ضرورت و مبانی انتظار

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
ب) بن بست سیاسى
بشر براى اصلاح حاكمیت سیاسى و نجات از گرفتارى حكومت هاى ملوك الطوایفى به حكومت هاى پادشاهى و سلطنتى روى آورد ولى در عمل دید كه این نوع حكومت ها به دیكتاتورهاى خون آشامى تبدیل شده اند كه حق آزادى و حیات را از انسان ها سلب مى كنند و براى رهایى از این مشكل به چاره اندیشى افتاد تا اینكه بعد از رنسانس ره آورد اندیشه بشرى حكومت هاى مبتنى بر دموكراسى بود كه در تجربه ثابت گشت مردم از این نوع مترقى حكومت نیز سرخورده و دل سرد شده اند. شاهد بر این مدعا اولاً: عدم استقبال مردم از شركت در انتخابات است به گونه اى كه در بعضى كشورهاى اروپایى براى تنبیه افرادى كه در انتخابات شركت نكنند جریمه نقدى در نظر گرفته مى شود
 

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
منابع:



[1] - مجلسى، محمد باقر، بحار الانوار (انتشارات اسلامیه، چاپ سوم، 1372) ج 52، ص 123، ح 7.
[2] - همان، ص 122، ح 2.
[3] - همان، ص 140، ح 51.
[4] - شیخ صدوق، كمال الدین و تمام النعمه(انتشارات اسلامى، وابسته به جامعه ى مدرسین) تصحیح على اكبر غفارى، ج 2، ب 55، ص 645، ح 6.
[5] - صافى گلپایگانى، لطف الله، منتخب الاثر فى الامام الثانى عشر (مؤسسه حضرت معصومه(س)، چاپ اول، شعبان 1419 هـ ق) ص 633.
[6] - مجلسى، بحار الانوار(دار احیاء التراث العربیه بیروت، چاپ سوم، 1403 هـ ق) ج 52، ص 133، ح 26.
[7] - همان، ص 130، ح 26.
[8] - نهج الفصاحه(سازمان انتشارات جاوید، 1362) مترجم ابوالقاسم پاینده.
[9] - شیخ صدوق، كمال الدین و تمام النعمه(انتشارات اسلامى) تصحیح على اكبر غفارى، ج 2، باب 36، ص 377، ح 1.
[10] - النعمانى، بوزنیب، الغیبه (انوار الهدى، چاپ اول، 1422 هـ ق) ص 207.
[11] - حكیمى، محمد، عصر زندگى (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى، چاپ پنجم، 1381 هـ ش) ص 288 به نقل از مكیال المكارم، ج2، ص 424.
[12] - منظور از مبانى انتظار عوامل و مؤلفه هایى است كه حالت انتظار را در انسان ایجاد و یا تقویت مى كنند.
[13] - بیان مشكلات پیشرفت علوم طبیعى و صنعت بیانگر این مطلب نیست كه اسلام با پیشرفت علم و صنعت مخالف است بلكه در آموزه هاى دینى اسلام به طور شگفت انگیزى به تحصیل و ترویج و پیشرفت علم توصیه شده است سخن ما این است كه این نوع پیشرفت ها چون همراه با تعهد نیست و همانطور كه در ابتداى این گفتار اشاره نمودیم به منبع فیض الهى متصل نیستند موجب بدبختى و سرخوردگى انسان ها شده اند و بشر در این زمینه به بن بست رسیده.
 

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
ضرورت و مبانی انتظار


اعترافات نظریه پردازان جهان دموكراتیك حكایتگر به آخر خط رسیدن حكومت هاى مبتنى بر دموكراسى است به عنوان نمونه «آلوین تافلر» مشاور سیاستمداران آمریكا كه براى اصلاح جامعه ى جهانى نظریه «موج سوّم»[1] را ارائه كرده چنین اعتراف مى نماید:
«فهرست مشكلاتى كه جامعه ى ما(غرب) با آن مواجه است تمامى ندارد. با دیدن فروپاشى پیاپى نهادهاى تمدن صنعتى در حال نزاع به درون غرقاب بى كفایتى و فساد، بوى انحطاط اخلاقى آن نیز مشام را مى آزارد. در نتیجه موج ناخشنودى و فشار براى تغییرات فضا را انباشته است.
در پاسخ به این فشارها هزاران طرح ارائه مى شود كه همگى ادعا دارند اساسى و بنیادى یا حتى انقلابى اند، اما بارها و بارها مقررات و قوانین طرح ها و دستورالعمل هاى جدید - همگى به منظور حل مشكلات ما تهیه شده اند، كمانه مى كنند و بر وخامت مشكلات ما مى افزایند و این احساس عجز و یأس را دامن مى زند كه هیچ فایده اى ندارد و مؤثر نیست. این احساس براى هر نظام دموكراسى خطرناك است و نیاز شدید به وجود مرد سوار بر اسب سفید را هرچه بیشتر دامن مى زند».[2]


