*♥*•*♥* شیوه حکومت امام زمان(عج) از آغاز تا پایان،بر اساس آیات و روایات *♥*•*♥*

  • نویسنده موضوع 818
  • تاریخ شروع

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
فصل چهارم

وضعیت اجتماعی

احیاء اسلام و جهانشمولی آن

امام محمد باقر (ع) می فرمایند: خداود هرگونه بدعتی را به وسیله او از بین خواهد برد و هر گمراهی را محو و هر سنتی را زنده خواهد ساخت.

امیرالمؤمنین (ع) در تفسیر آیه «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» می فرمایند: سوگند به كسی كه جانم در دست اوست هیچ آبادی نمی ماند مگر اینکه هر صبح و شام در آن شهادت به وحدانیت خدا و رسالت محمدی (ص) بدهد.

و همچنین ابن عباس روایت می كند كه هیچ یهودی و نصرانی یا پیرو دینی باقی نمی ماند مگر آن كه به اسلام گرایش پیدا می كند، صلیب شكسته و خوك كشته می شود (این است مصداق آیه 33 سوره مباركه توبه)

امام صادق (ع) می فرمایند: به خدا سوگند! ای مفصل، (امام) از میان ملتها و آیینها اختلاف را بر می دارد و یك دین بر همه حاكم می گردد.

به عقیده محمد خادمی شیرازی در حكومت واحد جهانی كه براساس عدالت و آزادی استوار شده باشد كه دیگر مرزی در جهان وجود ندارد و نیاز به گذرنامه و ارز و غیره نیست.

همه جهان تبدیل به یك كشور می شود كه تنها یك حكومت حقه حضرت بقیةالله الأعظم بر آن استیلا دارد. و فقط یك پرچم لااله الاالله محمداً رسولالله، امیرالمؤمین علیاً و ابنائه المعصومین حججالله در جهان به اهتزاز در می آید، و تنها قانون اساسی كه در آن اجرا می شود قرآن كریم است. و در نتیجه یگانگی مردم كامل شده و برادری و برابری به معنای اصلی كلمه برقرار می شود.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
فوران نعمات در عصر حضور

پیامبر گرامی اسلام فرموده اند: امت او (مهدی (عج)) چنان نزدش پناه جویند كه زنبورهای عسل نزد ملكه خود. زمین را از عدل و داد مالامال كند همانگونه كه از جور و ستم مالامال شده است، بطوریكه مردم همچون جامعه نخستین خود گردند.

علی كورانی در صفحه 364 كتاب عصر ظهور این روایت را اینگونه تفسیر می نماید كه جامعه انسانی در عصر مهدی (عج) یك جامعه بدون فقر و نیازمندی خواهد بود.

آنگاه جامعهای با عشق و محبت و دوستی بدون اختلاف و كشمكش كه نیازی به محاكم قضایی ندارد و در مرحله بعد جامعهای كه معاملات در آن بدون مبادله پول انجام می گیرد به گونهای كه افراد آن قربهَ الیالله به یكدیگر خدمت خواهند كرد و نیازها و مایحتاج خود را با هم و با اهداء صلوات و درود بر پیامبر گرامی اسلام (ص) برطرف خواهند نمود.

از امام باقر (ع) نقل شده است كه فرمودند: خداوند متعال دین خود را به وسیله او آشكار می گرداند هرچند مشتركان نپسندند و ویرانیهای زمین همه آباد می گردند.

در عقد الدرر روایتی از نبی اكرم (ص) نقل شده است كه فرمودند: امت من در زمان مهدی (عج) آنچنان متنعم می شوند كه هرگز نظیر آن دیده نشده است. آسمان سیلآسا برآنها فرو میریزد و زمین چیزی از گیاهانش را باقی نمی گذارد جز اینکه می رویاند. ثروت، آن روز بر روی هم انباشته می شود.

همچنین آنحضرت می فرمایند: زمین را عدل و داد فرا می گیرد و آسمان بارانی می بارد، و در نتیجه زمین محصول خود را پدیدار می سازد و امت من در حكومت آن حضرت از نعمتی برخوردار می شود كه هرگز مانند آنرا ندیده اند.

امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: خداوند بزرگ به سبب وجود ما آفرینش را آغاز كرد و به سبب وجود ما نیز ختم می كند و آنچه را بخواهد به وسیله ما نابود می سازد و با ما آنچه را بخواهد استقرار می بخشد. به وجود ما روزگار سخت را برطرف می سازد و به سبب ما باران فرو می فرستد، پس فریبكاری شما را از راه خدا نفریبد. از روزی كه خداوند درهای آسمان را بست قطرهای باران از آن نبارید و اگر قائم ما قیام كند آسمان باران رحمت خود را فرو می فرستد.

رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند: در دولت مهدی (عج) رودخانه ها پر آب می شود و چشمه سارها به جوشش آمده، لبریز می شود و زمین چند برابر محصول می دهد.

این بركات شامل حال مردگان نیز می شود:حضرت علی (ع) می فرمایند: مردی از فرزندانم ظهور می كند كه در نتیجه ظهورش هیچ مردهای در گور نمی ماند مگر اینکه گشایش و بركاتی در گور برایش پدید می آید و آنان به دیدار یكدیگر می روند و قیام قائم را به یكدیگر مژده می دهند.

طبق این روایت در كار مردگان گشایشی حاصل شده و بركات الهی حكومت مهدی (عج) برای عموم آنها جاری می شود.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
امنیت

در دوران حضور حضرت مهدی (عج) در اثر روشهای تربیتی آن حضرت، ایمان به خدا در دلها قویتر می شود انسان، شرافت انسانی خود را بالاتر از آن می بیند كه خویش را به گناه آلوده كند، نوعی تكامل عقل و نفس بدست می آورد كه در نتیجه آن بخشهای مختلف زندگی او از جهت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... ایمن می شود.

ابوامامه باهلی می گوید: روزی پیامبر (ص) برای ما خطبه خواند و در پایان آن فرمود: پیشوای مردم در آن روز مردی صالح است... در آن عصر به گوسفند و گاو تعدی نمی شود و كینه ها از سینه ها زدوده می شود. افسار از دهان حیوانات بر میدارند (وحیوانات به حقوق هم تجاوز نمی كنند تا چه رسد به اینکه انسانها به حقوق هم تجاوز كنند) كودك دستش را در دهان درنده می گذارد ولی حیوان آزاری به او نمیرساند. بچه حیوان جلو شیر و درنده انداخته می شود و شیر آسیبی به او نمیرساند. شیر در میان گله شتر و گرگ در میان گله گوسفند همانند سگ گله می باشند.

امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: هرگاه قائم ما قیام كند، درندگان با چهارپایان از در آشتی وارد می شوند و با انسانها كاری ندارند، تا جاییكه زنی از عراق به شام می رود و در این مسیر جز بر روی گیاهان گام نخواهد نهاد. زیورش روی سرش خواهد بود بدون اینکه درندهای او را نگران سازد یا از درندهای بترسد.
ابن عباس می گوید: در آن عصر حتی گرگ، گوسفند را نمیدرد و شیر، گاو را از بین نمی برد و مار، به انسان آسیبی نمیرساند و موش، انبانی را نمیجود و به آن دستبرد نمی زند.

در باب هفتم عقدالدور از حضرت علی (ع) نقل شده است كه فرمودند: میش وگرگ در یك محل میچرند و كودكان با مارها و عقربها بازی می كنند و یان گزندگان به آنان آسیبی نمیرسانند بدی از بین رفته و نیكی باقی می ماند.

امام باقر (ع) می فرمایند: به خدا سوگند، یاران مهدی تا آن اندازه میجنگند، كه خدا به یگانگی پرستیده شود و به او شرك نورزند و تا آنجا كه پیرزنی سالخورده و ناتوان از این سوی جهان به آن سوی رهسپار شود و كسی متعرض او نشود.

شخصی از حضرت امام صادق (ع) پرسید: چرا آرزوی ظهور را داشته باشیم؟ آیا در دوران غیبت مقام والایی داریم؟ حضرت فرمودند: سبحانالله! آیا دوست نداری كه امام عدالت را در جهان بگستراند و امنیت را در راه ها برقرار سازد و با حكم منصفانه با ستمدیده رفتار نماید و به او یاری رساند؟

علی بن عقبه از پدرش نقل می كند: در روزگاری كه حضرت قائم (ع) ظهور می كند به عدالت حكم می نماید و ستم در حكومتش برچیده می شود و به سبب وجود آن حضرت راه ها امن می گردند.

