*♥*•*♥* شیوه حکومت امام زمان(عج) از آغاز تا پایان،بر اساس آیات و روایات *♥*•*♥*

  • نویسنده موضوع 818
  • تاریخ شروع

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
دولت عشق

با بررسی موضوعاتی در رابطه با امام عصر (عج) و مواردی از قبیل نشانه های ظهور، راز طول عمر مبارك حضرت، فلسفه غیبت و... را در كتب یافتم در حالیکه این مطالب بیشترین حجم كتابها و مقالات را تشكیل می دادند.

چكیده


پژوهشگران چندان به اوضاعِ بعد از ظهور نپرداخته اند و پژوهشی یافت نشد كه به طور خاص در مورد دولت آن حضرت باشد. این پژوهش درصدد تبیین اوضاع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و قضایی دوران ظهور و حضور حضرت بقیةالله (عج) است تا تحقق عصر طلایی و دولت عشق و امنیت و رفاه کامل را ترسیم کند.

مقدمه


در كتب اسلامی از آثار و بركاتی كه در عصر حضرات معصومین مردم از آن بهره مند بوده اند، بسیار خوانده ایم. این بركات در عصر ظهور و عصر حضور بر ما نیز مترتب می گردد. انشاءالله.

عصر ظهور عصری است كه بهشت واقعی برای مردم در روی زمین محقق می شود و عصر طلایی به حساب می آید؛ عصری كه برای پیامبر (ص) نیز محقق نشد.

زیرسایه دولت امام عصر شرایط یك زندگی ایده آل از همه جهت فراهم است و در هیچ نقطه ای از عالم ظلم و تعدی و فساد نخواهد بود.

خداوند توسط اولین نبی كه به روی زمین فرستاده یك منجی را معرفی نموده است كه در آینده خواهد آمد، و این امید با طلوع خورشید اسلام عمیق تر شده و به مردم این نوید داده شد كه منجی آخرالزمان یازدهمین فرزند از نسل پیامبر خاتم (ص) است. ویژگیهای او و دولتش در روایات دوازده معصوم به طور بارزتر معرفی شده است.

با بررسی موضوعاتی در رابطه با امام عصر (عج) و مواردی از قبیل نشانه های ظهور، راز طول عمر مبارك حضرت، فلسفه غیبت و... را در كتب یافتم در حالیکه این مطالب بیشترین حجم كتابها و مقالات را تشكیل می دادند، بر آن شدم كه به بررسی و پژوهشی درباره مطلبی كه كمتر به آن پرداخته شده و جزء سؤالاتی است كه برای بسیاری از مردم مطرح است بپردازم و آن موضوعاتی از قبیل سیستم حكومتی و شیوه زمامداری آن حضرت و دولتی كه ایشان بعد از ظهور تشكیل می دهند و... بود. اینکه عملكرد ایشان چگونه است كه ظلم و ستم را بر می چینند و فسادی باقی نمی ماند.

مواردی كه مورد پژوهش قرار گرفت در فصل نخست زمان ظهور مقدس و مدت تكامل آن بود، همچنین روش فرمانروایی و سیره حضرت، محل استقرار ایشان و مدت حكومت شان بود.

در فصل دوم یاران و پیروان حقیقی حضرت كه از سراسر جهان به ایشان میپیوندند و ستاد فرماندهی، حاكمان و فرمانروایان حكومت جهانی حضرت را تشكیل می دهند مورد بررسی قرار دادم.

در فصل سوم نحوه گسترش عدالت و ریشه كن كردن ستم و ستم گر و همچنین قضّات و قضاوت عادلانه توسط حضرت مهدی (عج) و كارگزاران ایشان را بررسی كردم.

و در فصل آخر به اوضاع اجتماعی عصر حضور، از قبیل جهان شمولی اسلام، امنیت، بهداشت، تكنولوژی و بازرگانی و... پرداختم.

این حقیر موضوع دولت امام عصر (عج) را فقط در دامنه روایات و كتب روایی بررسی كردم و بیشتر مطالب این پژوهش نیاز به بررسی و تحقیق بیشتر دارند و این ناچیز قطرهای از دریای اطلاعاتی است كه ائمه هداه (ع) برای پیروان راستینشان بیان فرموده اند.

امید است با عنایت الهی در پژوهشهای بعدی مطالب بیشتری با تحقیقات گسترده تر ارائه نماییم.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
فصل اول

ساماندهی ظهور مقدس


برای ظهور مقدس حضرت ولیعصر (عج) نمی توانیم زمانی را مشخص كنیم و اساساً این موضوع از اسرار الهی است كه خود حضرت نیز از آن مطلع نیستند و تا اراده خداوند در این مسیر قرار نگیرد این امر محقق نمی گردد. لكن برخی روایات وارد شده در این باب را مطرح می نماییم تا خوانندگان عزیز را از این مبحث مطلع نماییم.

ابوبصیر از امام صادق (ع) روایت كرده است كه فرمودند: اما قائم ظهور نكند جز در سال طاق: سال یك، دو، یا سه، یا پنج، یا هفت، یا نه.

و نیز از آن حضرت روایت كرده است كه فرمودند: در شب بیست و سوم به نام قائم ندا شود، و در روز عاشورا قیام كند و آن روزی است كه حسین بن علی (ع) در آن كشته شده است. گویا آن جناب را مینگرم كه در روز شنبه دهم محرم در میان ركن و مقام ایستاده و جبرئیل در سمت راست او فریاد میزند بیعت برای خدا، پس شیعیان آن حضرت از اطراف زمین به سویش رهسپار شوند و زمین را از عدل و داد پر كند چنانچه از ظلم و جور پر شده باشد.

مفضل بن عمر از امام صادق (ع) نقل كردن كه فرمودند: ... و در آن وقت قائم تكیه بر بیت الحرام می دهد و می گوید: الا ای اهل عالم! هركس می خواهد آدم و شیث را ببیند، بداند من همان آدم و شیث هستم، هركس می خواهد نوح و سام را ببیند بداند من همان نوح و سام هستم، هركس می خواهد ابراهیم و اسماعیل را ببیند، بداند من همان ابراهیم و اسماعیل هستم، هركس می خواهد موسی و یوشع را ببیند بداند من همان موسی و یوشع هستم، هركس می خواهد عیسی و شمعون را ببیند بداند من همان عیسی و شمعون هستم، هركس می خواهد محمد و امیرالمؤمنین صلوات الله علیهما را ببیند بداند من همان محمد و علی هستم، هركس می خواهد حسن و حسین را ببیند بداند من همان حسن و حسین هستم، هركس می خواهد امامان اولاد حسین را ببیند بداند من همان ائمه اطهار هستم. دعوت مرا بپذیرید و به نزد من بیایید كه هرچه می خواهید به شما اطلاع دهم.

و سپس آن حضرت شروع به قرائت صحف آدم و شیث، صحف نوح و ابراهیم، تورات و انجیل و زبور می نماید و پیروان این كتب آسمانی را به سوی خودش، دعوت می نماید.

ابوبصیر روایت نموده كه امام محمد باقر (ع) در ضمن حدیثی طولانی فرمودند: ... او داخل مسجدالحرام شده و در جنب مقام ابراهیم چهار ركعت نماز می خواند و تكیه به حجرالاسواد می دهد و حمد و ثنای الهی می كند و بر حضرت رسالت پناهی درود می فرستد و به نحوی سخن می گوید كه هیچکس آنگونه سخن نگفته باشد.
و سرانجام اولین اقدام حضرت مولانا بقیه الله الاعظم محقق می شود.

اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلك. اللهم العن الجبت والطاغوت بعدد ما احاطه به علمك.

هدف اصلی برنامه های پیامبر اسلام (ص) برقراری عدالت بوده است. ولی اگر ایشان در میان مردم بر اساس علم پیغمبری عمل می فرمودند عمل ایشان به صورت سنت در می آمد و هر حاکمی مجاز بود بدون توجه به شواهد موجود به هر صورت که بخواهد حکم صادر کند. بنابراین مجازات غاصبین و ضاربین و ظالمین حق فاطمه (س)و اولاد معصومین ایشان طبق روایت پیامبر (ص) به منتقم آل علی (ع) واگذار شده است.

مجلسی به سندش از بشیر نبال از امام صادق (عج) نقل كرده كه فرمودند:آیا میدانی اولین كاری كه قائم انجام می دهد چیست؟ بشیر گفت: خیر. آن حضرت فرمودند: آن دو نفر (ابوبكر و عمر لعنت الله علیهما) را در حالیکه تر و تازه هستند خارج كرده و هر دو را آتش خواهد زد.

در علل الشرایع از عبدالرحیم قصیر روایت می كند كه گفت: حضرت امام محمد باقر (عج) فرمودند: وقتی قائم ما قیام نمود خداوند حمیرا (عایشه) را از قبر درآورد تا او را با تازیانه حد بزند و هم انتقام فاطمه (س)دختر پیامبر (ص) را از او بگیرد... عرض كردم: چرا خداوند حد او را تا روزگار قائم به تأخیر می اندازد؟ فرمودند: خداوند محمد (ص) را رحمةللعالمین فرستاد ولی قائم را برای كیفر و عقوبت آنها می فرستد.

حضرت امام عصر (عج) در جامعهای ظهور می كنند كه در آن میلیونها اختلاف عقیده، سلیقه، مذهب و فرهنگ وجود دارد و هركدام از این مكاتب در رأسشان شخصیتهایی دارند كه صاحبنظر هستند و ایشان باید همه اینها را یكی كنند و حكومت واحد مركزی اسلامی مبتنی بر پایه قرآن و سنت تشكیل دهند و همه پیرو این مكتب شوند.

برای تحقق این هدف باید افكار و سلایق متفاوت به نحوی یكی شوند و ایشان مسلماً ابتدا از مسیرهای طبیعی پیش می روند ولی در برابر معاندین و آنهایی كه در برابر حق ایستادگی می كند و آن را نمی پذیرند باید با شمشیر برخورد كرد. پس احتمالاً كشتار و خونریزی را خواهیم داشت تا افكار و عقاید و سلایق و فرهنگها یكی شوند. بنابراین این واقعه عظیم بدون برطرف كردن خارها و دشمنان سر راه آن حضرت میسر نخواهد شد.

لذا در روایت نیز مشاهده می كنیم كه اهل بیت براصل قتل و خونریزی هنگام ظهور و قیام حضرت اشاره كرده اند. ولی اندیشه افراطی نیز در این مسئله صحیح نیست و دلیل عقلی و نقلی بر گستردگی كشتارها در حد وسیع وجود ندارد.

بشیر بن ابی اراكه نبال می گوید: هنگامیكه به مدینه وارد شدم به طرف منزل ابوجعفر (ع) رفتم عرض كردم: مرجئه می گویند هنگامیكه قیام قائم روی دهد همه كارهای برای او هموار خواهد شد و به اندازه یك ظرف حجامت هم خون نمی ریزد.

حضرت فرمودند: هرگز چنین نیست. سوگند به آنكه جانم در دست اوست كارها به اینجا میانجامد كه ما و شما عرق و خون بسته شده را پاك خواهیم كرد.

از طرف دیگر تاریخ گواهی می دهد پیامبر اكرم و ائمه (ع) سعی داشتند امور را به طور عادی و از مسیر طبیعی انجام دهند و حتی الامكان دست به شمشیر نبرند، زیرا هدف آنها ارشاد و هدایت مردم است. جز آنكه گسترش عدل در جامعه اقتضای كشت و كشتاری گرچه در حد محدود را دارد و قرار نیست تمام امور از طریق معجزه حل شود.

امام صادق (ع) فرمودند: قیام قائم واقع نمی شود تا اینکه دو سوم مردم از بین بروند. راوی گوید به حضرت عرض كردم: اگر دو سوم از بین بروند چه كسی باقی می ماند؟ حضرت فرمودند: آیا راضی نمی شوید اگر شما از یك سوم باقیمانده باشید؟

امام باقر (ع) فرمودند: قائم آل محمد شباهتهایی با پنج نفراز پیامبران دارد. شباهت او با رسول اكرم (ص) قیام با شمشیر است و كشتن دشمنان خدا و پیامبرش، جباران و سركشان است. او با شمشیر و ترس مدد می گردد.

و خداوند در آیه 193 سوره مباركه بقره نیز میفرماید:«وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَیكُونَ الدِّینُ لِلّهِ فَإِنِ انتَهَواْ فَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِینَ»؛

با آنان بجنگید تا دیگر فتنه‏اى نباشد، و دین، مخصوص خدا شود. پس اگر دست برداشتند، تجاوز جز بر ستمكاران روا نیست.

اقدام بعدی حضرت گسیل نیروها برای فتح ممالك و بیعت گرفتن از آنها برای فرمانروایی ایشان است. در یومالخلاص صفحه 314 آمده است كه چون حضرت ولیعصر وارد كوفه شود سه لشكر تنظیم می كند، یكی را به قسطنطنیه (استامبول) دومی را به چین و سومی را به كوه های دیلم (كرانه های دریای خزر كه محل سكونت برادران اهل سنت است) می فرستد كه هر سه را خداوند برای او فتح می كند.

و در عقدالدرر صفحه 170 آمده است كه اولین لشكری كه حضرت گسیل می دارد لشكری است كه به سوی تركها می فرستد پس بر آنها پیروز می شوند.

همچنین در الزامالناصب جلد دوم صفحه 285 آمده است: و اما رم كه پایتخت سرزمین روم است، كسی كه آنجا را تحت سیطره خود دارد به او باب گفته می شود و او بر عالم مسیحیت حكومت می كند مانند خلیفه در میان مسلمانان (این سخن یازده قرن پیش از آنكه رم پایتخت ایتالیا شود گفته شده است).

و همچنین در یومالخلاص آمده است كه چون سپاهیان حضرت، ممالكت روم (ایتالیا) را فتح كنند مردم روم به دست او مسلمان می شوند و یكی از یارانش را به فرمانروایی آنجا منصوب می كند.

بنابر گفته برخی روایات حضرت مهدی (عج) سپاهی را برای نبرد با رومیان می فرستند. آنها به انطاكیه رفته و صندوق مقدس را از غار انطاكیه بیرون می آورند كه در آن نسخه اصلی تورات و انجیل وجود دارد.

امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: رومیان به طرف ساحل دریا نزدیك غار اصحاب كهف روی می آورند و خداوند آن جوانان را با سگشان از غار بر می انگیزد، دو نفر از آنان به نامهای ملیخا و خملاها هستند كه هر دو تسلیم اوامر قائم می باشند.

