یک شبهه یک سوال!

پرستو

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
چرا نماز را فارسی نخوانیم؟؟؟...

سال یک هزار و سیصد و سی و دو شمسی بود من و عده ای از جوانان پرشورآن روزگار، پس ازتبادل نظر و مشاجره، به این نتیجه رسیده بودیم که چه دلیلی دارد نمازرا به عربی بخوانیم؟ چرا نماز را به زبان فارسی نخوانیم؟ عاقبت تصمیم گرفتیم نمازرا به زبان فارسی بخوانیم و همین کار را هم کردیم.
والدین کم کم از این موضوع آگاهی یافتند و به فکر چاره افتادند، آن ها پس از تبادل نظربا یکدیگر، تصمیم گرفتند با نصیحت ما را از این کار باز دارند و اگر مؤثر نبود، راهی دیگر برگزینند، چون پند دادن آن ها مؤثر نیفتاد، ما را نزد یکی از روحانیان آن زمان بردند.
آن روحانی وقتی فهمید ما به زبان فارسی نماز می خوانیم، به شیوه ای اهانت آمیز نجس و کافرمان خواند. این عمل او ما را در کارمان راسخ تر و مصرتر ساخت. عاقبت یکی از پدران، والدین دیگر افراد را به این فکر انداخت که ما را به محضر حضرت آیت الله حاج آقا رحیم ارباب ببرند و این فکر مورد تأیید قرار گرفت.
آن ها نزد حضرت ارباب شتافتند و موضوع را با وی در میان نهادند، او دستور داد در وقتی معیّن ما را خدمتش رهنمون شوند .در روز موعود ما راکه تقریباً پانزده نفر بودیم، به محضرمبارک ایشان بردند، در همان لحظه اول، چهره نورانی و خندان وی ما را مجذوب ساخت؛
آن بزرگمرد را غیرازدیگران یافتیم و دانستیم که با شخصیتی استثنایی روبرو هستیم. آقا در آغاز دستور پذیرایی از همه مارا صادر فرمود. سپس به والدین ما فرمود: شما که به فارسی نماز نمی خوانید، فعلاً تشریف ببرید و ما را با فرزندانتان تنها بگذارید.


وقتی آن ها رفتند، به ما فرمود: بهتر است شما یکی یکی خودتان را معرفی کنید و بگویید در چه سطح تحصیلی و چه رشته ای درس می خوانید، آنگاه به تناسب رشته و کلاس ما، پرسش های علمی مطرح کرد و از درس هایی مانند جبر و مثلثات و فیزیک و شیمی و علوم طبیعی مسائلی پرسید که پاسخ اغلب آن ها از توان ما بیرون بود. هر کس از عهده پاسخ برنمی آمد، با اظهار لطف وی و پاسخ درست پرسش روبرو می شد.
پس از آن که همه ما را خلع سلاح کرد، فرمود: والدین شما نگران شده اند که شما نمازتان را به فارسی می خوانید، آن ها نمی دانند من کسانی را می شناسم که _ نعوذبالله _ اصلاً نماز نمی خوانند، شما جوانان پاک اعتقادی هستید که هم اهل دین هستید و هم اهل همت، من در جوانی می خواستم مثل شما نماز را به فارسی بخوانم؛ ولی مشکلاتی پیش آمد که نتوانستم.
اکنون شما به خواسته دوران جوانی ام جامه عمل پوشانیده اید، آفرین به همت شما، در آن روزگار، نخستین مشکل من ترجمه صحیح سوره حمد بود که لابد شما آن را حلّ کرده اید. اکنون یکی از شما که از دیگران مسلط تراست، بگوید بسم الله الرحمن الرحیم را چگونه ترجمه کرده است. یکی ازما به عادت دانش آموزان دستش رابالا گرفت و برای پاسخ دادن داوطلب شد، آقا با لبخند فرمود: خوب شد طرف مباحثه مایک نفر است؛ زیرا من از عهده پانزده جوان نیرومند برنمی آمدم. بعد به آن جوان فرمود: خوب بفرمایید بسم الله را چگونه ترجمه کردید؟ آن جوان گفت: طبق عادت جاری به نام خداوند بخشنده مهربان. حضرت ارباب لبخند زد و فرمود: گمان نکنم ترجمه درست بسم الله چنین باشد.
در مورد «بسم» ترجمه «به نام» عیبی ندارد. اما «الله» قابل ترجمه نیست؛ زیرا اسم علم (خاص) خدا است و اسم خاص را نمی توان ترجمه کرد؛ مثلاً اگر اسم کسی «حسن»باشد،
نمی توان به آن گفت «زیبا». ترجمه «حسن» زیباست؛ اما اگر به آقای حسن بگوییم آقای زیبا، خوشش نمی آید. کلمه الله اسم خاصی است که مسلمانان بر ذات خداوند متعال اطلاق می کنند. نمی توان «الله» را ترجمه کرد، باید همان را به کار برد.



