بخش اول (فقه)
وهابيان سجده بر خاك يا تربت شهيدان را به معناي پرستش آنها و نوعي شرك مي شمارند و مي¬گويند چرا روي مهر نماز مي-خوانيد؟ اين كار شرك و بت¬پرستي است ،به همين جهت در مكه و مدينه حجاج شيعه را ازسجده بر روي مهر بر حذر مي دارند .
صالح فوزان عضو هيئت افتاي سعودي مي نويسد:
سجده بر تربت اوليا اگر به قصد تبرك به تربت و تقرّب به اوليا باشد شرك اكبر محسوب مي شود و اگر مقصود تقرّب به خداوند متعال باشد با اعتقاد به اين كه اين تربت همانند زمين مسجدالحرام و مسجدالنبي و مسجدالاقصي فضيلت دارد بدعت در دين به شمار مي رود.[1]
پاسخ:
وهابيان بين سجده براي خدا و سجده بر روي خاك پاك و تربت شهيدان خلط نموده اند وحكم يكي را بر ديگري بار نموده اند. زيرا آنچه را كه دين به آن فرا مي خواند عبوديت در برابرخدا وسر تعظيم فرود آوردن و سجده نمودن فقط در برابر اوست خداوند در قرآن مجيد مي فرمايد: ولله يسجد من في السماوات و الارض (رعد:15)"هر كس در آسمان ها و زمين است، براي خدا سجده مي كند"
بنا براين " سجود " مي بايست "لله" باشد اما اين سجودي كه از فرد مسلمان بويژه در نماز خواسته شده بر روي چه چيزي بايد باشد آيا بر هر چيزي مي توان سجده نمود هر چند خوردني ويا پوشيدني باشد ويا آنكه فقط بر اشياء خاصي جايز است ؟
در اينجا دو نظر است نظر پيروان اهل بيت پيامبر (ص) كه شيعه بر اساس فرموده آنان سجده را فقط بر زمين پاك و يا آنچه كه از زمين روييده باشد به شرط آن كه خوراك و پوشاك انسان نباشد جايز مي دانند و تربت شهيدان را از مصاديق خاك پاك مي دانند ونظر دوم گفته رهبران مذاهب اهل سنت است كه محل سجده را عام مي دانند وخاص سجده بر زمين نمي دانند .
دليل:
شيعه بر ادعاي خود به روايت مورد قبول شيعه واهل سنت از پيامبر (ص) تمسك مي كند كه فرمود: جُعِلَت لِيَ الاَرضُ مَسجِداً و طَهُوراً[2]." زمين براي من محل سجده و وسيله طهارت (تيمم و...) قرار داده شد"