برنامه گلبرگ(مروری کلی برماهواره)

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
93/1/21
پیامک – مروری کلی بر بحث ماهواره بفرمایید.
پاسخ – الان ماهواره یک مسئله است .نرم افزارهای جدید که در گوشی های همراه آمده و انحرافات زیادی در خانواده ها ایجاد کرده است هم مسئله ی مهمی است. باید در مورد تمام اینها صحبت شود.
ماهواره میهمان خیلی از خانواده های ایرانی در شهر و روستا شده و این واقعیت هم غیرقابل انکار است که در سبک زندگی مردم تاثیر زیادی داشته است.و انحرافات زیادی در جامعه ایجاد کرده است. چرا ماهواره براحتی وارد خانواده ها شده و چرا ما به آن اعتماد کردیم و آنرا به خانه راه دادیم؟ اولین عامل، ناآشنایی بسیاری از خانواده ها با سه مقوله ی مهم است :ناآشنایی با آثار این برنامه ها بر روی خانواده ، ناآشنایی با روش هایی که در فیلم ها و سریال ها استفاده می شود یعنی ناآشنایی با سواد رسانه ای و ناآشنایی با متولیان پشت پرده شبکه های ماهواره ای .
عامل دیگر که باعث شده بعضی خانواده ها ماهواره را به خانه شان راه بدهند، آگاهی به اخبار و مسائلی است که در دنیا می گذرد.(البته به جز استفاده از شبکه ملی خودمان)
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
بعضی این تفکر را دارند که اگر بعضی صحنه ها را فرزندان مان از ماهواره در کنار ما نبینند ممکن است که آنرا در کنار دوستان شان ببینند یا تعریف آنرا بشنوند که این باعث حریص شدن آنها می شود. این خانواده ها معتقد هستند که این صحنه ها خوب نیستند و الا نگران دیدن آنها نبودند. آیا نمایش این صحنه ها در کنار دوستان بد است و اگر ما نمایش را به خانه منتقل کنیم اینها خوب می شود؟ اتفاقا کار بدتر می شود زیرا همین که فرزند در کنار خانواده این صحنه را تماشا می کند بخاطر اعتمادی که به پدر و مادر دارد فکر می کند که دیدن این صحنه ها خوب است .تماشای این صحنه ها با پدر و مادر ،تایید ویژه از طرف پدر و مادر برای خوب بودن تماشای این صحنه ها است.
بعضی مواقع ما می گوییم که فرزند فلان چیز را در خانه بخورد که وقتی دست مردم دید حریص نشود،این استدلال خوب است ولی مسائل غریزی این طور نیست که مثلا اگر شما فلان صحنه را در خانه نمایش دادید حرص فرزند بخوابد و برای صحنه های بدتر از این حریص نشود. اگر این طور بود در غرب که اینها را در شبکه های تلویزیونی نمایش می دهند باید جواب می داد ولی چرا در آنجا آمار جرم و جنایت جنسی بشدت رو به افزایش است و امنیت اخلاقی در خانه ها تحت الشعاع قرار گرفته است؟ مقوله ی غرایز جنسی از آن مقوله هایی نیست که اگر شما به آن دامن بزنید ،حرص فرد تمام بشود بلکه برعکس است و دامن زدن به آن فرد را حریص تر می کند. راه مقابله با حریص شدن، تربیت صحیح است. ما باید فرزندان را خانواده محور بار بیاوریم. بچه های خانواده محور بچه هایی هستند که تربیت خانواده را بر جامعه تحمیل می کنند نه اینکه تربیت جامعه را وارد خانواده کنند.این بچه ها طوری تربیت می شوند که اگر اصول آنها در جامعه رعایت نشود سوال شان این است که چرا جامعه به این اصول احترام نمی گذارد و آنرا رعایت نمی کند. بچه هایی که خانواده محور بار نمی آیند سوال شان این است که چرا خانواده ی ما مثل دیگر خانواده ها نیست و ماهواره نگاه نمی کند ؟
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
باید برای تربیت فرزندان وقت بیشتری بگذاریم. بطور مستقیم به اندازه ای که برای سریال ها و فیلم ها و فوتبال وقت می گذاریم، برای صحبت کردن با فرزندان مان وقت می گذاریم؟ بصورت غیر مستقیم چند کتاب برای تربیت کودکان مان مطالعه کرده ایم ؟ باید این سوال ها را از خودمان بپرسیم. باید باور کنیم که تربیت فرزند اصولی دارد و فن وهنر است و باید هنر تربیت بچه را یاد گرفت. اگر این هنر یاد گرفته شود، ما می توانیم فرزندامان را طوری تربیت کنیم که جامعه را هدایت کند. در کشورهایی که آزادی ظاهری (ولنگاری) وجود دارد، خانواده هایی وجود دارند که فرزندانی تربیت می کنند که نه تنها به چیزی که در جامعه وجود دارد اعتنا نمی کنند بلکه تلاش می کنند فرهنگ صحیح خانواده را به جامعه تحمیل کنند. در دین و کتاب های ما اصول تربیتی زیادی وجود دارد که می توان آنرا با مشورت و خواندن کتاب بدست آورد. ولی مشکل این است که ما وقت و حوصله را خرج تربیت فرزندان مان نمی کنیم و به دنبال اصولی می رویم که حتی در دنیا پذیرفته شده نیست و بشدت رد شده است.