خوب «رحمن» را چگونه ترجمه کرده اید؟ رفیق ما پاسخ داد: بخشنده. حضرت ارباب فرمود: این ترجمه بد نیست، ولی کامل نیست؛ زیرا «رحمن» یکی از صفات خداست که شمول رحمت و بخشندگی او را می رساند و این شمول درکلمه بخشنده نیست؛ «رحمن» یعنی خدای که در این دنیا هم برمؤمن و هم بر کافر رحم می کند و همه را در کنف لطف و بخشندگی خود قرار می دهد و نعمت رزق و سلامت جسم و مانند آن اعطا می فرماید. در هرحال، ترجمه بخشنده برای «رحمن» درحد کمال ترجمه نیست.
خوب، رحیم را چطور ترجمه کرده اید؟ رفیق ما جواب داد: «مهربان». حضرت آیت الله ارباب فرمود: اگرمقصودتان از رحیم من بود _ چون نام وی رحیم بود_ بدم نمی آمد «مهربان» ترجمه کنید؛ امّا چون رحیم کلمه ای قرآنی و نام پروردگاراست، باید درست معنا شود. اگر آن را «بخشاینده» ترجمه کرده بودید، راهی به دهی می برد؛ زیرا رحیم یعنی خدای که در آن دنیا گناهان مؤمنان را عفو می کند. پس آنچه در ترجمه «بسم الله» آورده اید، بد نیست؛ ولی کامل نیست و اشتباهاتی دارد. من هم در دوران جوانی چنین قصدی داشتم، امّا به همین مشکلات برخوردم و از خواندن نماز فارسی منصرف شدم. تازه این فقط آیه اول سوره حمد بود، اگر به دیگر آیات بپردازیم موضوع خیلی پیچیده تر می شود.


در این جا، همگی شرمنده و منفعل و شکست خورده از وی عذر خواهی کردیم و قول دادیم، ضمن خواندن نمازبه عربی،نمازهای گذشته را اعاده کنیم. ما همه عاجزانه از وی طلب بخشایش و ازکار خود اظهار پشیمانی کردیم. حضرت آیت الله ارباب، با تعارف میوه و شیرینی، مجلس را به پایان برد. ما همگی دست مبارکش را بوسیدیم و در حالی که ما را بدرقه می کرد، خداحافظی کردیم. بعد نمازهارا اعاده کردیم و ازکار جاهلانه خود دست برداشتیم.

(خاطره استاد دکتر محمد جواد شریعت با مرحوم آیت الله حاج آقا رحیم ارباب اصفهانی را در رابطه با راز عربی بودن نماز)
 

RSS

ربات انجمن
"کاربر *ویژه*"
سلام

ما ایرانی هستیم
زبان ما هم فارسی هست
چرا خداوند که نماز را با صحبت کردن ایجاد کرده
حکم کرده که
حتما عربی بخونیم؟
مگه فارسی چه عیبی داره؟
من فکر میکنم اینجوری بهتر به خدا میرسم.

کسی هست که بتونه پاسخ گو باشه؟
 

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : یک شبهه یک سوال!

دوست عزيز
اين سوال در كودكي بارها و بارها به ذهن من هم رسيد و از هر كس پرسيدم مرا از جهنم ترساند و به بهشت نويد داد ولي كسي چواب مستدلي به من نداد
تا روزي يكي از معلمان بسيار خوبم اين مطلب را برايم باز كرد
دقيق به يادم نيست چه گفت ولي باعث شد من نماز را دوباره به فارسي بخوانم

