگیرد. اما نکتهای که وجود دارد این است که تنها کامپیوترهای دارای ویندوز 7 میتوانند چنین کاری را صورت دهند. جهت دسترسی به این قابلیت عبارت Homegroup را در منوی Start وارد کنید و Enter بزنید.

13. اجرای مستقیم فایل صوتی و تصویری از یک کامپیوتر دیگر
با استفاده از قابلیت جدیدی (ترفندستان) که در ویندوز 7 وجود دارد، در کامپیوترهای تحت شبکه Homegroup، نرم افزار Windows Media Player این امکان را به شما میدهد که فایل صوتی و تصویری مستقیماً از یک کامپیوتر اجرا شده و توسط اسپیکر کامپیوتر دیگر متصل به شبکه پخش شود! به عنوان مثال اگر یک لپتاپ و یک PC را شبکه کردهاید، از این پس میتوانید فایلهای موزیک موجود در لپتاپ را به وسیله اسپیکرهای کامپیوتر رومیزی با صدای بلند گوش کنید!

14. یک مرکز امنیتی جدید
Action Center نام محیط امنیتی جدیدی است که در ویندوز 7 گنجانده شده است. در محیط Action Center اطلاع رسانیهایی نظیر آپدیت ویندوز، آپدیت آنتی ویروس، یادآوری پشتیبانگیری و نظایر آن درج میگردد. برای دسترسی به آن در منوی Start عبارت Action Center را وارد نموده و Enter بزنید.

15. سنجاق کردن برنامهها به Taskbar
در ویندوز 7، میتوانید جهت دسترسی سریعتر به برنامهها آنها را در Taskbar سنجاق کنید. به طوریکه همواره در محیط Taskbar حضور داشته باشند و حتی با بستن برنامه نیز از Taskbar خارج نشوند. برای این کار کافی است بر روی آیکن برنامه در Taskbar راست کلیک کنید و Pin this program to taskbar را انتخاب کنید.

16. توسعه استفاده از قابلیتهای لمسی
این قابلیت به طور خاص مختص به صفحه نمایشهای لمسی است. در صورتی که از یک صفحه نمایش لمسی استفاده میکنید با نصب ویندوز 7 یک تجربه شیرین از کار با دست و ویندوز 7 خواهید داشت! Taskbar بزرگتر و آیکنهای مربع شکل باعث راحتی کار با دست خواهند شد. علاوه بر آن اگر از Macbookها که از قابلیت Multi Touch نیز پشتیبانی میکنند استفاده کنید همه چیز فوق العادهتر خواهد شد! چرا که میتوانید پنجرهها را با دو انگشت بگیرید و اندازه آنها را کوچک و بزرگ کنید. درست همانند آیفون! (ترفندستان)

17. رایت فایلهای ISO
همان طور که احتمالاً میدانید فایلهای Image مربوط به DVDها که در اصل فایلهای فشرده آماده رایت بر روی DVDها هستند با فرمت ISO وجود دارند. نرم افزارهایی نظیر Nero کار رایت آنها را بر روی DVD صورت میدهند. اما از این پس با استفاده از ویندوز 7 نیازمند هیچ برنامه جانبی نخواهید بود. کافی است بر روی فایل ISO خود دوبار کلیک کنید تا پنجرهای به نام Windows Disk Image Burner باز شود و از طریق آن فایل Image خود را بر روی DVD به سادگی رایت کنید.

18. سنجش رنگ صفحه نمایش
در ویندوز 7 قابلیتی به نام Display Color Calibration اضافه شده است که کار اصلی آن سنجش میزان درستی رنگهای نمایش داده شده بر روی صفحه است. به عنوان مثال یک HDTV را به کامپیوتر خود وصل کردهاید و قصد دارید تا به بیشترین کیفیت ممکن دست پیدا کنید. برای دسترسی به این قابلیت در منوی Start عبارت Display Color Calibration را وارد نموده و Enter بزنید.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

