*♥*•*♥* آیات قرآن کریم که تفسیرشان امام زمان(عج) است *♥*•*♥*

  • نویسنده موضوع 818
  • تاریخ شروع

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
برگرفته از کتاب المحجه تألیف سید هاشم بحرانی

الله لَطيفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ الْقَوِيُّ الْعَزيزُ
مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ في‏ حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصيبٍ

خداوند نسبت به بندگانش لطف (و آگاهى) دارد هر كس را بخواهد روزى می ‏دهد و او قوىّ و شكست ‏ناپذير است!

كسى كه زراعت آخرت را بخواهد، به كشت او بركت و افزايش می ‏دهيم و بر محصولش می ‏افزاييم و كسى كه فقط كشت دنيا را بطلبد، كمى از آن به او می ‏دهيم امّا در آخرت هيچ بهره‏اى ندارد!

شوری : 19 و20

محمد بن يعقوب: عن محمد بن يحيى، عن سلمة بن الخطاب، عن الحسين بن عبد الرحمن، عن علي بن أبي حمزة، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (عليه السلام): راوی گوید: از امام صادق علیه السلام در باره ی آیه ی: اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ، پرسیدم ، قرمود : «ولاية أمير المؤمنين (عليه السلام)»: یعنی، ولایت امیر المؤمنین علیه السلام .

پرسیدم منظور از: مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ، چیست ، فرمود: «معرفة أمير المؤمنين و الأئمة (عليهم السلام)» : یعنی ، معرفت امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیه السلام.

درباره ی «نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ» فرمود : «نزيده منها»، و فرود: «يستوفي نصيبه من دولتهم» : یعنی : برمعرفتش می افزاییم ، و فرمود : تا بهره اش را از دولت امامان :S (31): دریافت دارد.

درباره ی «وَ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ.» فرمود: «ليس له في دولة الحق مع القائم نصيب». یعنی: در دولت حق با حضرت قائم علیه السلام نصیب و بهره اش نخواهد بود .

اصول کافی ، ج1 ، ص 435 البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 814
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
يَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِها وَ الَّذينَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَ يَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَق‏

كسانى كه به آن (ساعت) ايمان ندارند به آمدنش شتاب می ‏ورزند، و كسانى كه ايمان دارند از آن بيمناكند و می دانند كه آن حق است‏.

شوری: 18

جریر طبری در مسند فاطمه علیهاالسلام آورده است که : حضرت صادق علیه السلام درباره ی معنای این آیه خطاب به مفضل فرمودند: به خدا سوگند ( منظور از آن ساعت ) جز قیام حضرت قائم علیه السلام نیست، پس چگونه کسی که به آن ایمان ندارد عجله می کند ، به خدا سوگند جز مؤنان نسبت به آن عجله نکنند، ولی این (معنا ) را از روی حسد نسبت به شما تحریف کردند.

دلائل الامة :ص 238
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏ . حم (1) عسق (2)


شوری:1و2

بحذف الإسناد، يرفعه إلى محمد بن جمهور، عن السكوني، عن أبي جعفر (عليه السلام)، قال: «حم حتم، و (عين) عذاب، و (سين) سنون كسني يوسف (عليه السلام)، و (قاف) قذف [و خسف‏] و مسخ يكون في آخر الزمان بالسفياني و أصحابه، و ناس من كلب ثلاثون ألف «1» يخرجون معه، و ذلك حين يخرج القائم (عليه السلام) بمكة، و هو مهدي هذه الامة».

البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 804- تأویل الآیات الظاهره ، ص 542

«محمد بن العباس : به حذف سند به طور مرفوع از محمد بن جمهور از سکونی از حضرت ابوجعفر امام باقر علیه السلام روایت کرده است که فرمودند: «حم» حتم، «عین» عذاب، و «سین» قحط سالی است همچون قحطسالی است همچون قحطسالی زمان یوسف علیه السلام ، و «قاف» سنگساری و فرورفتنی در زمین و مسخ شدنی است که در آخر الزمان خواهد شد نسبت به سفیانی و یاران او و مردمانی از قبیله ی کلب سی هزار تن که باوی خروج می نمایند و آن هنگامی است که حضرت قائم علیه السلام درمکه خروج می کند و اوست مهدی این امّت .»

***
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

«سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَق‏»

«به زودى آيات خود را در اطراف جهان و درون انسانها نشان مى‏دهيم تا بر آنان روشن شود كه خدا حق است.»

فصلت :53

محمد بن العباس، قال: حدثنا جعفر بن محمد بن مالك، عن القاسم بن إسماعيل الأنباري، عن الحسن بن علي بن أبي حمزة، عن أبيه، عن إبراهيم، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، في قوله عز و جل: سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ [قال: «في الآفاق: انتقاص الأطراف عليهم، و في أنفسهم: بالمسخ حتى يتبين لهم أنه الحق‏] أي أنه القائم (عليه السلام)».