امام باقر (ع) فرمودند: آنگاه او (امام) به كوفه می آید و تا زمانی كه خدا بخواهد در آنجا خواهد ماند تا اینکه بر آنجا استیلا یابد سپس او با همراهان خود به مرج عذراء می آید و عده زیادی از مردم به آن حضرت میپیوندد و در این روز سفیانی در وادی رمله به سر می برد. تا اینکه در روز جا به جایی آنان به یكدیگر برخورد می كنند، جمعی از پیروان آلپیامبر كه با سفیانی هستند و گروهی از طرفداران سفیانی كه در زمره پیروان آلپیامبر خود را جا زدهاند بیرون آمده و هر دسته به پرچم و لشکر خود ملحق می شوند و آن روز، روز جا به جایی است.

امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: در آن روز سفیانی و هركه با او باشد كشته می شود حتی خبردهندهای از آنان باقی نمی ماند و در آن روز ناامید و زیانكار كسی است كه از غنیمت سفیانیان محروم بماند.

ابن حماد در نسخه خطی كتاب خود بیست روایت را تحت عنوان خروج مهدی (عج) از مكه به بیت المقدس آورده كه تعدادی از آنها در منابع ما نیز وجود دارد و از جمله در آن آمده است، مهدی می رود تا در بیت المقدس فرود آید خزائن را نزد او می آورند، عرب و غیرعرب، جنگافروزان و رومیان (غربیها) و دیگران جملگی به اطاعت وی درمی آیند.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
مدت تكامل ظهور

در روایات ائمه اطهار (ع) آمده است كه ظهور مقدس حضرت مهدی (عج) در مدت چهارده ماه كامل می گردد. شش ماه امام به طور مخفیانه، مسائل را توسط یارانشان رهبری می كنند و سپس در مكه ظهور نموده و به سمت مدینه و عراق و بیت المقدس می روند و این ممالكت را به طور كامل تحت استیلای خود در می آورند سپس به كمك مسلمانان با رومیان (غربیها) نبرد می نمایند و با آنان پیمان آتشبس می بندند.

در صفحه 60 نسخه خطی ابن حماد از ابن مسعود از پیامبر (ص) روایت شده كه فرمودند: چون صدای آسمان در ماه رمضان شنیده شود بدانید در شوال هیاهوی شدید است و در ذیقعده، جدا شدن قبیله ها و خونریزی در ذیحجه اتفاق میافت. دو سه بار فرمودند: اما محرم چه محرمی خواهد شد، چه دور است! دور. در این ماه مردم در اثر آشوبها كشته خواهند شد.

سؤال كردیم: ای رسول خدا صیحه آسمانی چیست؟ فرمودند: این صیحه در نیمه ماه رمضان و در شب جمعه خواهد بود و صدایی است كه خوابیده را بیدار و ایستاده را مینشاند و زنان نجیب و پوشیده را از پرده بیرون می آورد... در شبجمعه و در سالی كه زلزله زیاد است. وقتی نماز صبح جمعه را بهجا می آورید به خانه های خود بروید و پنجره ها را ببندید و خود را بپوشانید و گوشهایتان را بندید و وقتی آن صوت را شنیدید سر به سجده بگذارید و بگویید: سبحان القدوس، سبحان القدوس، سبحان القدوس. هركس چنین كند نجات یابد و هركس نكند هلاك شود.

علی كورانی در صفحه 283 كتاب عصر ظهور ضمن ذكر این حدیث از حضرت امیرالمؤمنین (ع) كه: «ظاهر شدن او اندكی ابهامآمیز است تا اینکه نام و یادش همه جا را فراگرفته آنگاه ظهور می كند». می گوید مراد این است كه امام در آغاز به تدریج ظهور می كنند آنگاه مسئله ظهور برای مردم روشن و آشكار می گردد و این همان مدت شش ماهی است كه امام ظهور غیرعلنی خواهند داشت.

امام صادق (ع) می فرمایند: صاحب این امر را غیبتی است و ناگزیر در آن غیبت عزلتی است، بهترین منزلگاه وی مدینه است و در كنار سی تن از یارانش به سر می برد و با وجود آنان اضطراب و نگرانی نیست.
امام علی (ع) می فرمایند: حضرت مهدی سالهای طولانی در پنهانی از مردم به سر می برد، آنچنان که اثرشناسان اثر قدمش را نمیشناسند، گرچه در یافتن اثر و نشانه ها تلاش فراوان کنند.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
سیره و روش حضرت مهدی (عج)

حضرت مهدی (عج) مانند همه پیامبران و رهبران راستین الهی بسیار ساده زیست است، لباسهایش درشت و كمبهاست، خوراك خشك و ناگوار میخورد و... زیرا رهبری جامعه انسانی چنین سیره و روشی را نیز لازم دارد و در فكر آسایش خلق بودن و لحظهای برای آنان نیاسودن شرط اصلی آن است.

امام صادق (ع) می فرمایند: به چه جهت برای خروج قائم علجه دارید؟ به خدا سوگند او جامه درشت میپوشد و خوراك خشك و ناگوار می خورد.

در اینجا روایاتی را درباب سیره و روش حضرت از كتاب الارشاد نقل می نماییم:

1. مفضل از امام صادق (ع) روایت كرده كه فرمودند آنگاه كه خداوند به حضرت قائم اجازه خروج دهد آنجناب به منبر رود و مردم را به سوی خویش دعوت كند و به خدا سوگندشان دهد و به حق خویش آنان را بخواند و به اینکه در میان آنان به روش رسول خدا رفتار كند و به كردار آن حضرت عمل نماید.

آنگاه خداوند جبرئیل را می فرستد كه نزد او بیاید و او در حجر اسماعیل نزد آن حضرت بیاید و بگوید به چیز مردم را می خوانی؟ حضرت دعوت خود را به او خبر دهد. و جبرئیل نخستین كسی است كه با او بیعت می كند.

2. محمد بن عجلان از امام صادق (ع) روایت كند كه فرمودند: آنگاه كه حضرت قائم قیام كند از نو مردم را به اسلام بخواند و به چیزی كه كهنه شده و بیشتر مردم از آن دور شده و گم گشتهاند راهنمایی كند و اینکه حضرت قائم را «مهدی» خوانند برای این است كه به چیز گم شده راهنمایی كند و اینکه او را «قائم» نامند برای این است كه به حق قیام فرماید.

3. عبدالله بن مغیره از امام صادق (ع) روایت می كند كه فرمودند: آنگاه كه قائم آل محمد (ص) قیام كند پانصد تن از قریش را به پا دارد و گردنشان را بزند، سپس پانصد تن دیگر را به پا دارد وگردن زند تا شش بار، كه روی هم سه هزار نفر شوند. و او می گوید من گفتم: شماره آنان به این حد رسد؟ فرمودند: آری خودشان و دوستانشان.

ابوبصیر گوید: امام صادق (ع) روایت فرمودند: آنگاه كه حضرت قائم قیام كند مسجدالحرام را خراب كند تا براساس و پایه های اصلی آن بازگرداند و مقام ابراهیم را به جای اولی خود كه در آن بوده بازگرداند ودستهای قبیله بنیشیبه را كه كلیدهای كعبه نزد آنان است ببرد و به كعبه بیاویزد و به دستهای آنان بنویسد اینهایند دزدان كعبه.

ابوخدیجه از امام صادق (ع) روایت كند كه فرمودند: چون قائم قیام كند امر تازهای بیاورد چنانچه رسول خدا در ابتدای اسلام به امر تازهای مردم را دعوت كرد.

