*آبشارهای ایران*

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *آبشارهای ایران*

آبشار های آب پران و نام نیک، شاهرود


اين آبشارها، در روستاي نردين از توابع بخش ميامي شهرستان شاهرود قرار دارند و از جمله جاذبه هاي طبيعي ارزشمند اين روستا محسوب مي شوند. آبشارهاي زيباي «آب پران» و «نام نيک» هر ساله عده زيادي گردشگر را به سوي خود جذب مي کنند. آبشار آب پران در جنوبغربي سراب تبقوس و در دامنه كوه بزرگ توپسر واقع شده و يكي از زيباييهاي طبيعي منطقه به شمار ميرود. آبشار روستای نام نیک از کوههای بلند منطقه سر چشمه گرفته است و در قسمت شمال غربی روستا واقع شده که برای بازدید از آن باید از داخل روستا عبور کرده و حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه پیاده روی کرد.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *آبشارهای ایران*

آبشار و قندیل های یخی آوستا، شاهرود

جلوه های طبیعت زیبا و منحصر به فرد شاهرود، قاره کوچک به حدی است که گاهی اوقات در معرفی آنها ناتوان هستیم. آبشار و قندیل های یخی آوستا ابرسج یکی از جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده شهرستان شاهرود است که اقتضای فصل زمستان است. ویژگی های بی نظیر و خاص این منطقه در کمتر جای دیگری یافت می شود.
نواحی كوهستانى در فصول مختلف سال مكانى مناسب براى گردشگران طبيعت تلقي مي شود تا ساعاتي را به دور از هياهوى شهر در دامنههاى كوهستان و درههاى خوش آب و هوا سپرى كنند.
قندیل های یخی درۀ آوستای ابرسج که در دامنۀ عظیم قلۀ شاهوار قرار دارد، یکی از موارد یاد شده می باشد. در فصل زمستان، سپيدي برف بر روي كوهساران، چهرهاى دلربا به آن داده و چشم اندازى زيبا را خلق مي نماید. البته توضیح در مورد گسترۀ عظیم شاهوار و زیبایی های نهفته در سلسله جبال البرز شرقی که در منطقۀ شاهرود به اوج می رسد خود مجال و فرصت جداگانه ای را می طلبد.
به گفته کهنسالان روستای ابرسج، نام منطقۀ آوستا به دلیل قداستی که برای آب جاری در این منطقه قائل بوده اند برگرفته از اَوستا است. وجود قلعه ای تاریخی و درختان اُرس یا اَوَرس در این منطقه بیانگر غنای تاریخی و طبیعی آن است.
آبشار و قندیل های یخی آوستا در فاصلۀ 15 کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد. بعد از طیّ مسافتی به طول 6 کیلومتر از مسیر شاهرود به مجن به سمت منطقۀ اقبالیه تغییر مسیر داده و از آنجا به بعد قدم در درّه ای پر رمز و راز و زیبا خواهیم گذاشت.
در ابتدای دره آوستا پیرمردی تنها در مزرعه کوچکش زندگی می کند، با چند گوسفند و مرغ و خروس. نام او اقبال است. مردی ادیب که شعرهای زیبایی می سراید. کرسی گرم کلبه عمو اقبال با چای بابونه پذیرای کوهنوردان در روزهای سرد زمستان است.
پوشش گياهي اين منطقه تنوع بسیار دارد، از درختچه هاي گَون و زرشك تا درختان استوار اُرس و درختان هميشه سبز تا بالاترين ارتفاعات قلّۀ شاهوار نمايان است و از نظر گونه هاي جانوري تنوع خاصي دارد. مي توان به گونه هاي بُز، كَل، ميش، قوچ، پلنگ، خرس و پرندگاني همچون عقاب و كبك اشاره كرد. در فصل بهار دامنه های دو طرف دره منتهی به آبشار پوشیده از گیاه "دازه" با گل های بنفش بسیار زیبا و دیدنی خودنمایی می کند. دازه در اصطلاح محلی به "بالش خرس" مشهور است.
نوای آب و آواز کبک ها تا رسیدن به قندیل های یخی گوش و جان شما را نوازش خواهد داد. آنچه ما را مبهوت می کند گرمای نسبی مسیر دره در این فصل سال است. شاید هیجان دیدن قندیل هاست که سرمایی حس نمی شود.
شکل گیری قندیل ها معمولاً از اوایل دی تا اواخر اسفند ماه ادامه دارد هنگام پیاده روی در طول مسیر، یخ ها با اشکال زیبا در کنار جویبار بسته شده و تلألو نور خورشید با عبور از آن، رنگین کمان منشورگونه ای بر روی صخره ها و گلسنگ های مجاورش چشم نوازی می کند. گویی اشک تنهایی صخره بر گونه اش قندیل بسته است.
پس از طی یک ساعت پیاده روی در مسیر رودخانه پای به درّه ای اعجاب انگیز می گذاریم. در ورودی دره خبری از قندیل ها نیست. شیب کمی را با احتیاط به سمت بالا طی می کنیم و بعد از لحظاتی که نگاه را به بالا می گیریم از آنچه که در مقابل خود می بینیم دچار بهت و حیرت می شویم و ناخودآگاه فریاد شادی بلند می شود. شوق دیدن عظمت آنها قابل کتمان نیست.
شوق دیدن قندیل ها ما را به پیشروی بیشتر سوق می دهد و هر چه که به پیش می رویم خود را فراموش کرده و در فرازی زیبا از قدرت خالق هستی به تماشا می نشینیم آنجا که روحت را جلا می دهد و جانت را صفا ...