از بین بردن محدودیت 4 گیگی استفاده از رم در ویندوزهای 7 و ویستای 32 بیتی



همان طور که احتمالاً میدانید ویندوزهای ویستا و 7 دارای دو نسخه 32 و 64 بیتی هستند. مهمترین تفاوت ویندوزهای 32 و 64 بیتی در میزان رم پشتیبانی شده توسط این دو ویندوز است. به طوری که ویندوزهای 32 بیتی ویستا و 7، نهایتاً 4 گیگ رم را شناسایی و پشتیبانی میکنند. یعنی اگر شما بر روی سیستم خود بیش از 4 گیگ رم نصب کنید، در صورت استفاده از ویندوز 32 بیتی، تنها 4 گیگ رم از کل رم نصب شده بر روی سیستم قابل استفاده خواهد بود و مابقی آن بلااستفاده باقی میماند. در نتیجه در این زمان ناچار خواهید بود تا یک ویندوز 64 بیتی تهیه کرده و نصب کنید. اما بسیاری از کاربران تمایلی به استفاده از ویندوزهای 64 بیتی ندارند. به دلایلی نظیر عدم سازگاری برخی نرم افزارها و درایورها و نبود نسخههای مخصوص 64 بیتی. در نتیجه گاهی پیش میآید که کاربر قید مابقی رم خود را میزند و از همان ویندوز 32 بیتی بهره میگیرد. در صورتی که نیک بنگریم، درخواهیم یافت که مایکروسافت در این زمینه بسیار طمع کار عمل نموده است. چرا که کاربری که از یک سیستم پیشرفته استفاده میکند را مجبور به استفاده از نسخه 64 بیتی ویندوز میکند، تنها به این خاطر که به علت استفاده از بیش از 4 گیگ رم یک نسخه 64 بیتی خریداری نماید. اما بالأخره روزی که برای این محدودیت 4 گیگی چارهای پیدا شود فرا رسید! در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه از بین بردن محدودیت 4 گیگی استفاده از رم در ویندوزهای 7 و ویستای 32 بیتی بپردازیم. به طوری که میتوانید تا 128 گیگ رم بر روی سیستم خود نصب کنید و ویندوز 32 بیتی شما تمامی این میزان رم را شناسایی خواهد کرد و میتواند از تمامی این مقدار رم استفاده کند! در نتیجه دیگر نیازمند نصب یک ویندوز 64 بیتی فقط به خاطر یک محدودیت آزاردهنده نخواهید بود.
برای از بین بردن این محدودیت در ویندوز ویستا و 7 نیازمند استفاده از پچ های جانبی خواهیم بود (پچ به وصلهها و اصلاحکنندههای نرم افزاری اطلاق میشود). این پچها Kernel ویندوز را طوری تغییر میدهند که محدودیت یاد شده از بین خواهد رفت.
همچنین دقت کنید ممکن است این مراحل کمی پیچیده و طولانی باشد و از انجام آن بهراسید، اما ما در وب سایت ترفندستان آن را قدم به قدم و با زبان ساده برایتان شرح دادهایم. همچنین این کار هیچ آسیبی به ویندوز 32 بیتی محدودیتدار یا کامپیوتر شما نخواهد زد.

پچ شماره 1 - مخصوص ویندوز ویستا
ابتدا این پچ را از آدرس زیر دریافت نمایید:
http://www.tarfandestan.com/files/Patch-1-Windows-Vista.zip
پس از این کار فایل را از حالت فشرده خارج کنید.
اکنون در یک درایو از کامپیوتر به دلخواه خود یک فولدر جدید با نام دلخواه بسازید.

فایل Patch-1-Windows-Vista.exe موجود در فایل دانلود شده را Copy نموده و در این پوشه جدید Paste کنید.
سپس به پوشه Windows/System32 در درایوی که ویندوز ویستای شما در آن نصب است بروید.
فایل با نام ntkrnlpa.exe را بیابید. این فایل را نیز Copy کرده و در پوشهای که ساختید Paste نمایید.
هدف این بود که دو فایل Patch-1-Windows-Vista.exe و ntkrnlpa.exe در یک فولدر در کنار هم قرار بگیرند.

حال فایل Patch-1-Windows-Vista.exe را با دو بار کلیک اجرا نمایید.
سپس بر روی دکمه Patch کلیک کنید.
اکنون دکمه Exit را بزنید (ترفندستان) تا برنامه بسته شود.
پس از این کار، با راست کلیک بر روی فایل ntkrnlpa.exe و انتخاب گزینه Rename، نام آن را از ntkrnlpa به ntkr128g تغییر دهید.
حال فایل ntkr128g.exe را کپی نموده و در مسیر Paste ،Windows/System32 نمایید.

بعد از این کار نوبت به مرحله بعدی یعنی ساخت یک فایل بوت جهت ورود به ویندوز ویستای 32 بیتی بدون محدودیت میرسد. این کار از طریق انجام یک سری دستورات متعدد به صورت دستی در Command Prompt امکان پذیر است. اما جهت جلوگیری از طولانی شدن ترفند و همچنین رفاه حال کاربران، فایل آماده سازی اتوماتیک آن را فراهم آوردهایم. این فایل با نام AddBootMenu.cmd در همان فایل فشردهای که در ابتدا دانلود کردید موجود است.
بر روی فایل AddBootMenu.cmd راست کلیک نموده و Run as administrator را انتخاب نمایید.