امام صادق (ع) در تفسیر آیه «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِیِ ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لا یشْرِكُونَ بِی شَیئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» می فرمایند: این آیه درباره قائم (عج) و یارانش نازل شده است.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
اصلاحات و آبادانی

امام عصر (عج) پس از ظهور مقدسشان اصلاحاتی می فرمایند و آسمان و زمین هم همكاری كرده و همه بركات خود را آشكار می سازند، گیاهان و دامها افزون می گردند. همگان به بینیازی میرسند، رفاه همگانی در جامعه گسترده می شود و همه موجودات جهان راضی و خشنود خواهند بود و در نتیجه آبادانی وآسایشی در دنیا حاصل می شود كه بشر نظیر آنرا ندیده است و انسان زیرسایه دولت امام عصر (عج) از زندگی سعادتمند بهره مند می گردد.

شیخ طوسی در كتاب الغیبه و شیخ مفید در كتاب الارشاد برخی از این اصلاحات را ذكر نمودهاند:حل مشكلات راه ها و رفت و آمدها، از جمله عریض كردن راه های عمومی تا 60 ذراع. امام موسی كاظم (ع) می فرمایند: هنگامیكه قائم ما قیام كند به اطلاع دارندگان مركب میرساند كه از میان راه ها وجاده ها حركت كنند و به افراد پیاده دستور می دهد از دو سوی راه ها و خیابانها حركت نمایند. سپس هر سوارهای كه از كنار راه حركت كرد و به كسی آسیب رساند او را به پرداخت دید و خونبها ملزم می كند و چنانچه فردی پیاده در میان راه حركت كرد و دچار آسیب شد حق گرفتن دیه را ندارد.

دستور از بین بردن پنجره هایی كه به خیابانها و كوچه ها باز می شود و منع ایجاد پنجره جدید. شاید این دستور به منظور جلوگیری از اشاعه فساد باشد كه به طور مثال داخل منزل از خیابان دیده نشود یا بوی غذا از پنجره های آشپزخانه منازل بیرون نیاید.

از بین بردن بالكنهایی كه به داخل كوچه آمده باشد و سردرهای بلند منازل و ناودانهایی كه به كوچه می ریزند.

بازداشتن مردم از گذاشتن چاه آب (فاضلاب) در راه ها.

از بین بردن مساجد مجلل و كنگره دار.

پیامبر اكرم (ص) فرمودند: در عصر مهدی (عج) چهارپایان در امان باشند و درندگان سازش كنند و زمین پاره های جگرش را بیرون بریزد. ابن عباس پرسید: پاره های جگر زمین چیست؟ فرمودند: ستونهای از طلا و نقره.

همچنین آن حضرت فرمودند: در پایان امت من مهدی خارج می شود كه خداوند با باران رحمتش او را سیراب می كند و زمین گیاهانش را می رویاند، ثروت را به طور مساوی تقسیم می كند و دام در جهان فراوان می شود و امت اسلام بسیار بزرگ و شكوهمند می گردد.

حبّه عرنی می گوید: امیرمؤمنان به شهر حیره رفت و درآنجا در حالیکه با دستش به كوفه اشاره میفرمود، فرمود: به طور حتم خانه های شهر كوفه به شهر حیره متصل می شود.

شاید این حدیث نشانگر حل شدن مشكل مسكن در زمان امام عصر (عج) باشد.
در كتاب الغارات آمده است: «در عهد امام عصر (عج) مشكل مسكن حل می شود همانگونه كه عملاً در زمان امیرالمؤمنین (ع) حل شده بود و به بركت حكومت آن حضرت هركس منزلی مستقل برای خود داشت». حضرت مهدی (عج) نیز با پیاده كردن اسلام این مشكلات را حل می فرمایند: «زمین از آن خداست و هركه آبادش كند».

هر زمینی كه ملك كسی نباشد حق انسانی خواهد بود كه به وسیله آبادانی و ساختن بنا آنرا آباد می كند و به هیچ عنوان از قبیل قوانین شهرداریهای امروز و غیر آن نمیتوان به او اعتراض كرد یا از او مالیات گرفت.
امام باقر (ع) می فرمایند: پس از آنكه حضرت مهدی (عج) وارد كوفه می شوند، گروهی را مأمور می كند تا از پشت آرامگاه امام حسین (ع) رودخانهای به سوی غریین (در ساختمان مشهور نزدیك حیره) حفر كنند تا آب به سوی نجف سرازیر شود و روی آن رودخانه پلها و آسیابهایی می سازند.

