نقش غذا در عبادات ♥♥♥

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
آیا غذاهایی که می خوریم (نوع، مقدار، چگونگی به دست آوردن آن و.. . ) نقشی در عبادات ما دارد؟

همان طوری که کردار انسان تأثیر مثبت یا منفی در قلب و دل دارد، غذا نیز از نظر کمیت و کیفیت تأثیر بسزایی در نورانیت یا سیاهی قلب دارد. دل را روشن و باز می‏کند. به دل توفيق روآوري به خدا می‏بخشد كه در عبادت تاثیر می گذارد. پرخوری باعث سنگدلی می‏شود. پیامبر اکرم (ص) فرمود: « دل‏ها را به زیاد خوردن و آشامیدن نمیرانید؛ زیرا دل‏ها مانند زراعتی که بیش از حد آبش دهند، می‏میرد». (1) در بعضى از احادیث رابطه میان غذاى اضافى و سنگدلى و عدم پذیرش موعظه دیده مى‏شود؛ از جمله، در کتاب «اعلام الدّین» از پیغمبر اکرم نقل شده : « از غذاى اضافى بپرهیزید که قلب را پر قساوت مى‏کند.

از اطاعت حق تنبل مى‏سازد. گوش را از شنیدن پند و اندرز کر مى‏نماید!». (2) همین معنى در بحارالانوار از بعضى راويان اهل سنّت از پیغمبر نقل شده‏است. (3) از این حدیث استفاده مى‏شود که غذاى اضافى سه پیامد بد دارد: قساوت مى‏آورد؛ انسان را در انجام عبادات و طاعات تنبل مى‏کند؛ گوش شنوا را در برابر مواعظ از انسان مى‏گیرد!

این مطلب کاملًا قابل حس است که وقتى انسان غذاى زیاد و سنگین مى‏خورد، عبادات را به زحمت به جا مى‏آورد. نشاطى براى عبادت ندارد. هنگامى که غذاى ساده و کم مى‏خورد، پيش از اذان صبح بیدار است. نشاط دارد. حال مطالعه و عبادت دارد. همچنین به تجربه ثابت شده است هنگامى که انسان روزه مى‏گیرد، رقّت قلب پیدا مى‏کند. بیش تر براى شنیدن اندرز آمادگي پيدا مي كند؛ بر عكس هنگامى که شکم پر است، فکر انسان درست کار نمى‏کند و خود را از خدا دور مى‏بیند.

در روایات به رابطه‏ میان خوردن غذاى حرام و عدم قبولي نماز و روزه و عبادات، اشاره شده است. از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مى‏خوانیم: «هرکسى لقمه ‏اى از غذاى حرام بخورد، تا چهل شبانه روز نماز او قبول نمى ‏شود. تا چهل روز دعاى‏ او مستجاب نمى‏گردد؛ هر گوشتى که از حرام بروید، آتش دوزخ براى آن سزاوارتر است؛ حتّى یک لقمه باعث روییدن گوشت مى‏شود!»(4)
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
در روایت مشروحى در تفسیر عیّاشى از امام صادق علیه السلام نقل شده درباره این که چرا خداوند خون را حرام کرده مى‏فرماید: «این که خداوند خوردن خون را حرام کرده، به خاطر آن است که سبب جنون و سنگدلى و کمبود رأفت و مهربانى مى‏شود.. . تا آن جا که ممکن است فرزند و یا پدر و مادرش را به قتل برساند!».

در بخش دیگرى از این روایت مى‏فرماید: «امّا شراب، خداوند آن را به سبب تأثیر و فسادش حرام کرده. دائم الخمر مانند بت پرست است. بدنش لرزان مى‏شود، نور (معنویّت) او را از بین مى‏برد، شخصیّت او را ویران مى‏سازد!(5). در احادیث اسلامى در ارتباط نوشیدن عسل با صفاى قلب، از امیرمؤمنان على علیه السلام مى‏خوانیم: «الْعَسَلُ شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءَ وَ لا داءَ فیهِ یُقِّلُ الْبَلْغَمَ وَ یُجَّلِى الْقَلْبَ؛ عسل باعث شفاى تمام بیماری ها است و در آن بیمارى نیست، بلغم را کم مى‏کند و قلب را صفا مى‏بخشد»


.
(6) پی نوشت ها: 1. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏69، ص 199. 2. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج 1، ص 18، حدیث 589. 3. بحار، ج 74، ص 182. 4. سفینة البحار، ج 1، مادّه اکل. 5. مستدرک الوسائل، ج 16، ص163. 6. بحار الانوار، ج 63، ص 294.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
نقش غذا در سلامتی انسان از دیدگاه اسلام

از زمانی که سلول تخم در اثر لقاح در رحم مادر جایگزین می‏شود و تقسیمات سلولی انجام می‏گیرد پس از گذشت سه هفته شاهد تشکیل جفت در رحم و ایجاد ارتباط خونی بین مادر و جنین می‏باشیم و در این زمان کلیه موارد غذایی لازم برای رشد و تکامل انسان از طریق جفت و جنین انتقال می‏یابد و مواد زائد و در اکسید کربن از طریق جنین به بدن مادر انتقال یافته و دفع می‏شوند.

بنابراین انسان از اواخر ماه اول دوره جنینی (زمانی که در داخل شکم مادر قرار گرفته است) تا روز تولد ارتباط غذایی خود را با مادر حفظ می‏کندانسان از ابتدای خلقت تا لحظه مرگ نیاز به مواد غذایی دارد و چون برای ادامه حیات تغذیه لازم و ضروری است، پروردگار در قرآن کریم ضمن بیان اهمیت آن به چگونگی تغذیه سفارش فرموده و در بعضی موارد به موارد غذایی سرشار از ویتامین و حاوی مواد ارزشمند همانند عسل (نحل 69) زیتون (نحل -11 والتین -1) و شیر (نحل -66) اشاره فرموده‏اند.میزان انرژی مورد نیاز در مردان و زنان در سنین مختلف متفاوت است.

در سنین بالا مثلا پس از 70 سالگی همانگونه که قرآن کریم اشاره می‏فرمایند که در سن پیری اعضا درچار نقص و کمبود می‏شوند بعلت کاهش توده عضلانی در ماهیچه‏های بدن و همچنین کاهش سوخت و ساز نسبت به دوره جوانی به مواد غذایی کمتری نیاز هست که البته برای جلوگیری از سوء تغذیه و عوارض آن باید از غذاهای مناسب و حاوی ویتامین استفاده نمود.تغذیه و غذا از دیدگاه قرآن خیلی حائز اهمیت است زیرا اولا انسان شکر گزاری کرده و حمد و سپاس خدای را برای روزیهایی که به او عنایت فرموده بجای آورد و ثانیا برای تشویق و تنبیه موءمنان و کافران نیز به مسئله تغذیه و غذا اشاره می‏فرماید که اهمیت موضوع و اثرات روانی آنرا مشخص می‏سازد
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
در ذیل چند آیه که در آن مسأله تشویق و تنبیه به نحوی با غذا و تغذیه مرتبط شده ذکر می‏شود:** پرهیزکاران در سایه درختان بهشت و کنار نهرهای جاری و میوه‏هایی از آنچه هوس کنند (مرسلات - 42)** بخورید و بیاشامید گوارا به پاداش آنچه می‏کردید (الطور - 19)** شما را در آن )بهشت) میوه فراوان است که از آن می‏خورید (الزخرف -73)

همانطور که مشاهد می‏شود پرودگار از تغذیه بعنوان پاداش افراد صالح و نیکوکار نیز نام برده‏اند و انسان موظف است برای شکر نعمتهای الهی حمد و سپاس خدای را بجا آورد و بطور خلاصه باید گفت استفاده از غذای مناسب و تغذیه کافی آنقدر اهمیت دارد که خداوند بعنوان یک پیام جهانی به همه انسانها استفاده از آنرا توصیه کرده‏اند و این توصیه مکررا در قرآن کریم دیده می‏شود.
برنامه‏ های غذایی‏ برنامه‏ های غذایی شمال برنامه غذایی برای افراد سالم و رژیم برای بیماران است اگر بخواهیم در سه بعد کلی برنامه‏ های غذایی برای افراد سالم را طبقه‏ بندی کنیم می‏توانیم از دیدگاهی خاص به برنامه ‏های ذیل اشاره کنیم.