در پنجره باز شده، درصورتی که از انجام مراحل بالا اطمینان دارید کلید y را فشار داده و Enter بزنید.
مشاهده پیغام The operation completed successfully به معنای موفقیت آمیز بودن کار است. کلیدی را بزنید تا پنجره بسته شود.
اکنون در صورتی که یک بار ویندوز را Restart نمایید، در منوی انتخاب ویندوزها یک نام جدید به چشم میخورد که با انتخاب آن، وارد ویندوز ویستای 32 بیتی بدون محدودیت میزان استفاده از رم خواهید شد.

پچ شماره 2 - مخصوص ویندوز 7
ابتدا این پچ را از آدرس زیر دریافت نمایید:
http://www.tarfandestan.com/files/Patch-2-Windows-7.zip

پس از این کار فایل را از حالت فشرده خارج کنید.
حال فایل به نام Patch-2-Windows-7.exe را با دوبار کلیک اجرا نمایید.
زبان این برنامه روسی است. اما (ترفندستان) همانطور که واضح است تنها یک دکمه بر روی مرکز برنامه وجود دارد.

بر روی این دکمه که با دو حرف PA شروع شده است کلیک کنید.
یک Load کننده طی میشود و سپس پیغامی نمایان میگردد.
بر روی دکمه OK کلیک کنید.

یک پنجره جدید سیاه رنگ با عنوان Remove Watermark X86 باز خواهد شد.
دکمه Y را بزنید.
با فشردن Enter سیستم Restart خواهد شد.
پس از Restart ویندوز، در منوی انتخاب ویندوزها یک نام جدید به چشم میخورد که با انتخاب آن، وارد ویندوز هفت 32 بیتی بدون محدودیت میزان استفاده از رم خواهید شد.

پچ شماره 3 (پیشنهادی ترفندستان) - مخصوص ویندوز ویستا و 7
این پچ از دو پچ دیگر کاملتر بوده و ما به شما استفاده از آن را پیشنهاد میکنیم. چرا که هر دو ویندوز را پشتیبانی میکند و به ویژه نسبت به پچ شماره 1 ویندوز ویستا دردسر کمتری دارد.
ابتدا این پچ را از آدرس زیر دریافت نمایید:
http://www.tarfandestan.com/files/Patch-3-...Vista-and-7.zip


پس از این کار فایل را از حالت فشرده خارج کنید.
حال فایل Patch-3-Windows-Vista-and-7.exe را با دو بار کلیک اجرا نمایید.

این برنامه اطلاعاتی نظیر میزان رم کنونی را نیز در اختیار شما قرار میدهد.
اکنون (ترفندستان) بر روی دکمه Apply در درون برنامه کلیک کنید.
پیغام نمایش داده شده را با Yes پاسخ دهید.

چند ثانیه صبر کنید تا پیغام جدیدی ظاهر شود. آن را OK کنید و برنامه را نیز ببندید.
اکنون فایل AddBootMenu.cmd موجود در پوشهای که دانلود کردهاید را بیابید.
بر روی آن راست کلیک نموده و Run as administrator را انتخاب نمایید.

در پنجره باز شده، درصورتی که از انجام مراحل بالا اطمینان دارید کلید y را فشار داده و Enter بزنید.
مشاهده پیغام The operation completed successfully به معنای موفقیت آمیز بودن کار است. کلیدی را بزنید تا پنجره بسته شود.
اکنون در صورتی که یک بار ویندوز را Restart نمایید، در منوی انتخاب ویندوزها یک نام جدید به چشم میخورد که با انتخاب آن، وارد ویندوز ویستا یا هفت 32 بیتی بدون محدودیت میزان استفاده از رم خواهید شد.

در پایان ذکر چند نکته ضروری است:
پس از ورود به ویندوز بدون محدودیت، با فشردن Ctrl+Alt+Delete و ورود به Task Manager، در تب Performance و قسمت Memory میتوانید این میزان افزایش واقعی رم را ملاحظه کنید.
همانطور که واضح است، با عملیاتی که در هر 3 پچ انجام دادیم، ویندوز 32 بیتی محدودیتدار شما دست نخورده باقی میماند و هر زمان که بخواهید میتوانید همانند گذشته وارد آن شوید. در نتیجه هیچ نگرانی از بابت آسیب دیدن ویندوز کنونی خود نداشته باشید.