علی بن عقبه از پدرش روایت كند كه گفت: چون حضرت قائم قیام كند به عدالت حكم فرماید و در دوران او ستم برداشته شود و راه ها امن گردد و زمین بركتهای خود را بیرون آورد و هر حقی به اهلش برسد و اهل هیچ كیش و آیینی بر جا نماند جز اینکه همگی اظهار اسلام كنند و اعتراف به ایمان نمایند. مگر نشنیدهای كه خدای سبحان فرماید:«وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَیْهِ یُرْجَعُونَ»؛

با آنكه هر كه در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه سر به فرمان او نهاده است، و به سوى او بازگردانیده می ‏شوند.

و بر حكم حضرت داوود و حضرت محمد (ص)در میان مردم حكومت می كند. آن روز است كه زمین گنجهای خود را ظاهر سازد و بركات خویش را آشكار نماید. همانا دولت ما پایان دولتهاست. و این است گفتار خداوند تعالی «وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ».

ابوبصیر از امام باقر (ع) روایت كند كه فرمود: هنگامیكه امام قائم قیام كند به كوفه رود و در آنجا چهار مسجد را ویران كند و مسجد كنگرهداری روی زمین نباشد جز اینکه حضرت آنرا خراب و هموار سازد و راه های بزرگ را وسیع كند و هر بالكنی كه از خانه به كوچه آمده باشد خراب كند و سر در خانه ها و ناودانهایی كه در كوچه هاست از میان بردارد و هیچ بدعتی به جای نگذارد جز اینکه از میان ببرد و سنتی به جای ننهد تا آنكه آنرا به پا دارد.

قسطنطنیه و چین و كوه های دیلم را فتح كند و به این ترتیب هفت سال امامت كند كه هر سال برابر ده سال از سالهای شماست. گوید عرض كردم: قربانت گردم چگونه سالهای طولانی شود؟ فرمودند: خداوند به فلك دستور می دهد درنگ نموده و به كندی حركت كند و در نتیجه روز روزها و سالها دراز و طولانی شود.

جابر از امام باقر (ع) روایت كرده كه فرمودند: هنگامیكه قائم آل محمد قیام كند خیمه هایی بزند و قرآن را به ترتیبی كه نازل شده به مردم بیاموزد. آن روز برای كسانیكه قرآن را حفظ كردهاند بسیار دشوار است زیرا آن طرز آموختن مخالف با ترتیب كنونی قرآن است. (مخالفت ترتیب آیات و سور).

عبدالله بن عجلان از امام صادق (ع) روایت می كند كه فرمودند: چون قائم آل محمد قیام كند به حكم داوود میان مردم حكم كند و به گواه نیازمند نباشد. خدای تعالی به او الهام میفرماید و او از روی علم خود داوری كند و هركس را به آنچه در دل پنهان كرده آگاهی دهد. خدای سبحان میفرماید:«إِنَّ فِی ذَلِكَ لآیاتٍ لِّلْمُتَوَسِّمِینَ * وَإِنَّهَا لَبِسَبِیلٍ مُّقیمٍ»؛

به یقین، در این [كیفر] براى هوشیاران عبرتهاست * و [آثار] آن [شهر هنوز] بر سر راهى [دایر] برجاست.
در نسخه خطی ابن حماد صفحه 98 آمده است: نشانه مهدی سختگیری نسبت به كارگزاران، و بخشنده بودن با مال، و دلسوز بودن نسبت به بینوایان است.

و نیز آمده است: گوییا مهدی كره به دهان بیچارگان می گذارد.

حضرت مهدی (عج) اینچنین سیره و روشی را در جامعه پیاده خواهند كرد و برنامهریزی فرموده و به انجامش فرمان می دهند و كافی است كه فرمان از جانب ایشان صادر گردد تا بلافاصله اجرا شود. و بدینترتیب خواسته های مادی و معنوی بشر را كه برآورده نشده است تأمین خواهند كرد و یأس و ناامیدی مردم برطرف خواهد شد.

همانطور كه ذكر شد حكومت حضرت مهدی (عج) حكومتی است مبتنی بر اسلام كه ملاكهای برتریجویی در آن ارتباطی با نژادپرستی و عنصریت ندارد.

این ملاكها در اسلام علم و تقوا و جهاد است:

علم


«قُلْ هَلْ یسْتَوِی الَّذِینَ یعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لاَ یعْلَمُونَ إِنَّمَا یتَذَكَّرُ أُوْلُوا الألْبَابِ»؛
«آیا كسانى كه مى‏دانند و كسانى كه نمى‏دانند یكسانند؟» تنها خردمندانند كه پندپذیرند.

تقوا

«إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ»؛
در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. بى‏تردید، خداوند داناى آگاه است.

جهاد


«لاَّ یسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیرُ أُوْلِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَكُلاًّ وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا؛

مؤمنان خانه‏نشین كه زیان‏دیده نیستند با آن مجاهدانى كه با مال و جان خود در راه خدا جهاد مى‏كنند یكسان نمى‏باشند. خداوند، كسانى را كه با مال و جان خود جهاد مى‏كنند به درجه‏اى بر خانه‏نشینان مزیّت بخشیده، و همه را خدا وعده [پاداش] نیكو داده، و[لى] مجاهدان را بر خانه‏نشینان به پاداشى بزرگ، برترى بخشیده است.
در نهج البلاغه از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده است كه فرمودند: او (امام) خواسته ها را تابع هدایت وحی می کند، هنگامیکه مردم هدایت را تابع هوسهای خویش قرار می دهند، در حالیکه به نام تفسیر نظریه های خود را بر قرآن تحمیل میکنند او نظرها را مطابق قرآن می نماید. زمامداری حاکمیتی پیدا می کند که روش عادلانه در حکومت حق را به شما می نمایاند و کتاب خدا و سنت پیامبر را که تا آن روز متروک ماندند زنده می کند.

از رسول خدا، (ص) است كه فرمودند: در جهان جز فرمانروایی اسلام وجود نخواهد داشت و زمین چون لوح سیمین خواهد شد. (زمین چنان از كفر و نفاق پاك می شود كه مانند شمش نقره خالص و ناب می شود.)
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
پایتخت حكومت جهانی حضرت مهدی (عج)

ابوبصیر از امام صادق (ع) روایت می كند كه فرمودند: ای ابامحمد گویا می بینم قائم آل محمد (ص) با خانوادهاش در مسجد سهله فرود آمده است. گفتم: آیا خانه او مسجد سهله است: فرمودند: آری.

همچنین از آن حضرت روایت شده كه فرمودند: مسجد سهله آن خانه صاحب ماست. زمانی كه با خاندانش در آنجا سكونت گزیند.

حضرت علی (ع) می فرمایند: روزگاری فرا می رسد كه اینجا (مسجد كوفه) نمازگاه و مصلای مهدی گردد.
ابوبكر حضرمی، می گوید، به امام باقر یا امام صادق (ع) گفتم: كدام سرزمین بعد از حرم خداو حرم پیامبرش فضیلت دارد؟ فرمودند: ای ابابكر! سرزمین كوفه كه جایگاه پاكی است و در آن مسجد سهله قرار دارد و مسجدی كه همه پیامبران در آن نماز خواندهاند و از آنجا عدالت الهی پدیدار می گردد و قائم خداوند و قیام كنندگان پس از او همانجا خواهند بود. آنجا جایگاه پیامبران و جانشینان صالح آنهاست.

ابوبكر حضرمی از امام باقر (ع) روایت كرده كه فرمودند: گویا حضرت قائم (عج) را مینگرم كه از مكه به همراهی پنج هزار فرشته در حالیکه جبرئیل در سمت راست و میكائیل در سمت چپ ایشان و مؤمنان پیش رویشان هستند و به نجف و كوفه آمده و لشكرها را به شهرها می فرستند.

