·•●♥●• اخبار ویژه ی دهه ی کرامت ·•●♥●•

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
تشرف 40 هزار سالمند به حرم مطهر امام رضا(ع)


تشرف 40 هزار سالمند سراسرکشور به حرم مطهر امام رضا (ع) با عنوان طرح یا معین الضعفا آغاز شد.


416497.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی امروز ـ یکشنبه 17 شهریور ـ در حاشیه تشرف نخستین گروه 500 نفره از این سالمندان به حرم رضوی گفت: در این طرح در دهه کرامت رضوی 40 هزار نفر از سراسر کشور که توانایی لازم برای تشرف را ندارند در 29 گروه به زیارت مرقد منور حضرت امام رضا(ع) مشرف می شوند.

محمود ممتاز افزود: در این طرح علاوه بر سالمندان، امکان حضور قشرهای آسیبپذیر جامعه مانند مددجویان شهرستانی کمیته امداد و بهزیستی، بیماران خاص سرطانی، هموفیلی، ام اس و دیالیزی، فراهم شده است.
وی گفت : در حرم مطهر رضوی خدمتگزاران بخش صندلی چرخدار آنها را برای زیارت و بهرهمندی از برنامههای متنوعی که تدارک دیده شده است همراهی می کنند.
شرکت در مراسم مداحی و مولودی خوانی اهل بیت(ع) در رواق های حرم رضوی ، قرائت زیارت امین الله و پذیرایی در مهمانسرای حضرت بخشی از برنامه های اجرایی اطرح معین الضعفا است.
16 تا 26 شهریور از میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد ثامن الحجج(ع) دهه کرامت نامگذاری شده است

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
تشرف 11 هزار و 500 دانشآموز کشوری به حرم مطهر رضوی



معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: 11هزار و 500 نفر از دانشآموزان سراسر کشور در طول ایام دهه کرامت به حرم مطهر مشرف میشوند.

427760.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ محمود ممتاز با اشاره به اینکه 11 هزار و 500 نفر از دانشآموزان سراسر کشور در طول ایام دهه کرامت به حرم مطهر مشرف میشوند، گفت: برنامه رهروان نبوی زائران رضوی از ویژه برنامههای دهه کرامت است که به همت آستان قدس رضوی و اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، برای زیارت دانشآموزان سراسر کشور تدارک دیده شده است.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: درباره آمار شرکت کنندگان در این برنامه معنوی گفت: مشهد در ایام دهه کرامت، میزبان حدود 11 هزار و 500 نفر از دانشآموزان سراسر کشور در قالب گروههای 600 نفره در رواقهای مبارکه کوثر و شیخ حرعاملی خواهیم بود.
وی درباره تاثیر روحی این برنامه معنوی بر دانشآموزان شرکت کننده بیان داشت: این دانشآموزان که اکثراً زیارت اولی هستند، از شرکت در اردوی زیارتی بسیار خوشحال و خرسند میشوند و این حرکت معنوی نقطه قوتی برای شروع سال تحصیلی آنها خواهد بود.
لازم به ذکر است، در این ویژه برنامه، پس از قرائت قرآن، مداحی اهل بیت (ع) و سخنرانی دینی، میهمانان برای صرف ناهار میهمان مهمانسرای رضوی میشوند.



 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
ویژهنامه های حرم رضوی در ایام دهه کرامت توزیع میشود



مدیرکل روابط عمومی استان قدس رضوی گفت: با توجه به در پیش بودن ایام دهه کرامت، کتابچههایی با هدف اطلاعرسانی اقدامات آستان قدس میان زائران توزیع میشود.

427760.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ حسین یوسفی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجموعه داستانک «اینجای روشن» شامل 22 روایت منتخب از داستانکهای هفتهنامه حرم است که متناسب با اقشار مختلف و همچنین متناسب با ذائقه سنین گوناگون تدوین شده است.

یوسفی با بیان اینکه این کتابچه در 10 هزار نسخه چاپ و در بین زائران توزیع میشود، اظهار کرد: این ویژهنامه در قطع 15× 15 سانتیمتر طراحی شده تا تمامی زائران بتوانند از آن استفاده بهینهای داشته باشند.
وی اطلاع رسانی درباره فعالیتهای آستان قدس رضوی در کنار بیان داستان را از ویژگیهای برجسته این کتابچه عنوان کرد و گفت: داستانکهایی برای این کتابچه انتخاب شده است که در آنها به خدمات آستان قدس رضوی اشارهای گذرا شده باشد.
یوسفی افزود: آیین نقارهنوازی، خدماترسانی با صندلیهای چرخدار، نگهداری از افراد گمشده(امور پیداشدگان)، دفاتر نذورات، روشنایی، کفشداری، قرآنها و زیارتنامههای بریل شده برای نابینایان، فضای سبز حرم مطهر و همچنین خدمترسانی به زائران غیرایرانی از خدماتی است که در داستانکهای این مجموعه به آنها اشاره و برای آشنایی بیشتر خوانندگان در انتهای این کتابچه تشریح شده است.

وی بیان کرد: با توجه به تشرف میلیونی زائران به حرم مطهر در ایام پربرکت دهه کرامت، انتشار ویژهنامه های محتوایی و اطلاعرسانی گوناگون در دستور کار اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی قرار گرفته است.

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی با اشاره به چاپ و انتشار ویژهنامه «گنجینههای خورشید» برای معرفی موزههای آستان قدس رضوی، اضافه کرد: اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی تاکنون فعالیتهای انتشاراتی را برای زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی انجام داده است که یکی از آنها انتشار ویژهنامهها است.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
ضریح مطهر حضرت معصومه(س) با حضور آیت الله مکارم‎شیرازی غبارروبی شد


مراسم غبارروبی ضریح مطهر حضرت معصومه(س) با حضور آیتالله مکارم‏شیرازی و تولیت این آستان مقدس برگزار شد.

430245.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ مراسم غبارروبی ضریح مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) صبح امروز ـ دوشنبه 18 شهریور ـ با حضور حضرت آیتالله العظمی «ناصر مکارم‏شیرازی» از مراجع عالی‏قدر جهان تشیع، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمد سعیدی» تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و جمع کثیری از دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت برگزار شد.

در این مراسم، حضور نمادین و اجرای مراسمی خاص از سوی خادمان خواهر و برادر بسیار مورد پسند زایران کریمه اهل‎بیت(س) قرار گرفت.
در پایان نیز پس از قرائت زیارت حضرت فاطمه معصومه(س)، آیتالله مکارم‏شیرازی دفتر یادبود حرم مطهر را امضا کرد.



abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
بیش از 70 نرم افزار دینی در دهه کرامت رونمایی می‏شود


همزمان با آغاز دهه کرامت از 74 نرمافزار مالتیمدیا تولید شده از سوی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) رونمایی شد.

430259.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ همزمان با آغاز دهه کرامت در مراسمی با حضور تولیت، مدیران و مسئولان آستان مقدس و مسئولان استانی در نمایشگاه دهه کرامت از 74 نرمافزار تولید شده توسط آستان رونمایی شد.