و اما جواب شما از نظر من
چون ما مسلمانيم و امت واحده اي داريم بايد يك زبان واحد هم داشته باشيم تا يك مسلمان در هر كجاي دنيا كه باشد در يك زبان با ديگر مسلمانان شريك باشد و احساس غريبي نكند
مثلا مسلمان فرانسوي كه به ايران ميايد در ساعت نماز با صداي اذان عربي برميخيزد و به همراه ديگر مسلمانان با زباني واحد نماز مي خواند ولي اگر هر مسلماني در هر كجا با زبان خودش نماز بخواند ديگر اتحاد و يكپارچگي معنايي ندارد
از همه مهمتر در نماز جماعت و جمعه و همينطور حج يك زبان واحد در نماز باعث ايجاد اتحاد و امت واحده ميشود

در جهاني كه همه به دنبال يادگيري زبانهاي مختلف هستند ياد گيري زبان عربي براي نماز كار راحتي است كل مجموع جملات كوتاه نماز با اذان و اقامه29 جمله كوتاه است پس شما هم كوتاه بيا و نمازت را عربي بخوان:53:
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : یک شبهه یک سوال!

دربعضی روایات آمده که به چه دلیل مردم باید در نماز قرائت حمد و سوره داشته باشند).مسلم است که قرائت در روایات، خواندن حمد و سوره به عربی است نه ترجمه آنها) ازامام رضا ـ علیه السلام ـ نقل شده که حضرت فرمودند: (مردم امر به خواندن قرآن درنماز شده اند بخاطر اینکه قرآن مهجور باقی نماند و ضایع نگردد بلکه محفوظ بوده پس مضمحل نگردیده و مورد جهل واقع نمی شود... ) و این سخن امام توجیه بسیار خوب و پسندیده ای است که اگرخواندن قرآن را به عربی در نماز واجب نمی شد در اثر عدم توجه و غفلتی که سریع وجودما انسانها را فرا می گیرد در طول زمان کم کم اُنس با قرآن کم شده و قرآن غریب ومهجور واقع می شد. ولی در اثر تکرار روزانه قرآن در نماز پنج نوبت این غفلت از ماانسانها زدوده شده و خود به خود از طریق نماز به یاد تلاوت قرآن نیز می افتیم.
 

RSS

ربات انجمن
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : یک شبهه یک سوال!

دوست عزيز
اين سوال در كودكي بارها و بارها به ذهن من هم رسيد و از هر كس پرسيدم مرا از جهنم ترساند و به بهشت نويد داد ولي كسي چواب مستدلي به من نداد
تا روزي يكي از معلمان بسيار خوبم اين مطلب را برايم باز كرد
دقيق به يادم نيست چه گفت ولي باعث شد من نماز را دوباره به فارسي بخوانم

و اما جواب شما از نظر من
چون ما مسلمانيم و امت واحده اي داريم بايد يك زبان واحد هم داشته باشيم تا يك مسلمان در هر كجاي دنيا كه باشد در يك زبان با ديگر مسلمانان شريك باشد و احساس غريبي نكند
مثلا مسلمان فرانسوي كه به ايران ميايد در ساعت نماز با صداي اذان عربي برميخيزد و به همراه ديگر مسلمانان با زباني واحد نماز مي خواند ولي اگر هر مسلماني در هر كجا با زبان خودش نماز بخواند ديگر اتحاد و يكپارچگي معنايي ندارد
از همه مهمتر در نماز جماعت و جمعه و همينطور حج يك زبان واحد در نماز باعث ايجاد اتحاد و امت واحده ميشود

در جهاني كه همه به دنبال يادگيري زبانهاي مختلف هستند ياد گيري زبان عربي براي نماز كار راحتي است كل مجموع جملات كوتاه نماز با اذان و اقامه29 جمله كوتاه است پس شما هم كوتاه بيا و نمازت را عربي بخوان:53:

سلام
ولی من فارسی که می خونم معانیشو خوب می فهمم
شما نماز که می خونین
باید معانی و مفاهیم عباراتی که میگیمو بدونیم؟
خب اگر فارسی باشه بهتره که.

چطور در قنوت فارسی گفتن ایرادی نداره؟
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : یک شبهه یک سوال!

