نام های مبارکامام عصر (عج) درکتب مذهبى سایر ادیان و ملل جهان!
ناگفته نماند که نامها، کنیه ها و لقبهاى حضرت مهدى(علیه السلام)، در دو کتاب پر محتواى «الزام الناصب»، تألیف مرحوم حائرى یزدى، و کتاب بسیار نفیس «نجم الثاقب» تألیف محدّث نورى ـ طاب ثراه ـ به تفصیل ذکر شده است.
مهدی پرس :
اینک قسمتى از اسامى مبارک آن حضرت را که با الفاظ مختلفى در بسیارى از کتب مذهبى اهل ادیان و ملل مختلف جهان آمده است، از نظر خوانندگان گرامى مى گذرانیم.
۱ ـ «صاحب» در صحف ابراهیم(علیه السلام);
۲ ـ «قائم» در زبور سیزدهم
۳ ـ «قیدمو» در تورات به لغت ترکوم
۴ ـ «ماشیع» (مهدى بزرگ) در تورات عبرانى
۵ ـ «مهمید آخر» در انجیل
۶ ـ «سروش ایزد» در زمزم زرتشت
۷ ـ «بهرام» در ابستاق زند و پازند
۸ ـ «بنده یزدان» هم در زند و پازند
۹ ـ «لند بطاوا» در هزار نامه هندیان
۱۰ ـ «شماخیل» در ارماطس
۱۱ ـ «خوراند» در جاویدان
۱۲ ـ «خجسته» (احمد) در کندرال فرنگیان
۱۳ ـ «خسرو» در کتاب مجوس
۱۴ ـ «میزان الحق» در کتاب اثرى پیغمبر
۱۵ ـ «پرویز» در کتاب برزین آذر فارسیان
۱۶ ـ «فردوس اکبر» در کتاب قبروس رومیان
۱۷ ـ «کلمهُ الحقّ» در صحیفه آسمانى
۱۸ ـ «لِسانِ صدق» هم در صحیفه آسمانى
۱۹ ـ «صمصام الاکبر» در کتاب کندرال
۲۰ ـ «بقیه اللّه» در کتاب دوهر
۲۱ ـ «قاطع» در کتاب قنطره
۲۲ ـ «منصور» در کتاب دید براهمه
۲۳ ـ «ایستاده» (قائم) در کتاب شاکمونى
۲۴ ـ «ویشنو» در کتاب ریگ ودا
۲۵ ـ «فرخنده» (محمّد) در کتاب وشن جوک
۲۶ ـ «راهنما» (هادى و مهدى) در کتاب پاتیکل
۲۷ ـ «پسر انسان» در عهد جدید (اناجیل و ملحقات آن)
۲۸ ـ «سوشیانس» در کتاب زند و هومو من یسن، از کتب زردتشیان
۲۹ ـ در کتاب «شابوهرگان» کتاب مقدس «مانویه» ترجمه «مولر» نام «خود شهر ایزد»
آمده که باید در آخر الزمان ظهور کند، و عدالت را در جهان آشکار سازد
۳۰ ـ «فیروز» (منصور) در کتاب شعیاى پیامبر.[۱]
علاوه بر این ها اسامى دیگرى نیز براى حضرت مهدى(علیه السلام)در کتب مقدّسه اهل
ادیان ذکر شده است که ما به جهت اختصار از نقل آنها خوددارى نمودیم.[۲]
اسامى مقدّسى چون: «صاحب، قائم، قاطع، منصور و بقیه اللّه» که در کتب مذهبى ملل مختلف آمده است، از القاب خاصّ وجود مقدّس حضرت حجّت بن الحسن العسکرى ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف ـ است که در بیشتر روایات اسلامى، به آنها تصریح شده و ائمّه
معصومین() در اکثر روایات، از آن حضرت به عنوان «صاحب»، «قائم» و «بقیه اللّه» یاد کرده اند. و این خود بیانگر این واقعیّت است که موعود همه اُمّتها و ملّتها همان وجود مقدّس منتظر غایب، حضرت حجّت بن الحسن العسکرى (علیه السلام) است.
پی نوشتها:
[۱] ـ اسامى مقدس حضرت مهدى(علیه السلام) در
کتابهاى مربوطه به تفصیل آمده است، و ما اسامى مذکوره را از این کتابها نقل کرده ایم: النجم الثاقب، ص ۳۱ ـ ۷۰، کتاب یأتی على الناس زمان، ص ۷۰۸ ـ ۷۱۱، اقوال الائمه، ج ۱، ص ۳۲۹، او خواهد آمد، ص ۶۴ ـ ۷۰ و الزام الناصب ج ۱، ص ۴۸۱ ـ ۴۹۱
[۲] ـ ناگفته نماند که نامها، کنیه ها و لقبهاى حضرت مهدى(علیه السلام)، در دو کتاب پر محتواى «الزام الناصب»، تألیف مرحوم حائرى یزدى، و کتاب بسیار نفیس «نجم الثاقب» تألیف محدّث نورى ـ طاب ثراه ـ به تفصیل ذکر شده است.
در کتاب «الزام الناصب»، ۱۸۶ نام، و در کتاب «نجم الثاقب» هم ۱۸۲ نام براى آن حضرت ذکر گردیده است. کسانى که طالب شرح و معانى الفاظ یاد شده و اسامى مبارک آن حضرت مى باشند، مى توانند به کتاب «نجم الثاقب» از صفحه ۳۱ تا ۷۰ و جلد اوّل کتاب «الزام الناصب» از صفحه ۴۸۱ تا ۴۹۱ مراجعه فرمایند.
