چگونگی عزاداری و انواع آن

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
بهترین شیوه بر پا داشتن عزاداری و ادای نذر برای آن
س: باتوجه به نزديکي ايام شهادت سرور و سالار شهيدان حضرت امامحسين ع به نظر شما براي اداي احترام و دادن نذر مناسب چه چيزي مناسبتر است؟ لطفاً مرا راهنمايي فرماييد.
ج: موارد مختلف است، و برحسب شرايط محل و عرف مردم و نيازهاي هيئات عزاداري متفاوت است و بهتر اين است که واعظي را دعوت کنيد تا مسائل شرعي و اخلاقي اسلامي و فلسفه قيام حضرت سيدالشهداء ع را بيان کند. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)

شیوه عزاداری در محرم
س: مرسوم است که اکثر مردم در دهة اول محرم عزاداري مى نمايند آيا عزاداري ما به اين شکل بهتر است يا بايد از دهة دوم محرم به عزاداري بيشتر اهميت داد لطفاً راهنمايي فرماييد.
ج: بحمدالله مراسم عزاداري در طول دو ماه محرّم و صفر بلکه در طول سال تعطيل نميشود و همينطور که مرسوم است بايد از اوّل محرّم شروع شود و به رسم معهود در تاسوعا و عاشورا بر رونق و گسترش آن افزوده شود و مداومت بر آن در دهه دوم و سوم هم ادامه تعظيم شعائر است. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

گریه با صدای بلند در عزاداری
س: آيا گريه با صداي بلند در عزاي ائمه اطهار :S (31): اشکال دارد يا خير؟
ج : اشکال ندارد بلکه بسيار مطلوب است. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)

بلند شدن صدای گریه زنان در عزاداری
س: گاهي در عزاي ائمه اطهار در بعضي حسينيه ها صداي گريه و شيون زنان به بيرون مى آيد آيا اين عمل اشکال دارد و زنها بايد آهسته گريه کنند تا صداي گريه آنها به نامحرم نرسد يا اشکالي بر آن مترتب نيست؟
ج: اشکال ندارد. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)

درست کردن تابوت برای عزاداری
س: آيا درست نمودن تابوت در مجالس عزاي ائمه اطهار پسنديده است زيرا در بعضي از عزاداري ها تابوت درست مى نمايند و در خيابان حرکت مى کنند اين عمل اشکال دارد يا خير لطفاً توضيح مرقوم فرماييد. (باتوجه به اينکه در زيارت رسول اکرم صلی الله علیه و آله بيان شده که شکل تابوتي درست نماييد و در مقابل خود قرار دهيد.
ج: اشکال ندارد. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

برهنه شدن در عزاداری ها
س: مردانی هستند که هنگام عزاداری برای امام حسین از ناف به بالا لخت می شوند در حالی که در بالای مجلس زنان نیز حضور دارند، می خواستم بدانم حکم مسئله چیست؟و حتی اگر مجلس مردانه نیز باشد در ان صورت حکم چیست؟
ج: برهنه شدن در مراسم عزاداری مطلقاً اشکال دارد. (منبع: سایت آیت الله مکارم شیرازی)

س: آيا سينه زني در هيئتهاي مذهبي در حالي كه عزاداران پيراهن برتن ندارند و در بالا تنه پوششي نداشته باشند، اشكال دارد يا نه؟
ج: بسم الله الرحمن الرحيم
سلام عليكم و رحمةالله و بركاته
اگر ناظر نامحرمي نباشد اشكال ندارد بلكه اجر و ثواب هم دارد. (منبع: سایت آیت الله صافی گلپایگانی)

س: آيا سينهزني به صورتي كه از كمر به بالا برهنه شوند، در عزاداري سيّدالشهداعليهالسلام جائز است؟
ج: اگر مستلزم نگاه نامحرم نباشد، اشكال ندارد. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)

س: ميخواستم نظر حضرت عالي را از نظر شرعي ونحوه حلال يا حرام بودن درباره لخت شدن افراد در هيئت هاي مذهبي که جهت سينه زني انجام مي گيرد را بدانم؟
ج: اشکال ندارد. (منبع: سایت آیت الله سیستانی)

