2/ج - آمرزش نامه
3/ج - نقد ناپذیری و عصمت پاپ
یكی دیگر از كارهای كلیسا، قرار داد فروش «آمرزش نامه» یعنی فروش و حراج بهشت از سوی كشیشان بود. انسانهایی كه خود را در برابر خداوند گناهكار میدانستند با تقدیم مبلغی به كشیش كلیسا، خود را از آلودگی گناه تطهیر میكردند. كشیشان مردم را به خرید قباله های تطهیر تشویق میكردند، چرا كه درصدی از فروش آن را خود تصاحب میكردند. پاپ لویی دهم برای تهیه هزینه هنگفت ساختمان كلیسای مجلل خود، مجبور به فروش آمرزش نامه معروف مارس (1517) به طور گسترده در سطح جهان شد.
كلیسا، فروش بخشایش را به عنوان بخشی از الهیات مسیحی توصیف كرده و در توجیه شرعی بودن آن به سخن حضرت مسیح خطاب به پطرس تمسك میكرد كه: «كلیدهای پادشاهی آسمان را به تو میدهم، آنچه را كه تو در زمین منع كنی در آسمان ممنوع خواهد شد و هر چه را كه بر زمین جایز بدانی در آسمان جایز دانسته خواهد شد» (23)
این سنت كلیسا مورد مخالفت اصلاح گران و اندیشوران قرار گرفت و به تعبیر ویل دورانت، جرقههای اصلاح دینی را كه خود بستر سكولاریزاسیون است برافروخت. «نارضایتی و شكایتی كه سرانجام چون جرقه ای، آتش انقلاب اصلاح دینی را برافروخت، فروش آمرزش نامه بود. (24) »
آمرزش نامه و ترویج آن، آثار سوء فراوانی را در جامعه اروپا به جا گذاشت و باعث فساد و انحراف كشیشان و مردم بود.
«تامس گسكوین» رئیس دانشگاه آكسفورد، در سال 1450، آثار سوء تكان دهنده آن را چنین تشریح میكند:
«امروزه گناهكاران میگویند: من پروایی ندارم كه در برابر خداوند چه قدر گناه و كار زشت میكنم، زیرا با اعتراف و طلب آمرزش در نزد كشیش و خرید آمرزش نامه پاپ، كلا از تمامی معاصی و كفاره ها برائت حاصل میكنم. من آمرزش نامه پاپ را به چهار یا شش پنس خریده ام... آمرزش نامه فروشان در سراسر كشور پراكنده اند و آمرزش نامه ها را به دو پنس، گاهی به دو جرعه شراب یا آب جو، حتی به جای مزد فاحشه ای میفروشند (25) .»
كلیسا، فروش بخشایش را به عنوان بخشی از الهیات مسیحی توصیف كرده و در توجیه شرعی بودن آن به سخن حضرت مسیح خطاب به پطرس تمسك میكرد كه: «كلیدهای پادشاهی آسمان را به تو میدهم، آنچه را كه تو در زمین منع كنی در آسمان ممنوع خواهد شد و هر چه را كه بر زمین جایز بدانی در آسمان جایز دانسته خواهد شد» (23)
این سنت كلیسا مورد مخالفت اصلاح گران و اندیشوران قرار گرفت و به تعبیر ویل دورانت، جرقههای اصلاح دینی را كه خود بستر سكولاریزاسیون است برافروخت. «نارضایتی و شكایتی كه سرانجام چون جرقه ای، آتش انقلاب اصلاح دینی را برافروخت، فروش آمرزش نامه بود. (24) »
آمرزش نامه و ترویج آن، آثار سوء فراوانی را در جامعه اروپا به جا گذاشت و باعث فساد و انحراف كشیشان و مردم بود.
«تامس گسكوین» رئیس دانشگاه آكسفورد، در سال 1450، آثار سوء تكان دهنده آن را چنین تشریح میكند:
«امروزه گناهكاران میگویند: من پروایی ندارم كه در برابر خداوند چه قدر گناه و كار زشت میكنم، زیرا با اعتراف و طلب آمرزش در نزد كشیش و خرید آمرزش نامه پاپ، كلا از تمامی معاصی و كفاره ها برائت حاصل میكنم. من آمرزش نامه پاپ را به چهار یا شش پنس خریده ام... آمرزش نامه فروشان در سراسر كشور پراكنده اند و آمرزش نامه ها را به دو پنس، گاهی به دو جرعه شراب یا آب جو، حتی به جای مزد فاحشه ای میفروشند (25) .»
: tasavir 2:
3/ج - نقد ناپذیری و عصمت پاپ
یكی دیگر از لغزش های كلیسا نظریه عصمت و مصونیت خود از هرگونه خطا و لغزش است. كلیسا و در راس آن پاپ خود را جزء مقدسات آیین مسیحیت و جانشین حقیقی خداوند و عیسی مسیح وصف میكند، به گونه ای كه آراء آنها مانند كتاب مقدس، نقد ناپذیر، واجب الاطاعة و مقدس است.
قدیس «اگوستینوتر» در رساله خود مینویسد! «قدرت پاپ از جانب خداوند است، زیرا خلیفه و قائم مقام او بر زمین است و اطاعت پاپ حتی اگر مستغرق در گناه باشد واجب است... مقام پاپ برتر از مقام فرشتگان و در خور همان ستایش و تقدیس است كه به مریم عذرا و دیگر قدیسان گذارده میشود» (26)
با بررسی اجمالی و نگاهی كوتاه به عوامل درونی پیدایش تفكر سكولاریسم، ثابت میشود كه خود متون دینی و مبانی كلامی و اعتقادی مسیحیت بستر مناسبی برای پیدایش این اندیشه بوده است. و این خود تزلزل و ضعف مبانی دینی مسیحیت را به اثبات میرساند.
قدیس «اگوستینوتر» در رساله خود مینویسد! «قدرت پاپ از جانب خداوند است، زیرا خلیفه و قائم مقام او بر زمین است و اطاعت پاپ حتی اگر مستغرق در گناه باشد واجب است... مقام پاپ برتر از مقام فرشتگان و در خور همان ستایش و تقدیس است كه به مریم عذرا و دیگر قدیسان گذارده میشود» (26)
با بررسی اجمالی و نگاهی كوتاه به عوامل درونی پیدایش تفكر سكولاریسم، ثابت میشود كه خود متون دینی و مبانی كلامی و اعتقادی مسیحیت بستر مناسبی برای پیدایش این اندیشه بوده است. و این خود تزلزل و ضعف مبانی دینی مسیحیت را به اثبات میرساند.
: tasavir 34: