قرآن و نويد از امام مهدي (علیه السلام)

  • نویسنده موضوع ضحا
  • تاریخ شروع

ضحا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"



معناى اين آيه در پرتو روايات

امـامـان مـعـصـوم و آمـوزگـاران راسـتـيـن قـرآن نـيـز در تـاءويـل آيـه مـورد بـحـث بـر ايـن انـديـشـه رهنمون هستند كه اين وعده پرشكوه خدا تحقق نيافته و به هنگامه ظهور حضرت مهدى عليه السلام تحقق خواهد يافت .


براى نمونه :

1ـ از چـهـارمين امام نور عليه السلام آورده اند كه آيه مورد بحث را، تلاوت كرد و فرمود:

بـخـدا سـوگـنـد كـه ايـن مـؤمـنـان شـايـسـتـه كـردار، شـيـعـيـان مـا اهـل بـيـت هـستند و خداوند اين نويد و وعده شكوهبار را بدست بزرگ مردى از ما تحقق خواهد بـخشيد او مهدى اين امت است و كسى كه پيامبر در مورد او فرمود: اگر از عمر دنيا تنها يك روز بـاقـى مـانـده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانى خواهد ساخت تا مردى از عترت من كه نامش ، نام من است بر جهان حكومت كند و زمين را همانگونه كه به هنگام ظهور او لبريز از ظلم و جور است مالامال از عدل و داد سازد.[SUP](85)
[/SUP]
2ـ و از دو امـام مـعـصـوم حضرت باقر و حضرت صادق عليهم السلام نيز همين سخن روايت شده است و آنان نيز درست همين نويد را داده اند.

مـرحـوم "طبرسى " پس از نقل اين روايت مى گويد: "منظور از مؤمنان شايسته كردار، پـيـامـبـر و خـانـدان اويـنـد و ايـن آيـه در بـردارنـده نـويـد حـكـومـت عـادلانـه جـهـانـى اهل بيت ، استقرار اقتدار آنان در سراسر گيتى و برچيده شدن وحشت و هراس آنان با ظهور حضرت مهدى عليه السلام است ".
و مـى افـزايـد: "خاندان پيامبر در مورد اين واقعيت اجماع و اتفاق نظر دارند و روشن است كـه اجماع آنان همانند قرآن حجت است . چرا كه پيامبر گرامى (ص ) فرمود: مردم ! من از مـيـان شـمـا مـى روم اما دو گوهر گرانبها در ميان شما به يادگار مى گذارم : يكى كتاب خـدا، قـرآن و ديـگـرى خـانـدانـم . و ايـن دو تـا روز رستاخيز و ورود بر من در كنار حوض كوثر، از هم جدايى ناپذيرند."
آنـگـاه مـى افـزايـد: ((نـويـد شـكـوهـمـنـد ايـن آيـه قـرآن نـيـز كـه تـمـكـن و اقـتـدار اهـل بيت و استقرار دين خدا بر روى زمين بوسيله آنان است ، وعده اى است كه تاكنون تحقق نـيـافته است از اين رو آن حضرت در انتظار دريافت فرمان ظهور از جانب خداست ، چرا كه خداوند در وعده اش تخلف نمى ورزد.))[SUP](86)


[/SUP]
hsdf%20%2832%29.gif


 
بالا