استان قزوین و جاذبه های برتر آن به همراه عکس

gavdanea

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
حمام و موزه قجر قزوین
این حمام در زمان حکومت صفویان ساخته شد و حمام توسط یکی از سرداران شاه عباس که از ایل قاجار بود ساخته شده و به همین دلیل نام او را برای این حمام باقدمت انتخاب کرده اند. این حمام به مدت 350 سال مورد استفاده بود ولی بعد از مرمتش به موزه مردم شناسی تبدیل شد. در این حمام علاوه بر موضوع حمام رفتن, جلوه های دیگری از تاریخ اجتماعی قزوین در 3 بخش اقوام, آداب و رسوم و مشاغل به نمایش گذاشته شده است.


حمام و موزه قجر[/caption]
کلیسای کانتور قزوین (برج ناقوس)
یکی از کلیساهای که در جنگ جهانی دوم در شهر قزوین ساخته شد کلیسای کانتور یا همان برج ناقوس است. این کلیسا یکی از کوچک ترین کلیساهای ایران می باشد. داخل کلیسا و قسمتی از نمای بیرونی غربی تزئینات گچبری، نمای خارجی آجر قرمز، دور تمام پنجره ها به شکل نعل اسب و دو ردیف آجرکاری برجسته کار شده است. این کلیسا با پلان چند ضلعی نامنظم و نمای اجری قرمز رنگی با سایر بناهای قزوین متفاوت است. در حیاط کلیسای کانتور چند سنگ قبر می باشد که یکی از این سنگ قبرها متعلق به یک خلبان روسیه که بر اثر سقوط هواپیما در جنگ جهانی دوم کشته شده و سنگ قب دیگر مربوط به یک مهندس روسیه می باشد. از دیگر کلیساهای ایران که گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند کلیسای قره کلیسا در استان آذربایجان غربی می باشد.


کلیسای کانتور قزوین[/caption]
کاخ موزه چهل ستون قزوین
کاخ موزه چهل ستون از آثار بجا مانده دوره صفوی است و تنها کوشک باقیمانده از مجموعه کاخ های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است. این کاخ که در مرکز شهر قزوین، در میدان آزادی (سبزه میدان) قرار دارد و در دوره صفویه و زمانی که قزوین پایتخت بود به کلاه فرنگی مشهور بود. این بنا بر اساس معماری ترکان در دوطبقه ساخته شده و مساحتی بیش از ۵۰۰ متر مربع دارد. این مکان در حال حاضر به عنوان موزه قزوین مورد بهره برداری قرار گرفته است و طبقه بالای کاخ که موزه خوشنویسی می باشد پنجره های ارسی بسیار زیبایی دارد. این بنا در دوره قاجاریه توسط محمد باقر سعدالسلطنه فرماندار وقت قزوین بازسازی شد و چهلستون نام گرفت.


کاخ موزه چهل ستون قزوین[/caption]
عمارت شهرداری قزوین (موزه بلدیه)
عمارت شهرداری قزوین (موزه بلدیه) مربوط به دوره قاجار است و در خیابان شهرداری قزوین واقع شده است. این بنا اولین ساختمان شهرداری در ایران است. این بنا قبل وقوع جنگ جهانی اول توسط شرکت روسی «شوسه» که راه شوسه قزوین به تهران را احداث نمود، ساخته شد. روس‌ها از این عمارت به عنوان محل زندگی و اجتماعات هنری استفاده می‌کردند اما بعد از جنگ که موظف به پرداخت غرامت به ایران شدند، این مجموعه به بلدیه (شهرداری سابق) قزوین تحویل داده شد و از سال 1306 شهرداری قزوین در آن مستقر شد. ورودی بنا دو پله بلندتر از کف حیاط است و به صورت یک ایوان جلو آمده و دارای 6 ستون است. اطاق ورودی که از ایوان منشعب می‌شود ساده و مربع شکل است و دارای کفی با کاشی‌هایی به رنگ سیاه و سفید و سقفی ساده و تخت است. کاخ شهرداری تبریز بناهای مشابه این عمارت است که در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.