گسترش كوفه به حدی می رسد كه از یكسو به حیره و از سوی دیگر به كربلا متصل می شود. (حدود 120 كیلومتر) كه به این ترتیب حدود بیست كیلومتر بیابان خشك و لم یزرع عراق با احداث این رودخانه و ساختهشدن پل و مسكونی شدن اطراف آن به مزارع پر بار و زیبایی تبدیل می شود و سبزی و خرمی كوه و دشت و صحرا را فرا می گیرد و نعمتهایی الهی فراوان می شود و مردم از چنان نعمات و بركاتی بهرهمند می شوند كه هرگز نظیر آنرا ندیده اند.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
رشد فرهنگی، تربیتی، اخلاقی

در فرمایشات مستفیضه از جانب امام عصر (عج) آمده است: «وأمّا الحوادثَ الواقعه فارجِعوا إلی رُوّاه حَدیثِنا، إنَّّهم حُجّتی علیکم وأنا حُجه الله»

این فرمایش ایشان به دوران غیبت مربوط می شود. وقتی ایشان ظهور فرمودند، حجتالله حضور دارد پس از حجتِ حجه الله بینیازی حاصل می شود.

در مورد كتب فقه و حدیث، نقش مقدار زیادی از موضوعات از بین می رود و حضرت مهدی (عج) قواعد عمومی فقه را روشن فرموده در نتیجه از مباحث اصولی بینیاز خواهیم شد. در مورد كتب درایه و رجال و شرح حال راویان در زمان حضرت ولیعصر (عج) مردم احكام شرعی را به صورت قطعی و همانطور كه در اصل بوده است درخواهند یافت. بیشتر كتب تفسیر از اعتبار ساقط خواهند شد، در آن زمان فقط تفاسیر روایت شده از ائمه اهل بیت باقی خواهد ماند.

این حكم در مورد قرائتهای مختلف قرآن كریم نیز جاری می شود و مردم قرآن را از حضرت همانگونه كه از سوی خدای متعال نازل گردیده است فرا می گیرند.

در ضمن در عصر حضور حضرت مهدی (عج) وسایل ارتباط جمعی طریقی برای گسترش تعلیمات مربوط به تربیت صحیح و اسلامی خواهد بود و از آنها در محدوده اسلام به طور صحیح و صالح و مفید استفاده خواهد شد. در مدارس نیز كودكان تعلیمات اسلام را در صدر دروس فرا خواهند گرفت و دوره های تعلیم در تمام مراحل آن اسلامی خواهد بود.

مفضل بن عمر می گوید امام صادق (ع) فرمودند: هنگامیكه قائم ما قیام كند، شخص شب را به صبح میرساند، در حالیکه نادان و ترسو و بخیل است و به هنگام صبح داناترین و شجاعترین و بخشندهترین انسانهاست. و پیروزی پیشاپیش امام در حركت خواهد بود.

امام حسن مجتبی (ع) می فرمایند: خداوند درآخرالزمان مردی را برمی انگیزد كه كسی از منحرفان و فاسدان نمی ماند مگر اینکه اصلاح گردد.

امام صادق (ع) به زید زراد، می فرمایند: شما مؤمن هستید ولی ایمانتان كامل نمی گردد مگر آنكه قائم ما ظهور كند در آن هنگام خداوند در شما بردباری و شكیبایی پدید می آورد و آنگاه مؤمن كامل خواهید شد.
نیز آن حضرت می فرمایند: در دولت قائم (عج) شیعیان ما بزرگان و زمامداران زمین خواهند بود و به هریك قدرت چهل مرد جنگی داده خواهد شد.

امام باقر (ع) می فرمایند: وقتی كه امر ما واقع شود و مهدی (عج) ما خروج كند، هریك از شیعیان از شیر پر جرأت تر و از نیزه برّنده تر خواهند شد. به نحوی كه دشمن خود را با پا بر زمین افكنده و با دستش او را خواهند كشت.

و همچنین آن حضرت می فرمایند: هركه قائم (عج) از اهل بیت مرا دریافت اگر بیماری داشت بهبود یابد و اگر ضعیف بود قوی گردد.

