*♥*•*♥* آیات قرآن کریم که تفسیرشان امام زمان(عج) است *♥*•*♥*

  • نویسنده موضوع 818
  • تاریخ شروع

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
الله لَطيفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ الْقَوِيُّ الْعَزيزُ
مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ في‏ حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصيبٍ

خداوند نسبت به بندگانش لطف (و آگاهى) دارد هر كس را بخواهد روزى می ‏دهد و او قوىّ و شكست ‏ناپذير است!

كسى كه زراعت آخرت را بخواهد، به كشت او بركت و افزايش می ‏دهيم و بر محصولش می ‏افزاييم و كسى كه فقط كشت دنيا را بطلبد، كمى از آن به او می ‏دهيم امّا در آخرت هيچ بهره‏اى ندارد!

شوری : 19 و20

محمد بن يعقوب: عن محمد بن يحيى، عن سلمة بن الخطاب، عن الحسين بن عبد الرحمن، عن علي بن أبي حمزة، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (عليه السلام): راوی گوید: از امام صادق علیه السلام در باره ی آیه ی: اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ، پرسیدم ، قرمود : «ولاية أمير المؤمنين (عليه السلام)»: یعنی، ولایت امیر المؤمنین علیه السلام .

پرسیدم منظور از: مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ، چیست ، فرمود: «معرفة أمير المؤمنين و الأئمة (عليهم السلام)» : یعنی ، معرفت امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیه السلام.

درباره ی «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» فرمود : «نزيده منها»، و فرود: «يستوفي نصيبه من دولتهم» : یعنی : برمعرفتش می افزاییم ، و فرمود : تا بهره اش را از دولت امامان :S (31): دریافت دارد.

درباره ی «وَ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ.» فرمود: «ليس له في دولة الحق مع القائم نصيب». یعنی: در دولت حق با حضرت قائم علیه السلام نصیب و بهره اش نخواهد بود .

اصول کافی ، ج1 ، ص 435 البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 814
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
يَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِها وَ الَّذينَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَ يَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَق‏

كسانى كه به آن (ساعت) ايمان ندارند به آمدنش شتاب می ‏ورزند، و كسانى كه ايمان دارند از آن بيمناكند و می دانند كه آن حق است‏.

شوری: 18

جریر طبری در مسند فاطمه علیهاالسلام آورده است که : حضرت صادق علیه السلام درباره ی معنای این آیه خطاب به مفضل فرمودند: به خدا سوگند ( منظور از آن ساعت ) جز قیام حضرت قائم علیه السلام نیست، پس چگونه کسی که به آن ایمان ندارد عجله می کند ، به خدا سوگند جز مؤنان نسبت به آن عجله نکنند، ولی این (معنا ) را از روی حسد نسبت به شما تحریف کردند.

دلائل الامة :ص 238

***
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏ . حم (1) عسق (2)


شوری:1و2

بحذف الإسناد، يرفعه إلى محمد بن جمهور، عن السكوني، عن أبي جعفر (عليه السلام)، قال: «حم حتم، و (عين) عذاب، و (سين) سنون كسني يوسف (عليه السلام)، و (قاف) قذف [و خسف‏] و مسخ يكون في آخر الزمان بالسفياني و أصحابه، و ناس من كلب ثلاثون ألف «1» يخرجون معه، و ذلك حين يخرج القائم (عليه السلام) بمكة، و هو مهدي هذه الامة».

البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 804- تأویل الآیات الظاهره ، ص 542

«محمد بن العباس : به حذف سند به طور مرفوع از محمد بن جمهور از سکونی از حضرت ابوجعفر امام باقر علیه السلام روایت کرده است که فرمودند: «حم» حتم، «عین» عذاب، و «سین» قحط سالی است همچون قحطسالی است همچون قحطسالی زمان یوسف علیه السلام ، و «قاف» سنگساری و فرورفتنی در زمین و مسخ شدنی است که در آخر الزمان خواهد شد نسبت به سفیانی و یاران او و مردمانی از قبیله ی کلب سی هزار تن که باوی خروج می نمایند و آن هنگامی است که حضرت قائم علیه السلام درمکه خروج می کند و اوست مهدی این امّت .»