کلام حرم در 12 مجموعه شامل سخنرانیهای حجج اسلام والمسلمین فاطمینیا و رفیعی، الزهرا در سه مجموعه، زندگی کریمانه، ترتیل خوانی تصویری قرآن کریم در سه مجموعه، شوق ولایت، پابوس ماه، دانشافزایی مادران، عاشورا شناسی، غدیریه، معصومیه، قره عین آل الرسول در دو مجموعه، زهراشناسی، علیشناسی، شیر خوارگان حسینی، گنجینه سخن و عبادت الله در سه مجموعه از جمله عناوین نرمافزارهای مالتیمدیا تولید شده است.
از دیگر نرمافزارهای تولید شده از سوی آستان مقدس قم میتوان از مستند در دو مجموعه، مقتل خوانی، آوای کریمه در دو مجموعه، لبیک یا حسین در سه مجموعه، دعای توسل، دعای کمیل، دعای ندبه، زیارت عاشورا، 14 معصوم در 9 مجموعه، احکام در سه مجموعه، سخنرانی استاتید مؤمنی، فرحزاد، ماندگاری، پناهیان،حسینی قمی و سخنرانیهای استاد رفیعی در فرمت 3mp، سخنرانی استاد نیلچیزاده، تفسیر نهج البلاغه، پرسش و پاسخ مهدویت در دو مجموعه، مهارتهای زندگی، شب شعر نیر و عرفان و تفسیر قرآن کریم در دو مجموعه نام برد.
بر اساس این گزارش، تمام نرمافزارهای تولید شده از سوی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مجوز انتشار هستند و در آیندهای نزدیک به صورت انبوه تولید شده و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.



abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پرچم حرم رضوی در بارگاه حضرت عبدالعظیم (ع) به اهتزاز درمیآید


همزمان با دهه کرامت و اجرای سومین جشنواره "زیر سایه خورشید" پرچم حرم مطهر رضوی با حضور خادمین این حرم مطهر ۲۵ شهریورماه در بارگاه مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) به اهتزاز در میآید.


430869.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ سید رضا موسوی مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 تهران درارتباط با برگزاری جشنواره "زیر سایه خورشید" اظهار کرد: جشنهای "زیر سایه خورشید" در ایام دهه کرامت به همت خالصانه مجموعههای فرهنگی، متعهد و مردمی توانمند در هر استان در قالب کانونهای جوانان رضوی و همراهی نهادهای دولتی و انسجام و هماهنگی ظرفیتهای آستان قدس رضوی امسال در 22 استان کشور و چهار کشور عراق، لبنان، افغانستان و هندوستان برگزار میشود.

وی در ارتباط با برگزاری این برنامه گفت: این مراسم به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (فرهنگسرای خاتم) و فرهنگسرای ولاء و با مشارکت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار میشود.
موسوی به ادای احترام خادمان رضوی به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی در روز پنج شنبه 21 شهریور ماه اشاره کرد و افزود: در این روز مراسم غبارروبی مزار شهدای انقلاب و شهدای گمنام با همکاری فرهنگسرای رضوان برگزار میشود.
وی با اشاره به برنامههای خادمان حرم مطهر رضوی در روز جمعه تصریح کرد: خادمان رضوی روز جمعه در فریضه عبادی- سیاسی نماز جمعه شرکت میکنند و پیش از اقامه نماز مراسم مولودی خوانی و نقارهزنی در دانشگاه تهران انجام میشود.
مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 تهران با اشاره به اقتدار پرچم آستان قدس رضوی و اجرای آن در جنوب پایتخت خاطرنشان کرد: مراسم استقبال ازخادمان رضوی روز 25شهریورماه در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با حضور خادمین این حرم برگزار میشود و پرچم متبرک رضوی در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به اهتزاز در میآید که در این مراسم 8 نفر از خادمین حرم امام رضا (ع) حضور دارند.
وی اظهار کرد: استقبال از خادمین حرم رضوی با حضور خادمین حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و با قرائت زیارت نامه حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) همراه است.
موسوی افزود: در روز دوشنبه هفته آینده نیز یک ساعت قبل از نماز مغرب و عشاء جشنواره "زیر سایه خورشید" با اجرای نقارهزنی در کنار ساعت بام مسجد جامع و اهتزاز پرچم رضوی، شرکت در نماز جماعت با حضور خادمین و شرکت خادمین در مراسم سالروز ولادت امام رضا (ع) درمصلی بزرگ ری اجرا میشود.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 تهران عنوان کرد: زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، دعا خوانی به همراه عموم مردم، کریمه خوانی، نوحه خوانی، مداحی، مولودی خوانی، ادعیه خوانی، بیان داستانها و روایتهایی از شفا گرفتن مردم در حرم امام رضا (ع) توسط مبلغین مذهبی از دیگر برنامههای این مراسم است.
وی به اجرای مراسم اختتامیه ویژه برنامههای دهه کرامت و جشنواره "زیر سایه خورشید" در سالن همایشهای وزارت کشور اشاره کرد و گفت: این مراسم همزمان با ولادت امام رضا (ع) با حضور جمعی از هنرمندان، چهرههای فرهیخته فرهنگی و مسئولین برگزار میشود.
مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 تهران در ارتباط با برنامههای مراکز فرهنگی هنری منطقه 20 در دهه کرامت گفت: برپایی مراسمهای شب شعر، نمایشگاههای فرهنگی، اجرای مسابقاتی در قالب دلنوشته و داستان کوتاه و تورهای نیم روزه و یک روزه گردشگری و مذهبی از فعالیتهای مراکز فرهنگی هنری منطقه 20 در دهه کرامت است.
موسوی اشاره کرد: حضور برای تمامی مردم جنوب پایتخت آزاد بوده و علاقه مندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به فرهنگسرای ولاء واقع در شهرری، میدان نماز مراجعه و یا با شماره تلفن 33749134 تماس حاصل کنند.