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_99299672_d876_4b89_abef_a522ea35bdbe.jpg

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_d114a359_e47c_4ff0_870f_d2be998025de.jpg

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_d72a5f78_c600_474e_9b02_deedc9e50357.jpg
www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_d37c6f22_8dbb_4d6f_8e1c_dcf31a09e9ea.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *آبشارهای ایران*

آبشار کبودوال، علی آباد

آبشار کبودال در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی آباد کتول از توابع استان گلستان است.در ضلع جنوب شرقی شهرستان و در دل جنگل و دامنه ی کوه هارون به فاصله ی 4 کیلو متر آنچه که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد طبیعت بکر و رود خانه ی با صفای کبودوال می باشد که یکی از زیباترین آبشار ها (و تنها آبشار خزه ای ایران) را در خود جای داده است.
در صورتی که از شهر گرگان به سمت علی آباد حرکت کنید تابلوها شما را به سمت آبشار و جنگل های کبودوال راهنمایی می کند که پس از 5 کیلومتر مسیر جنگلی به محل پارک خودرو خواهید رسید و از آنجا با پیاده روی نیم ساعته و گذر از کنار رودخانه به آبشار تمام خزه ای کبودوال میرسید. آب اين آبشار از دامنه شمالي کوه هارون به ارتفاع 1780 متر سرچشمه مي گيرد و با عبور از جنگل زيباي کبود وال منظره بسيار بديعي را بوجود آورده است. اين آب زلال و شفاف بوده و قابليت شرب دارد. آبشار کبودوال که از چشمه هاي جنوبي تشکيل گرديده در عمق دره اي که جنگل انبوهي آن را پوشانده واقع گرديده، آب آن زلال و شفاف بوده، زمزمه حرکت آب در فضاي آرام و سکوت جنگل، بهترين وسيله تسکين و آرامش انسان است.آب اين رودخانه و آبشار قابليت شرب دارد و در مسير آبشار، سکوها و چادرهاي انفرادي و گروهي به تعداد کافي و مناسب نصب شده است. آلاچيقها و مسيرهاي دسترسي نيز تعبيه شده اند.