در روایت عمرو بن شمر است كه گوید: امام باقر (ع) نام مهدی (عج) را بردند سپس فرمودند وارد كوفه شود و در آنجا سه پرچم در اهتزاز است كه با آمدن آن حضرت پرچمها از میان رود و حضرت در كوفه داخل شود تا به منبر بالا رود و خطبهای خواند كه مردم از شدت گریه نفهمند چه گوید. و چون جمعه دوم شود مردم از او درخواست كنند نماز جمعه برایشان بخواند، حضرت دستور می دهند در قسمتی از نجف به نام مسجد خط بكشند و در آنجا با ایشان نماز جمعه بخوانند سپس دستور می دهد از پشت كربلا تا نجف نهری بكنند بطوریكه آب به نجف بنشیند و روی دهنه آن نهر را پلها و آسیابها بنا كنند.

و در روایت مفضل بن عمر است كه گفت: شنیدم از امام صادق (ع) كه فرمودند: چون قائم ما قیام كند در پشت كوفه مسجدی ساخته شود كه دارای هزار در خواهد بود و خانه های مردم كوفه به نهرهای كربلا متصل شود.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
دولت پاینده

طبق روایات نقل شده حكومت حضرت مهدی (عج) حكومتی ابدی و جاودان است و دولت اهل بیت پیامبر اكرم (ص) تا رستاخیز استمرار خواهد داشت، گرچه در مورد طول حیات حضرت و مدت حكومت ایشان و فاصله ظهور تا قیامت اختلاف است ولی همه روایات به این موضوع پرداختهاند كه این دولت و جانشینان حضرت مهدی كه بعضی از ائمه و پیامبران هستند تا پایان دنیا استمرار و تداوم خواهد داشت.

رسول اكرم (ص) از خداوند تبارك و تعالی نقل می كنند كه میفرماید: به طور یقین او را با سپاهیانم یاری میكنم و فرشتگانم را به یاری او میفرستم تا دعوت مرا آشكار كند و همه بندگانم را بر توحید من گرد آورد. آنگاه سلطنش را جاوید می سازم و روزگار را تا روز رستاخیز در دست دوستانم می گردانم.

ابوبصیر از امام باقر (ع) روایت می كند كه فرمودند: ... (امام) هفت سال امامت می كند كه هر سال برابر ده سال از سالهای شماست سپس خداوند آنچه می خواهد انجام خواهد داد. گوید عرض كردم: قربانت گردم چگونه سالها دراز و طولانی می شود؟ فرمودند: خداوند به فلك دستور می دهد درنگ كند و به كندی حركت نماید تا روزها و سالها طولانی شود.

گوید عرض كردم: مردم گویند اگر در گردش فلك تغییری پیدا شود تباه می شود. فرمودند: ا ین گفتار بیدینان است. اما مسلمانان چنین نمی گویند، با اینکه خداوند ماه را برای پیغمبرش به دو نیم كرد و پیش از آن خورشید را برای یوشع بن نون برگرداند و از درازی روز رستاخیز كه مانند هزار سال است خبر داد.

و شبیه این روایت را عبدالكریم خثعمی از امام صادق (ع) نقل می كند هفت سال حكومت هر سالش برابر ده سال شود.

نعمانی در كتاب الغیبه باب 26 چنین آورده است: حضرت صادق (ع) می فرمایند: مدت زمان حكومت قائم (عج) نوزده سال و چند ماه است.

و نیز می فرمایند: حكمفرمایی قائم نوزده سال و چند ماه است.
و حضرت امام باقر (ع) نیز فرموده اند كه نوزده سال از قیام تا هنگام مرگش طول خواهد كشید.

مرحوم مجلسی می فرماید: در روایاتی كه درباره مدت حكومت امام آمده است باید به احتمالات زیر توجه كرد. برخی روایات بر تمام مدت حكومت دلالت دارد و برخی به مدت ثبات و استقرار حكومت و بعضی بر طبق سالها و روزهایی است كه ما میشناسیم و برخی احادیث دیگر بر طبق سالها و ماه های روزگار حضرت است كه طولانی است. و خداوند بر حقیقت مطلب آگاه است.

مرحوم كلینی به سندش از امام صادق نقل كرده كه فرموده اند: چون معرفت و ایمان به حضرتش در دلهای مردم استقرار یافت مرگ حضرت حجت (عج) فرا می رسد پس امام حسین (ع) متولی غسل و كفن و حنوط و دفن ایشان خواهند شد. (طبق فرموده پیامبر اكرم (ص) كه هر امام را امام دیگر غسل و كفن كرده و بر او نماز می گذارد).

از بررسی مجموع روایات معلوم می شود كه اختلاف زیادی در مورد مدت حکومت آن حضرت وجود دارد و رقمهای 7 و9 و 14 و 19 و 20 و 30 و 40 و 70 و 140 و 309 سال در چندین روایت وارد شده است ولی در میان روایات، تعداد و استحکام این روایت از بقیه روایات بیشتر بود كه حضرت مدت 7 سال حكومت می فرمایند و به لطف خدا هر سال از این سالها اعتبار 10 سال فعلی را خواهند داشت و انشاءالله ما میتوانیم حضور ایشان را مدت 70 سال درك نماییم.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
فصل دوّم

كارگزاران؛ حضرت خضر و حضرت عیسی (ع)

حكومتی كه رهبری آن به عهده مهدی موعود (عج) است كارگزاران و مسئولان آن نیز باید نیكان و بزرگ امت باشند. بنابراین وزیر این دولت حضرت عیسی (ع) معرفی شده اند.

در اینجا چند روایت را كه در كتاب موعودشناسی نقل شده است ذكر می كنیم:
ابن طاووس در صفحه 3 الملاحم و ابن حماد در صفحه 160 الفتن آوردهاند، كه حضرت عیسی (ع) به حضرت مهدی (عج) می گویند: همانا من به عنوان وزیر فرستاده شدهام نه به عنوان امیر و فرمانروا.

همچنین در غایهالمرام صفحه 697 آمده است: حضرت عیسی وزیر و پردهدار و جانشین حضرت مهدی است.

و حضرت علی (ع) می فرمایند: سپاهیان پیشاپیش حضرت قرار می گیرند و قبیله همدان وزیران اوخواهند بود (این روایت در عقدالدر صفحه 97 نقل شده است).

همچنین در جلد دوم وافی صفحه 114 ضمن روایتی آمده است كه مردان الهی با مهدی همراه هستند، مردانی كه به دعوت او پاسخ گفتند و او را یاری می كنند آنان وزیران و دولتمردان اویند كه بار سنگین مسئولیتهای حكومت را بر دوش دارند.

مسلمانان در فرود آمدن حضرت عیسی روحالله (ع) از آسمان به زمین در آخرالزمان اتفاق نظر دارند و مرحوم مجلسی تفسیر آیه 159 سوره مباركه نساء را در بحار از امام باقر (ع) چنین روایت كرده است كه فرمودند: پیش از قیامت، عیسی (ع) به دنیا فرود می آید و هیچکس از ملت یهود و مسیح نمی ماند مگر آنكه قبل از مرگ به او ایمان می آورد و آن حضرت نیز پشت سر مهدی (عج) نماز می گزارد.

ابوهریره در حدیثی كه از رسول خدا (ص) نقل می كند كه فرمودند: او از آسمان فرود می آید و با مردم به جهت دعوت به اسلام جنگ خواهد كرد، صلیب را خرد كرده و خوك را میكشد و جزیه وضع می كند. خداوند در عصر او همه ملتها را به جز اسلام نابود می گرداند. مسیح دجال را به هلاكت میرساند، در روی زمین چهل سال درنگ می كند و بعد از وفات مسلمانان بر او نماز می گزارند.