برای ویرایش منوی بوت ویندوز و با حذف ویندوز جدید بدون محدویت، ابتدا وارد ویندوز محدودیتدار شوید. سپس در منوی Start عبارت msconfig را وارد نموده و Enter بزنید. در تب Boot میتوانید ویرایشهای لازم را صورت دهید.
لازم به ذکر است، ویندوز اکسپی 32 بیت نهایتاً 3 گیگ رم را پشتیبانی میکند. درصدد آن هستیم در آینده در ترفندستان به معرفی ترفندی در جهت از بین بردن این محدودیت در ویندوز XP بپردازیم.
پچهای فوق احتمال غریب به یقین بر روی ویندوز سرور 2008 نیز عمل خواهند کرد اما از جانب ما بر روی آن تست نشده است.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

نحوه ساخت یک نقطه بازگردانی در ویندوز 7

System Restore ابزاری است که شرکت مایکروسافت با عرضه ویندوز ME در سال 2000، آن را رونمایی کرد. ابزار و قابلیتی خوب که در نسلهای بعدی ویندوز نیز تکرار شده و پیشرفتهتر نیز شد. با استفاده از System Restore میتوان ویندوزی را که به دلیل خاصی دچار مشکل و ایراد شده است را به همان حالت خوب گذشته بازگردانی کرد. این ابزار در حقیقت تنظیمات صحیح ویندوز را به خاطر میسپارد و آن را در محلی در هارددیسک برای مواقع اضطراری ذخیره مینماید. در ویندوز 7 -ویندوز جدید مایکروسافت- نیز شاهد حضور System Restore با مقداری تغییرات هستیم. هسته اصلی System Restore همانی است که در ویندوز XP وجود داشت، اما ساخت یک نقطه بازگردانی (Restore Point) تا حدودی متفاوت از پیش شده است. نقطه بازگردانی زمانی است که ویندوز شما خوب کار میکند و شما یک نقطه بازگردانی یا Restore Point میسازید که در زمان خرابی ویندوز از آن استفاده کنید. در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه ساخت یک نقطه بازگردانی در ویندوز 7 بپردازیم.

برای این کار:
در صفحه دسکتاپ یا در منوی Start، بر روی Computer راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید.
در پنل سمت چپ بر روی System Protection کلیک نمایید.
حال بر روی دکمه Create در پایین صفحه کلیک کنید.

در پنجره باز شده یک نام دلخواه برای نقطه بازگردانی مورد نظر انتخاب کنید. به عنوان مثال (ترفندستان) اگر قصد دارید یک نقطه بازگردانی پیش از نصب از یک برنامه خاص ایجاد کنید، نامی را بنویسید که یادآور این موضوع باشد.
سپس بر روی دکمه Create کلیک کنید.
اکنون اندک زمانی صبر کنید تا نقطه بازگردانی ایجاد شود.

مشاهده پیغام The restore point was created successfully به منزله موفقیتآمیز بودن این مرحله است و نقطه بازگردانی ایجاد شده است.
از این پس میتوان در مواقع بحرانی از این نقطه بازگردانی برای بازگرداندن ویندوز به شرایط ایدهآل استفاده کرد. نحوه این کار همانند ویندوز XP است که در این ترفند به آن پرداخته شده است.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

ضبط کننده قدم به قدم مشکلات در ویندوز 7



فرض کنید در محیط ویندوز به مشکلی برخوردهاید که خود از عهده حل آن بر نمیآیید. در این زمان اکثر کاربران دست به دامن دوستان اینترنتی خود و یا انجمنهای اینترنتی پرسش و پاسخ نظیر انجمن تخصصی ترفندستان میشوند. اگر قصد انجام چنین کاری را داشته باشید برای مطرح نمودن مشکل خود چه میکنید؟ قطعاً هدفتان این خواهد بود که مشکل خود را طوری مطرح کنید که سایر کاربران به راحتی آن را دریابند و به شما کمک کنند. برای این کار آیا محتوای مشکل را به صورت متنی نوشته و آن را بازگو میکنید؟ یا در نهایت تصویری از مشکل پیش آمده جهت فهم بیشتر قرار میدهید؟ اگر از ویندوزهای قبلی شرکت مایکروسافت استفاده میکنید چاره ای جز این کار ندارید. اما اگر ویندوز شما 7 است، باید بدانید که در این ویندوز قابلیتی دقیقاً به همین منظور ایجاد شده است. این برنامه موجود در ویندوز 7، Problem Steps Recorder یا به اختصار PSR نام دارد که میتوان آن را ضبط کننده قدم به قدم مشکلات نامید. با استفاده از PSR شما میتوانید به صورت تصویری مشکل پیش آمده را ذخیره کنید، در محل مورد نظر خود توضیحی درباره مشکل بدهید و در نهایت آن را به صورت تصاویر ممتد ذخیره کرده و فایل نهایی را که یک فایل با اطلاعات کامل است را در اختیار سایر کاربران قرار دهید تا آنها نیز با مشاهده این فایل به طور کامل مشکل شما را دریابند و راهنماییتان کنند.

