بحران رایتل

عاطفه

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
920108rightel.jpg


حمید توکلی 08-04-2013 15:02:20
حتما دیدگاه های منتقدین رایتل را شنیده اید، کسانی که ارتباطات تصویری را زمینه ساز فساد می دانند، این انتقادات بحران پیچیده ای را برای رایتل به ارمغان آورده، بحرانی که می بایست با راهکارهای «مدیریت برند» آن را مدیریت نمود، در مطلب پیش رو به این سوال پاسخ داده ایم: رایتل چه باید بکند؟

ادامه مطلب را از دست ندهید.
رایتل از قفس پریده است:

تا مدت ها صحبت از نسل سوم ارتباطات بود اما خبری از آن نبود، رایتل بسیار کند به بازار آمد و این کندی زمان خوبی بود برای کسانی که میخواستند در مورد ارتباطات تصویری رایتل اظهار نظر کنند اما بسیاری از منتقدان رایتل زمانی لب به سخن گشودند که رایتل کارش را آغاز کرده بود، چه احساسی پیدا می کنید وقتی به عنوان پایه گذار یک فناوری جدید، درست وقتی با حجم وسیع انتقادات و دلسوزی ها مواجه می شوید که پول و زمان زیادی را سرمایه گذاری کرده و حالا در انتظار برداشت های اولیه هستید؟

هکتارها گندم کاشته اید و همه از قبل می دانستند که میخواهید گندم بکارید و دقیقا زمانی که میخواهید گندم ها را بفروشید، می گویند فروش گندم جایز نیست، اصلا گندم با مزاج ایرانی ها جور در نمی آید.

بسیاری از منتقدان ارتباطات تصویری رایتل از عزیزترین عزیزان این کشورند، اما کاش زمانی رایتل را می گرفتند که لاک پشت بود نه حالا که چون پرنده ای از قفس پریده است، در اینصورت نه سرمایه ها به هدر می رفت و نه نیازی به تیر و کمان بود.
نحوه برخورد با انتقادها:

در مورد ارتباطات تصویری دو نظر کلی وجود دارد:

- برخی معتقدند که ارتباطات تصویری یک ضرورت نیست اما زمینه ساز فساد است.

- در مقابل برخی نیز بر این باورند که به جای پاک کردن مساله، باید آن را حل کرد.

اینکه کدام نظر صحیح تر است ارتباطی به بحث ما ندارد و کارشناسان مربوطه می بایست آن را بررسی نمایند، اما ما میخواهیم از نگاه «مدیریت برند» مساله را بررسی کنیم:

رسانه ای شدن انتقاد ممکن است برای هر برندی اتفاق بیافتد، بنابراین نحوه مواجهه با انتقاد یکی از مباحث مهم مدیریت برند محسوب می شود، برندهای بزرگی در دنیا به خاطر واکنش های نامناسب در مقابل انتقادها، یا آبروی خود را برده اند و یا اینکه زمینه ساز سقوط خود شده اند.


920108saraberightel.jpg
به نظر می رسد رایتل می تواند سه راهکار را در واکنش به انتقادات برگزیند:
راهکار اول:

در مقابل منتقدین قرار بگیرد. به عنوان مثال منتقد الف می گوید: استفاده از ارتباطات تصویری از نگاه برخی مراجع محترم جایز نیست، رایتل پاسخ بدهد: برخی مراجع نیز استفاده از آن را جایز شمرده اند. یا منتقد ب می گوید: ارتباطات تصویری موجب افزایش روابط نامشروع است و رایتل در پاسخ نظرات استادی را منتشر نماید که معتقد است این نوع از ارتباطات ربطی به روابط نامشروع ندارد. به طور خلاصه هرچیزی که منتقدان مطرح می کنند، رایتل عکس آن را فورا در رسانه ها پخش نماید.
راهکار دوم:

با منتقدین وارد مذاکره شود. به عنوان مثال اگر مرجع محترمی گفتند: ما نگران پیامدهای منفی رایتل هستیم، رایتل به دیدار ایشان شتافته و برای رفع نگرانی ها تلاش نماید، حتی پیشنهاداتی از ایشان را جهت کاهش آسیب ها اجرایی کند.
راهکار سوم:

سکوت نماید. در شرایطی که ناچار به پاسخ دادن است، پاسخی نه چندان خوشایند به منتقد داده و در سایر موارد هیچ پاسخی نداده و خود را بی تفاوت نشان دهد.

