امکان ملاقات امام زمان علیه السلام

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
دیدن یا دیده شدن کدام یک؟

در زمینه موضوع ملاقات با امام زمان علیه السلام باید توجّه داشت که دیدن امام زمان علیه السلام به خودی خود نمی تواند فضیلت باشد، بلکه آنچه فضیلت است، رسیدن به مقام معرفت امام و بصیرت داشتن نسبت به جایگاه ایشان در هستی است.
حضرت آیت الله جوادی آملی در این زمینه می فرماید:
در زمان پیامبر که مقامش بالاتر از همه ائمه است، کم نبودند کسانی که وجود مبارک حضرت را می دیدند، امّا خدای سبحان درباره آنها در «قرآنم فرمود: «وَ تَراهُم ینظُرُونَ إِلَیکَ وَ هُم لا یبصِرونَ؛ آنها را می بینی که به تو نگاه می کنند، ولی تو را نمی بینند.» (19) اهل نظرند، ولی اهل بصیرت نیستند. اگر ما سعی کنیم وجود مبارک امام زمان علیه السلام ما را ببیند، هنر است.

در «قرآن کریم» آمده است خدا که به کلّ شیء بصیر است، روز قیامت به یک عدّه نگاه نمی کند: «وَ لا یکَلِّمُهُمُ اللهُ یومَ القِیامَۀ وَ لا یزَکِّهم؛ [و خدا روز قیامت با آنان سخن نمی گوید و به ایشان نمی نگرد].»(20) آن نگاه تشریفاتی را نسبت به عدّه ای اعمال نمی کند. اگر ما واقعاً در مسیر صحیح حرکت کنیم، حضرت ما را می بیند و دیدن و نظر تشریفی ایشان برای ما شرف است وگرنه دیدن فیزیکی خیلی کارساز نیست.

هم چنان که خیلی ها پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، امیر مؤمنان علیه السلام و حضرت زهرا علیها السلام را می یددند، ولی بصیرت نداشتند. دیدن های تشریفی مهم است، نه نگاه صوری. البته گاهی همان نگاه صوری هم پدید می آید و انسان وجود حضرت را از نزدیک زیارت می کند و فیضی می برد و مشکل او هم به برکت حضرت از طرف ذات اقدس الهی حل می شود، امّا مهم همان دیدن از روی بصیرت است.(21)
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
حضرت آیت الله ناصری در زمینه علاقه امام عصر علیه السلام برای دیدار شیعیان خود می فرماید:
حضرت ولی عصر علیه السلام، فیاض بالعرض(22) هستند و اگر شرایط تشرّف در کسی فراهم شود، ایشان بخل نمی ورزند و فرد لایق را به حضور می پذیرند. گذشته از این، ایشان علاقه خاصّی به شیعیان خود دارند و از این رو، خود در پی ملاقات اولیای خویشند؛ چه، دیدیم که وظیفه آن حضرت در دوران غیبت و نیز ظهور، رسانیدن موجودات به کمال لایق خود است و اگر موجودی آن چنان مراتب کمال را طی کند که گذر از مراتب بعدی، منوط به شترّف به محضر ایشان باشد، وظیفه آن حضرت اقتضا می کند که او را به حضور بپذیرند و در وادی کمال، راهنمای او باشند.

علاقه آن حضرت به شیعیانی که در مسیر تکامل گام بر می دارند، به گونه ای است که خود، طالب ملاقات اینانند؛ چه، هیچ امری همچون تکامل انسان ها نمی تواند آن حضرت را شادمان سازد.(23)