عمارت شهرداری قزوین[/caption]
مسجد و مدرسه صالحیه
مسجد و مدرسه صالحیه در خیابان مولوی شهر قزوین واقع شده و بانی آن «حاج ملاصالح برغانی» یکی از علما و مجتهدین پارسا و مؤلفین قرن 13 می‌باشد. این بنا با وسعتی حدود 4670 مترمربع یکی از بزرگ‌ترین مدارس علمیه ایران و از عظیم‌ترین مدارس فلسفی شیعه در زمان خود به شمار می‌رفته است. ساختمان مدرسه دارای سه طبقه و یک حیاط وسیع است. در پیرامون حیاط بیش از 55 حجره و چندین مَدرَس (محل درس) قرار دارد که توسط ایوانچه‌هایی به فضای حیاط مرتبط می‌شوند.
مسجد و مدرسه صالحیه در جانب غربی بازار قزوین و در محله دیمج در غرب خیابان مولوی واقع شده است که از محدوده‌های بسیار ارزشمند بافت تاریخی شهر قزوین به شمار می رود. مسجد در شمال مدرسه قرار گرفته و ورودی آن از خیابان مولوی می باشد.


مسجد و مدرسه صالحیه[/caption]
دروازه تهران قدیم قزوین
دروازه تهران قدیم در بیرون شهر قزوین ساخته شده بود ولی هم اکنون این دروازه به دلیل گسترش جمعیت درون شهر قزوین قرار دارد. دروازه تهران قدیم در خیابان تهران قدیم (میدان هاشمی) قرار دارد و از بناهای دوره قاجاریه است که در سال 1347 شمسی مرمت و کاشی کاری شده‌ است. این دروازه شهر قزوین را در برابر حملات و دزدی و غارت شهرهای دیگر محافظت می کرده‌ است.


دروازه تهران قدیم[/caption]
حمام میرزا کریم
حمام میرزا کریم مربوط به دوره قاجار است و در قزوین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۳۷۷/۰۱/۱۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۹۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام میرزا کریم[/caption]
عمارت سردار مفخم
عمارت سردار مفخم قزوین که در گذشته به عنوان مدرسه امیرکبیر و امروزه به عنوان خانه فرهنگ امیر کبیر استفاده می‌شود. توسط شاهزاده اکبر میرزا ملقب به سردار مفخم یا بشارت السلطنه بنا شده است. او وکیل (نماینده) قزوین در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس مشروطه بود.
عمارت سردار مفخم تحت تأثیر معماری پایتخت ساخته شده و به نوعی متعلق به زمان انتقال معماری قاجاریه به پهلوی در قزوین است. نکته قابل توجه بنا پلکان مجلل آن است که در مرکز آن ساخته شده است. این پلکان درست در مقابل سرسرای ورودی قرار داشته و پس از رسیدن به پاگردی وسیع، دو شاخه شده و راه به طبقه فوقانی می‌برد. و امروز به عنوان ساختمان وزارت خارجه در قزوين در حال بهره برداري است.


عمارت سردار مفخم[/caption]
منطقه شكار ممنوع رودبار الموت
منطقه شكار ممنوع رودبار الموت در استان قزوین واقع است. منطقه الموت با مساحت 118 هزار هكتار جزو مناطق شكار و تیراندازی ممنوع استان قزوین است. وجود مراتع مناسب، زیستگاه های صخره ای و پوشش جنگلی در برخی از نقاط به حضور گونه های حیات وحش متنوع در این منطقه كمك قابل توجهی كرده است. الموت در منطقه كوهستانی بین استان های مازندران، تهران، بخش مركزی قزوین و رودبار شهرستان واقع شده است. راه های ارتباطی منطقه، جاده آسفالته قزوین- الموت، جاده خاكی اكبرآباد و جاده بهرام آباد است كه عمده ترین تردد از مسیر جاده آسفالته قزوین – الموت صورت می گیرد.


منطقه شكار ممنوع رودبار الموت[/caption]
دره گرماگلو
دره گرماگلو در استان قزوین واقع است. این دره در مسیر دسترسی به قلعه الموت قرار گرفته است و پل فلزی از روی آن عبور می کند. دره از دو بخش با عرض بسیار کم و بخشی با عرض وسیع در وسط این دو بخش تشکیل شده است. طول دره در حدود ۶۰۰ متر است. در کف دره رودخانه‌ای جاری است. آب شرب مردم روستا از چشمه‌های اطراف تامین شده و رودخانه‌های فصلی از کوه‌های هودکان و شاتان سرچشمه می گیرد‌، از دره‌های زیبای اغوزبن، خرازرو و دومکی می‌گذرد و از گرماگلو به طرف مزارع گزادشت سرازیر می‌شود. دسترسی به درون دره از طریق پایین دست روستای گازرخان و از طریق مسیر رودخانه امکان‌پذیر است.



دره گرماگلو[/caption]
منبع: http://xn----4mcbuhcsd6mvade17j9n.com/
 
بالا