س: آيا در عزاداري و سينه زني امام حسين در آوردن پيراهن و لخت شدن در مساجد جايز است ؟
ج: جايز است. (منبع: سایت آیت الله سیستانی)
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
تعزیه و شبیه خوانی
س: مراسم شبيه خوانى كه در حال حاضر در خيلى جاها مرسوم است. چه حكمى‏ دارد؟
ج: تعزيه و شبيه خوانى اگر مشتمل بر دروغ و باطل نباشد، مفسده‏اى هم نداشته باشد و موجب وهن مذهب هم نشود، اشكالى ندارد، لكن بهتر است بجاى آن مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصائب حسينى و مرثيه خوانى برپا شود. (منبع: سایت رهبری)

س: نظرتان راجع به تعزيهخواني چيست؟
ج: تعزيه و شبيهخواني، اگر مشتمل بر آلات لهو، از قبيل طبل و شيپور و صنج نباشد و اشعار دروغ و غنا نخوانند و مرد، لباس زنان را نپوشد و اجتماع مرد و زن در یکجا نباشد ، اشكال ندارد. ولی سزاوار است که به تعزیه خوانی تنها اکتفاء نکنند و مجالس روضه که در آنها علاوه بر ذکر مصائب حضرت خامس آل عبا علیه السلام ، معارف و عقاید اسلامی و تفسیر آیات و احادیث و احکام شرعیه بیان می شود نیز تشکیل دهند. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)

عزاداري نمايشي و تئاتري
س: اخيراً مطرح ميشود كه مجالس عزاداري خصوصاً عزاي سيدالشهدا عليهالسلام از صورت سنّتي و روضهخواني و استماع آن خارج بشود و به صورت نمايشي و تئاتري تبديل گردد، بلكه به اين مطلب اصرار ميورزند. نظر مباركتان را بيان فرماييد.
ج: اقامه عزاي آن بزرگوار بايد با ذكر مصائب از كتب صحيحه معتبره توسط ذاكرين و علماي محترم با حفظ شئون اهل بيت عليهمالسلام باشد و به صورت تئاتر درآوردن معمولاً خالي از لوازم فاسده و غير شرعي نيست. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی)
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

استفاده از عَلَم

س: در بعضى از مساجد در ايام عزادارى از عَلَم‏هاى متعددى استفاده مى‏شود که داراى تزئينات زياد و گرانبهايى است و گاهى موجب سؤال متدينين از اصل فلسفه آنها مى‏گردد و در برنامه‏هاى تبليغى خلل ايجاد مى‏کند و حتّى با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد، حکم شرعى در اين رابطه چيست؟
ج: اگر قرار دادن آنها در مسجد با شئونات عرفى مسجد منافات داشته باشد و يا براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد کند، اشکال دارد. (منبع: اجوبه الاستفتائات رهبری)

س: اگر شخصى عَلَمى را براى عزادارى سيدالشهدا(عليه‏السلام) نذر کرده باشد، آيا جايز است مسئولين حسينيه از قبول آن خوددارى کنند؟
ج: اين نذر، متولّى حسينيه و هيأت امناء آن را ملزم به قبول عَلَم نمى‏کند. (منبع: اجوبه الاستفتائات رهبری)

س: استفاده از عَلَم در مراسم عزادارى سيدالشهدا(عليهالسلام) با قرار دادن آن در مجلس عزا يا حمل آن در دسته عزادارى چه حکمى دارد؟
ج: فىنفسه اشکال ندارد ولى نبايد اين امور جزء دين شمرده شوند. (منبع: اجوبه الاستفتائات رهبری)

س: استفاده از علم در مراسم عزاداري امام حسين عليه السلام چه حكمي دارد؟
ج: در مراسم عزاداري سالار شهيدان حضرت أبي عبدالله الحسين عليه السلام استفاده از علم اشكال ندارد بلكه تعظيم شعائر محسوب ميشود. (منبع: سایت آیت الله صافی گلپایگانی)

س: استفاده از عَلَم چه حکمي دارد؟
ج: در مراسم عزاداري سالار شهيدان حضرت ابيعبداللهالحسين عليهالسلام، استفاده از عَلَم كه تعظيم شعائر محسوب ميشود به شرط اينكه مشتمل بر مجسّمه ذي روح كه حرام است نباشد، اشكال ندارد؛ بلكه مطلوب است. (منبع: استفتائات مکتوب دفتر آیت الله صافی گلپایگانی
)

مرکز مطالعات و پاسخ گويي به شبهات

 
بالا