طبق این روایت هر نوع ضعف از شیعه برداشته می شود به قوت و عزت و قدرت تبدیل می گردد.
امام باقر (ع) می فرمایند، هنگامیكه رستاخیز قائم ما فرا رسد، دستش را بر سر مردم می گذارد و اخلاق آنها را تكامل می بخشد.

تكامل تربیت و بلوغ روحی و غنی شدن (استغنای) روح انسان از جمله برنامه های مهم قیام امام مهدی (عج) است.

ایشان زمینه ها و شرایط و عوامل اصلی صلاح و شایستگی، به سامانی، رفاه، عدالت، دادگری، قانونشناسی، تعهدپذیری، مهرورزی، ، محبت، ایثار و فداكاری در سطح جامعه ها پدیدار گردد.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
وضعیت مساجد در دولت امام عصر (عج)

تمام امكانات در دولت امام عصر (عج) برای اهداف اصلی مذهب و در ضمن برای رفاه مردم به كار گرفته می شود. برای تحقق این آرمانها ظاهرسازیهای بیمحتوا به نام مذهب ممنوع می گردد و علیالخصوص مساجد به صورت ساده و به دور از هرگونه تجملاتی در می آید. پیامبر اعظم (ص) از لیف خرما وچوب مسجدی ساخت به عظمت مسجدالنبی تزئین مساجد از نظر این حقیر دور از عدالت است.

عمر بن جمیع از امام باقر (ع) سؤال كرد: نماز خواندن در مساجدی كه نقش و نگار دارند چگونه است؟ امام فرمودند: این كار را خوش ندارم و در این روزگار ضرری برای شما ندارد لیكن اگر عدالت حاكم گردد خواهید دید كه در این امور چگونه عمل می كند.

جابر جعفی از امام باقر (ع) نقل می كند كه فرمودند: هرگاه قائم آل محمد (ص) قیام كند خیمه هایی نصب می كند كه كسانی قرآن را همانطور كه نازل شده (طبق جمعآوری مولای متقیان (ع)) به مردم تعلیم دهند، در آنروز این مشكلترین كارهاست. زیرا آن متفاوت با قرآن فعلی جمع آوری شده است.

اصبخ بن نباته می گوید از حضرت علی (ع) شنیدم كه فرمودند: گویا عجم را می بینم كه چادرهایشان در مسجد كوفه برافراشته شده است و به مردم قرآن می آموزند به همانگونه كه فرود آمده است.

به گواهی لغتشناسان از جمله صاحب مجمعالبحرین مراد از عجم در اینجا فارسها و ایرانیان هستند.
همچنین امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: گویا شیعیانم را می بینم كه در مسجد كوفه گردآمدهاند و با برپایی چادرهایی مردم را به همان ترتیبی كه قرآن نازل شده بود آموزش می دهند.

لازم به تذكر است كه محتوای لغوی قرآن از زمان پیامبر اكرم (ص) تا به امروز هیچگونه تغییری نكرده است. تنها تفاوت نوع آموزش در حكومت حضرت مهدی (عج) این است كه آن قرآن توسط مولای متقیان جمعآوری شده به همان نحوی كه در مدت 23 سال ملازمت پیامبر اعظم (ص) جمعآوری فرموده بودند (قرآن فعلی جمعآوری شده توسط عثمان بن عفان است).

حبّه عرنی می گوید: امیرمؤمنان به سوی سرزمین حیره رهسپار شدند و فرمودند: به طور حتم در این شهر مسجدی ساخته خواهد شد كه پانصد در داشته باشد و دوازده امام جماعت عادل در آن نماز جماعت برگزار كنند. گفتم: یا امیرالمؤمنین اینگونه كه توصیف میكنی آیا مسجد كوفه گنجایش مردم را خواهد داشت؟ فرمودند: چهار مسجد در آنجا ساخته خواهد شد كه مسجد كوفه (فعلی) از همه آنها كوچكتر خواهد بود و این مسجد (كه پانصد در دارد) و دو مسجد دیگر كه در دو سوی شهر كوفه قرار می گیرند احداث خواهد گشت.

و مفضل از امام صادق (ع) نقل می كند كه فرمودند: هنگامیكه حضرت قائم (عج) قیام كند در بیرون شهر كوفه (ظهرالكوفه) مسجدی خواهد ساخت كه هزار درخواهد داشت.