آرى! هرچه از عمر دنیا مى گذرد این كلام نورانى جان تازه اى مى گیرد:
«او (مهدى) زمین را پر از عدل و داد مى كند همانگونه كه از ستم و بیداد سرریز شده بود و خداوند شرق و غرب جهان را براى وى، خواهد گشود...».[3]
«درایام دولت او دنیا و اهلش در خوشى باشند».[4]
 

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
2 - ارتباط انسان با هستى

دوّمین مطلبى كه ظهور منجى و انتظار آنرا ثابت مى كند این است كه انسان با هستى ارتباطى عمیق و پیچیده دارد حتى كوچكترین حركت هایش بزرگترین رابطه را با عالم برقرار مى كند.[5]
چنین دنیاى پر از رابطه اى انسان رابه جستجوى ضابطه اى مى كشاند و در این مسیر آشكار مى شود كه نه علم و نه غریزه كفایت لازم را ندارند و فاقد كارایى هستند.
و از طرفى دیگر، حركت آدمى با آن بلندپروازى هاى بى حسابش بدون عكس العمل نمى ماند و هستى نظام مند به وسیله انعكاس رفتارها انسان را تنبیه مى كند چه بسا در لحظاتى كوتاه مدت، ضربه اى را تجربه نكنیم ولى انحراف از نظام هستى در نهایت و درازمدت صدمه اش را خواهد زد آنهم صدمه اى نه در محدوده زندگى دنیا بلكه با نگاهى دینى بر انسان استمرار دارد. حتّى بعد از مرگ نیز این ضرر و زیان دامنگیر انسان خواهد بود.
اكنون با این استمرار وجود انسان پیوند و ارتباطش با تمام جهان ناچار باید انتظار طلایه دارى الهى را كشید كه بیاید تا مسیر این حركت را رهبرى كند.
حاصل آنكه انسان از طرفى ناچار است با جهان و نظام آن ارتباط داشته باشد و از طرف دیگر دراین ارتباط گسترده، یا باید بى حساب حركت كند و عاقبت دچار صدمات آن شود یا اینكه پناهگاهى دیگر پیدا نماید. پناهگاهى كه در سیاهى جهل آدمى سپیده دمى را نوید دهد و شب تاریك انسا نرا نورانى كند و برنامه اى روشن را ارائه دهد.
این پناهگاه مهدى(عج) است و ضابطه حركت در دوران غیبت در خط او بودن است (انتظار) و در زمان حضور در طاعت وى درآمدن.
 

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
3 - عنایات و كرامات حضرت ولى عصر(عج)

امام زمان(عج) با توجهات و كراماتش در حق انسان ها، موجب تقویت ریشه هاى انتظار در عصر حاكمیت غفلت مى گردد.
آن رحمت واسعه حق، با هدایت اشخاص، حل مشكلات علمى علماء، پیام دادن، ملاقات، نصیحت و موعظه، شفاى مریض ها، راه یابى گمشدگان تعلیم ادعیه، دستگیرى درماندگان، رفع گرفتارى ها و بلاها[6] و... این نكته را تذكّر مى دهد كه غم مخورید یار مهر خواهد آمد.
مهدى فاطمه(س) با این عنایات و كرامات خود مدام كام تشنه عاشقان را آبیارى مى كند شاید در انتظار محبوب عارفان به خود آیند و با تلاش و ایجاد آمادگى و كوشش فراوان لیاقت بهره مندى از حضرتش و حكومت جهانى اش را بیابند.
 