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
سوال تلفنی – من و همسرم در عرض چند روز که ماهواره داشتیم به آثار سوء ماهواره پی بردیم. غرب دنبال آسایش خانواده های ایرانی نیست.
سوال تلفنی – ماهواره خیلی بد است زیرا باعث جدایی پدر و مادرم شد.
سوال تلفنی – خیلی ها بخاطر شبکه های ماهواره ای رو به اعتیاد آورده اند.
سوال تلفنی- اگر کانال های استانی و جام جم روی دستگاه دیجیتال گرفته شود دیگر نیازی به ماهواره نیست. و این خودش یک راه مقابله با اثرات ماهواره است. الان هر کس بخواهد کانال های استانی بجز استان خودش را ببیند نیاز به ماهواره دارد. باید تنوع و خلاقیت در برنامه های تلویزیونی بیشتر شود.
سوال تلفنی – بعضی ها می گویند که برنامه های تلویزیونی پر از غم و اندوه است. آیا فیلم های ماهواره که پر از خیانت و قتل است، پر از غم و اندوه نیست. و انسان را غمگین نمی کند؟
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
پیامک – بچه که بودم مادرم برایم جوجه می خرید، جوجه های رنگی دانه ای پنج تومان. اول فکر نمی کردم که بزرگ کردن آنها کار سختی باشد ولی بعد فهمیدم که پرورش جوجه ها فوت و فن خودش را دارد. چند جوجه از بین رفتند تا توانستم جوجه داری را یاد بگیرم. پیرزن ها و پیرمردهای محله از دست من به عذاب بودند از بس که به سراغ شان می رفتند و از تجربه هایشان می پرسیدم. یک بار که دوستم گفت که یک کتاب در کتاب فروشی در مورد جوجه ها دیده، سر از پا نشناختم. به سراغ کتابفروش رفتم. کتاب گران بود ولی قیمتش برایم مهم نبود زیرا من دغدغه ی بزرگ کردن جوجه هایم را داشتم. من باید فقط راه پرورش جسم جوجه ها را یاد می گرفتم. جوجه های من عاشق نمی شدند ،با رفیق ناباب نمی گشتند، علاقه ای به بازی کامپیوتری نداشتند ،با دود و دم غریبه بودند و اعتیاد در کمین شان نبود ،جوجه های طلائی من افسرده نمی شدند و من غصه ی بی خدایی آنها را نمی خوردم، آنها همه پرورشگاهی بودند ،در دستگاه بدنیا آمده بودند و هیچ کدام پدر و مادرشان را نمی شناختند که به والدین شان بی احترامی کنند، ادب در میان این جوجه ها معنایی نداشت، نمی توانستند حرف بزنند چه برسد به حرف زشت، آنها فقط یک کلمه بلد بودند جیک جیک ، گرسنه که می شدند جیک جیک می کردند یعنی ما آب و دانه می خواهیم. آب و دانه که به آنها می دادم باز هم جیک جیک می کردند یعنی ممنوع. جوجه های من وقتی بزرگ می شدند فکر پر وبال دادن آنچنانی به بال هایشان نبودند زیرا آنها بازی تماشا نمی کردند که آن بازیگر فوتبال یا سینما را الگوی خویش قرار بدهند .جوجه های من تلفن همراه هم نداشتند که پیامک بازی کنند و با دوستان شان برای فلان میهمانی قرار بگذارند. جوجه های من چت کردن هم بلد نبودند و آدرس ایمیل هم نداشتند که کسی برایشان عکس یا قصه بفرستد،آدرس فیس بوک هم نداشتند. آنها یک آدرس بیشتر نداشتند: زیر زمین خانه ی ما،جعبه ی چوبی میوه که کنارش یک کاسه ی ملامین لب شکسته ی آب گذاشته بودم. من تنها نگران پرورش جسم جوجه هایم بودم. و همین نگرانی مرا وا می داشت که به دنبال راه صحیح پروش آنها باشم. حالا که بزرگ شده ام بچه هایی دارم که هم باید جسم و هم روحشان را پرورش بدهم اما یک سوال: آیا دغدغه ی من برای پیدا کردن راه تربیت فرزندانم به اندازه ی نگرانی ام برای پرورش جوجه هایم است؟
