ترفندهای ویندوز7

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

افزودن Run به منوی Start ویندوز ویستا و 7



در صورتی که از ویندوز ویستا یا 7 استفاده میکنید، حتماً میدانید که در صورت کلیک بر روی منوی Start، بر خلاف ویندوز XP اثری از Run نمیبنید. Run ابزاری است که در ویندوز XP امکان تایپ دستورات خاصی را برای دسترسی به قسمتهای مختلف ویندوز برای ما مهیا میکند. در ویندوز ویستا و 7 نیز Run وجود دارد، تنها به طور پیشفرض در منوی Start وجود ندارد. با استفاده از این ترفند میتوانید Run را در منوی Start ویندوز ویستا و 7 بازیابی کنید.

برای این کار:
ابتدا بر روی منوی Start راست کلیک کنید و Properties را انتخاب نمایید.
در پنجره باز شده به تب Start Menu بروید و بر روی دکمه Customize کلیک کنید.

سپس (ترفندستان) در پنجره Customize Start Menu، گزینه Run Command را بیاید و تیک آن را بزنید.
اکنون کلیه پنجرههای باز را OK کنید و بر روی منوی Start کلیک کنید تا Run را مشاهده کنید.

لازم به ذکر است شما میتوانید از کلیدهای ترکیبی Win+R نیز برای دسترسی به Run استفاده کنید. همچنین نوار جستجوی موجود در منوی Start ویندوز ویستا و 7 نیز کارایی مشابه Run را دارد.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

راهی دیگر برای بستن پنجره‏های ویندوز7

در گذشته در ترفندستان ترفندی با عنوان شش راه برای بستن پنجرههای ویندوز! منتشر شد که در آن به بررسی 6 راه مختلف برای بستن پنجرههای ویندوز پرداختیم. اما در این میان یک راه دیگر از قلم افتاده است! در این ترفند قصد داریم به معرفی هفتمین راه بستن پنجرههای ویندوز بپردازیم. راهی که به احتمال خیلی زیاد تاکنون به آن پی نبردهاید. لازم به ذکر است این ترفند بر روی کلیه نسخههای ویندوز قابل انجام است.

برای این کار:
کافی است در منتهیالیه سمت چپ نوار بالایی هر پنجره دوبار کلیک کنید.
خواهید دید که (ترفندستان) پنجره بسته خواهد شد.

منظور دقیقاً بخش مخالف قسمتی است که علامت ضربدر هر پنجره قرار دارد. به عبارت دیگر جایی که آیکن کوچک پنجره برنامه ها وجود دارد.

کاربرد دیگر این ترفند این است که در پنجرههایی که دکمه ضربدر ندارند یا امکان استفاده از آن نیست، این روش برای بستن پنجره عملی است.
دلیل اصلی که این قابلیت در پنجرههای ویندوز گنجانده شده است این است که در سیستم عاملهای مکینتاش دکمه Close در همین مکان یعنی بالا سمت چپ پنجره تعبیه شده است. در نتیجه افرادی که عادت به کار با سیستم عامل مکینتاش را دارند در صورت کار در محیط ویندوز طبق عادت قبلی میتوانند پنجرهها را به همان صورت ببندند.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

ساخت یک فولدر جادویی در ویندوز 7

در این ترفند قصد داریم به معرفی نحوه ساخت یک فولدر با قابلیتهای خاص بپردازیم. فولدری که پس از ورود به آن میتوانید به کلیه تنظیمات ویندوز در گروهبندیهای مختلف دسترسی داشته باشید. از این رو این فولدر را میتوانیم یک فولدر جادویی بنامیم.

بدین منظور:
در هر محلی نظیر صفحه دسکتاپ (ترفندستان) یک فولدر جدید ایجاد کنید (با استفاده از راست کلیک بر روی فضای خالی و انتخاب New > Folder).
سپس عبارت زیر را عیناً Copy کرده و به عنوان نام فولدر قرار دهید:
Tarfandestan.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

بر روی فولدر ایجاد شده به نام Tarfandestan دوبار کلیک کنید.
در این فولدر جادویی میتوانید تمامی تنظیمات ویندوز را در یک مکان در اختیار داشته باشید.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