روحانی وارسته و پارسا، حجّت الاسلام و المسلمین شیخ محمّد تقی بهلول رحمه الله (24) نیز در پاسخ به این پرسش که: «چه وقت می شود به حضور آقا امام زمان - اروحنا فداه - مشرف شد؟» می فرماید: «با تقوا باشید؛ وقتی که بین شما و حضرت علیه السلام سنخیت باشد.» سپس می فرماید:
دیدن امام زمان علیه السلام روحی فداه - مهم نیست، مهم این است که او ما را ببیند، خیلی ها هم علی علیه السلام را دیدند، امّا دشمن او شدند. اگر کاری کردیم که نظر آنها را جلب کنیم، آن ارزش دارد.(25)
با امیر به آن که از این پس، همه ما با دقّت و وسواس بیشتری از موضوع ملاقات و تشرّفات صحبت کنیم و مردم ما نیز با حسّاسیت بیشتری با کتاب ها و نشریاتی که به طرح افراطی این موضوع می پردازند، برخورد کنند.(26)
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
پی نوشت ها :
1- کتاب الغیبه (طوسی)، صص 242 و 243.
2- ر. ک : هادی دانشور، مقاله «تشرفات بین نفی واثبات»، محله موعود، سال اول، ش 1، 3و 5، فروردین - دی 1376.
3- ر. ک : جوادی آملی، « این ماییم که غایبیم» متن سخنرانی، موعود، سال نهم، ش 48، آبان 1383.
4- همان، ص 350.
5- برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر. ک : همین کتاب، صص 46- 55.
6- مراد از تمثیلات نفسانی، صورت های خیالی است که گاه انسان در اثر شدت گرفتار ونگرانی و پس از توسل و فریادخواهی می بیند وگمان می کند که آنها واقعیت دارند.
7- دور از ذهن نیست.
8- «این ماییم که غایبیم» متن سخنرانی، موعود، سال نهم، ش 48، آبان 1383.
9- برای مطالعه بیشتر دراین زمینه ر. ک : همین کتاب، صص 46- 55.
10- آب حیات، ص 359.
11- برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر. ک : معرفت امام زمان (ع) و تکلیف منتظران، صص 238- 286.
12- این سخن هرگز به معنای نفی فضیلت تشرف خدمت حضرت صاحب الامر (ع) و ملاقات ایشان نیست؛ زیرا اگر دیدار آن حضرت فضیلت نداشت، هرگز به ما سفارش نمی کردند که در هر بامداد و هنگام تجدید عهد با امام عصر (ع) با خدای خود نجوا کنید که: «اللهم ارنی الطلعه الرشیده؛ بار خدایا! این چهره زیبای رشید را به من بنمای. » این سخن ناظر به دیدگاه هایی است که ملاقات با امام زمان (ع) و تلاش برای رسیدن به آن را اصلی ترین وظیفه منتظران می داند.
13- افق حوزه، هفته نامه خبری حوزه های علمیه، سال چهارم، ش 44، 28 شهریور 1384.
14- «این ماییم که غایبیم» متن سخنرانی، موعود، سال نهم، ش 48، آبان 1383.
15- آب حیات، صص 357و 358.
16- الکافی، ج1، ص 371، ح 3.
17- کتاب الغیبه (طوسی)، ص 276.
18- بحارالانوار، ج52، ص 126، ح 18.
19- سوره اعراف (7)، آیه 198.
20- سوره آل عمران (3)، آیه 77.
21- عبدالله جوادی آملی، توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها در محضر حضرت آیت الله جوادی آملی، تنظیم و تدوین: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، چاپ سوم: معارف، 1385، صص 169و 170.
22- در اصل همه فیض ها، نعمت ها و برکات از خداوند متعال است و به همین دلیل خداوند را فیاض بالاصاله می دانیم و چون خدای تعالی فیض های خودش را به واسطه حجت خودش، امام مهدی (ع) به مردم عرضه می کند، آن حضرت را فیاض با واسطه یا فیاض بالعرض می نامیم.
23- آب حیات، ص 355.
24- مقام معظم رهبری درباره شخصیت این مرد بزرگوار می فرماید: نود سال از یک قرن عمر خود را به خدمت به مردم و عبادت خداوند گذرانید. زهد و وارستگی او، تحرک و تلاش بی وقفه پیکر نحیف او، ذهن روشن و فعال او، حافظه بی نظیر او، دهان همیشه صائم او، غذا و لباس و منش فقیرانه او، شجاعت و فصاحت و ویژگی های اخلاقی برجسته او، از این مؤمن صادق، انسانی استثنایی ساخته بود. » افق حوزه، هفته نامه خبری حوزه های علمیه، ش 41، دوشنبه 17 مرداد 1382.
25- عباس موسوی مطلق، ملکوتی خاک نشین: سیری در زندگی حاج شیخ محمد تقی بهلول (رحمه الله)، چاپ اول: قم، هنارس، 1425 هـ. ق، ص 96.
26- برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر. ک : مرتضی آقا تهرانی، سودای روی دوست : راه کارهای عملی دیدار با حضرت ولی عصر(ع) چاپ اول: قم، احمدیه، 1384؛ «دیدار امام زمان (ع) ؛ هست ها و بایدها، » موعود، سال یازدهم، ش 77، تیر 1386؛ علی اکبر ذاکری، « ارتباط با امام زمان (ع) در عصر غیبت» مندرج در : جمعی از نویسندگان مجله حوزه، چشم به راه مهدی(ع) چاپ سوم: قم؛ بوستان کتاب، 1382، صص 31- 104.
 
بالا