از امام صادق علیه السلام روایت است که در توضیح آیه ی فوق فرمودند: در آفاق و جهان هستی نشانه ی خداوندی ، تنگ شدن و کاسته شدن از وسایل زندگی بر آنان است ، و در جانشان : به مسخ شدن است. تا اینکه بر آنان معلوم شود که او حق است ، یعنی اینکه او قائم علیه السلام است.

تأویل الآیات الظاهره ، ص 541 - البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 794

***
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

«وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها»


«زمين با نور پروردگارش روشن می ‏گردد.»

زمر:69

وَ رَوَى الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ: إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها ....

از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند:

همانا هرگاه قائم ما بپاخیزد زمین به نور پروردگارش روشنی یابد.

دلائل الامامة،241
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
«وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حين‏»

« حتماً (صدق بودن) خبر آن را بعد از زمانى خواهيد دانست‏.»

ص:88

محمد بن يعقوب: عن علي بن محمد، عن علي بن العباس، عن الحسن بن عبد الرحمن، عن عاصم بن حميد، عن أبي حمزة،
عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قوله عز و جل:
قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ،
قال: « [هو] أمير المؤمنين (عليه السلام)»
«وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ»
قال: «عند خروج القائم (عليه السلام)».

الكافي 8: 287/ 432


***
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***


«وَ إِنَّ مِنْ شيعَتِهِ لَإِبْراهيم»

و از پيروان او (در دعوت به توحيد و خدا پرستى) به حقيقت، ابراهيم (خليل) بود. ‏

صافات:83

در مصابيح القلوب آورده در نزول اين آيه كريمه كه ابراهيم (ع) با وجود داشتن درجه نبوّت و مرتبه خلّت خواسته از حقتعالى كه از شيعه امير المؤمنين (ع) باشد، چراکه در حديث آمده كه چون حضرت حق، ملكوت آسمان را بابراهيم (ع) نمود بجانب عرش نگريست نورى عظيم مشاهده فرمود، گفت خداوندا اين چه نور است فرمود: كه نور برگزيده من محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم است، گفت در پهلوى وى نور ديگرى هست از كيست؟ فرمود كه برادر و وصىّ او على عليه السّلام، گفت نور ديگر ميبينم نزديك هر دو نور، فرمود: كه نور فاطمه (ع) دختر محمّد (ص) است، گفت خداوندا دو نور ديگر مى‏بينم نزديك ايشان فرمود: كه آن نور دو فرزندان ايشان حسن و حسين عليهما السّلام، گفت نه دور ديگر مشاهده ميكنم بر گرد ايشان درآمده، فرمود: كه نه امامند از فرزندان حسين (ع) كه حجج منند در زمين، که اولینشان علی بن حسین است ، سپس پسرش محمد،و پسراو جعفر، و پسرش موسی،وپسرش علی ،وپسرش محمد، و پسرش علی و پسرش حسن و حجت قائم پسر اوست :S (31):. گفت نورهاى ديگر مى‏بينم با ايشان، فرمود: كه شيعيان على (ع) و محبّان ايشانند. (1) ابراهيم (ع) گفت، خداوندا ايشان را به چه ميشناسند فرمود: كه پنجاه و يك ركعت نماز در شبانه روز گزارند و انگشترى در دست راست كنند و بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم در نماز بلند گويند و سجده شكر بجاى آرند و پيش از ركوع قنوت خوانند.
ابراهيم گفت بار خدايا مرا از شيعيان على (ع) و اولاد او گردان حقّ تعالى در اين آيه از آن خبر ميدهد و ضمير من شيعته بنا بر اين قول راجع باشد.

الفين-ترجمه وجدانى، ص: 824

***
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

«وَ لَوْ تَرى‏ إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَكانٍ قَريبٍ»

سباء:51


اگر ببينى وقتى كه ناله سر مى‏دهند ولى راه فرارى ندارند و از مكان نزديكى آنها را مى‏گيرند.

در خبر از امام باقر عليه السّلام آمده است: گويى كه من به قائم عليه السّلام نظر مى‏كنم كه پشتش را به سنگ تكيه داده ... تا آنجا كه فرموده: وقتى به بيابان مى‏رسد لشگر سفيانى بر او خروج مى‏كند، پس خداى تعالى به زمين دستور مى‏دهد كه آنان را فرو برد، اين است معناى قول خداى‏ تعالى : «وَ لَوْ تَرى‏ إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَكانٍ قَرِيبٍ».

«تفسیر قمی،ج2،ص205 و ترجمه بيان السعادة، ج‏12، ص: 99»

***
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

«وَ جَعَلْنا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقُرَى الَّتي‏ بارَكْنا فيها قُرىً ظاهِرَةً وَ قَدَّرْنا فيهَا السَّيْرَ سيرُوا فيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنين»‏


بين آنها و قریه هایی كه بركت به آنها داده بوديم، قریه های آشكار قرار داديم كه بين آنها فاصله‏هاى مناسب مقرر كرديم و گفتيم كه در اين شهرها، شب و روز در امنيت كامل سفر كنيد.