1- گیاهخوری: شامل مصرف بیشتر میوه‏جات و نباتات می‏گردد. این برنامه به دلیل کوتاه بودن بروده انسان نسبت به حیوانات و همچنین عدم برآورده شدن احتیاجات پروتئینی کامل نیست. در صورتی که فرد صرفا گیاهخوار باشد، بتدریج دچار کمبود ویتامین b12 و آهن می‏گردد که نهایتا منجر به کم خونی می‏گردد. البته بحث پیرامون این نوع برنامه غذایی وفواید و مضرات آن در قالب این مقاله نمی‏گنجد
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
گوشتخواری: بعلت مصرف بالای گوشت میزان رژیم غذایی کاهش یافته و فرد دچار یبوست می‏گردد. همچنین بعلت کمبود ویتامینهای b,c فرد دچار عوارض ناشی از کمبود ویتامین می‏گردد، در ضمن بدلیل بالا بودن پروتئین دریافتی و افزایش سوخت و ساز آنها برای تامین انرژی مورد نیاز بدن شاهد تولید اسیداوریک و اوره بیشتری در بدن خواهد بود که افزایش کار کلیه‏ ها را بدنبال خواهد داشت و ممکن است افزایش اسیداوریک منجر به نقرس گردد.

همه چیز خواری که شامل مصرف مناسب تمام گروههای غذایی خواهد بود. این برنامه غذایی در اسلام پشنهاد شده و استفاده از آن مورد تاکید قرار گرفته است.پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) فرموده‏اند (برحذر باد فرد سالم از تبعیت رژیم غذایی خاص و محرومیت از برخی مواد غذایی) علم نوین تغذیه بر این صحه گذاشته است که فرد باید از تمام گروههای غذایی به میزان مناسب دریافت کند و در صورت موجود بودن شرایط بیماری و خاص با جایگزین نمودن مواد غذایی مورد نیاز از دیگر گروهها نسبت به تامین انرژی بدن خویش اقدام نماید.در قرآن کریم نیز مصرف تمامی مواد غذایی مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است.

** ای مردم بخورید از آنچه در زمین حلال پاک را... (بقره - 168) توصیه به مصرف تمام گروهها** حلال است برای شما شکار دریا و خوراک آن (مائده - 96) گروه گوشت‏* از باربرنده و غیر باربرنده را بخورید از آنچه روزی داده است شما را... (انعام - 142) گروه میوه‏ها* برون شود از شکمهای آنها (زنبور) نوشابه‏ای به رنگهای گوناگون در آن است درمانی برای مردم (نحل - 69) ویتامینها*... پس رویاندیم بدان باغهایی و دانه‏ های دروکردنی (ق -9)
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
گروه سبزیجات و میوه‏جات و غلات‏* رویانیدیم بر او درختی را از کدو (الصافات - 146) سبزیجات‏برنامه غذایی همه چیز خواری که در اسلام بدان سفارش شده است، باعث می‏شود فرد بدلیل نواقص گیاهخواری یا گوشتخواری دچار کمبود مواد غذایی و بروز بیماریها نگردد.

همچنین بدلیل وجود فیبر در برنامه غذایی متعادل و اصولی (بنوعی همه چیز خواری) جذب قندها و چربی غذاها تعدیل می‏شود و قند بسرعت جذب نمی‏گردد و از افزایش قند خون جلوگیری می‏شود.جذب چربیها نیز کاهش یافته و افزایش چربی خون و متعاقب آن بیماریهای قلب و عروق ایجاد نخواهد شد. فیبرهای غذایی باعث دفع صفرا نیز می‏شوند.

خداوند کریم در قرآن مجید برای بهتر و سالم ماندن جسم انسان ها دستوراتی فرموده و بوسیله پیامبر گرامی اش محمد مصطفی (ص) به بشریت ارزانی شده است.