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_78b30d9d_d532_40a6_9fcb_2c22395ddaf8.jpg

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_b2df331f_991d_493e_b911_18983cd45492.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *آبشارهای ایران*

آبشار کرد علیا، اصفهان

روستای کرد علیا یکی از روستاهای غرب شهرستان تیران و کرون در فاصله۵۰ کیلومتری غرب شهر تیران در دامنه شمالی کوه های دالانکوه از زیر رشته های زاگرس مرکزی دارای آّب وهوای معتدل تابستانی و سرد زمستانی است. بارش باران در این روستا قابل توجه است. از پیداش باستانی این روستا اطلاع دقیقی در دست نیست ولی چیزی که روشن است اینست که شاه عباس اول صفوی پس از اشغال ارمنستان و گرجستان گروهی از ارامنه و گرجی های آن دیار را به سمت ایران و منحصراً به سمت اصفهان کوچ داد و با خود به ایران روانه کرد.
در مسیر راه به اصفهان برخی از این ارامنه و گرجی های کشاورز با دیدن طبیعت زیبا و حاصلخیزی خاک منطقه فریدونشهر که تقریباً با طبیعت ارمنستان و گرجستان همخوانی داشت در دشتهای وسیع فریدونشهر ساکن شدند و روستای خویگان فریدونشهر را بنا نهادند وباعث رونق کشاورزی آن منطقه شدند. گروهی از ارامنه نیز پس از گذشتن از منطقه فریدن و بدو ورود به تیران باستانی (ورودی غربی اصفهان) در محل فعلی روستای کرد علیا سکونت اختیار کردند و روستایی را در آنجا تشکیل دادند و به پیشه کشاورزی پرداختند. مابقی ارامنه که صنعتگر بودند به اصفهان رفتند و در منطقه جلفی کنونی اصفهان در جنوب رودخانه زاینده رود ساکن شدند و باعث رونق اقتصادی اصفهان درعهد صفوی و بعد از آن شدند و کمکهای شایانی نیز به دربار صفویه کردند. ساکنین روستای کرد علیا نزدیک به ۳۰۰ و اندی سال در آنجا سکونت کردند که به مرور زمان تعدادی از آنها دوباره به ارمنستان باز گشتند و تعدادی نیز به روستای خویگان فریدونشهر رفته و مابقی نیز تا آخر عمر دراین روستا زندگی کردند تا اندک اندک مسلمانان به جای آنها دراین روستا ساکن شدند وبجای کلیسای روستا مسجد روستا بنا نهاده شد. در حال حاضر دراین روستا هیچ سکنه ارمنی وجود ندارد و تنها اثر ارامنه در این روستا قبرستان به جامانده از ارامنه کرد علیا است که همچنان در ضلع شرقی روستا باقی مانده است و درحال حاضر یکی از آثار تاریخی این شهرستان به حساب می آید. دراین قبرستان تقریباً ۱۰۰ گور از ارامنه روستا موجود می باشد که گاه سنگ قبرهای آنها به ابعاد ۵/۱ متر طول و۱ متر عرض می رسد که قابل توجه است. از نقاط گردشگری این روستا که در شهرستان بی نظیر است آبشار کردعلیا است که درسالهای پرباران دارای ارتفاع ریزش آب در حدود ۹۰ متر می باشد که بسیار دیدنی است. یک چشمه و سد ذخیره به نام چشمه و سد شاهی نیز در جنوب غربی روستا قرار دارد, که در بیشتر مواقع سال دارای آب می باشد. آبشار کرد عليا اصفهان E45 50 N52 32 آبشار کرد عليا در 95 کيلومتري غرب اصفهان و شمال روستاي کرد عليا(کرد بالا) قرار گرفته است. اين آبشار در هنگام آب شدن چال برف هاي دالانکوه فعال شده و در اوايل بهار آبريزي بيشتري دارد. اطراف کرد عليا چشمه سارها و مناظر زيبايي واقع است که در تمام فصول سال ميزبان عاشقان طبيعت مي باشد. دالانکوه يکي از کوه هاي زيباي منطقه اصفهان به حساب مي آيد. اين رشته کوه در غرب نجف آباد قرار گرفته و طبيعت زيباي آن مملو از شگفتي هاي فراوان است. شهرها و روستاهايي مانند دامنه، تقي آباد، کردبالا و پايين، دولت آباد، عسگران، آنالوجه، علي عرب و قلعه حوض اين طبيعت زيبا را رونق بخشيده اند.
www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_870bbc46_7880_48a8_989f_47e5c9760e2a.jpg