از ایران و لبنان، از عربستان و مصر و سوریه همه مسلمانان از سراسر جهان قرار است در شهر كوفه، پشت سر امامی كه سالها آرزوی دیدارش را داشتند نماز جمعه بخوانند، پس باید این مصلی و مسجد ظرفیت این جمعیت را داشته باشد ولی با این وصف امام صادق (ع) می فرمایند: فرد نمازگزار روز جمعه برای شركت در نماز جمعه سوار بر مركبی تیزرو می شود ولی بدان نمی رسد.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
رشد علم و تكنولوژی

از روایات مستفضیه چنین برمی آید كه در بعد صنعت و تكنولوژی پیشرفتهای شگفتانگیزی صورت خواهد گرفت. هرچند روایات، جزئیات این پیشرفتها را بازگو نكردهاند ولی مجموعی از روایات چنین می گویند:

شخصی در مشرق برادرش را در مغرب می بیند، یا اینکه حضرت را به هنگام سخنرانی همه جهانیان مشاهده می كنند، یاران حضرت از فاصله دور با هم سخن می گویند و سخن یكدیگر را میشنوند چوب تعلیمی و بند كفش با انسان سخن می گویند، اشیاء درون خانه به انسان گزارش می دهند، انسان برای مسافرت روی ابر سوار شده و به این سو و آن سو پرواز می كند، و نمونه های زیادی از اینگونه روایات كه هرچند برخی از آنها شاید اشاره به اعجاز داشته باشند ولی با توجه به همه روایات میتوان دگرگونی تكنولوژی را دریافت.

و البته حضرت امام عصر (عج) هم از تكنیكهای موجود استفاده می كند و هم در توسعه آن میكوشد ولی همه آنها را در راستای اهداف خلقت بشر به كار می گیرد و از همه آنها در جهت تحقق آرمانهای اسلام و برنامه های ظهور مقدسشان استفاده می كنند.

امام صادق (ع) می فرمایند: خداوند ذوالقرنین را در انتخاب دو ابر رام و سركش آزاد گذاشت و او ابر رام را انتخاب كرد كه رعد و برقی در آن نبود! اگر ابر سركش را بر میگزید حق او نبود زیرا خداوند آنرا برای قائم (عج) ذخیره كرده است.

«یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالإنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ فَانفُذُوا لاَ تَنفُذُونَ إِلاَّ بِسُلْطَانٍ»؛
اى گروه جنّیان و انسیان، اگر مى‏توانید از كرانه‏هاى آسمانها و زمین به بیرون رخنه كنید، پس رخنه كنید. [ولى] جز با [به دست آوردن] تسلّطى رخنه نمى‏كنید. (مهدی (عج))

از این آیات روایات چنین بر می آید كه آسمانهای هفتگانه و زمینهای ششگانه نیز آباد و مسكونی هستند و در عصر آن حضرت سفر به آنها صورت خواهد گرفت.

همچنین از حضرت صادق (ع) روایت شده است كه فرمودند:
ستونی از نور از زمین تا آسمان برای او نصب می گردد و اواعمال بندگان خدا را در آن می بیند، و در زیر صخرهای در اهرام مصر علومی برای وی ذخیره گردیده است كه دست كس پیش از او به آن نمی رسد.

همچنین آن حضرت فرموده اند:دانش بیست و هفت حرف است و مجموع آنچه پیامبران آوردهاند تنها دو حرف می باشد و مردم تا آن روز بیش از دو حرف را نمیدانند وچون قائم قیام كند بیست و پنج حرف بقیه را نیز بیرون آورده و در میان مردم منتشر می سازد و بدینسان بیست و هفت حرف دانش را كامل كرده و نشر می دهد.
و نیز فرموده اند:چون قائم ما قیام نماید خداوند چشم وگوش شیعیان ما را چنان تقویت كند كه بین آنها و امام پست و پیك وجود نداشته باشد به گونهای كه وقتی امام با آنها سخن می گوید آنها میشنوند و او را می بینند در حالیکه اما در جایگاه خود قرار دارد.

رسول خدا (ص) می فرمایند:سوگند به آنكه جانم در دست اوست قیامت بر پا نمی شود تا اینکه كفش، چوب تعلیمی یا عصای شخصی (انسانی) به او خبر دهند كه خانوادهاش پس از خارج شدن او از خانه چه كاری انجام داده اند.

امام باقر (ع) می فرمایند:در زمان او به شما حكمت خواهند داد. چنانكه زنی در خانهاش به كتاب خدا و سنت پیامبرش قضاوت خواهد نمود.

