روزهــــای قمـــــــــر در عقــــــــــرب سال 93

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
آیا تأثیر «قمر در عقرب» در ازدواج، با اختیار انسان منافات دارد؟

وقتی گفته میشود که در روایت است که عقد نکاح در زمانی که قمر در عقرب است باعث میشود ازدواج، نیکی نداشته باشد برخی اعتراض میکنند که این مسأله با اختیار انسان، منافات دارد!


پاسخ این است که؛

اولا انسان در انجام عقد نکاح در زمان قمر در عقرب و انجام ندادنش اختیار دارد همچنانکه در انجام بسیاری از کارهای مثبت و منفی که نتایج خوب یا بدی خواهند داشت اختیار دارد.

ثانیا انسان، مختار به معنای مطلق نیست. یعنی خیلی از امور در انسان تأثیر دارد و انسان در قبال آنها اختیاری ندارد.
ما در زمان و مکان تولد خود مختار نبودیم، در رشد طبیعی بدن مختار نبودیم، در جنسیت خود مختار نبودیم، در رنگ بدن و نوع قیافه مختار نبودیم، و میلیونها مثال دیگر...

بنابراین مراد از اینکه انسان مجبور نیست و مختار است این است که انسان در سعادت و شقاوت اخروی، مجبور نیست بلکه میتواند راه سعادت را پیش بگیرد و اعمال نیک و خیر انجام دهد و میتواند راه شقاوت را در پیش گیرد و اعمال زشت و ناپسند انجام دهد گرچه در بسیاری از مسائل مانند مکان و زمان تولد، زن یا مرد بودن، فقیر یا غنی بودن، با هوش یا کم هوش بودن، زیبا یا زشت بودن، قوی یا ضعیف بودن و ... تحت عوامل دیگر و مجبور باشد.
(البته برخی از این صفات مانند فقیر یا غنی، ضعیف یا قوی، میتواند با اختیار جزئی، تغییر یابد.)

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
آیا تأثیر قمر در عقرب در عقد ازدواج، مخالف توحید و موافق شرک است؟

برخی می گویند اگر بگوییم فلان ستاره یا ماه در برخی حالات و وقایع، تأثیر دارند مخالف توحید حرف زده ایم و در حقیقت، به شرک مبتلا شده ایم.

چرا که همه تأثیرها از خداست و جز خدا چیزی نمیتواند موثر باشد.

پاسخش این است که اگر مراد از تأثیر، تأثیر استقلالی باشد به این معنا که ماه وقتی در عقرب قرار میگیرد بدون اذن خدا اثر بدی در نکاح دارد، بله در این صورت، این نظر شرک است و با توحید سازگار نیست.

اما اگر مراد این باشد که خداوند این عالم و تأثیر و تاثرات آن را طبق نظام سبب و مسببی، علّی و معلولی قرار داده است.
هیچ یک از مخلوقات مستقل در تأثیر یا تاثر نیستند اما این خاصیت را خداوند به آن مخلوقات عطا کرده و لحظه به لحظه به اذن خداوند تأثیر و تاثر دارند.
در این صورت، هیچ مخالفتی با توحید ندارد و بلکه عین توحید است.
مثلا کسی که میگوید آتش میسوزاند اگر سوزاندن آتش را مستقلا بدون اراده الهی بداند، مخالف توحید است اما اگر باور داشته باشد که آتش به اذن خدا می سوزاند،
عین توحید است و اساسا همه مخلوقات خداوند به اذن و حول و قوه خداوند، فعل و انفعال دارند و کوچکترین استقلالی از خود ندارند.


منبع: خبرگزاری فارس
یادداشت های حجت الاسلام واحدجوان
 
بالا