***

 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

«سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَق‏»

«به زودى آيات خود را در اطراف جهان و درون انسانها نشان مى‏دهيم تا بر آنان روشن شود كه خدا حق است.»

فصلت :53

محمد بن العباس، قال: حدثنا جعفر بن محمد بن مالك، عن القاسم بن إسماعيل الأنباري، عن الحسن بن علي بن أبي حمزة، عن أبيه، عن إبراهيم، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، في قوله عز و جل: سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ [قال: «في الآفاق: انتقاص الأطراف عليهم، و في أنفسهم: بالمسخ حتى يتبين لهم أنه الحق‏] أي أنه القائم (عليه السلام)».

از امام صادق علیه السلام روایت است که در توضیح آیه ی فوق فرمودند: در آفاق و جهان هستی نشانه ی خداوندی ، تنگ شدن و کاسته شدن از وسایل زندگی بر آنان است ، و در جانشان : به مسخ شدن است. تا اینکه بر آنان معلوم شود که او حق است ، یعنی اینکه او قائم علیه السلام است.

تأویل الآیات الظاهره ، ص 541 - البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 794

***
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

«وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها»


«زمين با نور پروردگارش روشن می ‏گردد.»

زمر:69

وَ رَوَى الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ: إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها ....

از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند:

همانا هرگاه قائم ما بپاخیزد زمین به نور پروردگارش روشنی یابد.

دلائل الامامة،241
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
«وَ الَّذينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَليم»‏

و كسانى كه طلا ونقره را گنجينه (و ذخيره و پنهان) مى‏سازند،ودرراه خدا انفاق نمى‏كنند، به مجازات دردناكى بشارت ده

توبه: 34

مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مُعَاذِ بْنِ كَثِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) يَقُولُ: «مُوَسَّعٌ عَلَى شِيعَتِنَا أَنْ يُنْفِقُوا مِمَّا فِي أَيْدِيهِمْ بِالْمَعْرُوفِ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا حَرَّمَ عَلَى كُلِّ ذِي كَنْزٍ كَنْزَهُ حَتَّى يَأْتِيَهُ بِهِ فَيَسْتَعِينَ بِهِ عَلَى عَدُوِّهِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيم»‏

محمد بن یعقوب به اسنادش از امام صادق (علیه السلام) روایت کند که فرمودند: بر شیعیانمان توسعه داده شده که از آنچه در اختیار دارند به نیکی انفاق کنند، پس هرگاه قائم ما (علیه السلام) به پا خیزد بر هر گنجینه کنندهای ذخیره ساختن را تحریم خواهد کرد تا اینکه آن را بیاورد و آن حضرت به وسیلهی آن بر دشمنش یاری جوید و این است (معنی) فرمودهی خداوند عزوجل در کتاب خود که: «وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيم»‏

کافی، ج 2، ص61

***
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

«هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون‏»


«اوست آنكه فرستاد رسولش را به هدايت و دين حقّ تا چيره گرداندش بر كيشها همگى و هر چند نپسندند مشركان‏»

توبه: 33

حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل رضي الله عنه قال حدثنا علي بن الحسين السعدآبادي عن أحمد بن أبي عبد الله البرقي عن أبيه عن محمد بن أبي عمير عن علي بن أبي حمزة عن أبي بصير قال: « قال أبو عبد الله (علیه السلام) في قول الله عز و جل «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» فقال و الله ما نزل تأويلها بعد و لا ينزل تأويلها حتى يخرج القائم ع فإذا خرج القائم (علیه السلام) لم يبق كافر بالله العظيم و لا مشرك بالإمام إلا كره خروجه حتى أن لو كان كافرا أو مشركا في بطن صخرة لقالت يا مؤمن في بطني كافر فاكسرني و اقتله»

