مـنــجـــــــی عنــکـبــوتی ***** 2

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
مـنــجـــــــی عنــکـبــوتی ***** 3

10ـ یکی دیگر از مقولاتی که باید در مجموعه ی مرد عنکبوتی به آن توجه نمود ، جایگاه خدا در این مجموعه است. همان طور که در غالب تولیدات هالیوودی ، خدا جایگاه و محوریتی ندارد ، در روند کلی مجموعه ی مرد عنکبوتی نیز هیچ نامی و یادی از خدا به میان نمی آید. مدل زندگی که در این مجموعه ارائه می شود ، یک زندگی سکولار ولائیک است. زندگی که خدا در آن موضوعیت ندارد و بشر با تدبیر و تکنولوژی ، تمام نیازها و امور خود را به انجام می رساند. بشر هالیوودی ، اصالت و محوریت را بر انسان می گذارد ، همه چیز با انسان تعریف می شود ؛ حقوق بشر ، امنیت بشر ، جامعه بشری ، عدالت بشری ، قوانین شهروندی ، تدبیر بشر ، علم بشر ، آینده بشر ، نیاز بشر ، احساس بشر ، رضایت بشر و... همه چیز با محوریت اصالت لذت بشر و اصل هدونیزم ( hedonism ) تعریف می گردد. اصالت لذت و انسان محوری مرکز دایره ی تمدن انسان آمریکایی و غربی می باشد. ( 1) هر چه بر طبق میل و خواست او باشد ، حقانیت دارد و هر چه بر خلاف میل او باشد مخالف حقوق بشر نام می گیرد. انسان محوری غربی در مقابل خدا محوری قرار دارد. این موضوع آن قدر گسترش و ریشه یافته که حتی منجی که قرار است بشر و جامعه اش را نجات دهد ، به جای تکیه بر خدا و تأییدات او به نیش یک عنکبوت تکیه دارد.

بر عکس حضرت صاحب الزمان (عج) زمانی که ظهور می نمایند بر خانه ی کعبه تکیه می زند و اعلان رسالت می نمایند ، این تکیه زدن بر کعبه نماد تکیه به خدا و دین اوست. منجی که قدرت خود را از غیر خدا کسب می کند ، این منجی مصداق کامل آیه ی 41 سوره عنکبوت می باشد.
کسانی که به غیر خدا ، دوستانی بر می گزینند ، بر خانه ی عنکبوت تکیه کرده اند ، که سست ترین خانه هاست. اتفاقاً منجی عنکبوتی نیز بر غیر خدا توکل کرده و دوستی غیر خدا را بر می گزیند و اصلاً از خدا یادی نمی کند و در نجات مردم و جامعه نیز موفق نشان داده می شود. این همان استحاله ی فرهنگی و تحریف مفاهیم است که توسط یهود در هالیوود شکل می گیرد. یهود با طراحی این شخصیت و اصالت دادن به دوستی با غیر خدا و موفق نشان دادن قهرمان داستان ، الگویی بر خلاف مدل الگوهای قرآنی و الهی تعریف می نماید. این عمل مصداق « یحرفون الکلم عن مواضعه » ( 2) در رابطه با یهود می باشد. یهود با ارائه ی چنین الگویی سعی دارد ذهنیت انسان ها را نسبت به مفاهیم فطری و الهی که در قرآن تبیین شده ، دچار انحراف و سردرگمی نماید.


با این روش رسالت اهل حق مشکل تر خواهد بود ، چرا که ابتدا باید مفاهیم ذهنی ساخته شده توسط یهود را از بین ببرند و سپس مفاهیم فطری و الهی قرآن را برای انسان ها تبیین و قابل فهم نمایند.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
11ـ در پایان قسمت سوم ، منجی عنکبوتی نمی تواند بر دو دشمن خود پیروز شود و تا آستانه ی تحقیر و از بین رفتن پیش می رود ، ولی در آخرین لحظات ، دوستش سوار بر تخته ی پرنده اش که با قدرت تکنولوژی حرکت می کند ، به کمک او می آید. آنچه در این قسمت به مخاطب القا می شود ، این است که منجی هر مقدار هم که توانا و شکست ناپذیر باشد ، موجودی پیدا خواهد شد که بر او برتری داشته باشد و او را شکست دهد. تحقیر شدن قهرمان و منجی شهر در مقابل چشم مردمی که او را باور دارند ، در واقع شکستن اسطوره ی شکست ناپذیری منجی می باشد. این که مردم باور کنند منجی هم حرف آخر و بالاترین حرف را نمی زند و ممکن است کس دیگری باشد که بر او برتری داشته باشد ، اصل وجود ضرورت منجی را زیر سوال می برد. منجی ای که احتمال شکست خوردنش وجود دارد ، به چه پشتوانه ای بیاید و قیام کند و تغییر و تثبیت نماید؟ منجی به کسی گفته می شود که رهایی بخش و تمام کننده ی همه ی سختی ها و از بین برنده ی تمام باطل هاست ، حال اگر این احتمال وجود داشته باشد که منجی از اهل باطل شکست بخورد ، آیا باز می توان به منجی امید داشت؟ شکستن باور مردم نسبت به منجی و تمام کننده بودن او ، یکی از پیام های این مجموعه است.