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *آبشارهای ایران*

آبشار کردکوی(دوآب)، کردکوی

آبشار دوآب کردکوی در موقعیت جغرافیایی E5407 و N3645 در 5 کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی واقع شده است. شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان ترکمن از جنوب به رشته کوههای البرز شرقی و استان سمنان، از شرق به شهرستان گرگان و از غرب به شهرستان بندرگز محدود میباشد. جنوب این شهرستان را ارتفاعات البرز شرقی تشکیل میدهد، که مهمترین کوههای آن درازنو و زمه کوه، چلستان، جهان نما، پلاش و حداکثر ارتفاع آن از سطح دریا به 3500 متر میرسد. بخش شمالی شهرستان از زمینهای جلگهای هموار با شیب ملایم تشکیل و به زمینهای بندرترکمن، رودخانه قره سو و خلیج گرگان منتهی میگردد.
با توجه به ارتفاع زمین متنوع است. کوهپایه ها، زمینهای زراعتی توام با چمن زارها گسترش دارند. تا ارتفاع 2400 متری را جنگلهای انبوه پوشانده است. در ارتفاعات پایین درختان ممرز، انجیلی، توسکا، آزاد، لرگ و در ارتفاعات متوسط راش، ملچ، نمدار، افرا و در ارتفاعات بالاتر در ختان ارس، بلوط و سرو کوهی می رویند. در جنوب کردکوی جنگل تا خط الراس کوههای درازنو گسترش داشته و یکی از انبوهترین مناطق جنگلهای خزری به شمار میرود.این آبشار در داخل كوه و در ميان درختان انبوه و سرسبز و در عمق جنگل در منطقه اي به نام دوآب قرار گرفته است. راین منطقه 2 رودخانه جریان دارد که از ارتفاع البزر سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی در دل جنگل در منطقه دو آب به یکدیگر می پیوندن و آبشار دو آب را بوجود می آورند. ارتفاع آبشار حدود 14 متراست. در ارتفاعات پايين درختان ممرز، انجيري، توسکا، لرگ، در ارتفاعات متوسط درختان راش، ملچ، نمدار، افرا، و در ارتفاعات بالاتر درختان ارس، بلوط و سرو کوهي مي رويند. در جنوب شهرستان کردکوي جنگل تا خط الراس کوه هاي دراز نو گسترش داشته و يکي از انبوه ترين جنگل هاي خزري را تشکيل مي دهد. شيب تند زمين در اين منطقه، موجب پيدايش رودهاي پرآبي شده است مانند رودخانه هاي زواردشت، غارمحله و ميان دره که خبه رودخانه قرسو وارد مي گردند و رودخانه معرف نکا نيز که در منطقه بنام رودخانه رادکام معروف است، از طريق هزارجريب و نکا به درياي خزر مي ريزد. از ويژگي هاي مهم و پرجاذبه منطقه کردکوي، وجود دو دهکده ييلاقي بنامهاي درازنو و جهان نما است که در فصول بهار و تابستان، بسياري از گردشگران بومي و غيربومي را به سوي خود جذب مي کنند. اين دو مجموعه که يکي در مجاورت و ديگري در درون منطقه حفاظت شده جهان نما قرار دارند، محلي مناسب جهت تفرج، تسکين روان، و فعاليت هاي تحقيقاتي است. آبشار زيبا دوآب تنها بخشي از هزاران جاذبه طبيعي و زيباي اين بهشت گمشده است. از ديگر آبشارهاي گزارش شده از اين منطقه مي توان به آبشار هفت طبقه و آبشار جم اشاره کرد.
www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_7d30da64_253d_4650_9a4b_1f237ec779ed.jpg


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *آبشارهای ایران*

آبشار کردی سبزکوه، لردگان

اين آبشار در مجموعۀ زيباي سبزهکوه قرار دارد و مسير آن از طريق کره بست و پل خدا آفرين است. ارتفاع آن بسيار بلند و منظرۀ آن بسيار ديدني و جالب است. در منطقۀ سبزکوه آبشارهاي ديگري نيز وجود دارد که هم ارتفاع قابلتوجهي دارند و هم آب قابلتوجهي از آنها سرازير ميشود. از جملۀ اين آبشارها ميتوان به آبشار قزل اشاره کرد.
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *آبشارهای ایران*