abna.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
آغاز شست وشوی گنبد طلای امام هشتم شیعیان


در آستانه میلاد با سعادت امام رضا (ع) ، شست و شوی گنبد طلای حرم مطهر رضوی آغاز شد.


431773.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ شست و شوی گنبد طلای حرم مطهر رضوی طی آئینی با حضور جمعی از ارادتمندان حضرتش در طلوع آفتاب پنجمین روز از دهه کرامت رضوی آغاز شده است و تا دو روز دیگر ادامه دارد.

شست و شوی گنبد منور سالی سه بار توسط خادمان حرم مطهر رضوی انجام می شود.
در اوایل قرن ششم وزیر سلطان سنجر سلجوقی، با تعمیر روضه منوره، گنبدی بر فراز قبه اولیه ساخت که بیش از 900 سال از بنای آن می گذرد.

گنبد بارگاه نورانی علی بن موسی الرضا(ع) از نظر ساختمان و ارتفاع در نهایت زیبایی و هنرمندی طراحی شده و دارای دو پوشش است.
پوشش اول، سقف حرم که از زیر قابل مشاهده و دارای مقرنس آینه است و به آن قُبّه گفته می شود و پوشش دوم؛ خود گنبد طلاست و در حد فاصل این دو پوشش 13 متر فضای خالی وجود دارد.
ارتفاع گنبد طلا از کف روضه منوره 31 متر، محیط دورگنبد حدود 32 متر و ارتفاع آن از اول طلاکاری تا نوک گنبد اندکی بیشتر از 16متر است.

نمای گنبد در ابتدا، آجر زرد رنگ و سپس کاشی نفیس سنجری بود که در زمان شاه طهماسب صفوی طلاکاری شد. پس از آن و در زمان شاه عباس (حدود سال های 1010 تا 1016تا هجری) تذهیب کاری شد.
البته این گنبد منور در سال 1086 هجری (به علت آسیب دیدگی در زلزله) و در سال 1291 شمسی(پس از جسارت روس ها و به توپ بستن حرم مطهر) مرمت شده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1358 خشت های طلای قدیمی گنبد که به علت کمی ضخامت
و ساییدگی، بد نما شده بود، برچیده و با خشت هایی با ضخامت چهار برابر قبل طلاکاری شد.

abna.ir


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
ضریح حضرت مسلم بن عقیل رونمایی میشود


مراسم رونمایی از ضریح مسلم بن عقیل(ع) که درمراحل پایانی نصب قرار دارد هفته آینده برگزار میشود.


به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ به بنا بر اعلام پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات هنرمندان و صنعتگران سازنده از استانهای مختلف کشور در تلاشی 25 روزه کار نصب ضریح جدید سفیر ابا عبدالله الحسین (ع) را به پایان میبرند.