12 ـ یکی دیگر از مباحث ، سه گانه محوری در تولیدات هالیوود می باشد. هر چند اخیراً مرد عنکبوتی 4 نیز در حال ساخت می باشد ، اما بسیاری از تولیدات هالیوود ، سه قسمتی می باشد. این سه گانگی در مقابل دوگانه محوری و دو آلیزم قرآن و اسلام می باشد.

رسالت جلوه های ویژه ی هالیوودی در میخکوب کردن مخاطبانش ، همان رسالت مسحور کردن بنی اسرائیل ، توسط سامری ، به وسیله ی گوساله اش می باشد. سامری با فناوری و صنعتی که می دانست ، تکنولوژی را به بنی اسرائیل ارائه داد که آنها ، آن را به عنوان معجزه و قدرت او پذیرفتند. بنی اسرائیل مسحور قدرت فناوری گوساله ی سامری شدند که با آن که بی جان بود ، از خود صدا تولید می نمود. این تکنولوژی مسحور کننده آن قدر قدرتمند بود که باعث پرستش مردم شد ، همان گونه که امروز برخی هالیوود آمریکا را می پرستند. هالیوود امروز با جان دادن به ذهنیات و موجودات خیالی ، چنان فضای مجازی برای مخاطب ایجاد می کند ، که آن را با واقعیت اشتباه می گیرد. مخاطب میان تطبیق خیال و واقعیت دچار اشتباه می شود و گاه دنیای مجاز را به جای دنیای حقیقی تلقی می کند. پذیرفتن قدرت های عالم مجاز در حد واقعیت ، باعث گرایش مخاطب به عوالم خیال و مجاز خواهد شد و آن خیال را به عنوان واقعیت می پذیرد و دنبال می کند. این که اکثر مخاطبان هالیوود ، آمریکای هالیوودی را به جای آمریکای واقعی می پذیرند و آن را بهشت آمال و آرزوها می پندارند ، ثمره ی این شیوه است.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
%D9%87%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%88%D8%AF.jpg



13ـ رسالت دیگر جلوه های ویژه در هالیوود ، هیجان زایی برای مخاطب می باشد ، ایجاد و دامن زدن به هیجان ، یکی از برنامه های هالیوود می باشد. جامعه ای که پیوسته در معرض بمباران هیجانی قرار گیرد ، جامعه ای در حال انفجار خواهد بود. ( 5) هر هیجان در یک سیکل خاص باید تخلیه شود تا باعث آرامش روح و جسم گردد. جسم و روح نیاز دارد پس از تخلیه شدن در یک دوره ی مشخص ، انرژی خود را بازیابی نماید و مهیا شود برای هیجانی دیگر ، ولی زمانی که جسم و روح به طور مداوم در معرض بمباران هیجانی قرار گیرد ، و تخلیه و بازسازی انرژی نشود به انهدام خواهد رسید. هیجان زایی مدام به گسترش فساد ، بیماری های روانی ، خودگریزی ، خودکشی ، هنجار شکنی و... منجر می شود.


14 ـ یکی دیگر از رسالت های جلوه های ویژه ، کمرنگ کردن مقوله ی معجزه و کرامت های الهی می باشد ، که اختصاص به اولیاء الهی و پیامبران دارد. جلوه های ویژه با نشان دادن صحنه های غیر طبیعی و خرق عادت و قدرت های فوق طبیعی ، معجزه و کرامت را از انحصار پیامبران و اولیاء خارج کرده و آن را در حد توانایی های انسان های معمولی می آورد.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
بخش پنجم ـ نتیجه گیری

