راهکار برای کاهش فشار خون بالا + توصیه های طب سنتی

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"

3- اگر بیمار طبع سردی داشته باشد و به ویژه افراد بلغمی باید به روش های دیگری درمان شود؛

مثلاً: - استفاده از جوشانده یا عرق گل گاوزبان - مصرف سیاهدانه: روزی 3 بار و هر بار 7 عدد سیاهدانه را به آرامی بجود. چون در اوایل مصرف ممکن است افت فشار شدیدی رخ دهد بهتر است تا تطبیق پیدا کردن بدن، مصرف سیاهدانه در حالت نشسته انجام شود. به همین دلیل هم توصیه می شود که بانوان باردار از مصرف سیاهدانه خودداری کنند.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"


4- سیر: سیر با آنکه طبعی گرم و خشک دارد قادر است انواع فشار خون حتی فشار خون های گرم را کنترل کند بنابراین مصرف آن را به کلیه کسانی که سیر به آنها می سازد توصیه می کنیم. مداومت در مصرف سیر اغلب به تنهایی می تواند مشکل بیمار را حل کند. سیر را باید خام مصرف کرد و مصرف سیر پخته یا سیر ترشی اثر درمانی چندانی ندارد. کسانی که با بوی سیر مشکل دارند می توانند از«عصاره سیر و لیموترش» استفاده کنند.



 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
5- داروهای افزایش دهنده فشار خون: برخی داروهای گیاهی می توانند فشار خون را بالا ببرند؛ به این دلیل توصیه می شود برای مصرف آنها با پزشک حاذق مشورت کنید. در این مورد می توان به داروهایی مانند شیرین بیان، سنبل طیب، بادرنجبویه، زیرفون و ... اشاره کرد. ز- قطع مصرف دخانیات این اقدام می تواند از موثرترین اقدامات برای کاهش فشار خون باشد. ثابت شده است که با اولین پک به سیگار یا پیپ، فشار خون ماکزیموم به علت آزاد شدن آدرنالین 25 میلیمتر جیوه افزایش پیدا می کند.
ح- کاهش وزن ثابت شده است که فشار خون در افراد چاق – به ویژه کسانی که چاقی شکمی دارند – شایع تر است؛ بنابراین بهتر است با رعایت یک برنامه غذایی مناسب به کاهش وزن اقدام کرد.
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"

فشار خون در زنان یایسه بسیاری از زنان یائسه ......

به واسطه تغییرات هورمونی که پیدا می کنند و نیز عدم دفع خون قاعدگی دچار افزایش فشار خون می شوند. برای درمان این بانوان علاوه بر نکات عمومی ذکر شده، این دستورات هم کمک کننده است:


