سلام بر همه دوستان
حتما میدونید که غیبت کردن گناه کبیره محسوب میشه و به فرموده پیامبر(ص)اون کسی که غیبت میکنه نهایت تلاش خودش رو برا عاجز بودن خودش نشون داده و یا حدیث دیگری که فرمودند غیبت از زنا بدتره...
اما مواردی هم وجود داره که غیبت محسسوب نمیشه...
این موارد رو باید شناخت ...
1- غيبت متجاهر به فسق: « يعني كسي كه آشكارا و علني گناه مي كنه »، در مورد همون گناهي كه آشكارا انجام ميده، جائز است.
2- در مقام تظلم، شخص ميتونه از كسي كه در حقش ظلم كرده، ظلم او را بيان كنه.
3- در مقام مشورت، مانند اينكه كسي كه ميخواد دخترش را به به عقد شخصي در بياره، با شخص ديگه اي در مورد اون فرد مشورت كنه.
4- در مقام خير خواهي و نصيحت، مثل اينكه شخصي با كسي دوست شده و انسان احتمال ميده كه اين دوستي،
منجر به فساد اون شخص بشه، در اين شرائط ميتونه عيب اون فرد را بگه.
5- غيبت كسي كه ميخواد به دين آسيب برسونه، جائز است.
6- غيبت كسي كه ميخواد به خودش ضرري بزنه، جائز است.
7- غيبت كساني كه نوشته هاي مسموم و منحرف كننده و باطل دارند، جائز است.
چند مسأله كوتاه در مورد غيبت:
1- غيبت بچه مميز جائز نيست.
2- اگه كسي بگه من راضي هستم كه پشت سرم غيبت كنن، باز غيبتش جائز نيست، چون غيبت حق الناس محض نيست.
3- بررسي مسائل اجتماعي و انتقادهاي سازنده و مثبت، غيبت محسوب نميشه.
4- گفتن صفات كسي مانند« كوتاه قد بودن» و « شكم بزرگ داشتن»، اگه در عرف جنبه مذمت كردن را داشته باشن، جائز نيست.
منبع:
حلال و حرام، محمود اكبري، 127.
حتما میدونید که غیبت کردن گناه کبیره محسوب میشه و به فرموده پیامبر(ص)اون کسی که غیبت میکنه نهایت تلاش خودش رو برا عاجز بودن خودش نشون داده و یا حدیث دیگری که فرمودند غیبت از زنا بدتره...
اما مواردی هم وجود داره که غیبت محسسوب نمیشه...
این موارد رو باید شناخت ...
1- غيبت متجاهر به فسق: « يعني كسي كه آشكارا و علني گناه مي كنه »، در مورد همون گناهي كه آشكارا انجام ميده، جائز است.
2- در مقام تظلم، شخص ميتونه از كسي كه در حقش ظلم كرده، ظلم او را بيان كنه.
3- در مقام مشورت، مانند اينكه كسي كه ميخواد دخترش را به به عقد شخصي در بياره، با شخص ديگه اي در مورد اون فرد مشورت كنه.
4- در مقام خير خواهي و نصيحت، مثل اينكه شخصي با كسي دوست شده و انسان احتمال ميده كه اين دوستي،
منجر به فساد اون شخص بشه، در اين شرائط ميتونه عيب اون فرد را بگه.
5- غيبت كسي كه ميخواد به دين آسيب برسونه، جائز است.
6- غيبت كسي كه ميخواد به خودش ضرري بزنه، جائز است.
7- غيبت كساني كه نوشته هاي مسموم و منحرف كننده و باطل دارند، جائز است.
چند مسأله كوتاه در مورد غيبت:
1- غيبت بچه مميز جائز نيست.
2- اگه كسي بگه من راضي هستم كه پشت سرم غيبت كنن، باز غيبتش جائز نيست، چون غيبت حق الناس محض نيست.
3- بررسي مسائل اجتماعي و انتقادهاي سازنده و مثبت، غيبت محسوب نميشه.
4- گفتن صفات كسي مانند« كوتاه قد بودن» و « شكم بزرگ داشتن»، اگه در عرف جنبه مذمت كردن را داشته باشن، جائز نيست.
منبع:
حلال و حرام، محمود اكبري، 127.