این روایت نشاندهنده بالا رفتن سطح دانش و حكمت همه انسانها در عصر امام عصر (عج) است.
از امام صادق (ع) منقول است كه فرمودند: در زمان قائم (عج) شخص مؤمن در حالیکه در مشرق به سر می برد، برادر خود را كه در مغرب است می بیند و آنكه در مغرب است نیز برادر خود را در مشرق می بیند.
امام علی (ع) می فرمایند: حضرت مهدی (عج) زره دانش بر تن دارد با تمامی آداب و با معرفت کامل آنرا فراگرفته است، حکمت گمشده اوست که همواره در جستوجوی آن می باشد.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
بهداشت

امام سجاد (ع) می فرمایند: هنگامیكه قائم ما قیام كند، خداوند عزَّوجلّ بیماری و بلا را از شیعیان ما دور می سازد. و قلبهایشان را همانند آهنهای محكم قرار می دهد و توان و نیروی هریك از آنان را برابر نیروی جهل مرد می گرداند و آنان فرمانروایان روی زمین و بزرگان آن می شوند.

مفضل بن عمر از امام صادق (ع) نقل می كند كه فرمودند:هنگامیكه قائم ما قیام كند مردم در سایه فرمانروایی او عمری دراز خواهند داشت، به گونهای كه برای هر شخص هزار فرزند متولد می شود.

امام باقر (ع) می فرمایند:هنگامیكه قائم ما قیام كند، چاه های فاضلاب و ناودانهایی را كه در مسیر راه هاست از بین می برد.

امام حسین (ع) می فرمایند:هیچ نابینا زمینگیر و دردمندی بر روی زمین نمی ماند، مگر اینکه خداوند درد او را برطرف می سازد.

امام صادق (ع) می فرمایند:هنگامیكه حضرت قائم (عج) قیام كند، خداوند بیماریها را از مؤمنان دور می سازد و تندرستی را به آنان باز می گرداند.

امام باقر (ع) می فرمایند:هركس قائم اهل بیت مرا درك كرد، اگر به بیماری دچار باشد، شفا می یابد و چنانكه دچار ناتوانی باشد توانا و نیرومند می گردد.

در كتاب الخصال شیخ صدوق علیهالرَّحمه آمده است: در روزگار مهدی (عج) بیماری برطرف می شود و مؤمنان مانند پاره های آهن می گردند.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
اقتصاد

«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْض»؛
و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً بركاتى از آسمان و زمین برایشان مى‏گشودیم.
درباره دوران ظهور و تحقق اصل مساوات و گسترش برادری و برابری در سراسر اجتماعات، احادیثی رسیده است كه از بیان و محتوای آنها میتوان كشف كرد كه در دوران امام زمان، مساوات اجتماعی در سطحی بسیار عالی عینیت می یابد.

پیامبراكرم (ص) فرمودند:به مهدی (عج) بشارتتان میدهم! او از میان امت من برانگیخته می شود، ساكنان آسمان و زمین از او خشنود خواهند بود. او مال را درست تقسیم می كند. راوی می گوید: عرض كردم: درست چیست؟ فرمودند: میان همه به طور مساوی.

همچنین آن حضرت فرموده اند:در آن عصر مهدی (عج) ظهور می كند و او از فرزندان این شخص (علی بن ابیطالب (ع)) است خداوند به دست او دروغ را نابود می کند و روزگار سخت را از بین می برد و ریسمان بندگی و بردگی را از گردنهایتان بر می دارد.

امام صادق (ع) می فرمایند: هنگامیكه قائم ما قیام كند، زمین گنجهای خود را بیرون ریخته و آشكار می كند، به گونهای كه مردم با چشم خود آنرا برروی زمین می بینند و دارندگان زكات سراغ كسی می گردند كه نیازمند باشد تا زکاتشان را به او بدهند، ولی كسی یافت نمی شود و مردم از دیگران بینیاز می گردند.

امام باقر (ع) می فرمایند:مردم مالیات (دینی) خود را برگردن گذاشته به سوی مهدی (عج) می روند، خداوند به شیعیان ما در زندگی رفاه و آسایش داده است و آنان در بینیازی به سر میبرند و اگر لطف و سعادت خداوند آن را دربر نمیگرفت با آن بینیازی سركشی می كردند.