هالیوود یکی از شبکه های تار عنکبوتی سیطره ی یهود و صهیونیزم بر جهان می باشد. این شبکه ، رسالت فرهنگ سازی و عرصه سازی در حوزه های مختلف را ، جهت استحاله ی فرهنگ و تحریف مفاهیم مختلف بشری و الهی به عهده دارد. یکی از تولیدات پر هیاهوی این شبکه ی اختاپوسی و مافیایی ، مجموعه ی مرد عنکبوتی می باشد که با معرفی نوعی منجی گرایی یهودی ـ غربی به جهان ، قصد جایگزینی مفهوم منجی گرایی ایستا و افیونی به جای منجی گرایی فطری و پویا را در میان مردم جهان دارد. مجموعه ی مرد عنکبوتی در راستای اهداف سیاسی هالیوود ، برای حفظ آبروی اسرائیل تولید شد. این گونه تولیدات هالیوود جهت خدمت رسانی به یهود در گذشته نیز سابقه داشته است. فیلم هایی مثل ده فرمان ، بن هور ، فهرست شیندلر و... از این دسته می باشند. جهت دهی به افکار عمومی با ابزار رسانه و تصویر ، در پشت تولیدات هالیوود نهفته است.
داشتن نگاه استراتژیک به مقوله ی سینما و تولیدات آن ، لایه های پنهان و زیرین این عرصه را نشان می دهد. سینمای استراتژیک ضرورتی است که در مقوله ی تهاجم فرهنگی و مقابله با ابعاد ناتوی فرهنگی و تهدید نرم ، برای متفکران جهان اسلام ضروری و بدیهی می باشد. سینمای استراتژیک علاوه بر بررسی ابعاد اجتماعی ، هنری و سینمایی تولیدات تصویری ، به مقولات عرصه سازی ، سیاست و آینده سازی و مفهوم سازی نیز توجه می نماید.


امروز غرب برای صدور فکر و تمدن از ابزارهایی چون کتاب و مکاتب مختلف فلسفی کمتر استفاده می کند. آنچه امروز ابزار کار آمد صدور تمدن و فرهنگ غرب است ، سینما و تصویر می باشد. قدرت تأثیرگذاری تصویر نسبت به کلمه هزار برابر می باشد. ( 6) تصویر با درگیر نمودن چشم ، گوش و ادراک انسان ، تمام حواس را به خود معطوف می دارد. ذهنیت و خیال و آنچه مبانی جهان بینی غرب را شکل می دهد در سینما به تصویر تبدیل می شود و به جهان ارائه می گردد. مخاطب جهانی با دیدن تولیدات رسانه های غرب ، با تمدن آن آشنا می شود و مبانی تفکری غرب در زندگی اش نهادینه می شود و تبدیل می شود به یک شهروند جهان تمدن غرب.
آنچه غرب در صدور تمدن خود دنبال می کند ، مدل زندگی آمریکایی می باشد. مجموعه ی مرد عنکبوتی ، با تحریف مفاهیم منجی گرایی ، جرم شناسی ، عنکبوت و سست بودن خانه اش ، اهدافی را دنبال می کند که در بخش های مختلف این نوشتار مطرح نمودیم.

...پایان.


منابع :
1 ـ قرآن کریم ـ ترجمه ی آیت الله مکارم شیرازی
2 ـ میزان الحکمه ـ محمد ری شهری ـ نشر دارالحدیث ـ 1377
3 ـ منتهی الامال ـ شیخ عباس قمی ـ نشر ایران
4 ـ فرهنگ عاشورا ـ جواد محدثی ـ نشر معروف ـ 1381
5 ـ مفاتیح الجنان ـ شیخ عباس قمی
6 ـ نشانه هایی از دولت موعود ـ نجم الدین طبرسی ـ بوستان کتاب ـ 1386
7 ـ پل نامرئی از هنر به سیاست ـ سید حسین زرهانی ـ نشر سوره ی مهر ـ 1383
8 ـ بررسی مبانی فرهنگی غرب ـ حبیب الله طاهری ـ بوستان کتاب 1383
9 ـ عملکرد صهیونیزم نسبت به جهان اسلام ـ علی بناب ـ موسسه امام خمینی 1385
10 ـ حزب الله لبنان خط مشی ، گذشته و آینده ی آن ـ شیخ نعیم قاسم ـ نشر اطلاعات 1383
11 ـ زوال دوران کودکی ـ نیل پستمن ـ ترجمه ی صادق طباطبایی ـ نشر اطلاعات 1387
12 ـ مجموعه فیلم عنکبوتی 1 ـ 2 ـ3 کارگران ـ سم ریمی ـ هالیوود 2001 الی 2007



پی نوشت ها:
1 ـ استاد حسن عباسی ـ دوره ی طرح ریزی استراتژیک ـ کلبه ی کرامت
2 ـ سوره ی مائده ـ 13 ـ یحرفون الکلم عن مواضعه
3 ـ استاد حسن عباسی ـ دوره ی طرح ریزی استراتژیک ـ کلبه کرامت
4 ـ سوره ی مائده ـ 64 ـ « قالت الیهود یدالله مغلوله »
5 ـ استاد حسن عباسی ـ دوره ی طرح ریزی استراتژیک ـ کلبه کرامت
6 ـ دکتر حسن بلخاری ـ همایش تربیت فرهنگی نسل منتظر ـ مشهد مقدس
 
بالا