1- مصرف جوانه گندم: روزی یک قاشق مربّاخوری از پودر جوانه گندم(یا 5-4 قاشق غذاخوری جوانه گندم تازه) را به هرنحوی که مایل هستید مصرف کنید. جوانه گندم یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش انواع عوارض دوران یایسگی است ولذا مصرف مداوم آن برای زنان یایسه بسیار مطلوب است.
2- مصرف مکمل های هورمونی طبیعی: مثل رازیانه، بومادران یا تخم شوید که به اشکال مختلف قابل مصرف هستند. اگر گر گرفتگی هم جزء علایم بیمار باشد می توان عرق کاسنی و شاهتره را نیز به داروها اضافه کرد.
3- انجام حجامت به خصوص حجامت ساکرال(گودی کمر). فشار خون زنان باردار با مشورت پزشک حاذق اقدامات ذیل قابل انجام است: 1- رعایت دستورات عمومی(تغذیه، استرس، یبوست و ...) که در مورد سایر بیماران گفته شد. 2- تجویز مخلوط مساوی مساوی عرق کاسنی و شاهتره.
3- حجامت: حجامت بین ماههای 4 تا 7 بارداری، یکی از بهترین راههای پیشگیری از این مساله است. در صورت ضرورت و با توجه به وضعیت جسمانی و مزاجی بیمار و بنا به تشخیص پزشک، تکرار این حجامت نیز منع چندانی ندارد.
4- دقّت کنید که در این دوران از مصرف داروهایی که می توانند باعث افت شدید و سریع فشار خون شوند؛ خودداری شود.(مثل سیاهدانه، چای ترش و ...) تقریباً تمام موارد فشار خون بارداری با همین دستورات ساده بهبود خواهند یافت. یک دلیل نادر برای فشار خون یک دلیل نادر برای فشار خون پایدار، عارضه «آپنه یا قطع تنفس به هنگام خواب است» که معمولاً در افرادی اتفاق می افتد که گردن کوتاهی دارند و عادت دارند به پشت بخوابند. برای جلوگیری از این عارضه سعی کنید عادت کنید( و به کودکانتان نیز عادت دهید) که به هنگام خوابیدن، به پهلوی راست(همانطور که در روایات شریف سفارش شده است) بخوابند. آیا همه کسانی که پرفشاری خون دارند باید درمان شوند؟ پاسخ این سوال بر اساس دیدگاه های طب جدید مثبت است اما بر اساس آموزه های طب سنتی منفی است. گفتیم که بر طبق منطق طب سنتی ممکن است فردی به طور طبیعی فشار خونی بالاتر از سایر افراد داشته باشد و بدیهی است چنین فردی بیمار محسوب نمی شود که نیازی به درمان داشته باشد. اینها معمولاً افراد سالمی هستند که به طور اتفاقی متوجه بالا بودن فشار خون خود می شوند و تحت درمان دارویی قرار می گیرند و تازه از این موقع است که انواع علایم و عوارض را بروز می دهند. تشخیص اینکه کسی به طور طبیعی و بر اساس مزاج خود دچار فشار خون است یا این که بیمار است و نیاز به درمان دارد تنها از پزشک مسلط به مبانی طب سنتی ساخته است. نگارنده خود از کسانی هستم که به واسطه طبع گرم، غلظت خون و بزرگی طبیعی اندازه قلب، فشار خون بالایی دارم و حتی در بهترین حالات تغذیه ای و روانی، فشار خونم حدود 18 روی 12 است. تمام معاینات و بررسی ها نیز طبیعی بودن وضعیت بدن مرا نشان می دهند اما خدا نیاورد آن روزی را که به دلیل برخی روندهای اداری – مثل گرفتن گواهینامه رانندگی – مجبور باشم برای معاینه به همکاران خود مراجعه کنم که در این صورت مجبورم به لطایف الحیل آنها را از معاینه خود منصرف کنم وگرنه می توانید تصورش را بکنید که همکار محترم با دیدن فشار خون 18-17 من چه حالی پیدا می کند....
 

عطیه سادات

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"


درمان سریع و اورژانسی فشار خون گاهی فشار خون به دلایل مختلفی به طور ناگهانی بالا می رود که اگر زود به داد بیمار نرسیم می تواند منجر به عوارض خطرناکی شود. برای کنترل اورژانسی فشار خون توصیه های ساده ذیل را در نظر داشته باشید: 1- حنا را با آبغوره بی نمک خمیر کرده و کف پای بیمار ضماد کنید. 2- از جوشانده چای ترش استفاده کنید. 3- سیر را رنده کرده و با کمی آبلیمو به بیمار بدهید تا بخورد.


4- کمی آبغوره بی نمک یا آب لیموترش تازه به بیمار بخورانید.


5- اگر فشار خون بیمار به هیچ صراطی مستقیم نیست او را سریعا حجامت کنید. بسیاری از همکاران فشار خون بسیار بالا را مانع انجام حجامت می دانند امّا به عقیده بنده یکی از بهترین روش ها برای کنترل اورژانسی فشار خون، حجامت است.



6- از سایر اقدامات کمکی هم غافل نشوید: بیمار را در معرض هوای آزاد و تازه قرار دهید؛ از او بخواهید که نفس عمیق بکشد، چشم های خود را ببندد و سعی کند که به چیزی فکر نکند، شانه های او را به آرامی ماساژ دهید و سعی کنید هر گونه استرس و نگرانی را از او دور کنید.
 
بالا