وی افزود: با توجه به فعالیت گروههای مهندسی، خاتمکار و ضریحساز که مشغول تکمیل بخشهای باقیمانده هستند، فرآیند نصب، امروز، 22 شهریور به پایان میرسد.

پلارک یادآور شد: با این وصف انشاءالله طبق برنامه مراسم رونمایی همزمان با میلاد امام رئوف علی بن موسی الرضاء(ع) در نجف اشرف، مسجد کوفه برگزار خواهدشد.
گفتنی است ضریح جدید مضجع شریف مسلم بن عقیل(ع)پس از 90 سال توسط هنرمندان کشورمان و از محل نذورات و هدایای مردمی ساخته شده و بر قبر مطهر آن حضرت قرار میگیرد.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
[h=2]همايش «طب از منظر امام رئوف» در روزنامه قدس برگزار ميشود[/h]

همزمان با دهه كرامت رضوي همايش «طب از منظر امام رئوف» به همت روزنامه قدس برگزار ميشود.
به گزارش ستاد خبري جشنهاي ميلاد رضوي، مديرعامل موسسه فرهنگي قدس گفت: اين همايش با هدف آشنايي مردم با مضرات غذاهاي فستفود، گسترش توجه به غذاهاي سنتي و عمل به دستورات ائمه اطهار(ع) به ويژه امام رضا(ع) برگزار ميشود.

حمزه واقعي ادامه داد: در اين همايش شخصيتهاي برجسته طب سنتي،استاد «حسين خير انديش»، رئيس موسسه تحقيات حجامت و طب سنتي ايران و حجتالاسلام و المسلمين« جعفر شهشهاني»،محقق و پژوهشگر برجسته طب اسلامي و سنتي و دكتر«محمد دريايي» متخصص علوم زيستي و تغذيه حضور خواهند يافت.

وي يادآور شد: اين همايش 24 شهريور ساعت 16:30 در روزنامه قدس برگزار خواهد شد.



aqr.ir
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پخش مستقیم نقاره نوازی روز میلاد حضرت رضا(ع) از شبکه های سیما


مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی گفت: مراسم سنتی نقاره نوازی در روز میلاد با سعادت حضرت رضا(ع) به صورت زنده از شبکههای سیما پخش خواهد شد.

432699.jpg
به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ حسین یوسفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آئین سنتی نقاره نوازی در روز میلاد با سعادت حضرت رضا(ع) به صورت ویژه و با حضور زائران و مجاوران در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار میشود.

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی افزود: با هماهنگی به عمل آمده، این برنامه به صورت زنده و مستقیم از شبکه های داخلی و برون مرزی سیما پخش میشود.
وی با بیان اینکه نقاره زنی، دیر زمانی است که در بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) به صورت رسم و آیینی همیشگی درآمده و روح و جان زائران و مجاوران آن حضرت را مینوازد، گفت: در شبهای میلاد ائمه معصوم (ع) و بزرگداشت مناسبتهای مذهبی مانند عیدهای بزرگ قربان، فطر و غدیر و همچنین در زمان تحویل سال شمسی و آغاز نوروز نیز نقاره نواخته میشود.
یوسفی بیان کرد: در ماه مبارک رمضان هم یک نوبت در دو ساعت مانده به سحر و بعد از اتمام مناجات موذنان، به مدت نیم ساعت نقاره سحر و یک ربع قبل از غروب آفتاب، نقاره افطار نواخته میشود.

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی گفت: اما در ایام محرم و صفر که روزهای سوگواری شیعیان است، به منظور احترام به آیین سوگواری هیچ نوایی از نقارخانه به گوش نمیرسد.
وی عنوان کرد: نقارخانه صحن انقلاب اسلامی با قدمتی حدود 400 سال و وزن تقریبی 7 هزار تن است که ورودی های آن در زیر گنبد الله وردی خان و سقاخانه واقع شده است.



abna.ir
 
بالا