برای این کار:
بر روی منوی Start کلیک کنید.
سپس عبارت psr را وارد کرده و Enter بزنید.
برنامه Problem Steps Recorder با ظاهری بسیار ساده باز خواهد شد.
اکنون به محلی در ویندوز که مشکل پیش آمده است بروید.
سپس در برنامه PSR، بر روی دکمه Start Record کلیک کنید.

اولین تصویر از صفحهای که (ترفندستان) مشکل در آن وجود دارد ذخیره میشود.
حالا در صورتی که در هر جایی از صفحه کلیک کنید یک عکس دیگر گرفته شده و ذخیره میگردد. نشانگر ماوس نیز در تصویر ذخیره شده وجود دارد.
حال فرض کنید قصد دارید یک توضیح متنی هم در صفحه بدهید. بر روی دکمه Add Comment در برنامه کلیک کنید. خواهید دید که نشانگر ماوس به شکلی دیگر درخواهد آمد و صفحه نیز شفاف میشود. با استفاده از نشانگر در محلی که قصد دارید توضیح آن را بدهید یک مستطیل ایجاد کنید. سپس در قسمت Highlight Problem and Comment توضیح مربوط به این قسمت را بنویسید و در نهایت OK کنید.

پس از ذخیره تصاویر از صحنههای کلیدی مشکل و درج توضیحات مربوطه، برای پایان کار ضبط بر روی دکمه Stop Record کلیک کنید.
از شما محل ذخیره فایل خروجی و نام آن پرسیده میشود. این دو را تعیین کنید تا فایل خروجی با فرمت فشرده zip ذخیره گردد.
اکنون در صورتی که به محل ذخیره فایل بروید و فایل zip را از حالت فشرده خارج کنید و آن را باز کنید فایلی با فرمت mht مشاهده خواهید کرد.
پس از دوبار کلیک بر روی آن خواهید دید که فایل با مرورگر IE باز میشود.

همانطور که میبینید تمامی صحنههایی که شما خواستهاید به علاوه توضیحات و همچنین اطلاعات دقیق در خصوص این فایل و ریز کلیه عملیاتی که شما در طول ضبط این تصاویر انجام دادهاید وجود دارد.
حال کافی است در یک انجمن اینترنتی تاپیکی ارسال کنید و فقط همین فایل فشرده را در آنجا قرار دهید و از کاربران درخواست کمک کنید. یا آن را برای دوستتان ارسال کنید و از او کمک بخواهید. بدون اینکه نیاز به هیچ توضیح اضافی باشد. چرا که این فایل گویای همه چیز است و کار فردی که قصد پاسخگویی به شما دارد را نیز سادهتر خواهد کرد.

جهت دسترسی سریعتر به Problem Steps Recorder میتوانید در صفحه دسکتاپ یک فایل Shortcut برای آن ایجاد کنید. بدین منظور بر روی فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست کلیک کرده و New > Shortcut را انتخاب کنید. در پنجره باز شده آدرس زیر را وارد کنید:
C:\Windows\System32\psr.exe

همان طور که واضح است در صورتی که ویندوز شما در درایوی به غیر از C نصب شده است بایستی نام آن را در آدرس جایگزین کنید. پس از این کار بر روی دکمه Next و سپس Finish کلیک کنید تا فایل میانبر ساخته شو
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

نحوه افزودن Quick Lunch به Taskbar در ویندوز 7


یکی از تغییرات عمدهای که در ویندوز 7 نسبت به ویندوزهای پیشین شاهد هستیم، تغییرات اساسی در نوار وظیفه یا Taskbar است. علاوه بر تغییرات ظاهری و زیباتر شدن Taskbar در ویندوز 7، نحوه قرارگیری برنامههای در حال اجرا نیز متفاوتتر از پیش شده است و گردش در میان پنجرههای باز و انتخاب آنها با سهولت بیشتری صورت میگیرد. یکی از قابلیتهایی که در ویندوزهای XP و ویستا وجود داشت، قابلیت Quick Lunch بود که با فعال کردن آن در Taskbar امکان دسترسی سریع به برنامههای مورد نظر فراهم میآمد. اما Quick Lunch در نوار وظیفه جدید در ویندوز 7 به طور پیشفرض وجود ندارد و در قسمت Toolbars نیز جهت انتخاب موجود نیست. در صورتی که دلتان برای Quick Lunch تنگ شده است میتوانید با استفاده از این ترفند آن را در Taskbar جدید ویندوز 7 فعال کنید.