انتخاب راهکار اول، موجب تضعیف رایتل و نارضایتی مردم از این برند خواهد شد، چراکه مردم از جر و بحث های طولانی و کشدار استقبال نخواهد کرد و پس از مدتی از دنبال کردن اخبار مرتبط با رایتل صرف نظر خواهند کرد.

انتخاب راهکار دوم، منطقی تر به نظر رسیده و احترام به منتقدین است، رایتل می بایست در صورت انتخاب این راهکار تغییراتی در جزئیات به وجود آورده و آنها را رسانه ای نماید اما از تغییراتی که هویت برند رایتل را خدشه دار می کنند پرهیز کند، مساله ی مهم دیگر آن است که در توجه به نظر منتقدین آنقدر زیاده روی نکند که مردم در مورد حریم خصوصی خود دچار شک و شبهه شوند.

انتخاب راهکار سوم نیز با وجود تمام خطراتی که دارد، قابل بررسی است، درواقع رایتل می تواند با انتخاب راهکار سوم، جایگاه جدیدی برای خود انتخاب کند، همراه اول به لحاظ پیشتاز بودن و قیمت بالاتری که داشت، به نسبت ایرانسل برای صاحب خط، پرستیژ بیشتری به ارمغان می آورد و ایرانسل نیز با نوآوری ها و قیمت پایین ترش در بازار شناخته شد، با اینحال هر دو رقیب رایتل بازاری وسیع داشته و مشتریانی از هر قشر جامعه را میزبانی می کنند، اما رایتل با انتخاب راهکار سوم درصد زیادی از مشتریان بالقوه خود را از دست داده و در مقابل جایگاه ویژه ای برای خود خواهد ساخت، چراکه میتواند نمایش دهنده ی طرز فکر صاحب خط شود، اگر رایتل به هر دلیلی نتواند از بدنامی رهایی یابد، چهره های مذهبی، سیاسی و مدیران اجرایی کشور و به تبع آن کارمندان دولت حاضر نخواهد شد خطر کرده و از رایتل استفاده کنند اما در عوض درصدی از مردم گرایش بیشتری به رایتل نشان خواهند داد.

در نهایت این احتمال نیز وجود دارد که رایتل با وجود انتخاب راهکار اول یا دوم، باز هم به نتایج راهکار سوم برسد، همه چیز به جزئیات مدیریت برند رایتل و البته واکنش های بیرونی بستگی خواهد داشت.

اگر مایل هستید می توانید با نگاهی به سایت سراب رایتل از دیدگاه منتقدین این برند آگاه شوید، اما خواهشمندم در نهایت به این سوال پاسخ دهید: اگر شما به جای رایتل بودید در مقابل منتقدین چه عکس العملی نشان می دادید؟
منبع:نردبان
نامینیک: برندسازی اینترنتی
 

*SAMIRA*

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
یه آدم سالم و بالغ خودش عقل داره...
ابزار گناه همیشه و در همه جا برای انسان فراهم هست
مهم خودمون هستیم که چطوری برخورد کنیم...
هر کی میخواد استفاده کنه از این فناوری هر کی هم نمیخواد نکنه
مثل تمام فناوری های روز که در اختیار و در دسترس ما قرار داره...
 