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
4 - بشارت هاى قرآن

قرآن كریم با بشارت هاى متعددى كه درباره ى آینده جهان داده است همه ى تشنگان فضیلت را به آمادگى براى رسیدن به وضعیت ایده آل جهان كه از آنِ بندگان صالح خداست دعوت مى نماید و به این وسیله روح حركت و پویایى را در رگ هاى بشریت به جریان انداخته است و انسان ها را از ركود و یأس و ناامیدى درآورده و به حركت و تلاش و امیدوارى سوق داده است.

در این زمینه آیات زیادى نازل شده از جمله مى فرماید:
«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ».[7]
ما در زبور بعد از ذكر (تورات) نوشته ایم كه سرانجام زمین را بندگان شایسته ما به ارث مى برند.

با این بیان نورانى قرآن كریم به همه ى صالحان بشارت مى دهد كه از وجود فساد و تباهى در عالم مأیوس نگردید و منتظر باشید كه عاقبت این دنیا از آن پاكان و صالحان است و با آمدن منجى الهى، زمین گلستان خواهد شد. براى اطلاع بیشتر درباره ى بشارت هاى قرآن در مورد آینده جهان به پرسش و پاسخ همین فصل رجوع كنید.
 

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
5 - تعالیم معصومین(:S (31):)

معصومین(:S (31):)این انسانهاى پاك و وارسته كه دل در گرو سعادت بشریت دارند و از خود انسانها به آنان مشفق ترند[8] در بیانات و تعالیم نورانى خود به بشریت آموخته اند كه یأس و ناامیدى به خود راه ندهید و بدانید پایان این شب سیه روز سپید است.

آن خیرخواهان مهربان كه از گذشته هاى دور رنج انسان را دیده و براى پایان دادن به آن برنامه ریزى نموده اند پایان تاریخ را به تصویر كشیده و همه ى شیفتگان انسانیت و معنویت را به انتظار آن سپیده صبح و آن دم رهایى بشر از ظلم و جور دعوت نموده اند:
«انتظروا الفرج و لاتیأسوا من روح الله...».[9]
چشم به راه رسیدن فرج باشید و از كارگشایى و آسایش رسانى الهى ناامید نباشید.
 

mahdi gh

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
منابع:

[1] - ایشان معتقد است كه تا كنون دو انقلاب كشاورزى و صنعتى تحوّل عظیمى در جهان ایجاد كرده و موج سوم كه انقلاب الكترونیكى و فراصنعتى است در راه است.
[2] - مجله انتظار، ج 3، ص 99، به نقل از كتاب به سوى تمدن جدید، تافلر، محمدرضا جعفرى.
[3] - بحار الانوار، ج 52، ص 291(چاپ اسلامیه، تهران، 1384 هـ ق).
[4] - بحار الانوار، چاپ اسلامیه تهران 1384، ج 51، ص 101، روایت 38.
[5] - پل لانژون فیزیكدان مشهور مى گوید:
«چمدانم را روى میز حركتى بدهم این حركت در همه ى كهكشانهاى اثرى خواهد گذاشت، شدّت ارتباط میان اجزاى طبیعت به حدى است كه شما باید از نظر علمى بپذیرید». حیدرى، عزیز الله، مهدى تجسم امید و نجات (انتشارات مسجد مقدس جمكران، چاپ اول، 1380 هـ ش) به نقل ازشرح نهج البلاغه علامه جعفرى، ج 2، ص 95.
[6] - براى مطالعه در این زمینه مى توانید به كتب النجم الثاقب علامه نورى، باب هفتم، عنایات حضرت مهدى به علماء و طلاب، عبدالرحمن باقى زاده، سیماى آفتاب حبیب الله طاهرى، عبقرى الحسان و... مراجعه كنید.
[7] - انبیاء / 105.
[8] - قال الصادق(علیه السلام): «والله لانا ارحم بكم منكم بانفسكم» به خدا سوگند من از خودتان به شما مهربانترم، محمد باقر مجلسى، بحار الانوار(چاپ اسلامیه تهران، 1384) ج 47، ص 343، روایت 33.
[9] - محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، ج 52، ص 123 (چاپ اسلامیه تهران، 1384 هـ ق).
 
بالا