فعال‏سازی یک قابلیت کاربردی جهت انتخاب همزمان چند آیتم در ویندوز ویستا و 7

فرض کنید در محیط ویندوز قصد دارید چند فایل یا چند فولدر را به طور همزمان انتخاب کنید. در این زمان ناچار خواهید بود با استفاده از ماوس، آیتمهای مورد نظر را با ایجاد یک مستطیل نقطهچینی انتخاب کنید و یا به کمک کلیدهای Shift و Ctrl و ترکیب آنها را به حالت انتخاب دربیاورید. اما در ویندوز ویستا و 7 قابلیت جدیدی اضافه شده است که انتخاب همزمان چندین آیتم را بسیار ساده میکند. این امکان با اضافه شدن چک باکس در کنار هر فایل و فولدر مهیا شده است. با چک باکسها (Check Box) یا جعبههای تیکدار پیش از این در فرم های انتخابی موجود در ویندوز و صفحات اینترنتی آشنایی داشتید. در این ترفند نحوه فعال سازی چک باکسها جهت انتخاب آیتمهای مختلف را در ویندوز ویستا و 7 برای شما بازگو مینماییم.

برای این کار:
ابتدا بر روی منوی Start کلیک کرده و عبارت Folder Options را وارد نموده و Enter بزنید.
در پنجره Folder Options به تب View بروید.
حال (ترفندستان) در لیست موجود، تیک گزینه Use check boxes to select items را بزنید و بر روی دکمه OK کلیک کنید.

اکنون در صورتی که ماوس را بر روی یک فایل یا فولدر و یا حتی شورتکاتهای موجود در صفحه دسکتاپ ببرید خواهید دید که یک چک باکس در کنار آن به چشم میخورد. با زدن تیک مربوط به هر آیتم میتوانید آن را به حالت انتخاب دربیاورید. برای انتخاب سایر آیتمها نیز میبایست بدون کلیک بر روی فضای خالی، تیک آیتم بعدی را بزنید. به همین ترتیب میتوانید به سادگی چندین فایل یا فولدر را به طور همزمان انتخاب کنید.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

دسترسی سریع به Command Prompt در ویندوز ویستا و 7

حتماً شما نیز با محیط Command Prompt یا خط فرمان ویندوز آشنایی دارید. کافی است در Run عبارت cmd را وارد نموده و Enter بزنید تا پنجره Command Prompt باز شود. cmd.exe در اصل مفسر دستورات است که در کلیه نسخههای ویندوز نیز وجود دارد. در این ترفند قصد داریم به معرفی یک روش ساده اما کاربردی بپردازیم که در صورت استفاده از ویندوز ویستا یا 7، با بهره گیری از آن میتوانید در هر فولدری که باشید پنجره Command Prompt را باز نمایید. ضمن این که خط فرمان مستقیماً بر روی مسیر همان پوشه قرار میگیرد.

برای این کار:
کافی است وارد یک پوشه دلخواه یا صفحه دسکتاپ ویندوز شوید.
کلید Shift را از روی کیبورد گرفته (ترفندستان) و بر روی فضای خالی از محیط پوشه یا صفحه دسکتاپ، راست کلیک کنید.

خواهید دید که در منوی راست کلیک گزینهای به نام Open command window here پدیدار میشود که پیش از این وجود نداشت.
با انتخاب این گزینه پنجره Command Prompt مربوط به آن مسیر باز خواهد شد.

این کار را میتوانید با راست کلیک بر روی یک فولدر انتخاب شده نیز انجام دهید.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7



بهبود قدرت صدا در ویندوز ویستا و 7

در صورتی که اهل گوش کردن موزیک از طریق کامپیوتر باشید و همچنین از ویندوز ویستا یا 7 استفاده میکنید قصد داریم به معرفی یک ترفند کاربردی مخصوص شما بپردازیم. با استفاده از این ترفند میتوانید به سادگی و با چند کلیک، قدرت صدای خروجی از اسپیکر را به طور محسوسی در این ویندوزها بهبود ببخشید.

بدین منظور:
بر روی منوی Start کلیک کرده و Control Panel را انتخاب کنید.
Sound را یافته (ترفندستان) و بر روی آن کلیک کنید.

در پنجره باز شده ابتدا Speakers را انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه Properties کلیک نمایید.
اکنون به تب Enhancements بروید و تیک سه گزینه Loudness Equalization ،Virtual Surround و Bass Management (یا Base Boost) را بزنید.
پنجرههای باز را OK نمایید.