آبشار کرودی کن (آبشار دودی)، لردگان

در دره تنگ زندان در منطقه حفاظت شده سبزه کوه روبری قله کلار این آبشار قرار دارد.کرودی کن در زبان محلی مرکب از کلمه های کر به معنای مه و دی به معنای دود است نامی زیبا برای این آبشار ریزش آب از ارتفاع بالا و باد باعث معلق شدن ذرات ریز آب در آسمان می شود. این آبشار در موقعیت جغرافیایی در 55 کیلومتری شمال لردگاندر استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. این آبشار در بین دیواره های سنگی بلندی از دو طرف در میان دره ای عمیق واقع شده است. به دلیل سختی دسترسی به این مسیر نام این دره تنگ زندان گذاشته شده كه مجموعه اي زيبا از كوهستان ،آبشار ، جريان آب ،گياهان خودرو و حيات وحش است ،چند صباحي بيش نيست كه به شكل اتفاقي طي يك گشت هوايي نقاب از رخ زيباي بي مثال خود باز كرد و الان تنها گردشگران و كوهنورداني كه خستگي سفري چند روزه از ميان صخره ها و ناهمواريهاي كوهستان را به جان مي خرند ، مي توانند حظ بصرازاين قطعه گمشده بهشت زميني را در ضمير خاطره يا چشم تنگ دوربينهاي تصويربردار خود جاودانه كنند

هزاردره کوهستانی بلند است که به تقریب در بخش مرکزی زاگرس در جنوب غرب کشور عزیز ایران واقع گردیده است. این کوهستان در شرق استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و موقعیت جغرافیایی قله اصلی آن در 31 درجه و 46 دقیقه و 35 ثانیه عرض شمالی و 51 درجه و 1 دقیقه و 46 ثانیه طول شرقی واقع شده است. از نظر تقسیم بندی جغرافیای سیاسی بخش جنوبی کوهستان هزار دره در بخش مرکزی شهرستان لردگان و بخش شمالی آن در شهرستان بروجن قرار گرفته است. کوه هزار دره از شمال و شمال خاوری به کوه چرو و دشت گندمان، شمال غرب به سبزکوه و در دامنه جنوبی آن رودخانه کره وبس در جریان است. تنگ معروف دز یا زندان با آبشار و چشمه مشهور "کرودی کن" هزار دره را از سبزکوه جدا می کند. روستاهای پیرامون و نزدیک هزار دره از سوی شرق سرپیر، از شمال شرقی مورچگان و وستگان و از جنوب روستای دو مکان و برجویی هستند.

به نظر می رسد نام هزار دره از فراوانی دره های کوچک این کوهستان برگرفته شده است. در نزد برخی از کوچ نشینان و مردم محل هزار دره شامل دو کوه هزار دره پایین و بالا است که برخی به اشتباه هزار دره پایین را سبزکوه می خوانند در حالیکه سبزکوه در شمال باختری هزاردره و تنگ دز واقع گردیده است. کوهستان هزار دره بیش از 17 قله بالای 3600 متر ارتفاع دارد. بلندای قله اصلی هزار دره 3874 متر از سطح آبهای آزاد ارتفاع دارد .
از نظر زمین ساخت صحفه ای انطباق گسله دوپلان- سبزکوه – هزار دره با لبه جنوبی این کوهستان و همچنین گذر گسله چرو – کلار در راستای عمومی کوههای منطقه یعنی شمال باختر – جنوب خاوردر شمال شرقی کوهستان هزار دره نشان دهنده فعالیتهای شدید و فشارهای فراوان در طی حرکت های نهایی زمین ساختی اواخر دوران سوم زمین شناسی (پلیوستوسن) در منطقه است که سبب شده این کوهها را به صورت یک بلوک بالا آورده (گرابن) و در راستای خلاف جهت ساعت چرخانده و و بر روی سمت مقابل جنوبی رورانده شود. لبه های این بلوک را کوههای هزار دره ، چرو ، کلار ، سبزکوه و کوه لجی تشکیل می دهد.