همچنین در صفحه 39 جلد دوم كتاب المنظم عبدالله بن عمر از رسول خدا (ص) نقل كرده كه فرمودند: عیسی بن مریم به زمین فرود می آید، ازدواج كرده و فرزند دار می شود.

آمدن حضرت عیسی (ع) همراه حضرت مهدی (عج) از حكمتهای الهی است و ما به آن اشارهای میکنیم:
مسیحیان به حضرت عیسی اعتقاد دارند و همچنین آنها بیشترین جمعیت جهان را با خود اختصاص داده اند. و زمانیكه اعتقاد آن حضرت به حضرت مهدی (عج) را ببینند و اینکه ایشان پشت سر حضرت مهدی نماز می گزارند عموم آنها نیز به اسلام و حضرت مهدی (عج) ایمان می آورند. در نتیجه فتح بیشتر ممالك برای اسلام تسریع می شود.

در ضمن حضرت عیسی نیز متكفل مسئولیت مهمی در حكومت جهانی حضرت مهدی (عج) خواهند شد و امر وزارت و جانشینی حضرت را برعهده خواهند داشت.

كفعمی در حاشیه مصباح و همچنین در سفینه البحار ماده قطب آوردهاند: زمین هرگز از قطب و چهار نفر اوتاد (بزرگان) و چهل پرهیزكار و هفتاد نجیب و سیصد و شصت فرد شایسته خالی نمی ماند و قطب همان مهدی است و اوتاد از چهار نفر كمتر نیستند زیرا دنیا همچون خیمهای و مهدی (عج) به منزله ستون آن است و آن چهار نفر به منزله طنابهای خیمه می باشند و گاهی اوتاد بیشتر از چهار نفرو پرهیزكاران بیش از چهل نفر و افراد نجیب افزون از هفتاد و شایستگان فزون از سیصد و شصت تن می باشند و ظاهراً خضر و الیاس نیز از اوتاد و پیوسته به اطراف قطب می باشند. و آنچه در مورد الیاس نبی (ع) بیان شده این است كه او از جمله زندگان است.

امام رضا (ع) می فرمایند: خضر (ع) از آب حیات نوشید و از اینرو زنده است و نمی میرد تا در صور اسرافیل دمیده شود. البته او نزد ما می آید و به ما سلام می دهد و ما صدای او را میشنویم ولی شخص او را نمی بینیم.

هرجا كه نام او برده شود باید بر او درود فرستاد. او در موسم حج حاضر شده و تمام مناسك را به جا می آورد و در عرفات وقوف می كند و دعای مؤمنان را آمین می گوید و خداوند تنهایی قائم ما را به وسیله آنحضرت به انس و الفت، و وحدت وی را در كنار او به پیوستگی می سازد.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
پیمان حضرت مهدی (عج) با كارگزاران

حضرت مهدی (عج) پس از ظهور مقرراتی را طبق قرآن و سنت بین خود و كارگزارانشان وضع می كنند. همانطور كه در روایات آمده است از نشانه های حضرت مهدی (عج) این است كه با كارگزارانشان سختگیر و با مردم مهربان هستند.

امام علی (ع) می فرمایند: همانا قائم (عج) با یارانش پیمان می بندد و از آنها بیعت می گیرد كه مسلمانی را دشنام ندهند. حریمی را هتك نكنند و به خانهای هجوم نبرند، كسی را به ناحق نزنند، طلا و نقره گنج نكنند و همچنین گندم و جو اندوخته نسازند، مال یتیم را نخورند، لباس خز و حریر نپوشند، كمربند زرین نبندند، در امور معاش به اندك بسنده كنند، لباس درشت بپوشند، صورت بر خاك بگذارند و در راه خدا به جهادی شایسته دست یازند.

در مقابل، خود امام نیز متعهد می شود كه از همان راهی كه آنها می روند برود، چون آنان لباس بپوشد، بر مركوبی مانند مركوب آنان سوار شود و چنان باشد كه آنان هستند. به اندك بسنده كند و زمین را با یاری خدا از دادگری پر كند پس از آنكه از ستم پر شده بود، و اینکه برای خود صاحب و دربانی نگمارد.
همچنین آن حضرت می فرمایند: حاکمیت آن زمان (امام مهدی (عج)) عمّال و کارگزاران حکومتها را بر اعمال بدشان کیفر خواهد داد.

هنگامیكه سیصد و سیزده نفر فرماندهان كشوری و لشكری گرد آمدند در میان ركن و مقام با آن حضرت بیعت می كنند كه مواد این بیعت از كلام مولای متقیان علی (ع) چنین است:

حضرت علی (ع) می فرمایند: اصحاب قائم (عج) با او بیعت می كنند كه:

دزدیی نكنند؛
زنا نكنند؛
مسلمانی را دشنام نگویند؛
خون حرامی نریزند؛
آبروی كسی را لكه دار نكنند؛
به خانه كسی حمله نكنند؛
كسی را به ناحق نزنند؛
طلا، نقره، گندم و جو ذخیره نكنند؛
مال یتیم نخورند؛
چیزی را كه نمیدانند گواهی ندهند؛
مسجدی را خراب نكنند؛
مشروب نخورند؛
جامه خز و ابریشم نپوشند؛
كمربند مرصع و زرین نبندند؛
راهزنی نكنند؛
راه ها را ناامن نكنند؛
همجنسبازی نكنند؛
به مقدار اندك خشنود شوند؛
از پلیدی دوری كنند؛
عطر بزنند؛
به نیكیها فرمان دهند؛
از زشتیها بازدارند؛
لباس خشن بپوشند؛
خاك را زیر سرشان بالش قرار دهند؛
در راه خدا آنچنان كه شایسته است جهاد كنند.

در اینجا در روایتی كه حضرت خود متضمن انجام برخی تعهدات شده بودند خواندیم كه برای خود دربان و نگهبانی اخذ نخواهد فرمود. این به خاطر سعهصدر حضرت است كه میخواهند عموم مردم بدون مشكل و واسطه به راحتی بتوانند به حضور ایشان مشرف شده و مسائل خود را با ایشان مطرح نمایند و از زیارت ایشان بهرهمند گردند. و از طرفی چون طبق روایات عقل مردم كامل خواهد شد و مخالفان نیز از بین خواهند رفت، كسی كه در صدد سوء قصد به محضر مبارك ایشان برنمی آید.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
یاوران، كارگزاران و مسئولان

هنگامیكه بنیانگذار حكومت واحد جهانی براساس عدالت و آزادی واقعی مأمور به تشكیل حكومت می شود، تعداد 313 نفر از یاران خاص آن حضرت كه همگی از تربیت شدگان مكتب ولایت و از عاشقان خاندان عصمت و طهارت هستند در اطراف شمع و جود مقدس حضرتش گرد می آیند و به تشكیل حكومت واحد جهانی مأموریت می یابند.

دور نیست كه حكومت حقه عادله به سیصد و سیزده استان تقسیم شود و هریك از یاران خاص آنحضرت در یك استان فرمانروایی كنند و احكام اسلام را مو به مو اجرا نمایند. مطابق روایت مستفیضه هنگامیكه حضرت بقیةالله از مكه معظمه بیرون می آید و اصلاح جهانی خود را آغاز می كند، با یک سپاه ده هزار نفری حرکت می کند و به هر شهری می رسد آنرا فتح می نماید.