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
خوب اینترنت چرا حرا حرام نیست؟

چه فرقی دارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دو سال دیگه حلال اندر حلال میشه
/:)

فیسبوکم قبل حرام بود
/:)
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
خب متن صریح فتواها هست، در گوگل سرچ کنید،
همه ما عقل مطلق نیستیم وقتی اسلام رو قبول داریم از قرآن کریم استفاده می کنیم، قرآن ما رو تکلیف کرده از یک سری عالم دینی تبعیت کنیم و اون گروه باید در دین جستجو کنند، ولی اگر شما علمشو دارید، خب خودتون رأی بدید.
اول باید فرهنگ استفاده باشه
بعد
وسیلش در اختیار قرار بگیره.
نمیشه هر چیزی رو با عقل نسبی خودمون مقایسه کنیم.
اگر دو سال دیگه
حلالش کردند
چرا که نه؟
خودم شاید بخرم.
زمان رو باید با همه چیز سنجید. دلایل اون آیات حضرات عظام نیز، باید بخونید.
:53:
 

arezoo184

کاربر فعال سایت
"منجی دوازدهمی"
اونی که حلال و حرام و میفهمه و براش مهمه هیچوقت کار ناجوری رو انجام نمیده ..مگه من و شما رو مجبور کردن وب بدیم مثلا تو نت ......
اونی هم که از رایتل و گفتگوی تصویری با یه منظور دیگه استفاده میکنه کلا حلال و حرام حالیش نیست
پس کار خودشم میکنه چه با رایتل چه نت و ...
پس فقط باعث ضرر کردن یه شرکت شد
مثلا بیای بگیم چاقو حرامه چون میشه باهاش ادم کشت ...
 

arezoo184

کاربر فعال سایت
"منجی دوازدهمی"
بعدشم ..رایتل فقط گفتگوی تصویری نیست خدمات اینترنتیش سرعت بهتراز سایر اوپراتوراست .....
در ضمن من نمیفهمم این تی وی ما هم مشکل داره ...همین برنامه های جمهوری اسلامی ایران تو همین مملکت هم تولید میشن ....همین سینما ها ......
بابا همه چیو میشه از جنبه منفیش دید و حرامش کرد ......جنبه های مثبتش چی میشه ....؟؟؟
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
اونی که حلال و حرام و میفهمه و براش مهمه هیچوقت کار ناجوری رو انجام نمیده ..مگه من و شما رو مجبور کردن وب بدیم مثلا تو نت ......
اونی هم که از رایتل و گفتگوی تصویری با یه منظور دیگه استفاده میکنه کلا حلال و حرام حالیش نیست
پس کار خودشم میکنه چه با رایتل چه نت و ...
پس فقط باعث ضرر کردن یه شرکت شد
مثلا بیای بگیم چاقو حرامه چون میشه باهاش ادم کشت ...
این مثال چاقو که درست نیست.
همون چاقو
به بچه کوچک نمیدند، چون درست نمیدونه ازش استفاده کنه.
اگر بخوایم اینجوری مقایسه کنیم غرورمون شاید بیاد پایین
ولی به نظر من دلایلی که عرض کردند برای عدم استفاده،
برای من زیاد مفهوم نباشه.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
بعدشم ..رایتل فقط گفتگوی تصویری نیست خدمات اینترنتیش سرعت بهتراز سایر اوپراتوراست .....
در ضمن من نمیفهمم این تی وی ما هم مشکل داره ...همین برنامه های جمهوری اسلامی ایران تو همین مملکت هم تولید میشن ....همین سینما ها ......
بابا همه چیو میشه از جنبه منفیش دید و حرامش کرد ......جنبه های مثبتش چی میشه ....؟؟؟
بله
همه چیز پاک و مطهر نیست
کسی هم منکرش نیست
این تاپیک مشخص هست که مربوط به شرکت رایتل هست
هر چیزی یه حسن و عیبی داره
مسلما حسن هاشم خیلی آدم رو تحریک میکنند.
تلویزیون ملی هم خود مراجع خیلی هاشو قبول ندارند.
 

*SAMIRA*

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
والا من ترجیح میدم خودم با عقل خودم همین الان تصمیم بگیرم تا صبر کنم دو ساله دیگه
افراد دیگری بگن چیکار کن یا نکن..
این نظر منه و کاری به کار بقیه ندارم
و هیچکس نمیتونه عقیده اش رو به دیگری تحمیل کنه...
 
بالا