علاوه بر اینکه طبق فتوی بعضی از مراجع عظام تقلید،
در قنوت دعا کردن،به غیر زبان عربی نیز جایز است.
سخن گفتن با خداوند و ارتباط برقرار کردن با حقیقت عالم منحصر به نماز نیست، بلکه در هر حالی که دوست داشته باشی با او ارتباط پیدا کنی، میتوانی، لکن چون نماز و عبادات، آداب خاصی دارد که اگر آنها رعایت نشود، آن عمل موردقبول واقع نمی شود؛ لذا انسان باید همین طور که دستور داده شده نماز را به عربی بخواند. به عنوان یک نکته کلی باید بگویم که چرائی در احکام در صورتی مفید است که علت آن در کلام خداوند یا اولیاء او (معصومین ـ :S (31): ـ) ذکر شده باشد و الاانسان به جز خسته کردن خویش ثمره دیگری نخواهد برد؛ چرا که از این گونه (چراها؟) درهمة احکام می توان بیان کرد.
نتیجه گیری: سخن گفتن با خدا در غیر نماز به هرزبانی ممکن است. ولی در نماز برای ما واجب است که به زبان عربی قرائت و اذکار رابیان کنیم خصوصاً اینکه وجود نازنین پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ این زبان را و قرآن که به این زبان نازل شده را دوست دارند (زیرا که دوست داشتن ایشان دوستداشتن خداست) و همچنین زبان عربی. زبان اهل بهشت پس ما نیز به این زبان و مکلّف شدن به آن در نماز افتخار می کنیم.
 

RSS

ربات انجمن
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : یک شبهه یک سوال!

سلام
ما می تونیم نماز فرادی رو فارسی بخونیم
جماعت رو عربی!
اینجوری وحدت از بین نمیره.
خب هر کسی با زبان مادریش صحبت بکنه
بهتر نیست؟
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : یک شبهه یک سوال!

سلام به ربات خوب و کنجکاو انجمن
احکام قرائت نماز که فرقی نداره فرادا باشه یا جماعت
در اصل و حکم قضیه فرقی نیست چه جماعت باشه
و
چه فرادا باید به عربی خونده بشه
حالا بعضی احکام نماز جماعت فرق می کنه که جای خود داره
اصلا بحث اول که مطرح شد مربوط به همه ی نمازها بود
هر نمازی که باشه ...

 

RSS

ربات انجمن
"کاربر *ویژه*"
پاسخ : یک شبهه یک سوال!

سلام به ربات خوب و کنجکاو انجمن
احکام قرائت نماز که فرقی نداره فرادا باشه یا جماعت
در اصل و حکم قضیه فرقی نیست چه جماعت باشه
و
چه فرادا باید به عربی خونده بشه
حالا بعضی احکام نماز جماعت فرق می کنه که جای خود داره
اصلا بحث اول که مطرح شد مربوط به همه ی نمازها بود
هر نمازی که باشه ...


من اگه بخوام عربی بخونم
تازه معانیشو بفهمم
تا نمازم مورد قبول واقع بشه
طول میکشه
ولی با این جواب ها قانع نشدم.
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : یک شبهه یک سوال!

خواندن نماز به یک زبان از طرف مسلمانان، رمز وحدت و نشانه یگانگی آنان است و با توجه به این که زبان عربی به اعتراف اهل فن یکی از وسیع ترین و جامع ترین زبان های دنیا است، این حقیقت آشکار می گردد که تمام فِرق مسلمان می توانند آن را به عنوان یک زبان بین المللی بشناسند و از آن برای حسن تفاهم و همبستگی اسلامی استفاده کنند.

علاوه بر این، خواندن نماز به یک صورت معین، آن را از دستبرد و تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس که بر اثر مداخله افراد غیر وارد، هنگام ترجمه آن به زبان های دیگر رخ می دهد، نگاه می دارد و به این وسیله روح این عبادت اسلامی محفوظ تر می ماند.
کوتاه سخن این که: مسئله توحید و یگانگی، در تمام اصول و فروع اسلام یک زیربنای اساسی است و نماز به سوی قبله واحد و در اوقات معین و به یک زبان مشخص، نمونه ای کامل از وحدت بندگان موحد است. اگر هنگام مراسم حج در مکه باشیم و نماز جماعتی را که صدها هزار نفر از نژادها و ملیت های مختلف از سراسر جهان در آن شرکت می جویند و همه با هم می گویند «الله اکبر» مشاهده کنیم، به عظمت و عمق این دستور پی می بریم که اگر هر یک، این جمله روح پرور یا سایر اذکار نماز را به زبان محلی خود می گفت، چه هرج و مرج زشتی در آن روی می داد.
 
بالا