فساد را ریشهکن می سازد و عدالت را پیاده می کند. اما تعداد سیصد و سیزده نفر یاران خاص امام كه در روایات بسیاری از آنها یاد شده، آنها فرماندهان لشكری و كشوری آن حضرت هستند كه اهداف مقدسه آن كعبه خوبان توسط آنها تحقق می یابد.

امام صادق (ع) می فرمایند: هنگامیكه حضرت قائم آل محمد (ص) قیام كند هفده نفر را پشت كعبه زنده می گرداند كه عبارتند از:

پنج نفر از قوم موسی، آنان كه به حق قضاوت كرده و با عدالت رفتار می كنند. هفت نفر از اصحاب كهف، یوشع وصی موسی، مؤمن آل فرعون، سلمان فارسی، ابادجانه انصاری و مالك اشتر. (برخی روایات تعداد را 27 نفر ذكر كرده اند كه قوم موسی را چهارده نفر آوردهاند و برخی روایات نام مقداد و صالح (از سلف صالح) را نیز برده اند).

شیخ طوسی به سندش از امام باقر (ع) نقل می كند كه فرمودند: بین ركن و مقام سیصد و سیزده نفر به تعداد اهل بدر با مهدی (عج) بیعت خواهند كرد، در میان آنان نجیبانی از اهل مصر و شخصیتهایی از اهل شام و اخیاری از عراق هستند.

و همچنین از حضرت علی (ع) نقل كرده است كه فرمودند: درود بر طالقان پس همانا برای خدا در آن گنجهایی است كه از طلا و نقره نیست ولكن در آن مردانی است كه خداوند را آنچنان كه شایسته معرفت اوست شناختهاند و آنان یاوران آخرالزمان اند.

ابن طاووس در كتاب الملاحم والفتن اسامی بسیاری از اصحاب امام را با شهرهای آنها نقل نموده است.
امام باقر (ع) می فرمایند: در میان یاران امام پنجاه زن وجود دارند. (برای مداوای مجروحان و این امر والا و بزرگ بودن نقش زن را در اسلام و تمدن اسلامی نشان می دهد كه حضرت مهدی (عج) آنرا تحقق می بخشند).

ابویحیی حكیم بن سعید می گوید از حضرت علی (ع) شنیدم كه فرمودند: همانا اصحاب قائم (عج) جواناند و هرگز در میان آنها پیرمرد وجود ندارد مگر به مانند سرمه در چشم و یا همانند نمك در توشه مسافر كه كمترین توشه مسافر نمك است.

یاران و ملازمان حضرت همانطور كه گفته شد باید از برترین افراد جامعه باشند ویژگیهای ایشان طبق روایات ائمه اطهار (ع) بیان می شود:

اخلاص یاران حضرت مهدی (عج): امام جواد (ع) به عبدالعظیم حسنی می فرمایند: هنگامیكه برای او این سیصد و سیزده نفر از اهل اخلاص جمع شد، خداوند امر او را ظاهر خواهد كرد.

یقین و استقامت یاران حضرت مهدی (عج): امام صادق (ع) می فرمایند: گویا قلبهای آنها به مانند تكه های آهن است. در قلوب آنها هیچ تردیدی نسبت به خدای متعال وجود ندارد و آنان شدیدتر از آتشند.

یاران مهدی خداشناس واقعیاند. امام علی (ع) می فرمایند: ولكن در طالقان مردمانی مؤمن خواهند آمد كه به خداوند معرفت واقعی دارند و آنان انصار مهدی در آخرالزمان می باشند.

از امام صادق (ع) روایت است كه فرمودند: گویا من نظر میكنم به قائم (عج) و اصحاب او در نجف كوفه، سجده های به پیشانی آنها اثر گذارده است، آنان شیران روز و راهبان شب اند.

تأیید الهی محافظ آنهاست: طبرسی در روایتی كه از امام علی (ع) نقل كرده است، چنین فرموده اند: خداوند مردی را در آخرالزمان برمی انگیزد و او را به ملائكهاش تأیید كرده و انصارش را حفظ خواهد نمود.

شمار یاران امام مهدی (عج) كه در منابع شیعه و سنی ذكر شده است به عدد یاران پیامبر اكرم (ص) در جنگ بدر یعنی سیصد و سیزده نفر است. این امر شاید نشانه تجدید حیات اسلام كه توسط حضرت مهدی (عج) انجام میپذیرد باشد. همچنین شاید مراد از این یاران اصحاب خاص امام باشد. زیرا در روایات آمده است كه شمار لشكریان امام كه از مكه خارج می شوند به ده هزار نفر می رسد و لشكری كه حضرت در آن وارد عراق می گردد و قدس را آزاد می سازد متجاوز از صدها هزار تن است.

از امام باقر (ع) روایت شده است كه فرمودند: گوییا یاران قائم (عج) را می بینیم كه بر شرق و غرب جهان احاطه پیدا كردهاند و همه چیز تحت فرمان آنهاست. حتی درندگان زمین و پرندگان شكاری آسمان در پی رضایت آنها خواهند بود و همه چیز حتی این نقطه زمین بر نقطه دیگر آن اظهار فخر و غرور می كند و می گوید: امروز مردی از یاران قائم (عج) بر من قدم نهاد.

و نیز فرمودند: چون قائم قیام كند در هر منطقهای از مناطق زمین مردی را (به عنوان نماینده) می فرستند و می گویند دستورالعمل تو در كف دست توست. چنانچه امری برایت پیش آمد كه آنرا نفهمیدی و حكمش را ندانستی به كف دست خود نگاه كن و بر طبق آنچه در آن است عمل نما.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
فصل سوم

گسترش عدالت


از روایات چنین برمی آید كه سرلوحه برنامه های انقلاب حضرت مهدی (عج) گسترش عدالت در سراسر جهان است همچنان كه هدف اصلی برنامه های پیامبران هم همین بوده است. عدالت به معنی رعایت حقوق مردم به طور كامل و برابری مردم در برخورداری از حقوق مشروعشان است كه در همه ابعاد حیات فردی و اجتماعی عامل اصلی حیات در زندگی انسان است. به عبارت دیگر «عدالت حیات زندگی است». كسانی كه با عدل درگیرند كه عقلشان كامل نیست زیرا طبق احادیث عدل از جنود عقل و ظلم از جنود جهل است.

امام باقر (ع) می فرمایند: هنگامیكه قائم ما قیام كند خداوند دستش را بر سر بندگان می گذارد و بدینوسیله عقول آنها را كامل می كند و عقلهایشان را پرورش می دهد.

رسول اكرم (ص) می فرمایند: محققاً حضرت مهدی (عج) زمین را از عدل و داد آكنده می كند. پس از آنكه از ظلم وجور پر شده باشد.

امام علی (ع) می فرمایند: امام مهدی (عج) قاضیان زشتكار را كنار می گذارد و دست سازشكاران را از سرتان كوتاه می كند و حكمرانان ستم پیشه را عزل می نماید و زمین را از هر نادرست و خائنی پاك می سازد.

در صفحه 159 عقدالدرر آمده است: حضرت مهدی (عج) امیرانش را به تمام كشورها می فرستد تا عدالت را پیاده كنند، گرگ و گوسفند در یك مكان می گردند. كودكان با مارها و عقربها بازی می كنند، و هیچ آسیبی به آنها نمی رسد، شر برداشته می شود و خیر می ماند. انسان یك مد میكارد و 700 مد برداشت می كند «كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ یضَاعِفُ لِمَن یشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» ، ربا برداشته می شود. زنا برداشته می شود. شرب خمر از بین می رود.