امام باقر (ع) می فرمایند:حضرت مهدی (عج) سالی دوبار عطایایی به مردم می دهند. آن حضرت ماهی دوبار حقوق می دهند و بین مردم یكسان رفتار كرده، به گونهای كه فرد نیازمند به زكات در جامعه یافت نمی شود. دارندگان زكات سهم فقیران را نزد آنان می آورند ولی آنان نمی پذیرند.

امام صادق (ع) می فرمایند:هنگام رستاخیز قائم ما، زمین با نور خدایی بدرخشد و شما به جستوجوی اشخاصی بر می آیید كه مال یا زكات بگیرند و كسی را نمی یابید كه از شما قبول كند و بندگان به فضل الهی همگی بینیاز می گردند.

پیامبراكرم (ص) فرمودند:امت من در زمان مهدی (عج) بر نعمتهایی دست یابند كه پیش از آن و در هیچ دورهای دست نیافته بودند. در آن روزگار آسمان باران فراوان دهد و زمین روییدنی را در دل خود نگاه دارند.
امام باقر (ع) می فرمایند:هنگامیكه قائم اهل بیت قیام كند بیت المال را به گونهای یكسان در میان مردم تقسیم كرده و در میان آنان به عدالت رفتار می كند. ثروتهای روی زمین و زیر زمین نزد آن حضرت گرد می آید، آنگاه حضرت خطاب به مردم می فرمایند: بیایید بگیرید آنچه را كه برایش خویشاوندی را قطع كردید و به خونریزی و گناهان دست میزدید. او چنان اموال را می بخشد كه پیش از او كسی چنان نكرده است.

رسول خدا (ص) می فرمایند:در روزگار ناامیدی و پیدایش فتنه ها شخصی به نام مهدی (عج) ظهور می كند كه بخششهای او بر مردم گوارا خواهد بود.

شیعیان آخرالزمان ایتام امت پیامبر (ص) هستند. یتیمی كه دست نوازش پدر را روی سرش حس نكرده و طعم حضور او را نچشیده باشد، لطفها و بخششهای پدر بعد از این ظهور و حضور یقیناً گوارا خواهد بود.
در جلد ششم وسایلالشیعه طی حدیثی چنین آمده است: برای هر فقیر از زكات به مقداری بده كه بینیاز شود، و در حدیث دیگری آمده است: از زكات به هر فقیر آنقدر بده كه بخورد، بیاشامد، بپوشد، ازدواج كند، صدقه بدهد و حج كند.

از جمله اقدامات عمیقی كه باعث ریشهكن شدن فقر و بهبود وضعیت اقتصادی مردم در دولت امام عصر است عبارتند از:

مباح نمودن بهره وری از آنچه خدای تعالی خلق فرموده است؛
اعطاء آزادی در محدوده اسلام به مردم؛
به كارگیری تواناییها و استعداده ا و میدان دادن در حد معقول برای آنانكه به كار می پردازند.
بطور مثال حضرت موانع صید را برداشته و مردم را در استفاده از این ذخایر الهی آزاد خواهند گذاشت. و یا اینکه به مردم اجازه داده می شود تا از زمین و معدن و مزارع آن بهرهمند شوند و در نتیجه ثروت مردم و بركات افزون می گردند و طبیعتاً جرائم نیز كاهش می یابد.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
بازرگانی

رسول خدا (ص) می فرمایند: از نشانه های ظهور مهدی این است كه مال و ثروت همانند سیل در میان مردم به جریان میافتد علم و دانش ظاهر می شود و بازرگانی گسترش یافته، شكوفا می گردد.

در عهد بقیةالله الأعظم آزادیِ پیشه و مسافرت و تجارت به همه مردم داده خواهد شد و مالیاتها ملغی خواهد گردید و اهل كشور خاصی بودن نیز از اعتبار خواهد افتاد، چرا كه اسلام برای این مسائل ارزشی قائل نیست.
امیرمؤمنان (ع) در عهدنامهشان به مالك اشتر چنین فرمودند: «مردم از دو دسته بیرون نیستند، یا برادر دینی تو یا مانند تو در آفرینش»، در عصر مهدی (عج) همه طبقات در حالت فعالیت و عمل زندگی می كنند و از مال و ثروت برخوردارند.

سلامٌ علیه یوم ولد و یوم یظهر و یوم یموت و یوم یبعث حیاً
 
بالا