از مهمترین ویژگیهای کوه هزار دره وجود دره های فراوان که هم در تشکیلات زمین شناسی آهکی و هم مارن ها چنین دره های کوچک و فراوان را می توان مشاهده کرد. در واقع مقاومت کم سنگهای مارنی در برابر فرسایش و همچنین عامل هایی دیگر (مانند حرکت بهمن های برفی و آب ناشی از ذوب برفها، شیب تند دامنه ها ، کاهش پوشش گیاهی و غیره) قدرت فرایندهای فرسایشی را بیشتر کرده و چنین شکل هایی را بوجود آورده است . علاوه بر آن انحلال و ساختار زمین ساختی را نیز به عنوان عوامل شکل گیری دره های کوچک بسیار در سنگ های آهکی بایستی به آنها اضافه کرد. اختلاف ارتفاع بسیار زیاد (2500متر) در فاصله ای کوتاه از دیگر ویژگیهای هزار دره است. گذر خط گسله از لبه دامنه جنوبی تا جنوب غربی کوهستان هزار دره و بریدگی رودخانه کره بس در پای آن سبب گردیده شیب این دامنه بسیار تند و در بسیاری از قسمت ها به صورت دیواره ها ، پرتگاه ها و صخره های سترگ رخ بنماید. به همین خاطر صعود از دامنه های جنوبی بسیار مشکل و فنی بوده ، اما توان طبیعی بسیار مناسبی را برای ماجراجویان ماهر و خبره فراهم می کند. دامنه های شمالی این کوهستان شیب ملایم تر دارند و مسیر مناسب برای صعود عمومی از این بخش انجام می گیرد.
www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_fdc45c3c_6459_4107_965e_7761cfb5bd52.jpg

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *آبشارهای ایران*

آبشار کرون، رودان

آبشار کرون در موقعیت جغرافیایی E5710 و N3527 در نزدیکی شهرستان رودان در استان هرمزگان واقع است. ودان در قدیم به نام «رودکان» معروف بوده و وجه تسمیه آن، وجود رودخانههای متعدد و پرآب است. آب و هوای این منطقه گرم وخشک است و زمستانی معتدل و تابستانی گرم دارد. این منطقه یکی از مهمترین اماکن گردشگری شهرستان رودان به شمار میآید.
پوشش گياهي در اين منطقه تابع شرايط آب و هوايي است و مهمترين پوشش اين منطقه خرما و مرکباتي از قبيل ليمو و پرتقال مي باشد که جلگه ها و دشت هاي وسيعي را دربرگرفته است. رودخانه رودان از ارتفاعات شرقي و جنوبي زيارت علي از جمله بادفشان، سرچشمه گرفته و از مهمترين عوامل اقليمي موثر بر طبيعت اين منطقه به حساب مي آيد. از دیگر مناطق گردشگری رودان پل رودخانه آبنما پلی ساخته دست بشر امروزی و رودخانه زلالی که از زیر آن جاری میباشد، این مکان در ۱۲ کیلومتری شمال شهرستان رودان واقع است.
نازدشت در فاصله ۶۵ کیلومتری شمال شهرستان رودان ودر همسایگی استان کرمان باغهای زیبای ناز دشت چلو خاصی را به منطقه دادهاست. خاندان پهلوی در این مکان اقدام به ساختن کاخ عظیمی نمودهاند، باغ ناز دشت جهت شادابی نیاز به توجه بیشتر مسئولین دارد، کلکسیونی از انواع مرکبات و ارقام مرغوب پرتقال, نارنگی و گریپ فروت از جمله محصولات باغ زیبای نازدشت میباشد.
کهنوج بالا کمی پایین تر از پل زیبای آبنما منطقهای به نام فوق با داشتن قناتهای جاری از آب زلال و باغهای انبه و لیموترش، گردشگاه زیبایی از بوجود آوردهاست. به یقین تفرج در رودان بدون ماندن در کهنوج بالا خالی از لطف وصفا میباشد. (این منطقه تقریبا خشک شده و امروزه قابل مقایسه با گذشته نیست)
فربوری به طور حتم یکی از بهترین گردشگاههای رودان محسوب میشود ایجاد باغات بسیاری دل انگیز با آب چشمه ودر دل کوه زیبای خیال انگیزی به این منطقه که در فاصله ۲۱کیلومتری شرق شهر رودان (دِهبارز) واقع شدهاست. وجود آبشارهای زیبا از جمله دیدنیهای فربوری میباشد.