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
پاسخ – در دوره ی ما، مظلومترین موجودات روی زمین بچه ها هستند. بچه ها در سنینی در دست ما هستند و هیچ اختیاری از خودشان ندارند یعنی هرچه ما به آنها بدهیم می خورند و هر جوری آنها را تربیت کنیم می پذیرند ولی ما بزرگترها به اندازه ی کافی به آنها توجه نمی کنیم که آنها موجود زنده هستند، معصوم و مظلوم هستند و نمی توانند از خودشان دفاع نمی کنند. اصل تلویزیونی شدن بچه ها درست نیست. اصل اینکه خانواده ها تلویزیونی بشوند درست نیست حتی اگر بهترین برنامه ها پخش بشوند. دانشمندان معتقد هستند که تلویزیونی شدن بچه ها و خانواده به صلاح خانواده نیست.
یکی از اصلی ترین دلایل مشکلات تربیت روحی ، جسمی و عاطفی بچه ها ، تلویزیونی شدن خانواده هاست. تلویزیونی شدن یعنی مدیریت زندگی را به دست تلویزیون بدهیم. تلویزیون به ما بگوید که چه زمانی بخوابیم و چه زمانی بیدار بشویم. ببینیم در دید و بازدیدهای عید چقدر با هم صحبت کردیم و از مشکلات یکدیگر باخبر شدیم و چقدر تلویزیون تماشا کردیم. پس اصل تلویزیونی شدن خانواده خیلی بد است.
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
پیامک – بنیادی ترین نهاد اجتماعی خانواده است ولی ما کمترین زمان را به آن اختصاص می دهیم . باید زمان برنامه های گلبرگ بیشتر باشد.
پیامک – من پزشک هستم. در پزشکی اگر دارویی یک درصد عارضه ی خطرناک داشته باشد یا اصلا تجویز نمی شود یا زمانی تجویز می شود که داروی دیگری برای آن نباشد. چرا غرب مسائل مهم تکنولوژی مثل انرژی هسته ای ما را تحریم می کند ولی در مورد مسائل مبتذل فرهنگی مثل ماهواره، ما را تحریم نمی کند؟
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
سوال – چرا ما باید نگران باشیم که فرزندان مان تلویزیونی بشوند؟
پاسخ – تلویزیون تماشا کردن با تلویزیونی شدن فرق دارد. تلویزیونی شدن یعنی اینکه مدیریت معقولی برای تماشا کردن تلویزیون نداشته باشیم. تلویزیون از صبح تا شب روشن است وهر برنامه که به دل ما بنشیند آنرا نگاه می کنیم. وقتی پدر وارد خانه می شود اول سراغ تلویزیون می رود ،اولین و آخرین صدایی که در خانه می آید،صدای تلویزیون است. یک خانواده ی تلویزیونی با مشکلات زیادی مواجه می شود. برای کودکان زیر دو سال تلویزیون منع شده است. در کل دنیا تماشا کردن تلویزیون برای کودکان زیر شش توصیه نمی شود. یکی از مشکلاتی که تلویزیون در این چند دهه ی اخیر ایجاد کرده بحث خواب است. الان خواب خانواده ها و بویژه بچه ها مختل شده است. زمانی که هفته ای یک سریال در تلویزیون گذاشته می شد یعنی زمانی که ما بچه بودیم، اصلا تصور نمی شد که بچه ای تا دوازده شب بیدار باشد. بیشتر بچه ها در ساعت هشت یا نُه ،خواب بودند. الان خیلی از بچه ها تا ساعت یازده شب بیدار هستند. وقتی خواب بهم می ریزد چه اتفاقی می افتد؟ خداوند می فرماید: شب را پرده ی تاریکی برای شما قرار دادیم و خواب را برای شما ثبات (قطع کردن کارها) قرار دادیم تا استراحت کنید و در روز پخش شوید. شب را قرار دادیم تا در آن آرامش پیدا کنید.