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
قرآن کریم در سوره عبس آیه 24 چنین می فرماید:
»فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ «
یعنی آدمی باید به غذایش، خوراکش و به آنچه می خورد
توجه داشته باشد که از هر نظر پاک و تمیز ، حلال، مباح
و قابل خوردن باشد
و از نظر بهداشت و سلامتی بایستی دقت کافی مبذول دارد
که آنچه می خورد سالم باشد
و چه از نظر ظاهر و چه از نظر باطن آلوده نباشد.

حق کسی را نخورد و توجه داشته باشد که
چه می خورد و به اندازه کافی بخورد
و آیا آنچه می خورد، خوردنی است؟
و نیز بنگرد که آفرینش چقدر در به وجود آمدن این غذا
از عناصر و عوامل مختلف استفاده کرده است
و چه نیروهایی بکار رفته تا این غذا به صورت کنونی درآمده است.

و نیز در سوره اعراف آیه 31 می فرماید:
»یَا بَنِی آدَمَ خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ«
ای فرزندان آدم زینت و آرایش خود را نزد هر مسجدی (در هر نمازی) فرا گیرید (بهترین و پاکیزه ترین جامه های خود را بپوشید) و بخورید و بیاشامید و در خوردن و آشامیدن زیاده روی نکنید که خدا آنان را که اسراف و زیاده روی می کنند دوست ندارد.

باز قرآن کریم برای برقراری بهداشت و محیط سالم در آیه 168 سوره بقره چنین می فرماید:
»یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُواْ مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلاَلاً طَیِّباً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ«
ای مردم از آنچه خدا در روی زمین از حلال ها و پاکیزه ها آفریده، بخورید و از گام ها (آثار و نشانه ها)ی شیطان پیروی نکنید.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

در آیه 172 سوره بقره باز چنین می فرماید:
»یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَاشْکُرُواْ لِلّهِ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ «
این آیه نیز دستور می دهد که از غذاهای پاک و پاکیزه و حلال ها و قابل خوردنی ها استفاده کنید و شکر نعمت های خدا را به جای آورید.

آیات قرآنی انسان را از تصرف خائنانه در غذاها، خراب کردن مواد غذایی مردم و آلوده کردن آنها، مواد خوب و بد را مخلوط کردن برای سودجویی شخصی، گران فروشی و ظلم و ستم بر مردم بازداشته و نهی فرموده است و آن را از زشتی ها و پلیدی ها می داند
که در این باره آیه 81 سوره طه چنین می فرماید:
»کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَلَا تَطْغَوْا فِیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبِی وَمَن یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبِی فَقَدْ هَوَى«
یعنی از غذاهای پاکیزه که روزی اتان کردیم بخورید و در آن طغیان نکنید و از حد و اندازه تجاوز ننمایید (حلال آن را به حرام مبدل نکنید(. سپاس گزار باشید و اسراف و زیاده روی نکنید که غضب و خشم من بر شما فرود می آید و غضب و خشم من بر هر که فرود آید محققاً هلاک و تباه خواهد شد.

برای به دست آوردن غذاهای پاکیزه و برای بدست آوردن سالم ترین غذاها در محل سکونت انسان ها
(هم از نظر پاکی ظاهری و هم از نظر پاکی معنوی)
آیه 19 سوره کهف چنین می فرماید:
...»فَابْعَثُوا أَحَدَکُم بِوَرِقِکُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِینَةِ فَلْیَنظُرْ أَیُّهَا أَزْکَى طَعَامًا فَلْیَأْتِکُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ «...
یعنی با این پول هایتان که دارید، یکی را از میان خود به شهر بفرستید تا دقت کند و خوب بنگرد که غذای کدامیک از فروشندگان پاکیزه تر است و از آن غذای پاکیزه برای شما بیاورد.

از این آیات قرآنی چنین بر می آید که خداوند متعال و اسلام مبین برای بهداشت و سلامتی آدمیان دستورات بس گرانبهایی داده و خاطر نشان ساخته است که انسان ها بایستی از آلودگی های غذایی ،خوراکی، زندگی، آموزشی و به طور کلی از همه زشتی ها و پلیدی ها دوری گزینند و دور ناروایی ها نگردند.