www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_861bea42_708c_4fdb_96d2_7973ea99af42.jpg

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *آبشارهای ایران*

آبشار کرکبود، طالقان

آبشار کرکبود در حوالی طالقان و در استان قزوین قرار دارد. کرکبود روستای در بخش طالقان است. کرکبود روستایی کوچک در بخش طالقان و در ۵۰ درجه و ۴۹ دقیقه طول جغرافیایی و 36 درجه و 12 دقیقه عرض جغرافیایی و ارتفاع 2271 متری از سطح دریا در دامنه کوه واقع شدهاست.در شمال شرق طالقان روستای کوچک زیبایی قرار دارد که دارای ماهیتی متفاوت با روستاهای دیگر بوده و به نام کرکبود نامیده میشود . در داخل روستا درختان تنومند و برافراشته و بلندی قرار دارد که نظیر آن در دیگر روستاهای طالقان کمتر مشاهده میشود . لابه لای درختان کوچه باغ هایی قرار دارد که سایه درختان بلند آن بسیار خنک و با طراوت است و نقاط مختلف روستا را به یکدیگر متصل می نماید .

. اين آبشار اگرچه ارتفاع بلندي ندارد ولي قدرت و حجم آب عبوري از آن که از دهانه اي باريک مي گذرد، بسيار باشکوه جلوه مي کند. بعد از عبور از شهرک طالقان و طي حدود سيزده کيلومتر به سمت شرق به مسيري در سمت چپ جاده مي رسيد که با شيب تند خود به روستاي کرکبود نزديک مي شود. در شمال روستا و در ميان يک دره صخره اي و عظيم مي توان صداي پرهيبت جريان رودخانه و آبشار آن را شنيد. اين آبشار و رود خروشان آن، از ارتفاعات حصارچال سرچشمه مي گيرد.
www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_366c6e53_ec3b_4a0f_af37_ab921b9ec3df.jpg
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پاسخ : *آبشارهای ایران*

آبشار کریز، کاشمر

آبشار کریز در غرب شهرستان کاشمر واقع است.
روستای کریز ازتوابع شهرستان کاشمر است که در فاصله ۵۳ کیلومتری آن واقع شده است. این روستا دربخش کوهسرخ واقع شده و از مرکز بخش در حدود ۲۲ کیلومتر فاصله دارد.ب خش کوهسرخ در قسمت شمالی شهرستان کاشمر واقع شده است که به علت کوهستانی بودن منطقه و اختلاف ارتفاع نقاط مختلف آن چشم اندازهای طبیعی سرسبز،بکر، وبسیار زیبایی قابل مشاهده است. سرتاسر این روستا به علت قرارگرفتن در محل تلاقی دو رودخانه کال گرمک وکال شش تراز دارای مزارع، باغات و طبیعت بسیار زیبا است. این روستا به دلیل آنکه ارتفاع آن از سایر نقاط کوه سرخ کمتر است دارای هوایی به نسبت ملایمتر است. از محصولات کشاورزی می توان به زردآلو، آلو، انگور، توت، گردو، بادام، شفتالو، سیب و... اشاره کرد. آبشار کریز که درقسمت شمالی این روستا دردره ای باریک وبلند(تنگل) برروی کال گرمک واقعشده است، منظره ای بسیاربدیع وزیبا دارد که درفصل های بهار وتابستان پذیرای اهالی ومسافران است. ارتفاع آبشار نسبتا بلند بوده و با توجه به گرماي منطقه، محل مناسبي براي تفرج تابستاني است. براي دسترسي به اين محل زيبا مي بايست از ريوش، طرق و قراچه گذشت. در کنار اين آبشار پله مانند، غار زيبايي نيز پديد آمده که منظرگاه جالبي است. همچنين در مسير رودخانه خارزنج و در نزديکي آبگرم خليل آباد نيز آبشارهاي متعدد و زيبايي وجود دارد.
www.irandeserts.com_file_imageSection_F1_e4cf6ebc_b4ff_4120_b654_c6d4b19d800f.jpg
 
بالا