پیشنهاد میکنیم پیش از این کار موزیکی را در حال پخش بگذارید تا بلافاصله بعد از اعمال این تنظیمات، تفاوت قدرت صدا را احساس کنید.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

افزودن سطل آشغال به تسکبار ویندوز 7



حتماً شما نیز با عملکرد Recycle Bin یا سطل آشغال ویندوز آشنا هستید. کلیه فایلها و فولدرها پس از پاک شدن مستقیماً به سطل آشغال ویندوز منتقل میشوند و در نهایت با پاکسازی سطل آشغال میتوان آنها را حذف نهایی کرد. در صورتی که از ویندوز 7 استفاده میکنید قطعاً با تسکبار جدید و قابلیتهای مختلف آن آشنایی پیدا کردهاید. در این ترفند قصد داریم نحوه اضافه کردن Recycle Bin به تسکبار ویندوز 7 را برای شما بازگو نماییم. به طوری که همه جا و در همه حالت میتوانید به سطل آشغال دسترسی داشته باشید.

برای این کار:
ابتدا بر روی فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست کلیک کرده و New > Shortcut را انتخاب نمایید.
در پنجره باز شده در محل مورد نظر عبارت زیر را وارد نمایید:
explorer.exe shell:RecycleBinFolder

و بر روی دکمه Next کلیک کنید.
در صفحه بعدی، explorer.exe را پاک کرده و به جای آن عبارت Recycle Bin را تایپ نمایید.
اکنون بر روی دکمه Finish کلیک کنید.
خواهید دید که (ترفندستان) یک شورتکات جدید در صفحه دسکتاپ با نام Recycle Bin ظاهر شده است.
بر روی آن راست کلیک کرده و Properties را انتخاب نمایید.

در پنجره باز شده، در همان تب Shortcut بر روی دکمه Change Icon کلیک نمایید.
در پنجره جدید باز شده، در زیر عبارت Look for icons in this file مسیر موجود را حذف کرده و آدرس زیر را در آن عیناً Copy و Paste نمایید و Enter بزنید:
%SystemRoot%\system32\imageres.dll

خواهید دید که مجموعهای از آیکنها نمایش داده خواهد شد. در میان آیکنها بگردید و آیکن سطل آشغال را مشابه آن چیزی که در صفحه دسکتاپتان نیز موجود است را بیابید و انتخاب کنید (این آیکن در ستون سیزدهم و ردیف سوم قرار دارد).
پس از انتخاب آیکن، پنجرههای باز را OK نمایید.

اکنون در صفحه دسکتاپ، بر روی شورتکات مذبور راست کلیک کرده و Pin to Taskbar را انتخاب کنید یا خود شورتکات را با استفاده از ماوس بگیرید و در محیط تسکبار رها کنید.
با این کار سطل آشغال به نوار تسکبار ویندوز اضافه شده است.
پس از این کار میتوانید شورتکات موجود در صفحه دسکتاپ را نیز حذف نمایید.

همان طور که مشخص است از این پس با انتخاب آیکن سطل آشغال در تسکبار میتوانید پنجره Recycle Bin را باز نمایید. اما امکان کشیدن و رها کردن (Drag&Drop) فایلها را به این آیکن جهت حذف فایلها نخواهید داشت.
برای فعالسازی چنین امکانی یک راه حل وجود دارد:
ابتدا بایستی Quick Lunch را در تسکبار ویندوز 7 فعال کنید. برای این کار بایستی از ترفند زیر کمک بگیرید:
نحوه افزودن Quick Lunch به Taskbar در ویندوز 7

پس از این کار، کافی است Recycle Bin موجود در صفحه دسکتاپ (منظور شورتکاتی که در بالا ساختیم نیست) را با استفاده از ماوس گرفته و در محیط Quick Lunch تسکبار رها کنید.
جهت زیباسازی آن نیز میتوانید تسکبار را از حالت Lock خارج کنید. سپس بر روی قسمت خالی از Quick Lunch راست کلیک کرده و View > Large Icons را انتخاب کنید. (ترفندستان)
با این کار از این پس میتوانید علاوه بر دسترسی مستقیم به سطل آشغال در ویندوز، فایلها و فولدرها را هم با Drag&Drop مستقیماً وارد آن کنید.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

ترفندی مخفی برای بستن Windows Explorer در ویندوز ویستا و 7

همان طور که میدانید یکی از اصلیترین پروسههای فعال در محیط ویندوز، explorer.exe نام دارد. وظیفه اصلی explorer.exe که تحت نام Windows Explorer شناخته میشود مدیریت فایلهای موجود بر روی هارددیسک است. گاهی ممکن است بنا به هر دلیلی نیازمند بستن این پروسه باشید. در این زمان اکثر کاربران از محیط Task Manager برای بستن explorer.exe اقدام میکنند. اما در صورتی که از ویندوز ویستا و 7 استفاده میکنید بایستی بدانید راهی خیلی ساده از فشردن Ctrl+Alt+Delete و انتخاب explorer.exe از آن لیست بلند بالا وجود دارد. هم اکنون به معرفی این راه مخفی خواهیم پرداخت.