سبا:18

حدیث اوّل:

ابن بابويه: بإسناده عن أبي عبد الله (عليه السلام)- في حديث في معنى الآية- قال: «يا أبا بكر، سِيرُوا فِيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنِينَ- فقال- مع قائمنا أهل البيت».

صدوق به اسنادش از امام صادق علیه السلام ضمن حدیثی در معنی این آیه آورده است که خطاب به ابابکر فرمودند: تأویل این عبارت که :« در میان آنها شبها و روزها با ایمنی مسافرت نمایند»یعنی : همراه (یا در عصر حکومت ) قائم ما اهل بیت است (:S (31):).

البرهان فی تفسیر القرآن ،ج4 ، ص 514


حدیث دوم:


الشيخ في (غيبته)، قال: روى محمد بن عبد الله بن جعفر الحميري، عن أبيه، عن محمد بن صالح الهمداني، قال: كتبت إلى صاحب الزمان (عليه السلام): أن أهل بيتي يؤذونني، و يقرعونني بالحديث الذي روي عن ءابائك (عليهم السلام)، أنهم قالوا: «خدامنا و قوامنا شرار خلق الله» فكتب: «ويحكم، ما تقرءون ما قال الله تعالى: وَ جَعَلْنا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بارَكْنا فِيها قُرىً ظاهِرَةً فنحن و الله القرى التي بارك الله فيها، و أنتم القرى الظاهرة».

البرهان ج4 ص 514 - الغیبة 209


ترجمه:


محمد بن عبد اللَّه بن جعفر حميرى از پدرش، و او از محمد بن صالح همدانى روايت نموده كه گفت: نامه‏اى خدمت حضرت امام زمان عليه السّلام نوشتم كه خانواده من، بمن آزار مي رسانند و از روايتى كه از پدران بزرگوار شما وارد شده:خدّامنا و قوامنا شرار خلق اللَّه‏، بمن سرزنش می كنند.

( شيخ طوسى در كتاب «غيبت» مينويسد: در برخى از روايات آمده است كه: «خدمتكاران و كسانى كه اقدام بخدمتگزارى ما ميكنند، بدترين خلق خدا هستند» اين روايت بمعنى عام خود نيست كه شامل عموم خدمتگزاران ائمه طاهرين گردد بلكه اين را بدين سبب فرموده‏اند كه گاهى در ميان شيعيان افرادى پيدا ميشوند كه (بواسطه نزديكى با آن ذوات مقدسه) دست بتغيير و تبديل گفتار آنها زده و نسبت بآنان خيانت ميورزند.)

حضرت در جواب نوشتند: خوش بحال شما! آيا اين آيه شريفه را در قرآن مجيد نخوانده‏ايد:« وَ جَعَلْنا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بارَكْنا فِيها قُرىً ظاهِرَةً » ، «بخدا سوگند قريه‏ هایى كه خداوند در آن بركت قرار داده مائيم و قريه‏هاى ظاهره شما هستيد.»
صدوق: در كمال الدين اين حديث را با همان سند روايت نموده.‏

***
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
***

«قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لا يَنْفَعُ الَّذينَ كَفَرُوا إيمانُهُمْ وَ لا هُمْ يُنْظَرُون‏»

بگو كه (امروز بايد ايمان آريد كه) روز فتح، ايمان آنان كه كافر بودند سود نبخشد و آنها را مهلت ندهند.

سجده: 29

محمد بن العباس، قال: حدثنا الحسين بن عامر، عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب، عن محمد بن سنان، عن ابن دراج، قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول في قول الله عز و جل: قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمانُهُمْ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ.

قال: «يوم الفتح، يوم تفتح الدنيا على القائم (عليه السلام)، لا ينفع أحدا تقرب بالإيمان ما لم يكن قبل مؤمنا، و بهذا الفتح موقنا، فذلك الذي ينفعه إيمانه، و يعظم عند الله قدره و شأنه، و تزخرف له يوم القيامة و البعث جنانه، و تحجب عنه نيرانه، و هذا أجر الموالين لأمير المؤمنين (عليه السلام)، و لذريته الطيبين (عليهم السلام)».

تأویل الآیات الظاهره: ص 445


از امام صادق علیه السلام نقل است که درباره ی آیه ی فوق فرمودند: (روز پیروزی) روزی است که دنیا بر روی حضرت قائم علیه السلام گشوده می شود، کسی که پیش از آن هنگام مؤمن نبوده و بعد از این فتح یقین کند، ایمانش نفعی به حالش نخواهد داشت، ولی هرکه پیش از آن ایمان داشته و منتظر ظهورش بوده ایمانش برایش سودمند خواهد بود ، و خداوند مقام و شأنش را نزد امام قائم علیه السلام بزرگ خوهدساخت ، و روز قیامت و رستاخیز بهشتش را برایش زینت خواهد کرد، و آتشش را از وی محجوب خواهد فرمود و این است پاداش دوستان و اهل ولایت امیرالمؤمنین و ذریه طاهرین آن حضرت علیه السلام.
 
بالا