ابن بابویه به اسنادش از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که حضرت دربارة فرموده خدای عزوجل: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» فرمود: به خدا سوگند تأویل آن هنوز نازل نشده ، و تأویل آن نازل نخواهد شد تا اینکه قائم (علیه السلام) خروج کند، پس چون قائم خروج نماید هیچ کافر به خدای عظیم ، و هیچ مشرک به امامت باقی نماند مگر اینکه خروجِ او را اکراه دارد، تا اینکه اگر کافر یا مشرکی در دل سنگی باشد ، آن سنگ (به زبان آمده) خواهد گفت: ای مؤمن درون من کافری است ، مرا بشکن و او را بکش.

(کمال الدین و تمام النعمه ، ج2،ص670)

***

 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

«وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ»

«و با آنها (مشركان) بجنگيد تا هيچ نوع كفر و فساد و ناامنى باقى نماند و دين (رسمى فراگير) يكسره از آن خدا باشد.»

تفسير العياشي عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): «سُئِلَ أَبِي عَنْ قَوْلِ اللَّهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّهُ لَمْ يَجِئْ تَأْوِيلُ هَذِهِ الْآيَةِ وَ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا سَيَرَى مَنْ يُدْرِكُهُ مَا يَكُونُ مِنْ تَأْوِيلِ هَذِهِ الْآيَةِ وَ لَيَبْلُغَنَّ دِينُ مُحَمَّدٍ ص مَا بَلَغَ اللَّيْلُ حَتَّى لَا يَكُونَ شِرْكٌ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ كَمَا قَالَ اللَّه.»‏

عیاشی یه اسناد خود از زراره روایت کرده که گفت امام باقر (علیه السلام) فرمود: از پدرم راجع به فرموده خداوند «قاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَما يُقاتِلُونَكُمْ كَافَّةً حَتَّى لَا يَكُونَ مُشْرِكٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ»
فرمود: «تأویل این آیه نیامده ، و چنانچه قائم ما (علیه السلام) به پا خیزد ، آن هنگام کسی که دورانش را درک كند آنچه از تأویل این آیه می شود را خواهد دید ، و همانا دین حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلّم) به هرکجا که شبی هست خواهد رسید ، تا آنجا که – همانطور که خداوند فرمود – هیچ شرکی بر پشت زمین برجای نخواهد ماند.»

(تفسیر عیاشی، ج2، ص 56)

انفال:39

***

 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

«وَ مِنْ قَوْمِ مُوسى‏ أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُون»‏

«و از قوم موسى گروهى هستند كه محقّانه (و با گفتار و كردار حق مردم را) هدايت مى‏كنند و محقّانه (در گفتار و كردار خود) عدالت مى‏ورزند.»

اعراف: 159


وَقَالَ الصَّادِقُ (علیه السلام) يَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ظَهْرِ الْكَعْبَةِ مَعَ سَبْعَةٍ وَ عِشْرِينَ رَجُلًا خَمْسَةَ عَشَرَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى (علیه السلام) الَّذِينَ كَانُوا «يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ» وَ سَبْعَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكَهْفِ وَ يُوشَعُ بْنُ نُونٍ وَ سَلْمَانُ وَ أَبُو دُجَانَةَ الْأَنْصَارِيُّ وَ الْمِقْدَادُ وَ مَالِكٌ الْأَشْتَرُ فَيَكُونُونَ بَيْنَ يَدَيْهِ أَنْصَاراً أَوْ حُكَّاما.

ابن الفارسی آورده است که امام صادق (علیه السلام) فرمود: برای (یاری) قائم (علیه السلام) از پشت کعبه بیست و هفت مرد (در ابتدا) بیرون می آیند ، (15 تن) از قوم موسی آنانکه به حق هدایت می کرده و به آن باز می گشتند ، و هفت نفر از اصحاب کهف و یوشع بن نون و سلمان و ابودجانه انصاری و مقداد و مالک اشتر ، پس در پیشگاه آن حضرت یاران و حاکمانی خواهند بود.