ناگفته نماند که نامها، کنیه ها و لقبهاى حضرت مهدى(علیه السلام)، در دو کتاب پر محتواى «الزام الناصب»، تألیف مرحوم حائرى یزدى، و کتاب بسیار نفیس «نجم الثاقب» تألیف محدّث نورى ـ طاب ثراه ـ به تفصیل ذکر شده است.
اینک قسمتى از اسامى مبارک آن حضرت را که با الفاظ مختلفى در بسیارى از کتب مذهبى اهل ادیان و ملل مختلف جهان آمده است، از نظر خوانندگان گرامى مى گذرانیم.
۱ ـ «صاحب» در صحف ابراهیم(علیه السلام);
۲ ـ «قائم» در زبور سیزدهم
۳ ـ «قیدمو» در تورات به لغت ترکوم
۴ ـ «ماشیع» (مهدى بزرگ) در تورات عبرانى
۵ ـ «مهمید آخر» در انجیل
۶ ـ «سروش ایزد» در زمزم زرتشت
۷ ـ «بهرام» در ابستاق زند و پازند
۸ ـ «بنده یزدان» هم در زند و پازند
۹ ـ «لند بطاوا» در هزار نامه هندیان
۱۰ ـ «شماخیل» در ارماطس
۱۱ ـ «خوراند» در جاویدان
۱۲ ـ «خجسته» (احمد) در کندرال فرنگیان
۱۳ ـ «خسرو» در کتاب مجوس
۱۴ ـ «میزان الحق» در کتاب اثرى پیغمبر
۱۵ ـ «پرویز» در کتاب برزین آذر فارسیان
۱۶ ـ «فردوس اکبر» در کتاب قبروس رومیان
۱۷ ـ «کلمهُ الحقّ» در صحیفه آسمانى
۱۸ ـ «لِسانِ صدق» هم در صحیفه آسمانى
۱۹ ـ «صمصام الاکبر» در کتاب کندرال
۲۰ ـ «بقیه اللّه» در کتاب دوهر
۲۱ ـ «قاطع» در کتاب قنطره
۲۲ ـ «منصور» در کتاب دید براهمه
۲۳ ـ «ایستاده» (قائم) در کتاب شاکمونى
۲۴ ـ «ویشنو» در کتاب ریگ ودا
۲۵ ـ «فرخنده» (محمّد) در کتاب وشن جوک
۲۶ ـ «راهنما» (هادى و مهدى) در کتاب پاتیکل
۲۷ ـ «پسر انسان» در عهد جدید (اناجیل و ملحقات آن)
۲۸ ـ «سوشیانس» در کتاب زند و هومو من یسن، از کتب زردتشیان
۲۹ ـ در کتاب «شابوهرگان» کتاب مقدس «مانویه» ترجمه «مولر» نام «خود شهر ایزد»
آمده که باید در آخر الزمان ظهور کند، و عدالت را در جهان آشکار سازد
۳۰ ـ «فیروز» (منصور) در کتاب شعیاى پیامبر.[۱]
علاوه بر این ها اسامى دیگرى نیز براى حضرت مهدى(علیه السلام)در کتب مقدّسه اهل
ادیان ذکر شده است که ما به جهت اختصار از نقل آنها خوددارى نمودیم.[۲]
اسامى مقدّسى چون: «صاحب، قائم، قاطع، منصور و بقیه اللّه» که در کتب مذهبى ملل مختلف آمده است، از القاب خاصّ وجود مقدّس حضرت حجّت بن الحسن العسکرى ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف ـ است که در بیشتر روایات اسلامى، به آنها تصریح شده و ائمّه
معصومین() در اکثر روایات، از آن حضرت به عنوان «صاحب»، «قائم» و «بقیه اللّه» یاد کرده اند. و این خود بیانگر این واقعیّت است که موعود همه اُمّتها و ملّتها همان وجود مقدّس منتظر غایب، حضرت حجّت بن الحسن العسکرى (علیه السلام) است.
پی نوشتها:
[۱] ـ اسامى مقدس حضرت مهدى(علیه السلام) در
کتابهاى مربوطه به تفصیل آمده است، و ما اسامى مذکوره را از این کتابها نقل کرده ایم: النجم الثاقب، ص ۳۱ ـ ۷۰، کتاب یأتی على الناس زمان، ص ۷۰۸ ـ ۷۱۱، اقوال الائمه، ج ۱، ص ۳۲۹، او خواهد آمد، ص ۶۴ ـ ۷۰ و الزام الناصب ج ۱، ص ۴۸۱ ـ ۴۹۱
[۲] ـ ناگفته نماند که نامها، کنیه ها و لقبهاى حضرت مهدى(علیه السلام)، در دو کتاب پر محتواى «الزام الناصب»، تألیف مرحوم حائرى یزدى، و کتاب بسیار نفیس «نجم الثاقب» تألیف محدّث نورى ـ طاب ثراه ـ به تفصیل ذکر شده است.
در کتاب «الزام الناصب»، ۱۸۶ نام، و در کتاب «نجم الثاقب» هم ۱۸۲ نام براى آن حضرت ذکر گردیده است. کسانى که طالب شرح و معانى الفاظ یاد شده و اسامى مبارک آن حضرت مى باشند، مى توانند به کتاب «نجم الثاقب» از صفحه ۳۱ تا ۷۰ و جلد اوّل کتاب «الزام الناصب» از صفحه ۴۸۱ تا ۴۹۱ مراجعه فرمایند.