بدین منظور:
ابتدا بر روی فضای خالی از Taskbar راستکلیک کرده و از منوی Toolbars گزینه New Toolbar را انتخاب کنید.
پنجره New Toolbar - Choose a folder باز خواهد شد.
حال کد زیر را عیناً Copy کرده و در قسمت Folder موجود در این پنجره Paste کنید:
%appdata%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch

پس از این کار بر روی دکمه Select Folder کلیک کنید.
با این کار نواری به نام Quick Lunch در سمت راست Taskbar نمایش داده خواهد شد. با کلیک بر روی فلش موجود در کنار آن، برنامههای موجود در Quick Lunch را میتوان مشاهده و انتخاب کرد.

اما در صورتی که قصد دارید Quick Lunch را کاملاً شبیه نسخههای قبلی در ویندوزهای XP و ویستا کنید، یعنی آن را به سمت چپ آورده به طوری که تنها آیکن برنامهها موجود باشد:
ابتدا اطمینان پیدا کنید Taskbar در حالت Lock نیست: بر روی فضای خالی از Taskbar راست کلیک کرده و تیک Lock the taskbar را بردارید.

سپس (ترفندستان) در صورتی که نوار انتخاب زبان (یا هر نوار مشابه آن) فعال است، آن را موقتاً غیرفعال کنید: بر روی فضای خالی از Taskbar راست کلیک کرده و از منوی Toolbars تیک گزینه Language Bar را بردارید.
اکنون جهت آوردن Quick Lunch به سمت چپ نوار وظیفه، با استفاده از ماوس ستون نقطهای کنار آن را گرفته و به سمت چپ بکشید. آن را انقدر بکشید تا دقیقاً در کنار منوی Start قرار بگیرد.
حالا بر روی خود عبارت Quick Lunch راستکلیک کرده و ابتدا تیک گزینه Show Text را بردارید. سپس مجدد این کار را کرده و تیک گزینه Show Title را بردارید.

حالا با استفاده از ماوس، آیکن برنامهها را مطابق میل خود جابجا کنید و Taskbar را آن طور که مایل هستید مرتب کنید.
حاصل کار، یک Quick Lunch، مشابه آنچه در ویندوزهای پیشین بود خواهد شد.
در پایان مجدد Language Bar را به Taskbar بیاورید و تیک گزینه Lock the taskbar را بزنید تا Taskbar قفل شود.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

غیر‏فعال کردن Aero Shake در ویندوز 7


یکی از امکانات جدید و جالبی که در ویندوز 7 -ویندوز جدید مایکروسافت- نهفته شده است، قابلیت Aero Shake است. این قابلیت به معنای لزراندن یا تکاندن میباشد. فرض کنید در ویندوز 7 چندین پنجره مختلف را به طور همزمان باز کردهاید. حالا کافی است یکی از پنجرهها را (که پنجره مورد نظر شما است) را با ماوس گرفته و مقداری تکان بدهید یا بلرزانید. خواهید دید که سایر پنجرهها ناگهان Minimize شده و ناپدید میشوند و تنها پنجرهای که آن را تکان دادهاید باز خواهند ماند. اکنون در صورتی که مجددأ پنجره را با ماوس بلرزانید پنجرههای بسته شده دوباره فراخوانی خواهند شد. اگر به این قابلیت جدید ویندوز 7 علاقه ندارید با استفاده از این ترفند میتوانید آن را از طریق رجیستری ویندوز غیرفعال کنید. لینک دانلود نسخه RC1 ویندوز 7 در انتهای این ترفند وجود دارد.