ریا و خودنمایی از بین می رود. مردم به اطاعت و عبادت رو می كنند. دین رونق می یابد. نمازها با جماعت خوانده می شود.

عمرها طولانی می گردد. امانتها رعایت می شود. درختان پر ثمر می شود. بركتها بسیار افزون می گردد. اشرار هلاك می شوند. نیكان باقی میمانند و از دشمنان اهل بیت (ع) كسی باقی نمی ماند.
ابوبصیر از امام صادق (ع) نقل می كند كه فرمودند: مؤمنانی از یاران مهدی هستند كه گروهی از فقها، نخبگان، حاكمان و قاضیانی خواهند بود كه پیشرو و پشتسرشان را حضرت دست می گذارد و مسح می كند و در پی آن هیچ قضاوتی بر آنان دشوار نخواهد بود.

امام صادق (ع) می فرمایند: زمانیكه قائم ما قیام كند در میان مردم بر حكم داوود نبی حكم خواهد كرد و بیّنه نیازی نخواهد داشت زیرا خداوند تعالی امور را به وی الهام فرماید و وی برپایه دانش خود داوری كند و هر قوم را به آنچه مخفی و پنهان نموده آگاه سازد.

امام باقر (ع) نیز می فرمایند: هنگامیكه قائم آل محمد (ص) قیام كند قضاوت او مانند قضاوت داود خواهد بود و شاهد و بیّنه نخواهد خواست.

مقصود از حكم داوودی چیست؟ حضرت داود (ع) از خداوند تعالی مسئلت نمود تا حق را آنچنان كه هست بر او بنمایاند، خداوند متعال فرمود: تو نمیتوانی آنرا طاقت بیاوری، حضرت داود (ع) اصرار نمود و خداوند او را بر حقایق و اوضاع آگاه ساخت. مردی برای مرافعه به محضر داوود آمد و عرضه داشت، مردی اموال او را به زور از او گرفته است.

خداوند داوود را آگاه ساخت كه شاكی پدر مورد شكایت را كشته و اموال او را دزدیده است. حضرت داوود دستور داد شاكی را به عنوان قصاص كشتند و اموالش را به شخص مورد شكایت دادند. این نوع داوری برای مردم گران آمد و مسائلی بین آنها مطرح گردید كه برای حضرت داوود سخت و ناگوار آمد و از خدای تبارك وتعالی مسئلت نمود تا این نوع داوری را از او بگیرد.

ولی چون در عصر حضرت بقیه الله (عج) عقلها كامل می شود و مردم آمادگی پذیرش آن را دارند، حكم داوودی بهترین داوریهاست.

امام صادق (ع) می فرمایند: چه بسا كه در همان هنگام قائم (عج) فرمان دهد تا مردی را كه كنار وی ایستاده و امر و نهی می كند گردن بزنند، سپس در شرق و غرب چیزی باقی نمی ماند مگر آنكه از او بیم داشته باشند.

امام باقر (ع) می فرمایند: پس از ظهور مهدی (عج) هیچ حقی از كسی برعهده دیگری نمی ماند مگر آنكه حضرت آنرا باز میستاند و به صاحب حق می دهد.

جعفر بن سیار شامی می گوید: اندازه و حدود پسگیری حقوق از بین رفته، در روزگار مهدی (عج) بدان اندازه است كه اگر حقی در زیر دندان دیگری باشد، حضرت آنرا باز میستاند و به صاحبش باز می گرداند.

رسول اكرم (ص) می فرمایند: من میان شما برپایه سوگندها و بیّنه ها قضاوت می نمایم.

اگر رسول اكرم در میان مردم براساس آگاهی و علم پیامبری قضاوت نمی فرمودند عمل پیامبر به صورت سنت و حجت در میان امتشان باقی می ماند و در اینصورت هر قاضی و حاكمی مجاز بود بر هر كه بخواهد حد اقامه كند، بدون توجه به بیّنه و شاهد.

حضرت ختمی مرتبت (ص) در فرازی از خطبه بدیع غدیر خم می فرمایند:هان ای گروه مردمان! نورخدای تبارك و تعالی با من است. سپس با علی بن ابیطالب (ع) آنگاه در نسل اوست تا برسد به مهدی كه همه حقوق خدای تبارك و تعالی را باز میستاند و همه حقوق ما را می گیرد. كه خدای تبارك و تعالی ما را بر تمام مجرمان، مخالفان، خیانتپیشگان، گنهكاران و ستمكاران حجت قرار داده است.

و در كتاب كامل الزیارات آمده است كه اولین حقی كه روز قیامت گرفته می شود پرونده قتل محسن بن علی بن ابیطالب (ع) است.

اولین حق، حق محسن بن علی (ع) و حق مادر مظلومهمان است كه گرفته می شود، هم در رستاخیز مهدی (عج) و هم در حشر و نشر قیامت. خون محسن بن علی (ع) و جان فشانی حضرت فاطمه زهرا (س)باعث حفظ اسلام تا قیامت شد. خون بهای ایندو بزرگوار بقای اسلام بود و منتقم آلعلی (ع) خونخواه ایشان است. (انشاءالله)

امام كاظم (ع) می فرمایند: خداوند برای دوازدهمین امام از خاندان ما هر دشواری را آسان می گرداند و به دست او هر جبار سرسختی نابود می شود و هر شیطان سركشی هلاك می گردد.

امام باقر (ع) می فرمایند: قائم قیام می كند در حالیکه بر اعراب سختگیر است، راه و روش او شمشیر بوده و در راه اجرای برنامه های الهی از ملامت ملامتگران بیم نمی كند.

امام مهدی (عج) سازشناپذیر و قاطع است وچشم پوشی و مسامحه در برابر ستمگران و تبهكاران ندارد و هدف او اجرای عدالت و پاكسازی جوامع بشر است.

از امام باقر (ع) نقل شده است كه فرمودند: وقتی قائم اهل بیت (ع) قیام كند امكانات را به طور مساوی تقسیم می نماید و در رعایت عدالت را برقرار می سازد، هركس از وی اطاعت كند از خدا اطاعت نموده و هركس نافرمانی او را بكند، نافرمانی خدا را نموده است. تورات ودیگر كتابها را از غاری در انطاكیه خارج می سازد. در بین یهودیان براساس احكام تورات و میان مسیحیان طبق احكام انجیل و بین اهل زبور برپایه دستورات آن و بین مسلمانان براساس آیات قرآن داوری می كند.

اموال و ثروتهای دنیا از درون و بیرون زمین نزد وی جمعآوری می شود و به مردم می گوید: بیایید به سوی چیزی كه به خاطر آن قطع رحم و خویشاوندی نمودید و برای آن خونهای حرام ریختید و به علت آن مرتكب محرمات خدا شدید، به هركس به اندازهای می دهد كه قبل از او هیچكس آن مقدار نداده است و زمین را پر از عدل و داد و نور گرداند، همانگونه كه از ظلم و جور پرشده است.

در الحاوی للفتاوی جلد دوم صفحه 82 آمده است: ساكنان آسمان، مردم روی زمین، پرندگان هوا، درندگان صحرا، ماهیان دریا، همه و همه از او خشنود می شوند.

همچنین در اعلام الوری صفحه 435 آمده است: مؤمنی باقی نمی ماند جز اینکه خوشحالی به او می رسد در قلبش یا در قبرش.
 
بالا