بدین منظور:
بر روی منوی Start کلیک کنید.
سپس کلیدهای Ctrl به علاوه Shift را (ترفندستان) به طور همزمان بگیرید و بر روی فضای خالی از منوی Start راست کلیک کنید.
خواهید دید که در منوی ظاهر شده، علاوه بر Properties گزینه Exit Explorer نیز به چشم میخورد که با انتخاب آن میتوانید Windows Explorer را ببندید.

لازم به ذکر است برای بازگردانی Windows Explorer بایستی Ctrl+Alt+Delete را بزنید و Start Task Manager را انتخاب کنید. از منوی File بر روی New Task کلیک کنید و در پنجره جدید explorer.exe را تایپ کرده و Enter بزنید.
یکی از کاربردهای بستن Windows Explorer این ترفند است.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

تم‏های مخفی ویندوز 7


یکی از ویژگیهای بارز ویندوز 7 ظاهر زیبا و جذاب آن است. این ویژگی به کمک تم یا قالبهای موجود در آن شکل میگیرد. در ویندوز 7 به طور پیش فرض 6 تم قابل انتخاب است که با انتخاب هر تم، ظاهر صفحه دسکتاپ و صداهای موجود در ویندوز تغییر میکند. اما بایستی بدانید که در ویندوز 7، علاوه بر تم های موجود، 5 تم دیگر نیز به شکل مخفی وجود دارد! در این ترفند نحوه آشکارسازی و انتخاب این تمهای مخفی را برای شما بازگو خواهیم کرد. این قالبهای مخفی با محوریت کشورهای استرالیا، کانادا، بریتانیا، ایالات متحده و آفریقای جنوبی ساخته شدهاند و شامل تصاویر پشت زمینهای از این کشورها هستند.

بدین منظور:
ابتدا بایستی قابلیت مشاهده فایلهای مخفی سیستم را فعال نمایید. در منوی Start عبارت Folder Options را وارد کرده و Enter بزنید. در پنجره Folder Options به تب View بروید و تیک گزینه Hide protected operating system files را بردارید و Yes را انتخاب کنید. سپس پنجره را OK کنید.
اکنون وارد Computer شوید.
حال به مسیر C:\Windows\Globalization\MCT مراجعه کنید.

در این مسیر 5 فولدر مشاهده میکنید. این 5 فولدر متعلق به 5 تم مخفی هستند (ترفندستان) و عبارات 2 حرفی که در نام آنها مشاهده میکنید مخفف کشورهایی هستند که در بالا نام بردیم.
به دلخواه وارد یکی از پوشهها شوید. سپس به فولدر Theme مراجعه کنید و بر روی فایل موجود در آن دو بار کلیک کنید.

تم مورد نظر انتخاب شده و در حافظه ویندوز ذخیره شده است.
این کار را در هر 5 فولدر انجام دهید.
اکنون در صورتی که بر روی فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست کلیک کنید و Personalize را انتخاب کنید، در قسمت My Themes این 5 تم جدید را مشاهده میکنید. با کلیک بر روی هر کدام تم مورد نظر انتخاب میشود.
 

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : ترفندهای ویندوز7

تغییر سریع اندازه آیکن‏ها در ویندوز ویستا و 7

همانطور که میدانید در ویندوزهای ویستا و 7 نحوه مشاهده آیکن فایلها و فولدرها و همچنین شورتکات های صفحه دسکتاپ دگرگون شده است و اشکال جدیدتری با ابعاد گوناگون آیکن ها به آن اضافه شده است. برای تغییر نحوه مشاهده آیکنها در پنجره های ویندوز، بایستی راست کلیک نمود و از منوی View یک گزینه را انتخاب کرد. اما هم اکنون در این ترفند قصد داریم نحوه تغییر شکل و اندازه آیکنهای فایلها، فولدرها و شورتکات های دسکتاپ را به شکلی سریع و با بهره گیری از ماوس و کیبورد را به شما آموزش دهیم.

بدین منظور:
به صفحه دسکتاپ یا هر فولدری که (ترفندستان) قصد تغییر اندازه آیکنهای موجود در آن را دارید بروید.
اکنون کلید Ctrl کیبورد را بگیرید و غلطک ماوس را بالا و پایین کنید.
با این کار به ترتیب آیکنهای موجود در صفحه بزرگ و کوچک میشود.

این کار کاملاً مشابه آن چیزی است که میتوان در مرورگرهای وب انجام داد.
 
بالا