بدین منظور:
وارد منوی Start شده و عبارت regedit را وارد نموده و Enter بزنید تا ویرایشگر رجیستری ویندوز باز شود.
مسیر زیر را دنبال کنید:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\Windows

اکنون بر روی کلید Windows راست کلیک نموده و New > Key را انتخاب کنید.
نام آن را Explorer قرار دهید.
اکنون (ترفندستان) بر روی Explorer کلیک کنید تا وارد آن شوید.
حال از قسمت دیگر پنجره بر روی فضای خالی راست کلیک کرده و New > DWORD Value را انتخاب کنید.
نام آن را NoWindowMinimizingShortcuts قرار دهید.

اکنون بر روی NoWindowMinimizingShortcuts دوبار کلیک نمایید و در پنجره باز شده Value data را بر روی 1 قرار دهید و OK کنید.
رجیستری را ببندید و سیستم را یکبار Restart کنید تا تغییرات اعمال گردد.
اکنون قابلیت Aero Shake غیرفعال شده است.

جهت فعالسازی مجدد این قابلیت، در همان مسیر بالا عدد 1 را بر روی 0 تنظیم کنید.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

گزینه‏های مخفی در منوی Send To ویندوز 7


اگر تا به حال نسخه آزمایشی ویندوز جدید مایکروسافت، به نام ویندوز 7 را نصب نموده و استفاده کرده باشید، حتماً میدانید به مانند ویندوزهای پیشین، پس از راست کلیک بر روی یک فایل یا فولدر، منویی به نام Send To جهت ارسال فایل یا فولدر انتخابی به قسمت های مهم ویندوز وجود دارد. اما در ویندوز 7، در این منو ترفندی نهفته است که با استفاده از آن میتوانید گزینه های دیگری را نیز در منوی Send To مشاهده کنید و این منو را توسعه دهید. هم اکنون به معرفی این ترفند خواهیم پرداخت.

بدین منظور:
بر روی یک فایل یا فولدر راست کلیک کنید. سپس به قسمت Send To بروید. در این منو، گزینههای پیش فرض نظیر Compressed Folder، Desktop و... را خواهید دید.
اما اکنون (ترفندستان) جهت مشاهده آیتمهای مخفی شده در این منو، به هنگام راست کلیک بر روی فایل یا فولدر، کلید Shift را بگیرید و سپس راست کلیک کنید و به منوی Send To بروید.
اکنون گزینههای کاربردی دیگری نظیر My Documents را نیز در این منو خواهید داشت و میتوانید مستقیمأ فایل یا فولدر را به این مسیرها ارسال کنید.

همچنین در صورتی که دوست دارید همواره این منو به همین شکل باشد و دیگر نیازی به نگه داشتن کلید Shift جهت مشاهده آنها نباشد:
کافی است Computer را باز کنید.

سپس در Location bar (نوار آدرس بالای صفحه) عبارت shell:sendto را وارد نموده و Enter بزنید.
اکنون جهت انتقال مسیرهای مورد نظر به منوی Send To از فولدری که دوست دارید نمایش داده شود یک Shortcut تهیه کنید و آن را در این محل کشیده و رها کنید (Drag & Drop کنید).
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

فعال نمودن حساب کاربری Administrator در ویندوز 7


قطعأ شما نیز تاکنون نام ویندوز 7 -ویندوز جدید مایکروسافت- را شنیدهاید. ویندوز 7، که در حال حاضر در نسخه آزمایشی خود به سر میبرد برای کلیه کاربران قابل دانلود است و کاربران زیادی نیز تاکنون آن را نصب نمودهاند. اگر شما نیز این ویندوز را نصب کرده و استفاده کرده باشید حتماً میدانید حساب کاربری Administrator یا مدیر، به دلایل امنیتی در آن به شکل پیشفرض، فعال نیست و امکان ورود با Administrator وجود ندارد. در این ترفند به معرفی نحوه فعالسازی اکانت Administrator در ویندوز 7 میپردازیم.

برای اینکار:
ابتدا بر روی دکمه Start کلیک کنید.
سپس عبارت cmd را وارد نمایید.
خواهید دید که یک نتیجه یافت میشود. بر روی Command Prompt راست کلیک کرده و Run as Administrator را انتخاب نمایید.

اکنون در پنجره Command Prompt دستور زیر را به دقت وارد کرده و Enter بزنید:
net User Administrator password /active:yes

دقت کنید در دستور فوق به جای password، رمز عبورد مورد نظر خود برای حساب کاربری Administrator را وارد نمایید.

پس از اینکار، یک بار ویندوز را Log Off کنید. مشاهده میکنید که اکانت Administrator فعال شده است و با رمز عبوری که تعیین کردهاید میتوانید وارد آن شوید .