پس وقتی خواب شما مختل می شود آرامش شما بهم می خورد. محققان استرالیایی به این نتیجه رسیده اند که شبِ بچه ها نسبت به صد سال پیش ،هفتاد و سه دقیقه کوتاه شده است. یعنی بچه ها کمتر می خوابند. وقتی بچه ای بی قراری می کند و آرام نمی شود، می گویند که خوابش می آید. بچه بعد از خواب حالش خوب می شود و آرام می شود. حتی کم خواب در بزرگسالان باعث می شود که با کوچکترین مسئله به مشکل بربخورند. نیاز بچه ها به خواب ،بیشتر از بزرگسالان است زیرا به آرامش بیشتری نیاز دارند البته بیشتر ساعات خواب باید در شب و در ساعات آغازین شب باشد. این یک مسئله ی علمی است که هر اندازه خواب در اول شب و نیمه ی شب باشد، بازدهی بیشتری دارد.
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
پدیده ی کودکان چاق در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه یک معضل است. یکی از دلایل اصلی چاقی ،پرخوری ناشی از کم خوابی است. وقتی انسان کم می خوابد به ازای کمبود خواب ،احساس نیاز به کالری بیشتر( تا 22 درصد) می کند. پس در روز 22 درصد کالری اضافه تزریق می شود که این پدیده چاقی را بوجود می آورد. ارتباط چاقی با فشارخون زیاد است و یکی از علل فشار خون بالا ،چاقی است. چینی ها در تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که به ازای هر یک ساعتی که از خواب شبانه کم می شود ،فرد دومیلیتر جیوه ،افزایش فشار خون پیدا می کند. دیابت با کم خوابی ارتباط دارد. در دیابت، بدن نسبت به انسولین مقاومت نشان می دهد .یکی از دلایل اصلی مقاومت بدن در برابر انسولین ،کم خوابی است. کسانی که کم می خوابند 5/2 برابر کسانی که خواب خوبی دارند،مقاومت بدن شان نسبت به انسولین بیشتر می شود و بخاطر همین به دیابت مبتلا می شوند. بیماری قلبی و ضعف حافظه با کم خوابی ارتباط دارد. الان سن آلزایمر پایین آمده است .کسانی که مشکل خواب دارند ،زمینه ی مشکلات عاطفی آنها چهار برابر بیشتر از دیگران است. اینها تحقیقات روز دنیا است که منتشر می شود. در دنیا می گویند که کودکان زیر دو سال اصلا نباید تلویزیون تماشا کنند و کودکان زیر شش سال نباید بیشتر از دوساعت تلویزیون تماشا کنند. الان کودکان ما حدود چهارساعت تلویزیون تماشا می کنند.
 

ندا66

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
تلویزیون سبک زندگی ما را بهم زده است. یکی از دلایل ورود بازی های کامپیوتری به فضای بازی بچه ها، تلویزیونی شدن آنهاست. وقتی بچه ها زیاد تلویزیون تماشا می کنند، به سمت بازی های کامپیوتری کشیده می شوند و به ارتباط بصری عادت می کنند. الان بچه ها به بازی های آنلاین معتاد شده اند. وقتی بچه ها به بازی های کامپیوتری علاقمند بشوند فعالیت از آنها گرفته می شود. بچه ها برای رشد جسمی شان به حرکت و تکاپو نیاز دارند. بدن ما برای نشستن زیاد طراحی نشده است. الان بچه ها بیشتر نشسته اند و با چشم شان کار می کنند. در تحقیقی نوشته شده بود :بچه هایی که زیاد می نشینند در دراز مدت مشکل تنفسی پیدا می کنند. وقتی بچه ها حرکت دارند سیستم تنفسی شان کار می کند و این حرکت باعث می شود که در سیستم تنفسی آنها مشکلی ایجاد نشود ولی وقتی نشسته باشند سیستم تنفسی خوب کار نمی کند. و ممکن است که اینها در آینده دچار آسم بشوند.
ما می توانیم تصمیم بگیریم که کمتر تلویزیون تماشا کنیم و زود بخوابیم. و بعد نتایج آنرا بررسی کنیم.
پیامک – من فروشنده دستگاه دیجیتال هستم. در هفته ی گذشته افراد زیادی اقدام به جمع کردن ماهواره و خرید دستگاه دیجیتال کرده اند. بعضی معتقد هستند که قیمت دستگاه دیجیتال از ماهواره گرانتر است. خوب است که این دستگاه را به یکدیگر هدیه بدهیم.
 
بالا