نوروز از دیدگاه اسلام‏

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
دعای تحویل سال


در کتب ادعیه برای روز نوروز و هنگام تحویل سال دعاهای گوناگونی نقل شده است.
از آن جمله: این که در وقت تحویل سال این دعا را بسیار بخوانند و بعضی میگویند 366 مرتبه به تعداد روزهای سال این دعا را تکرار کنند:
«یا مقلّب القلوب والابصار، یا مدبّر اللّیل و النّهار، یا محوّل الحول والاحوال حوّل حالنا الی احسن الحال» (27)

امام خمینی قدس سره بعد از قرائت این دعا و تبریک عیدسعید نوروز، به همه مسلمانان و ملّت شریف ایران فرمودند: «تمام قلوب و تمام ابصار و بصیرتها در دست خدای تبارک و تعالی و ید قدرت اوست، اوست که تدبیر میکند جهان را، لیل و نهار را و اوست که قلوب را متحوّل میکند و بصیرتها را روشن میکند و اوست که حالات انسان را متحوّل میکند و ما آن را در ملّت عزیز خودمان در زن و مرد، در کوچک و بزرگ یافتیم، این تقلیب قلوب که قلبها را از آمال دنیوی و از چیزهایی که در طبیعت است بریده بشود و به حق تعالی پیوسته بشود و بصیرتها روشن بشود و صلاح و فساد خودشان را به وسیله بصیرت بفهمند، در ملّت ما بحمداللّه تا حدود چشمگیری حاصل شده است و من امیدوارم که در این سال جدید به اعلا مرتبت خودش برسد.» (28)
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
پاورقی

1) دیوان امام خمینی رحمه الله، ص 258 تا 262. حضرت امام خمینی رحمه الله این قصیده 46 بیتی خود را که معروف به «قصیده بهاریه انتظار» است در ایامی سروده اند که تولد منجی عالم بشریت حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف با عید نوروز مصادف بوده است. و چند بیت از آن در این جا آورده شد.
2) مائده/114.
3) مفردات راغب، ص 364.
4) کشف الاسرار، میبدی، ج 3، صص 273 و 274.
5) تفسیر المیزان، علامه طباطبائی، ج 6، ص 252.
6) پیام انقلاب، ش 27، اسفند 1359، ص 68، از مقاله حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بهجتی «شفق» امام جمعه اردکان.
7) اصول کافی، کلینی رحمه الله ترجمه رسولی محلاتی، ج 4، ص 438، قال الباقرعلیه السلام: لکلّ شی ء ربیع...»
8) روزنامه جمهوری اسلامی، صبح پنجشنبه، ویژه نوروز، 1361، ص 5.
9) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 2، ص 36.
10) نهج البلاغه، سیدرضی، ترجمه فیض الاسلام، حکمت 420.
11) حج/5.
12) ر، ک، به النوروز فی مصادر الفقه والحدیث، مرکز المعجم الفقهی، صص 36 و 24 و بحارالانوار، ج 59، صص 91 و 92.
13) بحارالانوار، ج 59، صص 91 و 92 و مستدرک الوسایل - طبع جدید، ج 6، ص 352.
14) الفروع فی الکافی، کلینی، ج 4، ص 149.
15) ر،ک. به النوروز، صص 17 و 18 به نقل از کشف اللثام، ج 1، ص 11 و جواهر الکلام، شیخ محمدحسن نجفی. ج 5، ص 43 و بحارالانوار، ج 59، صص 119 و 123.
16) گاهنامه تطبیقی سه هزار ساله، احمد بیرشک، ص 60.
17) بحارالانوار، ج 59، ص 119.
18) مناقب آل ابی طالب، ابن شهرآشوب، ج 4، صص 318 و 319 «حکی ان المنصور تقدم الی موسی بن جعفر بالجلوس للتّهنیة فی یوم النیروز و قبض ما یحمل الله. فقال انّی قد غتشت الاخبار عن جدّی رسول اللّه صلی الله علیه وآله فلم اجد لهذا العمد خبرا. و انّه سنّة الفرس و محاها الاسلام و معاذاللّه ان یحیی ما محاه الاسلام، فقال المنصور: انّما نفعل هذا سیاسة للجند فسألتک باللّه العظیم الا جلست، فجلس»
مرحوم شیخ انصاری رحمه الله در کتاب طهارت، ص 328 و صاحب جواهر الکلام در جلد 5، ص 42 میگوید این روایت را باید حمل بر «تقیه» نمود و یا این که این روز، عید نوروز دیگری است. و روایات معلّی بن خنیس را به علّت شهرت بیشترش اختیار نمود. بعضی از علمای دیگر نیز چنین عقیده دارند. ر،ک: النوروز، ص 24 و بحارالانوار، ج 59، صص 100 و 101.
19) وسائل الشیعه، ج 5، ص 288، باب 48، حدیث 1.
20) النوروز، ص 16 از جامع عباسی، ص 78.
21) ر،ک. وسائل الشیعه، شیح حرّ عاملی، ج 2، ص 960؛ ج 5، ص 288 و ج 7، ص 346.
22) جواهرالکلام، محمدحسن نجفی، ج 5، ص 41.
23) زاد المعاد، علّامه مجلسی، ص 573.
24) تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج 6، ص 378، ح 1108 و فروع کافی ج 5، ص 141.
25) وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، ج 12، ص 214، باب 88، ح 14.
26) بزرگداشتها در اسلامی، سید جعفر مرتضی عاملی، ترجمه محمّد سپهری، ص 155.
27) مفاتیح الجنان، محدّث قمی، با ترجمه، ص 604 و زاد المعاد، علّامه مجلسی رحمه الله، ص 575.
28) صحیفه نور، چاپ وزارت ارشاد اسلامی، ج 16، ص 87، از پیام رادیو تلویزیونی امام خمینی قدس سره به مناسبت فرا رسیدن سال نو، 1/1/61.
 
بالا