برای غیرفعال نمودن مجدد آن نیز میتوانید از دستور زیر در CMD بهره ببرید:
net User Administrator password /active:no
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

کلیدهای میانبر جدید در ویندوز 7


همانطور که اطلاع دارید پس از مدتها انتظار، پیشنمایش نسل بعدی سیستم عامل ویندوز، با نام "ویندوز 7" در تاریخ 7 ژانویه 2009 عرضه شد. به گفته اکثر کارشناسان ویندوز 7 بسیار بهتر از ویستا بوده و طراحان موفق به برطرف کردن مشکلاتی شدهاند که کاربران سیستم مذکور را به ستوه آورده و ناراضی کرده بود. بنا بر پیشبینی ها و گفتههای مسئولان مایکروسافت نسخه نهایی ویندوز 7 در تابستان 2009 عرضه خواهد شد. در ویندوز 7 امکانات و قابلیتهای متعدد جدیدی نیز افزوده شده است. یکی از این قابلیتها کلیدهای میانبر جدیدی است که در کل محیط ویندوز کاربرد دارد. هماکنون به معرفی این کلیدهای میانبر جدید در ویندوز 7 میپردازیم. لازم به ذکر است کلیدهای میانبر سابق که در ویندوزهای قبلی کارایی داشت نیز همچنان برقرارند. لینک دانلود نسخه نمایشی ویندوز 7 و همچنین کرک دائمی آن نیز در ادامه موجود است.
لیست این کلیدهای میانبر جدید در کل محیط ویندوز 7 به شرح زیر است:

کلید Windows + ↑: بیشینه ساختن (Maximize) پنجره.
کلید Windows + ←: حرکت پنجره به سمت چپ. با انجام این عمل به صورت متمادی، کل پنجره به سمت چپ خواهد چرخید!

کلید Windows + →: حرکت پنجره به سمت راست. با انجام این عمل به صورت متمادی، کل پنجره به سمت راست خواهد چرخید!
کلید Windows + ↓: کمینه ساختن (Minimize) پنجره (ترفندستان) و بازگردانی پنجره از حالت بیشینه.
کلید Ctrl + Windows + ←: پرش به مانیتور سمت چپ.
کلید Ctrl + Windows + →: پرش به مانیتور سمت راست.
کلید Ctrl + Windows: کمینه ساختن (Minimize) و بازگردانی کلیه پنجرههای باز.

کلید T + Windows: متمرکز شدن بر روی اولین پنجره موجود در Taskbar. با فشردن مجدد به پنجره بعدی موجود خواهید رفت و این گردش ادامه دارد. همچنین با فشردن کلید T + Shift+ Windows این گردش عقبگرد خواهد شد.
کلید Space + Windows: مشاهده دزدانه صفحه دسکتاپ! با این عمل، کلیه پنجرههای باز، شفاف میشود به طوریکه صفحه دسکتاپ دیده شود.
کلید G + Windows: مرتب کردن کلیه Gadgetهای موجود به ترتیب حروف الفبا.

کلید P + Windows: تنظیمات (ترفندستان) نمایش خارجی نظیر Mirror ،Extend Desktop و غیره.
کلید X + Windows: صفحه Mobility Center مشابه ویندوز ویستا.
کلید Windows + #: باز نمودن پنجره شماره # موجود در Taskbar. به عنوان مثال برای باز نمودن اولین پنجره Taskbar کلیدهای Win+1 و برای باز نمودن سومین پنجره کلیدهای Win+3 را وارد میکنیم.

کلید Windows + +: بزرگنمایی پنجره.
کلید Windows + -: کوچکنمایی پنجره.
Alt + P: نمایش و یا عدم نمایش صفحه پیشنمایش در هر پنجره.

همچنین کلیدهای ترکیبی زیر که به کمک ماوس صورت میگیرد مختص محیط Taskbar هستند:
Shift + کلیک بر روی یک آیکن: باز نمودن یک مورد جدید.
کلیک وسط ماوس بر روی یک آیکن: باز نمودن یک مورد جدید.
Shift + Ctrl + کلیک بر روی یک آیکن: باز نمودن یک مورد جدید با دسترسی ادمین.

Shift + راست کلیک بر روی یک آیکن گروهی شده: نمایش منوی پنجره شامل Restore All ،Minimize All ،Move All و غیره.
Ctrl + کلیک بر روی یک آیکن گروهی شده: گردش بر روی پنجرههای موجود در این گروه.

لازم به ذکر است جهت اطلاع کاربران مبتدی، کلید Windows بین دو کلید Alt و Ctrl در سمت چپ کیبورد قرار دارد.
 
بالا