چگونه امام زمان (عج) با یک نظر میل ما را تغییر میدهد؟

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
« بسم الله الرحمن الرحیم »



شخصي خدمت رسول‌الله (ص) آمد و عرض كرده يا رسول‌الله! شما مي‌فرماييد که بايد روي پهلوي راست بخوابيم ولي من هرچه تلاش مي‌کنم که روي پهلوي راست بخوابم،سريعاً روي پهلوي چپم مي‌‌غلطم، شما مي‌فرماييد چه کار کنم؟ حضرت او را در آغوش گرفتند و كمي ‌فشار دادند و فرمودند برو از اين به بعد روي پهلوي راست بخواب.

آن شخص مي‌گويد از آن به بعد هر چه تلاش مي‌کنم كه به پهلوي چپ بخوابم ميل به خوابيدن روي پهلوي راست دارم...

وجود مقدس پيامبر خدا (ص) با يک توجه به آن شخص، ميل او را تغيير دادند. ..

آري! گاهي ميل‌ها کج است و با نظر پيامبر (ص) اين ميل‌ها عوض مي‌شود.


همه ما انسان‌ها غير از امام معصوم، ميل‌هايمان کج است، تنها کافي است امام معصوم به ما نظري کند تا ميل‌هاي ما راست شود و عمل‌هايي که منطبق با ميل‌هاي راست است از ما صادر شود، چون؛


اولاً: آن ذوات مقدس مقامشان مقام واسطة فيض است و سبب متصل بين ارض و سماء مي‌باشند و لذا در تمام مراتب وجود قدرتِ تصرف دارند.


ثانياً: جان آن‌ها عين عصمت است، و لذا به هر کجي كه برخورد کنند آن را راست مي‌كنند.


عموم ما بعضي از كارها را قبول داريم و مايليم انجام دهيم، اما انجام نمي‌دهيم و بعضي از كارها را قبول نداريم و مي‌خواهيم انجام ندهيم، اما انجام مي‌دهيم، چرا؟ و چه بايد کرد؟ ...


آري اكثراً به خوبي‌ها دانا هستيم اما داراي خوبي‌ها نيستيم. همه مي‌دانيم که خدا خوب است ولي اين «خداداني» است، «خداداري» چيز ديگري است.
اين‌جا است که بايد متوجه شد راه ديگري غير از کتاب و درس براي اصلاح خود نياز داريم. بايد راهي باشد که از طريق آن، انسان معصومي -كه نمايش بالفعل همة خوبي‌هاست- به کمک نظر مبارکش کار ما را درست کند.


نظر امام‌زمان (عج) مي‌تواند آن را‌ه باشد، قدرت و عظمت امام (عج) در اين است كه اگر به قلب انسان نظر کند، آن قلب، تحت تأثير قلب امام معصوم قرار مي‌گيرد و لذا کجي‌هايش راست مي‌شود.


در همين راستاست که آيت‌الله‌بهاءالديني«رحمة‌الله‌‌عليه» بزرگترين برکت وجود مقدس امام زمان (عج) را براي مؤمنين، تغيير مبادي ميل مؤمنان مي‌دانستند، به اين معني که نظر مبارک حضرت، مي‌تواند ميل‌هاي حيواني را به ميل‌هاي انساني و الهي تبديل کند.


در آن صورت است كه مي‌توان گفت:

خاك بوديم اين چنين موزون شديم
خاك ما زرگشت،سيمين جان شديم



برگرفته از کتاب "جایگاه و معنی واسطه فیض" اثر استاد طاهر زاده
 
بالا