از رسول گرامی و ائمه اطهار دستورات بهداشتی زیادی رسیده است. از جمله کتاب های بهداشتی پزشکی ائمه، کتاب طب النبی، طب الصادق و طب الرضا را می توان نام برد.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


مجموعه ی تمایلات و استعداد های مادی و معنوی انسان وجود انسان را به تمام معنا وجودی ممکن و محتاج به غنی بالذات و رب العالمین ساخته است و سرتاسر این موجود ممکن نیاز و فقر وجودی و حرکت به سوی کمال در بعد مادی و معنوی است.ا ز این رو مجموعه ی نیاز های انسان به دو دسته اساسی تقسیم می شود:

1. نیاز های مادی

2. نیاز های معنوی

و هر کدام از نیازهای مادی و معنوی او به دو قسم دیگر تقسیم می شود:

1. نیاز های اولیه

2. نیاز های ثانویه

نیاز های اولیه مادی به قرار ذیل می باشد:

1. نیاز به هوا

2. نیاز به آب

3. نیاز به غذا

4. نیاز به خواب

5. نیاز به لباس و پوشاک

6. نیاز به مسکن

7. نیاز به همسر و زن

هر کدام از نیاز های اولیه به ترتیب از دیگری ضروری تر و مهمتر است .مثلاً نیاز انسان به هوا از همه ی نیاز های مادی دیگر ضروری تر و مهمتر است به طوری که اگر انسان سه دقیقه نفس نکشد دچار مرگ می شود. سپس آب در رتبه ی بعد از هوا قرار می گیرد. به گونه ای که اگر انسان سه روز آب نیاشامد ، می میرد و در مرحله ی بعد،غذا در رتبه ی آخر قرار می گیرد . به طوری که اگر انسان سه هفته غذا نخورد هلاک می گردد.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"

غِذا چیست؟

غذا به کسر عین واژه و لغتی عربی است به معنای ما یتغذّی به ، یعنی آنچه رشد و نمو و اقوام و قیام بدن ،بدان استوار است . تغذیه ؛ ثلاثی مزید از باب تفعیل به معنای تربیت و پرورش دادن جنبه ی فیزیکی و بدنی انسان است .

غَذا با دال مهمله و بی نقطه به معنای طعام و غذای صبحگاهی و اول روز است.

تعریف غذا در اصطلاح علم تغذیه و غذا شناسان :

« به طور کلی هر موجود زنده برا ی رشد و نمو و ادامه ی زندگی و انجام اعمال حیاتی لازم احتیاج به جذب مرتب موادی دارد که به نام غذا خوانده می شود ، غذا عبارت از هر ماده ی جامد یا مایعی است که بعد از خوردن و هضم شدن و پس از آنکه از طریق دستگاه گوارش جذب بدن گردید ، برای ترمیم ، نگهداری ، رشد و نمو نسوج بدن و سایر فعل و انفعالات حیاتی و ایجاد حرارات (انرژی) در بدن به مصرف می رسد.»(36)

« غذا به موادی گفته می شود که وارد بدن شده و پس از تغییراتی در بدن بتواند اعمال زیر را انجام دهد :

الف- تأمین انرژی یا نیروی مورد نیاز بدن برای تأمین و یا میزان نیروی مصرف شده به صورت کار و فعالیت و برای ادامه ی فعالیت های دستگاه های مختلف بدن ( ریه ،قلب،مغز،و سایر اعضاء)

ب- تأمین مواد لازم برای رشد و نمو ، ترمیم بافت های از دست رفته و ذخیره به صور مختلف و تهیه ی مواد لازم برای ایجاد ترشحات مختلف بدن ضرورت تام دارد از قبیل ویتامین و املاح .

ج- رساندن مواد لازمی که در جریان رشد و نمو ، ترمیم نسج و تولید انرژی در بدن ضرورت تام دارند از قبیل ویتامین ها و املاح»(37)
 
بالا