(روضة الواعظین،ص228)

***

 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

«الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»


«همانان كه از اين فرستاده، پيامبر درس نخوانده- كه [نام‏] او را نزد خود، در تورات و انجيل نوشته مى‏يابند- پيروى مى‏كنند [همان پيامبرى كه‏] آنان را به كار پسنديده فرمان مى‏دهد، و از كار ناپسند باز مى‏دارد، و براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مى‏گرداند، و از [دوش‏] آنان قيد و بندهايى را كه بر ايشان بوده است برمى‏دارد. پس كسانى كه به او ايمان آوردند و بزرگش داشتند و ياريش كردند و نورى را كه با او نازل شده است پيروى كردند، آنان همان رستگارانند.»

اعراف: 157

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنِ الِاسْتِطَاعَةِ وَ قَوْلِ النَّاسِ فَقَالَ وَ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ «وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ» يَا أَبَا عُبَيْدَةَ النَّاسُ مُخْتَلِفُونَ فِي إِصَابَةِ الْقَوْلِ وَ كُلُّهُمْ هَالِكٌ قَالَ قُلْتُ قَوْلُهُ «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ» قَالَ هُمْ شِيعَتُنَا وَ لِرَحْمَتِهِ خَلَقَهُمْ وَ هُوَ قَوْلُهُ «وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ» يَقُولُ لِطَاعَةِ الْإِمَامِ الرَّحْمَةُ الَّتِي يَقُولُ:«وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ» يَقُولُ عِلْمُ الْإِمَامِ وَ وَسِعَ عِلْمُهُ الَّذِي هُوَ مِنْ عِلْمِهِ «كُلَّ شَيْ‏ءٍ»هُمْ شِيعَتُنَا ثُمَّ قَالَ «فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ» يَعْنِي وَلَايَةَ غَيْرِ الْإِمَامِ وَ طَاعَتَهُ ثُمَّ قَالَ «يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ» يَعْنِي النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله و سلّم) وَ الْوَصِيَّ وَ الْقَائِمَ (علیهما السلام) يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ إِذَا قَامَ وَ: «يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَر» .....

محمد بن یقبوب به اسنادش آورده است از ابوعبیده که گفت: از امام باقر (علیه السلام) درباره استطاعت و سخنان مردم پرسیدم ، آن حضرت (علیه السلام) درحالیکه این آیه را تلاوت فرمودند: «مردم همواره (از لحاظ عقیده) مختلف خواهند بود مگر آن را که خداوند تو رحم فرماید (و به راه حق هدایت کند) و برای همین آنان را آفرید.» فرمود: ای ابو عبیده: مردم در رسیدن به قول حق در اختلافند و همگی در معرض هلاکند .

راوی گوید: عرضه داشتم: فرموده خداوند «مگر آن را که پروردگارتو رحم فرماید» آن حضرت (علیه السلام) فرمودند: آنان شیعیان مایند و برای رحمت خاص خود ، ایشان را آفریده و همین است که فرموده: «و برای همین آنان را آفرید» خدای عزوجل می فرماید: برای اطاعت امام آن رحمتی که فرموده: «و رحمت من همه چیز را فراگرفته» منظور خداوند علم امام است که از علم خداوند سرچشمه گرفته و «همه چیز را» فراگرفته ایشان شیعیان مایند. سپس امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «(آن رحمت) را برای کسانی که پرهیز می کنند خواهم نوشت» یعنی از ولایت و اطاعت غیر از امام پرهیز می کنند سپس فرمود: او «را نزد خود در تورات و انجیل نوشته می یابند.» منظور از «او» پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و وصی و قائم (علیهما السلام) می باشد «آنان را به معروف امر می کند هرگاه به پا خیزد» و «از منکر ایشان را باز می دارد» و منکر کسی است که فضیلت امام را انکار نماید.

(کافی،ج1،ص429)
 
بالا